Bjerknez Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden Monter en ladeboks for elbil. Uavhengig om 10A stikk er lov eller ei. Du kan takke meg om noen år når du kjøper deg en ren elbil. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden Husk at en ikke trenger allverdens effekt for å lade elbil/hybrid. Plugger en inn hver dag og kjører relativt normale lengder holder 2kW lenge. Det er også dyrt å lade med høy effekt(nettleie). 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden Salvesen. skrev (7 minutter siden): Husk at en ikke trenger allverdens effekt for å lade elbil/hybrid. Plugger en inn hver dag og kjører relativt normale lengder holder 2kW lenge. Det er også dyrt å lade med høy effekt(nettleie). Hvor mye effekt man trenger kommer jo ann på hvor langt man kjører hver dag. Har man en elbil med 80kw batteripakke som er ganske standard i dag og man kjører 30-40 mil pr. dag eller kommer til å gjøre det i fremtiden så gjør det ingenting om man har litt ekstra effekt tilgjengelig. Effekten kan justeres ned uansett når man ikke trenger den. Og som nevnt... når det uansett ikke koster noe særlig ekstra å legge 32A kontra 10A så gjør man jo det. Forutsatt at man faktisk har mulighet til det. Men legg nå uansett en 32A ratet kabel mener jeg. Jeg har selv montert en 32A lader og så lenge man ikke går over et effektledd grunnet ladingen så blir det jo ikke noe dyrere. Man bruker bare mer strøm over kortere tid kontra mindra strøm over lang tid. som regel lader jeg med 10-16A når jeg vet at jeg ikke skal ut på tur før dagen etter når jeg setter den på lading. Men noen ganger har det hendt at jeg trenger en kjapp boost. Da er det greit med litt ekstra effekt. Man MÅ ikke, men kosyer det ikke noe sørlig ekstra er jo det en nobrainer. Leg en 32A 3-fas kabel til lader, uansett hva du velger å gjøre og hvor stor kursen er. Det er kabelstrekkingen til lader som tar det meste av tiden og som koster mest. Elektrikeren hos meg brukte 5 timer på å strekke kabel ut i garasjen. Det er godt over 5.000 kroner i arbeid alene. Kjipt og betale den summen når man skal oppgradere fra 16 til 32A kurs når kabelen ikke er ratet for 32A. Gjør det skikkelig med en gang er det jeg prøver å si. Du trenger uansett ikke å lade bilen med 32A selv om du har en 32A kurs. Jeg gjør det vertfall sjeldent. Som regel klarer man seg med 10-16A. Men jeg vil som sagt ha muligheten til å lade kjappere. Spesielt når det ikke koster særlig mer. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden Bjerknez skrev (8 minutter siden): Hvor mye effekt man trenger kommer jo ann på hvor langt man kjører hver dag. Har man en elbil med 80kw batteripakke som er ganske standard i dag og man kjører 30-40 mil pr. dag eller kommer til å gjøre det i fremtiden så gjør det ingenting om man har litt ekstra effekt tilgjengelig. Effekten kan justeres ned uansett når man ikke trenger den. Og som nevnt... når det uansett ikke koster noe særlig ekstra å legge 32A kontra 10A så gjør man jo det. Forutsatt at man faktisk har mulighet til det. Men legg nå uansett en 32A ratet kabel mener jeg. Jeg har selv montert en 32A lader og så lenge man ikke går over et effektledd grunnet ladingen så blir det jo ikke noe dyrere. Man bruker bare mer strøm over kortere tid kontra mindra strøm over lang tid. som regel lader jeg med 10-16A når jeg vet at jeg ikke skal ut på tur før dagen etter når jeg setter den på lading. Men noen ganger har det hendt at jeg trenger en kjapp boost. Da er det greit med litt ekstra effekt. Man MÅ ikke, men kosyer det ikke noe sørlig ekstra er jo det en nobrainer. Leg en 32A 3-fas kabel til lader, uansett hva du velger å gjøre og hvor stor kursen er. Det er kabelstrekkingen til lader som tar det meste av tiden og som koster mest. Elektrikeren hos meg brukte 5 timer på å strekke kabel ut i garasjen. Det er godt over 5.000 kroner i arbeid alene. Kjipt og betale den summen når man skal oppgradere fra 16 til 32A kurs når kabelen ikke er ratet for 32A. Gjør det skikkelig med en gang er det jeg prøver å si. Du trenger uansett ikke å lade bilen med 32A selv om du har en 32A kurs. Jeg gjør det vertfall sjeldent. Som regel klarer man seg med 10-16A. Men jeg vil som sagt ha muligheten til å lade kjappere. Spesielt når det ikke koster særlig mer. Det var jo akkurat det jeg sa, kjører en normalt så trenger en ikke stor effekt om en lader hver dag. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden Salvesen. skrev (5 minutter siden): Det var jo akkurat det jeg sa, kjører en normalt så trenger en ikke stor effekt om en lader hver dag. Ja, jeg bar ville utdype det litt med litt tilleggsinformasjon med at man burde legge så stor kurs som mulig når man først skal gjøre det. 32A eller rundt 7kw er maks av det elbiler kan lade med i dag med hjemmelader. Det kan trolig endre seg i fremtiden, men da har man egentlig mer enn nok. Jeg mener man fort biter seg selv i halen hvis man kun legger 10A kurs til lading av bil. Men om man allikevel gjør det, så legg i såfall i det minste en 32A 3fas kabel uansett mener jeg. Men normalt så trenger man ikke mer enn 10A. Men det behøver ikke bli noe dyrere å lade med 16 eller 32A. Det kommer ann på om man bryter effektledd eller ikke. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden Bjerknez skrev (2 minutter siden): Ja, jeg bar ville utdype det litt med litt tilleggsinformasjon med at man burde legge så stor kurs som mulig når man først skal gjøre det. 32A eller rundt 7kw er maks av det elbiler kan lade med i dag med hjemmelader. Det kan trolig endre seg i fremtiden, men da har man egentlig mer enn nok. Jeg mener man fort biter seg selv i halen hvis man kun legger 10A kurs til lading av bil. Men om man allikevel gjør det, så legg i såfall i det minste en 32A 3fas kabel uansett mener jeg. Men normalt så trenger man ikke mer enn 10A. Men det behøver ikke bli noe dyrere å lade med 16 eller 32A. Det kommer ann på om man bryter effektledd eller ikke. Jeg er totalt uenig. Jeg har hatt 4 "ladere" nå. 2 x 2,3kW maks, en 3,7kW maks og 11kW maks. Hadde aldri gjort 11kW i dag om det var en større utgift. Har ikke bruk for det og det øker de månedlige kostnadene. Bortkastet. Men for noen som kjører mye eller har andre spesielle behov så kan det absolutt være verdt kostnaden. Men når en bruker mindre enn 10kWh pr dag så er det helt unødvendig når bilen står i ro majoriteten av dagen og der laderen står. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden (endret) mobile999 skrev (2 timer siden): Det er ikke lov til å installere stikkontakt for å lade bil. Det er det korte og enkle svaret du får fra elektrikeren - fordi folk gidder ikke å høre på att og hvis og om og men. De vil bare ha et enkelt svar. Elektrikeren gir bare det med størst innsalgspotensiale. Den lange historien er ikke vel .. lengre. Den orker jeg ikke starte på her, så jeg sier som @Bjerknez, følg elektrikerens korte og enkle anbefaling om du får ordne med sånt på egenhånd. Ellers så får du styret til å lage en mer helhetlig plan. Endret 5 timer siden av Simen1 Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 4 timer siden Forfatter Del Skrevet 4 timer siden Bjerknez skrev (2 timer siden): Installer en ladeboks som er dimensjonert for fremtiden en gang for alle hvis mulig. Det går bare en vei og det blir på sikt kun elbiler på veiene. Installer en ladeboks og legg opp en kurs på 32A til ladeboksen. Pass på og legg en 3Fas kabel med det samme. Kjøper du Tesla en dag så kan denne lades med 32A 3fas 230V. Litt avhengig hvor langt det er fra sikringsskap til ladeboks så dår du en slik installert for rundt 15.000 inkludert alt. Så kan du selv via appen til ladeboksen justere ned ladehastighet. Målet er å eie el bil, så jeg vil tilrettelegge for det. Men trenger for kunnskap å vite noe om her jeg bor, og hva jeg kan fremføre for styret, styret som jeg uansett må henvende meg til, men at det skjer raskere når jeg selv ser hva jeg har her jeg bor, og løsninger som finnes. Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 4 timer siden Forfatter Del Skrevet 4 timer siden Bjerknez skrev (1 time siden): Ja, jeg bar ville utdype det litt med litt tilleggsinformasjon med at man burde legge så stor kurs som mulig når man først skal gjøre det. 32A eller rundt 7kw er maks av det elbiler kan lade med i dag med hjemmelader. Det kan trolig endre seg i fremtiden, men da har man egentlig mer enn nok. Jeg mener man fort biter seg selv i halen hvis man kun legger 10A kurs til lading av bil. Men om man allikevel gjør det, så legg i såfall i det minste en 32A 3fas kabel uansett mener jeg. Men normalt så trenger man ikke mer enn 10A. Men det behøver ikke bli noe dyrere å lade med 16 eller 32A. Det kommer ann på om man bryter effektledd eller ikke. jeg ønsker 32A 3fas kabel her jeg bor. Men ingen kø, egen ladeboks. Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 4 timer siden Forfatter Del Skrevet 4 timer siden Salvesen. skrev (1 time siden): Husk at en ikke trenger allverdens effekt for å lade elbil/hybrid. Plugger en inn hver dag og kjører relativt normale lengder holder 2kW lenge. Det er også dyrt å lade med høy effekt(nettleie). kan du beskrive mer om høy effekt og nettleie kostnader? Er strømselskaper i mot el-biler, eller ser dem en profitt på el-biler som er på markedet? Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Salvesen. skrev (1 time siden): Jeg er totalt uenig. Jeg har hatt 4 "ladere" nå. 2 x 2,3kW maks, en 3,7kW maks og 11kW maks. Hadde aldri gjort 11kW i dag om det var en større utgift. Har ikke bruk for det og det øker de månedlige kostnadene. Bortkastet. Men for noen som kjører mye eller har andre spesielle behov så kan det absolutt være verdt kostnaden. Men når en bruker mindre enn 10kWh pr dag så er det helt unødvendig når bilen står i ro majoriteten av dagen og der laderen står. Jeg sier at så lenge det ikke øker kostnadene nevneverdig og legge kraftigere kurs så gjør man jo det. Om setter inn 10A eller 32A sikring skiller svært lite, om noe. En tykkere kabel koster bittelitt mer, men ubetydelig. Da kan man lade med 10A så mye man orker og samtidig har tilgang til raskere lading i fremtiden. lader man på natten bør det ikke bli dyrere å lade med 32A uansett siden man ikke bruker noe særlig strøm ellers. På natten lader jeg noen ganger med 6kw og husstanden bruker da totalt maks 9kw. Vi gpr uansett over 10kw. Grensen som øker effektleddet så egentlig kan jegmlike godt lade med 11kw. På natten. Nei... det er ikke nødvendig og man klarer seg stort sett med 10A men det er kjekt og ha muligheten hvis det ikkemkoster noe særlig ekstra. Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 4 timer siden Forfatter Del Skrevet 4 timer siden Simen1 skrev (5 timer siden): Du trenger ikke ingeniøre dette selv. Dette er noe styret i samarbeid med elektriker/rådgiver bør legge en overordnet strategi for, for alle leilighetene. Spill det inn til styret og be om en midlertidig løsning (nødlading) og en langsiktig løsning (anbud på ordentlig felles ladeanlegg). Det tar normalt 2-12 måneder før et ordentlig anlegg kan tas i bruk. har du eksempel på midlertidig løsning? nødlading som du beskriver. Slik jeg ser det så er det veldig effektiv å få satt opp ladebokser her jeg bor, fordi selve sikringsskapet er veldig nærme parkeringen. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden stamkunde skrev (2 minutter siden): kan du beskrive mer om høy effekt og nettleie kostnader? Er strømselskaper i mot el-biler, eller ser dem en profitt på el-biler som er på markedet? Nettleien har nå ett effektledd. Altså blir det dyrere jo mer effekt du bruker. Noe som forsåvidt gir mening for økt effekt gir økte kostnader i nettet. 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden stamkunde skrev (2 minutter siden): kan du beskrive mer om høy effekt og nettleie kostnader? Er strømselskaper i mot el-biler, eller ser dem en profitt på el-biler som er på markedet? Det er ikke så mye i den store sammenhengen. Jeg tror det koster rundt 250 kroner (ca priser) og bryte et effektledd under 15kwt. Altså 250 kroner på hele måneden. Egentlig lommerusk i den store sammenhengen. Selv om det er unødvendig om man egentlig ikke trenger å lade så raskt. Jeg sier bare at det må være kjelt og ha muligheten om ikke annet. Om det da ikke koster seg skjorta. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Bjerknez skrev (2 minutter siden): Jeg sier at så lenge det ikke øker kostnadene nevneverdig og legge kraftigere kurs så gjør man jo det. Om setter inn 10A eller 32A sikring skiller svært lite, om noe. En tykkere kabel koster bittelitt mer, men ubetydelig. Da kan man lade med 10A så mye man orker og samtidig har tilgang til raskere lading i fremtiden. lader man på natten bør det ikke bli dyrere å lade med 32A uansett siden man ikke bruker noe særlig strøm ellers. På natten lader jeg noen ganger med 6kw og husstanden bruker da totalt maks 9kw. Vi gpr uansett over 10kw. Grensen som øker effektleddet så egentlig kan jegmlike godt lade med 11kw. På natten. Nei... det er ikke nødvendig og man klarer seg stort sett med 10A men det er kjekt og ha muligheten hvis det ikkemkoster noe særlig ekstra. Nei en kabel er ikke nødvendigvis bittelitt dyrere. Har man lange lengder kan det fort koste en god del mer. Betalte vell nesten 10k ekstra for kabelen når jeg installerte 11kW mot en 10A kurs. Absolutt ikke verdt det. Og må man i tillegg begynne å oppgradere hovedsikringen og få ny kabel fra everket osv. Ja da blir det dyrt for noe en egentlig ikke trenger. Men om det er tilsvarende pris så er det såklart ingenting å tenke på. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden (endret) stamkunde skrev (8 minutter siden): har du eksempel på midlertidig løsning? nødlading som du beskriver. Slik jeg ser det så er det veldig effektiv å få satt opp ladebokser her jeg bor, fordi selve sikringsskapet er veldig nærme parkeringen. Det vil være en svært god midlertidig løsning. Kanskje litt dyr ettersom du mest sannsynlig må demontere utstyret og selge laderen når sameiet får et felles anlegg. Jeg tenkte mer i retning av å bruke en dedikert schuko stikkontakt på dedikert kurs, og stille inn på minimal ladeeffekt inntil dere får et skikkelig anlegg opp og gå. Det kalles nødlading fordi stikkontakter er tilgjengelig over alt, men det teknisk sett en dårlig løsning der man burde være litt obs på hva man gjør og hvordan. Derfor er det ikke noe permanent løsning selv om det kan gjøres lovlig. Jeg er ellers enig i at man ikke trenger noe voldsomt til effekt på permanente ladere. 3,6 kW burde holde fint for de fleste. Kjekt å ha-effekt koster ofte mye mer enn det smaker. Endret 4 timer siden av Simen1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Salvesen. skrev (2 minutter siden): Nei en kabel er ikke nødvendigvis bittelitt dyrere. Har man lange lengder kan det fort koste en god del mer. Betalte vell nesten 10k ekstra for kabelen når jeg installerte 11kW mot en 10A kurs. Absolutt ikke verdt det. Og må man i tillegg begynne å oppgradere hovedsikringen og få ny kabel fra everket osv. Ja da blir det dyrt for noe en egentlig ikke trenger. Men om det er tilsvarende pris så er det såklart ingenting å tenke på. Den siste linjen din er det jeg mener og har sagt hele tiden. Man sjekker jo prisene først. Her er det uansett ikke snakk om 11kw. Man får ikke ladet en elbil med 11kw. Hjemme så sant man ikke har en Tesla eller har tilgang til 400V. Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden kidiv74 skrev (2 timer siden): Det er ikke anbefalt. Ulovlig er det ikke. Jo. "Endringen i NEK 400:2022 som inntrer 1 juli 2022, gjelder elektriske lavspenningsinstallasjoner. Den består i at det ikke lenger er mulig å installere en jordet husholdningskontakt for bruk til daglig eller regelmessig lading av elbil. Det betyr at dersom lading er formålet med installasjonen, må du installere en ladeboks med Type 2-kontakt." Link Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Kontakt elektriker og spør om pris på montering av ladeboks og 32A kurs inkludert strekk av kabel etc. spør også om tilbud på 16A kurs og se prisforskjellen. Her hos meg minnes jeg forskjellen var var rundt 500 kroner. Det betaler jeg gjerne for å ha muligheten. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Bjerknez skrev (11 minutter siden): Den siste linjen din er det jeg mener og har sagt hele tiden. Man sjekker jo prisene først. Her er det uansett ikke snakk om 11kw. Man får ikke ladet en elbil med 11kw. Hjemme så sant man ikke har en Tesla eller har tilgang til 400V. Jo man får ladet elbiler med 11kW og mer... Poenget var å vise TS at en nødvendigvis ikke trenger så mye effekt for å lade en elbil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå