Spillredaksjonen Skrevet i går, 06:15 Del Skrevet i går, 06:15 Square Enix tar steg for å beskytte ansatte mot trakassering fra fans Les hele saken på Gamer.no» 1 Lenke til kommentar
Chaos_Niddhogg Skrevet i går, 09:02 Del Skrevet i går, 09:02 Det finnes lover i de fleste vestlige land mot "trusler om vold, skremselspropaganda" og generel trakassering. Vet ikke helt hvor grensen dems går her, men det de gjør høres overdreven ut mtp de lovene som finnes. Jeg er 100% enig at firmaer må ta vare på sine ansatte, men folk må tåle litt og og vite hva som er faktisk trakasering og hva som er pisspreik. Med det skrevet så kan idioter som som truer folk på nettet skaffe seg et liv. Men som oftest er disse folka ingen fare, bare store i kjeftene. Lenke til kommentar
akelbo Skrevet i går, 11:32 Del Skrevet i går, 11:32 Chaos_Niddhogg skrev (1 time siden): Det finnes lover i de fleste vestlige land mot "trusler om vold, skremselspropaganda" og generel trakassering. Vet ikke helt hvor grensen dems går her, men det de gjør høres overdreven ut mtp de lovene som finnes. Jeg er 100% enig at firmaer må ta vare på sine ansatte, men folk må tåle litt og og vite hva som er faktisk trakasering og hva som er pisspreik. Med det skrevet så kan idioter som som truer folk på nettet skaffe seg et liv. Men som oftest er disse folka ingen fare, bare store i kjeftene. Det er nok ingen lover som sier at folk som trakasserer Square Enix-ansatte mister tilgang på spill og tjenester fra Square Enix. Selskapet gjør det klart hvilke konsekvenser det kan få dersom noen går for langt. 2 Lenke til kommentar
Chaos_Niddhogg Skrevet 23 timer siden Del Skrevet 23 timer siden akelbo skrev: Chaos_Niddhogg skrev (1 time siden): Det finnes lover i de fleste vestlige land mot "trusler om vold, skremselspropaganda" og generel trakassering. Vet ikke helt hvor grensen dems går her, men det de gjør høres overdreven ut mtp de lovene som finnes. Jeg er 100% enig at firmaer må ta vare på sine ansatte, men folk må tåle litt og og vite hva som er faktisk trakasering og hva som er pisspreik. Med det skrevet så kan idioter som som truer folk på nettet skaffe seg et liv. Men som oftest er disse folka ingen fare, bare store i kjeftene. Det er nok ingen lover som sier at folk som trakasserer Square Enix-ansatte mister tilgang på spill og tjenester fra Square Enix. Selskapet gjør det klart hvilke konsekvenser det kan få dersom noen går for langt. Var ikke poenget heller. Poenget er at de kan, som gjort hittil, politianmelde trakassering og trusler og la rettssystemet gjøre sin del, ikke lage nye "regler". Og hva er trakassering ifølge SE? Hvor går den grensen? Synes dette er både unødvendig og en smule feigt mtp det finnes lover for slikt. Lenke til kommentar
akelbo Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden Chaos_Niddhogg skrev (3 timer siden): Var ikke poenget heller. Poenget er at de kan, som gjort hittil, politianmelde trakassering og trusler og la rettssystemet gjøre sin del, ikke lage nye "regler". Og hva er trakassering ifølge SE? Hvor går den grensen? Synes dette er både unødvendig og en smule feigt mtp det finnes lover for slikt. Jeg har vanskelig for å skjønne hvordan det kan være «feigt» å ville beskytte sine ansatte mot trakassering fra folk som ikke klarer å oppføre seg. Square Enix står fritt til å bestemme hvilke personer de ønsker å tilby sine tjenester til, og hvem de ønsker å utelukke. Nøyaktig hvor grensen går er jo opp til selskapet selv, men en grei huskeregel er å bare ikke trakassere andre mennesker. Litt mer informasjon fra selskapets uttalelse: «Should Square Enix determine that an individual has engaged in an action against one of our employees or partners that exceeds socially acceptable behavior or is harmful, we reserve our right to cease providing support services or to refrain from providing our group's products and services. Where such action is egregious or with malicious intent, Square Enix reserves its right to protect its employees and partners and to take legal action or criminal proceedings upon consulting the police and/or lawyers.» 2 Lenke til kommentar
Skrotleif Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden Det eneste steget man trenger å ta for å unngå "trakassering" (som ofte bare betyr helt gyldig kritikk) er å lage et bra produkt. Er ikke verre enn det. Lenke til kommentar
akelbo Skrevet 16 timer siden Del Skrevet 16 timer siden Skrotleif skrev (17 minutter siden): Det eneste steget man trenger å ta for å unngå "trakassering" (som ofte bare betyr helt gyldig kritikk) er å lage et bra produkt. Er ikke verre enn det. Hvorfor skal man trakasseres for å ha laget et dårlig produkt? Man kan få kritikk og kanskje miste jobben – det er en kjip men reell konsekvens av å ikke levere til forventninger – men det er da ingen som skal trues på livet eller forfølges i sosiale medier for å ha prøvd seg på noe som ikke funket. Personangrep er ikke «helt gyldig kritikk». 5 Lenke til kommentar
Gringorilla Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden akelbo skrev (3 timer siden): Hvorfor skal man trakasseres for å ha laget et dårlig produkt? Er nettopp slike ting som får mange, inkludert meg selv, til å lure på om gaming kanskje har noen negative sideeffekter som vi ikke tenker over. Enkelte gamere virker å ha gått glipp av essensiell opplæring i følelseshåndtering og sinnemestring, noe som ofte må læres i barndommen. Dette er voksne folk som fortsatt er i trassalderen, og hele spill-communityet ser styggere ut på grunn av det. 3 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden akelbo skrev (7 timer siden): Jeg har vanskelig for å skjønne hvordan det kan være «feigt» å ville beskytte sine ansatte mot trakassering fra folk som ikke klarer å oppføre seg. Square Enix står fritt til å bestemme hvilke personer de ønsker å tilby sine tjenester til, og hvem de ønsker å utelukke. Det er sjølvsagt både greit og forventa at ein arbeidsgivar skal ta grep for å beskytte sine tilsette mot uheldige påvirkningar som til dømes netthets. At spelselskapet truer med sperre ute kundar som ikkje oppfører seg er ein heilt vanleg måte å behandle uønska kunder på. Det einaste det eventuelt kan stillast spørsmål ved er korleis ei slike utesperring skal gå føre seg. I praksis kan eg ikkje sjå for meg at dette er særleg problematisk, men det er likevel interessant å tenker over kva vilkår som skal leggast til grunn. Det er i alle fall to høgst relevante problemstillingar som kan gjere seg gjeldande: 1. Kor alvorleg og kva beviskrav skal det stilles før ein kunde blir sparka ut? 2. Har kunden rett på tilbakebetaling eller har selskapet rett til å behalde kundens pengar som ei "bot" når kunden ikkje lenger får tilgang til tenesten som det er betalt for? Ein skal sjølvsagt ikkje måtte tole uakseptabel oppførsel frå kundane, men det bør heller ikkje være heilt opp til selskapet når ein slutter å levere tilbodet som kundane har betalt for. Det er her det er stor forskjell på å kjøpe eit fysisk produkt kontra ein lisens. Har du kjøpt TV på elkjøp og etterpå kritisert dei tilsette på elkjøp så kjem det ingen heim til deg for å hente tilbake TVen som du har betalt for. Då er det betimeleg å stille spørsmål om det skal være tilsvarande adgang for eit spelstudio å nekte ein kunde tilgang til alle spela dei har kjøpt digitalt. Igjen så er dette relativt uproblematisk i praksis, så vidt eg veit så treng du berre Square Enix konto for å få tilgang til på onlinetenestene deira, og det burde være uproblematisk å nekte ufine kundar tilgang til onlinetenester, dette er tross alt berre ei gratis tilleggsteneste i spela. Men det er også enkelte spelstudio som krever pålogging også for å spele spelet off-line, og då er det etter mitt syn meir problematisk å nekte tilgang til spelet utan å gi økonomisk kompensasjon. Når Firewalk Studios trakk tilbake skytespelet Concord etter massiv kritikk så fekk alle som hadde rukket å kjøpe spelet full refusjon, mest truleg så kunne dei nok ha sletta spelet og beholdt pengane utan at kundane kunne gjort noko med det. Lenke til kommentar
Chaos_Niddhogg Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden (endret) 17 hours ago, akelbo said: Jeg har vanskelig for å skjønne hvordan det kan være «feigt» å ville beskytte sine ansatte mot trakassering fra folk som ikke klarer å oppføre seg. Square Enix står fritt til å bestemme hvilke personer de ønsker å tilby sine tjenester til, og hvem de ønsker å utelukke. Nøyaktig hvor grensen går er jo opp til selskapet selv, men en grei huskeregel er å bare ikke trakassere andre mennesker. Litt mer informasjon fra selskapets uttalelse: «Should Square Enix determine that an individual has engaged in an action against one of our employees or partners that exceeds socially acceptable behavior or is harmful, we reserve our right to cease providing support services or to refrain from providing our group's products and services. Where such action is egregious or with malicious intent, Square Enix reserves its right to protect its employees and partners and to take legal action or criminal proceedings upon consulting the police and/or lawyers.» SE har helt lov til å styre selskapet sitt som de bare vil, men de må og tåle at folk spør litt hvorfor de gjøre dette og de må og tåle kritikk. Det må vi alle. Synes dette, enn så lenge, er litt for vagt. Siden de vil ta ting i egne hender lurer jeg på hvor de setter en strek på grensen mellom kritikk og trakassering. Og om de ikke gir noe bedre svar enn "exceeds socially acceptable behavior or is harmful" så er det nesten som de kan lage sin egen versjon av betydningen til ordet. Altså, du nevnte dødstrussler. Og det er straffbart. I Japan opp til to år i fengsel (SE er jo Japansk. Er litt mildere straffer her til lands). Slike burde, eller MÅ, tas vie lovens lange arm. Politianmeldes. Er det på nettet kan folk snoke frem idioten(e) og straffe dem. Er det loven er til. Så hva er SE ser på som fyfy, men ikke fyfy nok til å politianmeldes? Noen sier at stemmesskuespillet til Sarah fra spillet XZY ikke var bra. Det var flatt og sjelløst og stemmeskuespillerinnen ser på det som trakassering kan de stenge ut folk? Skal det så lite til? Om ja, så synes jeg det er noe feigt, ja. Da blir det bare å prøve å komme seg vekk fra helt normal kritikk. Kanskje jeg bare leser meg for mye inn i dette, men synes det er noe merksnodig. Endret 3 timer siden av Chaos_Niddhogg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå