Gå til innhold

Diskusjonen vi ikke har om AI

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jovisst har det vært forsøkt å debattere AI, men med vekslende hell:

https://snl.no/kunstig_intelligens

Vekslende hell skyldes at kritiske røster som belyser medaljens bakside, straks blir kneblet av hallelujakoret som gamliser, gretne gamle gubber o.l. Det skrikes fortsatt i religiøs ekstase at dette er fremtiden.

AI kan ha mange fortrinn, men er samtidig et sofistikert verktøy for de som forsøker å skape propaganda og fake news.
Hva gjør dette med våre skriveferdigheter, språkkunnskaper, kreativitet og kritiske sans?

• Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Vokteren said:

Jovisst har det vært forsøkt å debattere AI, men med vekslende hell:

https://snl.no/kunstig_intelligens

Vekslende hell skyldes at kritiske røster som belyser medaljens bakside, straks blir kneblet av hallelujakoret som gamliser, gretne gamle gubber o.l. Det skrikes fortsatt i religiøs ekstase at dette er fremtiden.

AI kan ha mange fortrinn, men er samtidig et sofistikert verktøy for de som forsøker å skape propaganda og fake news.
Hva gjør dette med våre skriveferdigheter, språkkunnskaper, kreativitet og kritiske sans?

Enig. Jeg jobber mye med å evaluere systemer / verktøy og deres påvirkning på blant annet prosesser, sikkerhet og personvern. Er en nokså stri motbakke når store aktører helt ukritisk går bananas i alle landets aviser, LinkedIn og på store scener. Selv når store aktører som NTNU og Datatilsynet gjennom faktiske prosjekter forsøker å skape nyanser, blir det fort kuppet av de som snakker om hvor mye virksomheter og nasjonen taper for hvert sekund du som organisasjon ikke har tatt i bruk KI på kjerneprosessene dine.

For meg fremstår det som verktøyet er målet. At jeg med ti tommeltotter kjøper en hammer til 10 000 beregnet for de profesjonelle, gjør ikke meg noe mer nevenyttig. Kanskje jeg heller skal begynne med en hammer fra Biltema, eventuelt opplæring / fokus andre steder som faktisk hjelper meg å få litt færre tommeltotter? 

Og ps: jeg er ikke gamle karen, så hvis noen forsøker å spinne dette som et utspill fra en gubbe som hater alt nytt - ta dere en bolle. Jeg er positiv til teknologien og bruker den selv, men ukritisk adopsjon uten de rette forutsetningene blir feil. For hvis vi tenker gjennom; digitalisering ble til transformasjon, dette etterfulgt av tingenes ting og 5g, blockchain og datadrevene organisasjoner måtte alle være, for så å snakke om KI og industri 4.0 -> 5.0. Men, i hvilken grad har samfunnet og organisasjonene blitt i forhold til festtalene og lovnadene med hvert av eksemplene over? Vi må ha edruelige debatter på høye nivåer om dette, og ikke politikere som snakker om at det eneste som betyr noe er at 80% av offentlige organisasjoner bruker KI i 2025.

Endret av The Very End
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...