Gå til innhold

Kristne fridager.

Anbefalte innlegg

Det er fint å ha noen felles fridager og vil tippe det er mer praksis for skoler etc. at man kan planlegge rundt det.

Er ikke kristen men for meg er dette et "ikke problem", snarere heller noe av det beste religion har gitt oss. Kunne gjerne gjort vinterferien og høstferien "hellig" også hvis det er det som må til for at det skal være fri 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Karltorbj skrev (17 minutter siden):

Og her oser det av integritet, ser jeg.

Vi lever i et av verdens mest demokratiske land og vi har alikevel en øverste leder som blir valgt ved fødselsen. 

Alt handler ikke om hva som er riktig på papiret, men det faktum at folk ikke bryr seg da enkelte endringer har null nada positive effekter for folk. 

Lenke til kommentar

De bevegelige helligdagene er en uting. 

Jeg er enig med @Simen1 om at det har verdi for samfunnet å ha en del synkroniserte fridager. 

Men det bør være et likt antall av de hvert år, og de bør ikke være knyttet mot Kristne høytider.

Vi har 10 bevegelige helligdager. Kunne satt 5 av de til gitte uker/langhelger for å opprettholde synkron fri, og de siste 5 kunne man bestemt selv som ekstra ferie dager

Har kollegaer i mange land rundt i Europa, og mange har versjoner av det. 

Vi her I Norge ligger i nedre sjikt av antall feriedager i året.

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (26 minutter siden):

Vi her I Norge ligger i nedre sjikt av antall feriedager i året.

Dette stemmer ikke. Vi ligger i det øvre sjikt. Ca 10. plass globalt om. Jeg husker rett.

Et problem med faste datoer er at ukedagene forskyver seg 1-2 dager per år. Hadde vi laget skudd-ukedager sånn at ukedagene forble på samme dato hvert år så hadde det vært lettere å definere faste fridager. Vi har ca 1-2 uker valgfrie feriedager i året. Det er den 4. og 5. ferieuken som faller utenfor fellesferie. Jeg er litt usikker på om vi trenger 1 til eller om disse dagene bør legges til fellesferien.

Personlig foretrekker jeg lang fellesferie på sommeren til lange reiser, en uke på senvinter til ski og morro, og en uke på høsten til tur og morro. Desemberferien er i sjangeren hjemmeferie og familietid og kan egentlig plasseres når som helst bare den er synkron så hele familien har obligatorisk fri samtidig.

Lenke til kommentar
46 minutes ago, Simen1 said:

Dette stemmer ikke. Vi ligger i det øvre sjikt. Ca 10. plass globalt om. Jeg husker rett.

Et problem med faste datoer er at ukedagene forskyver seg 1-2 dager per år. Hadde vi laget skudd-ukedager sånn at ukedagene forble på samme dato hvert år så hadde det vært lettere å definere faste fridager. Vi har ca 1-2 uker valgfrie feriedager i året. Det er den 4. og 5. ferieuken som faller utenfor fellesferie. Jeg er litt usikker på om vi trenger 1 til eller om disse dagene bør legges til fellesferien.

Personlig foretrekker jeg lang fellesferie på sommeren til lange reiser, en uke på senvinter til ski og morro, og en uke på høsten til tur og morro. Desemberferien er i sjangeren hjemmeferie og familietid og kan egentlig plasseres når som helst bare den er synkron så hele familien har obligatorisk fri samtidig.

Jeg snakket om Europa, ikke globaltimage.thumb.png.a6f7bd70ca537d1f00630cee9a6a2ef8.png

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (34 minutter siden):

Jeg snakket om Europa, ikke globalt

Jeg kan se med et halvt øye at den statistikken er misvisende.

Den viser 21 for Norge, som er identisk med antall lovpålagte feriedager. De aller fleste i Norge har 25 (på min arbeidsplass har vi 30), og de over 60 har enda en uke - og i tillegg til dette kommer helligdagene vi diskuterer, så de kan ikke være del av denne statistikken.

Endret av Capitan Fracassa
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (11 timer siden):

Feirer???

Nyter fridagen, som har sine begrensninger.

Feirer ja. Juletre, den store kassen med julepynt, ribbe, pinnekjøtt, grøt med mandel i og saft, Gløgg, marsinpangris til han/hun som får mandelen, julekalender, julestrømpe med godteri og Knoll og Tott blad i, mandariner, dadler, sølvguttene, Jesus krybbesett i tre kjøpt i Jerusalem settes frem, Pakker under treet, Disney og tre nøtter til Askepott på Julaften, Akevitt selv om det er forferdelig, tur i kirka.

Norsk tradisjon på sitt beste

Endret av DukeNukem3d
Lenke til kommentar
1 minute ago, Capitan Fracassa said:

Jeg kan se med et halvt øye at den statistikken er misvisende.

Den viser 21 for Norge, som er identisk med antall lovpålagte feriedager. De aller fleste i Norge har 25 (på min arbeidsplass har vi 30), og de over 60 har enda en uke - og i tillegg til dette kommer helligdagene vi diskuterer, så de kan ikke være del av denne statistikken.

Ja, men den viser vel kun det som er lovpålagt i de andre landene også?

Hva som står i tariffavtalene til folk blir jo noe annet. Det er ingen av kollegaene mine i USA som har 0 dager betalt ferie.

Det er helligdager/offentlige fridager i de andre landene også

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (3 minutter siden):

Ja, men den viser vel kun det som er lovpålagt i de andre landene også?

Hva som står i tariffavtalene til folk blir jo noe annet. Det er ingen av kollegaene mine i USA som har 0 dager betalt ferie.

Det er helligdager/offentlige fridager i de andre landene også

Ja, men det er ikke på noen måte gitt at tariffavtaler og offentlige fridager gir like mange fridager i landene over oss i statistikken, som i Norge. 

Så i en diskusjon om de offentlige fridagene trenger vi en sammenligning som tar med disse.

Lenke til kommentar

Synes også at det har ein verdi med synkroniserte fridagar. Det er derfor eg heller ikkje er stor tilhengar til butikkar som held opent i helga og særleg då på søndagen. Eg ser riktignok at det er veldig praktisk, særleg for meg som jobber måndag til fredag så har eg personleg stor glede av at eg også kan velge å bruke fritida mi på å gå i butikkar, men eg unner dei tilsette å også ha fri i helga.

For min del så kunne disse religiøse fridagane godt vært knytt opp mot andre markeringar. Til dømes så kunne også 16 mai med stor fordel vært ein fridag slik at denne dagen kan brukast til å stelle i stand til 17 mai.
Vi burde også hatt nokre fridagar mellom sommarferien og jula, det er unødig at alle fridagane skal være samla på våren.
Påska kunne godt vært bytta ut med ein litt seinare vinterferie for alle.
Det hadde etter mitt syn også vært ein stor fordel om disse fridagane vart plassert på faste tider, at vi fortsatt skal drive å ta påskeferie utifrå når det var nymåne og ikkje utifrå kalenderen er etter mitt syn berre tull.
Kan kirka legge Jesus sin bursdag til 24 desember til tross for at den historiske Jesus mest truleg vart født i mars basert blant anna på tidspunkt for lamminga, så kan også kirka berre bestemme at påska skal markerast den andre veka i april uavhengig av korleis månen står.

Eg trur likevel at det vil være ein gedigen tabbe å endre på dette. Eg kjenner meg rimeleg sikker på at dersom ein startar å diskutere fjerning av kristne fridagar med argumentasjon om at det er så få kristne, så vil det fyrste motspørsmålet være kvifor skal folk då ha fri? Det er veldig stor fare for at ein slik diskusjon berre vil føre til fjerning av kristne fridagar utan at det blir erstatta med nye fridagar.

Sist der vart rydda i helligdagane var når kong Christian VII innførte ei ny forordning i 1770, då vart talet på helligdagar i Norge halvert fordi kongen meinte at det var for mykje lediggang. Med denne forordninga så forsvant flotte fridagar som: tredje juledag, 13. dag jul, Marias budskapsdag, tredje påskedag, tredje pinsedag, jonsok, allhelgensdagen, osv.
Disse tapte helligdagane vart sjølvsagt ikkje erstatta med feriedagar.
Eg trur at det same kjem til å skje igjen om det blir ein ny prosess på kva som skal være fridagar. Eg tenker særleg at andre jule-, påske, og pinsedag skal være fridagar er lavthengande frukt, dei kan nok fort bli strøke med eit pennestrøk sidan det er nok å ha fri fyrste dag.

Så dersom det blir snakk om folkeavstemming for å endre fridagane så kjem eg til å stemme imot. 
Sjølv om folket vil ha flest mogleg fridagar så vil nok Stortinget fokusere mest på kva det kostar Norge i tapte arbeidsinntekter at folk skal ha så mykje fri, så då er det stor fare for at det blir bestemt at det får holde med ferielovens 25 virkedager med lovpålagt ferietid. Politikarane sjølv har tross alt tariffavtale som gir dei rett på ei femte ferieveke meir enn lovens minstekrav, og stemmer dei for å pålegge befolkninga fleire arbeidsdagar i året så skal du ikkje sjå vekk i frå at politikarane blir belønna med enda ei ferieveke som bonus for å ha sikra AS Norge ekstra med skatteinntekter.

Lenke til kommentar

Jeg er hyklersk. Er ikke religiøs, hadde ikke kristendomslære på skolen og fikk fritak fra skolegudstjenester - men jeg tar imot religiøse helligdager med åpne armer.

Foruten dem så sitter vi igjen med to nasjonale helligdager; 1. og 17. mai - begge er bevegelige og treffer av og til på helgedager.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Wheeljack skrev (10 minutter siden):

Jeg er hyklersk. Er ikke religiøs, hadde ikke kristendomslære på skolen og fikk fritak fra skolegudstjenester - men jeg tar imot religiøse helligdager med åpne armer.

Selv muslimske eller jødiske fridager?  Vi fikk jødiske og kristne fridager på skolen min pga så mange jødiske barn som gikk på skolen 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, jjkoggan said:

Selv muslimske eller jødiske fridager?  Vi fikk jødiske og kristne fridager på skolen min pga så mange jødiske barn som gikk på skolen 

Jeg kjenner ikke til noen, men om det betyr betalte fridager så tar jeg dem også like godt (og like hyklersk) imot.

Endret av Wheeljack
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...