Gå til innhold

Bloomberg: Supertynn «iPhone 17 Air» kommer i år

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Sjørøver said:

Jeg tror helt ærlig at dette vil slå an blant Apple tilhengerene, de er jo veldig dogmatiske så lenge det kommer fra Apple. Merkelig de ikke prøver deg på noe brettbart og sikter seg inn mot proffe. 

Selvfølgelig, og de kommer til å pakke den inn i et deksel som gjør den mye tykkere enn en vanlig telefon.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar

Ein mobiltelefon med 6,6 tommers skjerm og kanskje så tynn som 5 mm må da være å ekstremt utsatt for å blir bøyd?

Litt avhengig av dimensjonen på skjermen og rammen rundt så vil ein telefon med 6,6" skjerm være ca 16 x 7,5 cm, og då blir 0,5 cm ganske tynt.

Skal vi tørre håpe på at telefonen blir bygd med stålramme og ikkje mjuk aluminium?

Eg ser appellen med ein tynn telefon, ein tynn telefon vil være langt meir behageleg å ha i lomma, med det vil ikkje være verdt det om ein må være forsiktig kvar gong ein setter seg ned for at ikkje telefonen skal knekke.

Lenke til kommentar
On 1/13/2025 at 1:39 PM, Sjørøver said:

Jeg tror helt ærlig at dette vil slå an blant Apple tilhengerene, de er jo veldig dogmatiske så lenge det kommer fra Apple.  

Her har du snudd verden på hodet, og påstanden din fremstår som lite nyansert og historieløs.
I den grad en viss brukergruppe er "dogmatisk" mht Apple, så skyldes det høyst sannsynlig at denne gruppen opp gjennom 40 år har erfart at Apple som regel er beviselig først på forbrukermarkedet med ny teknologi.
Eksempelvis var Apple først med teknologier du tar for gitt i dag, som feks det grafiske brukergrensesnittet (GUI), musa, Wifi, USB, trackpad og multitouch-trakcpad, hvis vi snakker laptop- og desktop datamaskiner.
Snakker vi kun iPhone, så var Apple først med følgende teknologier på forbrukermarkedet lenge før erkekonkurrentene basert på Android-, eller noen andre fikk det; heldekkende multitouchskjerm og virtualisert tastatur, gorillaglass, gratis videotelefoni over internett (FaceTime), trådløs strømming av innhold (AirPlay), 64-bits operativsystem, unibody, LiDAR, nødanrop via satellitt, fingeravtrykksensor som virket 10 av 10 ganger og ble sikkerhetsgodkjent av banker (TouchID), 3D-ansiktsscanning som virket 10 av 10 ganger og ble sikkerhetsgodkjent av banker (FaceID), bare for å nevne noe.
Den 2D-baserte ansiktsgjennkjenningen som konkurrentene bruker er jo som kjent bare en flau vits, lar seg lure ved å holde opp et bilde av telefoneieren foran kameraet, og er derfor fremdeles ikke sikkerhetsgodkjent av banker, men det får være en annen historie.
Det meste  av forannevnte, om ikke alt, som Apple var først med, var banebrytende teknologier som virkelig endret IT-hverdagen for folk flest og er teknologier som varer og er i utbredt bruk enda den dag i dag.
Jeg snakker altså ikke her om teknologier som konkurrentene lanserte, som buede skjermkanter, popup-kameraer, 100 X kamerazoom, eller ladetider på 10 min for 80% opplading av batteriet, og som har til felles at de ble hyllet opp i skyene de også, men som viste / vil vise seg å være gimmicker, hvorav noen tar seg flott ut på papiret men ikke fungerer i praksis, og hvorav noen forsvant like kjapt som de oppsto, og hvorav noen viser seg som ren svindel (som fantastisk korte ladetider på kinesiske telefoner).
Så hvem kan da klandre noen for å velge Apple?

Merkelig de ikke prøver deg på noe brettbart og sikter seg inn mot proffe.

Brettbare telefoner er et typisk eksempel på teknologi som enda ikke slått an, antakelig aldri vil slå an, men som kun hylles opp i skyene av marginale grupper som tek-entusiaster og spec-wankers.
Folk flest finner teknologien for skjør og ikke minst dyr, noe som egentlig ikke er rart all den tid vi husker at de første brette-telefonene fra Samsung sendt ut til tek-journalister måtte tilbakekalles fordi skjermen sprakk i bretten.
Dermed stiller denne teknologien i samme kategori som f.eks laptop'er med f.eks multitouch-skjerm, som også er et eksempel på teknologi ble hyllet opp i skyene av marginale grupper, men som heller aldri slo an blant folk flest (pga elendig ergonomi), og som derfor ikke røres av Apple med digeltang.
Men likevel ser jeg til min store fornøyelse at medlemmer av disse marginale gruppene stadig kommer med konspirasjonsteorier, som f.eks at fraværet på markedet av brettetelefoner og touchskjerm-laptoper fra Apple skyldes at teknologiene visstnok er "for avanserte for Apple å beherske", eller at "Apple ennå ikke har skjønt hva folk vil ha".

Når det gjelder de såkalte "proffe" som du omtaler, så regner jeg med at du f.eks mener sånne som ledere ansvarlige for IT-sikkerheten i samfunn- og infrastrukturkritiske institusjoner eller store bedrifter med behov for å verne om sine bedriftsthemmeligheter, eller andre folk i betrodde stillinger på slike steder?
I så fall tenker de "proffe" alltid sikkerhet, sikkerhet og sikkerhet, og derfor velges Apple i de fleste tilfeller, rett og slett pga sikkerheten.
Du kan gå til web-sidene til hvilket som helst sikkerhetsselskap du sjøl velger, enten de heter Norton, Kaspersky eller NordVPN, og sjekke hvilken plattform de anser som den sikreste av iOS eller Android.
Du skal få 1000 kr av meg dersom en av dem anbefaler Android foran iOS.

En nylig rapport putter aspektet i et nøtteskall: En sikkerhetsforsker installerte de 100 mest populære appene på både en ny iPhone og en ny Android-phone.
Så lot han de to enhetene bare ligge i ro i 5 dager mens han noterte hvilke servere som enhetene kontaktet, hvor serverne befant seg, og hvor ofte kontakten skjedde.
iOS kontaktet en russisk server ca 1 gang pr dag mens Android gjorde det 13 ganger oftere.
iOS kontaktet aldri noen kinesiske servere (på tross av at flere kinesiske apper var installert), mens Android kontaktet kinesiske servere ca 5 ganger daglig.
iOS kontaktet FaceBooks servere ca 20 ganger daglig, mens Andoid gjorde det 10 ganger oftere, dvs 200 ganger daglig.
iOS kontaktet TikTok (som er i ferd med å forbys i USA av sikkerhetsmessige årsaker) 36 ganger daglig, mens Android gjorde det nesten 800 ganger daglig.
Noen vil sikkert bare fnyse og vifte dette vekk, mens andre av oss vil kanskje si at sånne ting er viktig i disse tider, med Russland som sender spioner til norske universiteter og invaderer fredelige demokratiske naboland, og med Kina som kapper svenske og finske kabler på vegne av Russland og sender sine uniformerte soldater i land på Svalbard etter at Kina erklærte seg sjøl som nær-arktisk stat for noen år siden.
Men det får også være en annen historie.

Et annet eksempel: en person som var både Apple-, Google- og Facebook-bruker benyttet seg av tilbudet han fikk om å laste ned den informasjonen som disse tre aktørene hadde lagret om han (sitat): "Recently I downloaded the data Facebook, Google, Apple have about me....The size of zip file I got from Facebook was 144 MB, from Google it was 5.03 GB! Apple gave me files sized merely 5MB. I was shocked to see the contents of the Facebook archive. I saw contacts which I deleted years ago, I saw that Facebook knows exactly what stage I am in my life, it has shared my contact information with so many companies; companies I haven’t even heard of! I saw Facebook looked into all the messages I ever exchanged since I joined it. There’s no concept of privacy in this online world. I didn’t even bother downloading the Google archive because I realised what all will it have. I’m sure it’ll be x10 more shocking than Facebook.....Below is the snippet of data google connects from you....And just compare it with Apple’s privacy. SHOCKING AS HELL! Google outright says it reads your email....."

Så Google hadde lagret 1000 ganger mer informasjon om han enn det Apple hadde lagret om han, hvis man dømmer ut fra filstørrelsen.

Mange vil jo f.eks også huske at det bare er drøye to år siden Google fikk en bot på drøye 4 milliarder kroner for å spore posisjonen til Android-brukerne på tross av at brukerne hadde slått av posisjonering, og for at Google lurte brukerne til å innbille seg at av-knappen for GPS i Android virkelig virket.

Er det noe rart da at dette landets viktigste institusjon, Stortinget, i sin tid valgte vekk Android til fordel for iOS?

Trenger jeg egentlig si mer?

Men hva mener du med "proff", egentlig?
Jeg sjøl er ansatt i en forsknings- og undervisnings-institusjon med noen tusen ansatte, og min IT-avdeling er streng på sikkerheten.
Jeg regner meg ikke som "proff" av den grunn, særlig fordi min iT-avdeling ikke legger seg borti hvilken telefon jeg bruker, selv om de legger seg borti hvilken info jeg får lagre.
Nei, jeg er "proff"-bruker av andre grunner, eksempelvis fordi jeg fra telefonen styrer belysning, temperatur og vifter i smarthuset., og får jeg røykutvikling eller vannlekkasje hjemme mens huset er tomt for folk så får telefonen beskjed om det.
Med telefonen styrer jeg av-ising, oppvarming og lading av bilen, jeg styrer overvåkingskameraer rundt huset fra telefonen, jeg styrer romteleskopet mitt fra den, og jeg har spesialiserte apper og oppslagsverk på telefonen relevant for mitt yrke og mine sysler til en sammenlagt pris (vi snakker fem-siffret pris) som kanskje utgjør halvparten av telefonens pris.
Jeg valgte iPhone, fordi den hadde appene som trenges til alt det forannevnte, mens Android ikke hadde det, og fordi statistisk 4 av 5 nye apper kommer til iOS før de kommer til Android.
Og hvem kan klandre meg for det?

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 1/13/2025 at 2:43 PM, John-B said:

On 1/13/2025 at 1:39 PM,  Sjørøver said:

Jeg tror helt ærlig at dette vil slå an blant Apple tilhengerene, de er jo veldig dogmatiske så lenge det kommer fra Apple. Merkelig de ikke prøver deg på noe brettbart og sikter seg inn mot proffe. 

Selvfølgelig, og de kommer til å pakke den inn i et deksel som gjør den mye tykkere enn en vanlig telefon.

Er dette et fenomen som du mener er typisk for kun iPhone-brukere, og hvorfor det?

Lenke til kommentar
On 1/13/2025 at 3:05 PM, The Avatar said:

Ein mobiltelefon med 6,6 tommers skjerm og kanskje så tynn som 5 mm må da være å ekstremt utsatt for å blir bøyd?

Litt avhengig av dimensjonen på skjermen og rammen rundt så vil ein telefon med 6,6" skjerm være ca 16 x 7,5 cm, og då blir 0,5 cm ganske tynt.

Skal vi tørre håpe på at telefonen blir bygd med stålramme og ikkje mjuk aluminium?

Eg ser appellen med ein tynn telefon, ein tynn telefon vil være langt meir behageleg å ha i lomma, med det vil ikkje være verdt det om ein må være forsiktig kvar gong ein setter seg ned for at ikkje telefonen skal knekke.

Er du klar over at man kan forsterke aluminium med legeringer og varme?

Lenke til kommentar
52 minutes ago, Radon Ready said:

Er dette et fenomen som du mener er typisk for kun iPhone-brukere, og hvorfor det?

Nei ikke kun, men det er jo på det rene at iPhone brukere er i overvekt når det kommer til villighet til å betale svært dyrt for det peneste designet av beste materialkvalitet, som er helt bortkastet dersom de uansett skal skjule det i et deksel.

Det er litt som å betale 100 000 kr for en diamantring, og så skjuler du den med en teipbit for å beskytte den. Var det da egentlig nødvendig at ringen hadde ekte diamant?

Jeg er klar over at Apple (eller andre) ikke gir noe valg, jeg bare påpeker et paradoks.

Endret av John-B
Lenke til kommentar

At man beskytter en gjenstand tar ikke bort gleden av mer eksklusiv utførelse.

Hvorfor parkere den pene og kostbare bilen i garasjen og unngå vinterkjøring og høy kilometerstand (unødvendig slitasje)? Man kan ha den utenfor huset året rundt så alle kan se at man har den dyreste bilen i strøket og kjøre mange mil ekstra hver dag så alle får gleden av å snu seg etter bilen i misunnelse.

Tenk på de som ikke vil ha telefoner med visse farger på baksiden selv om det ikke vises på grunn av deksel.

Verden er fæl og mennesker er fæle.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
30 minutes ago, John-B said:

Nei ikke kun, men det er jo på det rene at iPhone brukere er i overvekt når det kommer til villighet til å betale svært dyrt for det peneste designet av beste materialkvalitet, som er helt bortkastet dersom de uansett skal skjule det i et deksel

Jeg konstaterer at du påstår det, men ser ingen dokumentasjon for påstanden.
Kanskje du bare glemte å legge ved lenke til dokumentasjon i form av en masseundersøkelse eller statistikk som viser at iPhone-brukere er mer tilbøyelig enn Android-brukere til å pakke inn telefonen sin i et tjukt deksel?
Eller kanskje påstanden din var kun synsing, verdiløs som sådan, slik all synsing jo er?

I den grad du har bevist noe som helst her, så må det jo være at iPhone-brukerne ikke er særlig interessert i å vise frem at iPhonen deres har det peneste designet av beste materialkvalitet, ikke sant?

Endret av Radon Ready
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...