Salvesen. Skrevet 12. januar Del Skrevet 12. januar Bjerknez skrev (1 minutt siden): Kontakt elektriker og spør om pris på montering av ladeboks og 32A kurs inkludert strekk av kabel etc. spør også om tilbud på 16A kurs og se prisforskjellen. Her hos meg minnes jeg forskjellen var var rundt 500 kroner. Det betaler jeg gjerne for å ha muligheten. 500 kroner men du oppgraderte inntaket? Særlig Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. januar Del Skrevet 12. januar (endret) Nukleosid skrev (11 minutter siden): Jo. "Endringen i NEK 400:2022 som inntrer 1 juli 2022, gjelder elektriske lavspenningsinstallasjoner. Den består i at det ikke lenger er mulig å installere en jordet husholdningskontakt for bruk til daglig eller regelmessig lading av elbil. Det betyr at dersom lading er formålet med installasjonen, må du installere en ladeboks med Type 2-kontakt." Link Nei. NEK har ikke tilbakevirkende kraft. Ved mindre endringer, som for eksempel å legge opp en ny kurs, så er kravet at det må gjøres minimum etter standard fra byggeår eller sist hovedrenovering (type stor ombygging). Dvs. man har rom for å legge opp en ny kurs etter gammel standard, for eksempel hvis det av ulike grunner er upraktisk, veldig fordyrende eller på andre måter ugunstig å legge opp etter siste utgave. Dette gjelder også frasen bruksendring. Denne regelen finnes for at ikke eiere av gamle bygg skal havne i umulige situasjoner der siste NEK er inkompatibel med bygget, bygningsvern eller andre ting. Man kan for eksempel ikke måtte rive et verneverdig bygg fordi det ikke tilfredsstiller nye byggeforskrifter eller NEK. Legg også merke til at det er et smutthull også for nybygg etter NEK 2022: Det står at kravet til egnet lader bare gjelder ved daglig eller regelmessig lading av elbil. Med andre ord er det fortsatt åpent i NEK 2022 for å bruke schuko til elbil, så lenge det ikke er daglig eller regelmessig. Når vi i tråden snakker om en midlertidig løsning ofte kalt nødlading, fram til et skikkelig ladeanlegg er på plass, så er det altså lovlig også etter NEK 2022. Endret 12. januar av Simen1 Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 12. januar Forfatter Del Skrevet 12. januar Salvesen. skrev (24 minutter siden): Nettleien har nå ett effektledd. Altså blir det dyrere jo mer effekt du bruker. Noe som forsåvidt gir mening for økt effekt gir økte kostnader i nettet. blir det straffekostnad da? hva er maks kapasitet nettleverandør tolererer før dem setter på straffekostnad? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 12. januar Del Skrevet 12. januar stamkunde skrev (Akkurat nå): blir det straffekostnad da? hva er maks kapasitet nettleverandør tolererer før dem setter på straffekostnad? Du må nesten sjekke de som leverer nett hos deg da prisene ikke er like hos alle samt inndelinger er ulike. Hos meg ligger jeg på laveste nivå ca 2/3 av året om ikke mer. En av hovedgrunnene til dette er at jeg lader med lav effekt. Hadde jeg peist på med full pupp som mange gjør så hadde det nok kostet meg 2000 kroner ekstra pr år, helt unødvendig. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 12. januar Del Skrevet 12. januar Salvesen. skrev (5 minutter siden): 500 kroner men du oppgraderte inntaket? Særlig Du betaler kun for en tykkere kabel. Sikringen koster omtrent det samme. Ca. 20 meter kabel vra sikringsskap til ladeboks i garasje. Det koster ikke mer enn det ekstra. hvilke elbiler kan du lade hjemme med mer enn 11kw som ikke er Tesla i 230V? Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 12. januar Forfatter Del Skrevet 12. januar Bjerknez skrev (7 minutter siden): Kontakt elektriker og spør om pris på montering av ladeboks og 32A kurs inkludert strekk av kabel etc. spør også om tilbud på 16A kurs og se prisforskjellen. Her hos meg minnes jeg forskjellen var var rundt 500 kroner. Det betaler jeg gjerne for å ha muligheten. Ja. Egentlig trenger jeg også en ekstra stikk kontakt på balkong også. Så det vil være det samme om jeg skulle få trukket en ekstra stikk kontakt på bakkeplan der bilene står parkert. Men jeg forstår jeg må legge en del forberedende løsninger frem for styret, for å signalisere at jeg har tenkt en del ulike løsninger. For jeg regner ikke med styret selv tenker behovene til dem som eier, og kommer iallfall ikke i forkjøpet. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 12. januar Del Skrevet 12. januar stamkunde skrev (1 minutt siden): Ja. Egentlig trenger jeg også en ekstra stikk kontakt på balkong også. Så det vil være det samme om jeg skulle få trukket en ekstra stikk kontakt på bakkeplan der bilene står parkert. Men jeg forstår jeg må legge en del forberedende løsninger frem for styret, for å signalisere at jeg har tenkt en del ulike løsninger. For jeg regner ikke med styret selv tenker behovene til dem som eier, og kommer iallfall ikke i forkjøpet. Jeg tenker at første steget er å kotakte styret og legge frem forslaget for dem. Start der. Så snakker du (eller styret) med elektriker angående ladeløsninger. Når det er gjort så kom gjerne med oppdatering i tråden 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 12. januar Del Skrevet 12. januar Bjerknez skrev (2 minutter siden): Du betaler kun for en tykkere kabel. Sikringen koster omtrent det samme. Ca. 20 meter kabel vra sikringsskap til ladeboks i garasje. Det koster ikke mer enn det ekstra. hvilke elbiler kan du lade hjemme med mer enn 11kw som ikke er Tesla i 230V? Nei det kan være langt mer enn det, altså tykkere kabel. Det er jo du et bevis på. Om jeg ikke husker feil hadde du allerede opplegg til å lade elbil men slengte på full pupp til nesten 20 laks til nybilen. Hvorfor tar du vekk Tesla og hvorfor forholder du deg bare til 230V? Majoriteten kjøper Tesla i Norge og majoriteten av det som bygges i nettet er 400V TN nett.. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 12. januar Del Skrevet 12. januar (endret) Salvesen. skrev (6 minutter siden): Nei det kan være langt mer enn det, altså tykkere kabel. Det er jo du et bevis på. Om jeg ikke husker feil hadde du allerede opplegg til å lade elbil men slengte på full pupp til nesten 20 laks til nybilen. Hvorfor tar du vekk Tesla og hvorfor forholder du deg bare til 230V? Majoriteten kjøper Tesla i Norge og majoriteten av det som bygges i nettet er 400V TN nett.. Forde det var det jeg skrev i posten min tidligere som du siterte. Jeg skrev at du ikke kan lade elbiler i dag med over 32A 7kw om du da ikke har Tesla eller 400V. hva har dette med saken å gjøre? Selvsagt koster det dobbelt så mye å montere en lader ekstra... jeg spurte om pris på 16A og 32A. Jeg fikk beskjed om at dette ble hipp som happ og kun en liten ekstrasum for tykkere kabel. Nå tror jeg vi snakker forbi hverandre her. Vi er gentlig enige tror jeg, men det blir litt klabb og babb og frem og tilbake. av den grunn så trekker jeg meg ut av diskusjonen. Endret 12. januar av Bjerknez Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 12. januar Del Skrevet 12. januar Bjerknez skrev (1 minutt siden): Forde det var det jeg skrev i posten min tidligere som du siterte. Jeg skrev at du ikke kan lade elbiler i dag med over 32A 7kw om du da ikke har Tesla eller 400V. hva har dette med saken å gjøre? Selvsagt koster det dobbelt så mye å montere en lader ekstra... jeg spurte om pris på 16A og 32A. Jeg fikk beskjed om at dette ble hipp som happ og kun en liten ekstrasum for tykkere kabel. Nå tror jeg vi snakker forbi hverandre her. Vi er gentlig enige tror jeg, men det blir litt klabb og babb og frem og tilbake. av den grunn så trekker jeg meg ut av diskusjonen. Men hvorfor skal du drive å dra ut de mest vanlige tingene? Fatter ikke poenget. Men ja, vi er helt enig der dette blir bare rot og vi bør slutte. Til TS, lykke til! Og om du får trøbbel med styre så kan du roe deg med at selv liten effekt er nok for folk flest om en bare lader ofte nok og har normalt kjøremønster:) Har selv bodd i større bygg der en fikk begrensninger ift elbil. Vi fikk maks 10A for å begrense skaden. Men det funker! Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 14. januar Del Skrevet 14. januar Huset mitt har et 63A 3x230V IT-nett og en bil som kun kan lade på en fase (med IT-nett). Installerte en 32A lader og kan velge 32, 20, 16, 15 ... i lade-appen som fulgte med bilen. Kjører normalt ca. 60km om dagen og forvarmer bilen 2-3 gang hver dag (om vinteren). Har funnet ut at for meg så passer det å lade med 16A for da fyller jeg opp tanken med ca 40% på en natt samtidig som jeg holder meg godt under grensen for neste effektledd i fra strømleverandøren. Å komme meg yned ytterligere ett effektledd (maks tre toppe à 5kW) gidder jeg ikke å strekke meg etter da det vil bli mye pes. Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet 14. januar Del Skrevet 14. januar Salvesen. skrev (På 12.1.2025 den 17.06): Men hvorfor skal du drive å dra ut de mest vanlige tingene? Fatter ikke poenget. Men ja, vi er helt enig der dette blir bare rot og vi bør slutte. Til TS, lykke til! Og om du får trøbbel med styre så kan du roe deg med at selv liten effekt er nok for folk flest om en bare lader ofte nok og har normalt kjøremønster:) Har selv bodd i større bygg der en fikk begrensninger ift elbil. Vi fikk maks 10A for å begrense skaden. Men det funker! En klassisk konsekvens som hallelujakoret «glemte». Nemlig at nettet ble dimensjonert uten tanke for en storstilt elektrifisering, energieksport og solcellesatsing. På mange steder er sikkerheten/dimensjoneringen nådd et kritisk punkt og vi må påregne langt flere strømbrudd, galopperende energipriser og mye mer kraftutbygging i tiden som kommer. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 14. januar Del Skrevet 14. januar stamkunde skrev (På 12.1.2025 den 10.35): For mitt tilfelle handler det om å lade hybridbil og el-bil. Praktisk tilrettelagt som eier av leilighet. Egen ladepunkt. Dette er selveier leilighet, så da går det vel ikke under borettslag? men det finnes styre. Du må gå via styret, men det er mest ein formalitet. Etter eierseksjonsloven § 25a så har du rett til å få sette opp ladepunkt for elbil i tilknytting til parkeringsplassen som du disponerer. Dette kan berre nektast med sakleg grunn, og det skal ein del til. Frykt for auka brannfare er til dømes ikkje vurdert som sakleg grunn til å nekte deg å sette opp ladepunkt. Dersom du ikkje disponerer eigen parkeringsplass så kan du kreve at styret etablerer ladepunkt som er tilgjengeleg for bebuarane i sameiget. Etter forarbeida i eigarseksjonslova så går det fram at ein andelseigar som disponerer eigen parkeringsplass må sjølv betale for ladeboksa, men at eventuelle oppgraderingar av stømnettet for å mogleggjere slik lading er ein felleskostnad som skal fordelast etter vanleg sameigebrøk. Det å få oppgradert kapasiteten er derfor ei styreoppgåve. Du er sikkert velkommen til å undersøke både kva som trengs og kva det koster, men pass på at det er styret som står som bestiller av jobben sidan det er styret som skal betale rekninga. Normalt sett så vil styret ønske å oppgradere slik at det blir lik lademoglegheit for alle bebuarane når ein fyrst går i gong med jobben, i staden for å bygge ut i mange steg etterkvart som at bebuarane skaffer seg elbil. Det er også styret som må ta stilling til korleis ein skal løyse det praktiske rundt betaling for elbilladinga. I praksis er det to alternativ i sameiger der bebuarane disponerer fast parkeringsplass, enten så tek ein den litt større installasjonskostnaden med å kople ladepunktet opp til kvar enkelt bebuars sikringsskap slik at du sjølv betalar for ladinga via vanleg straumrekning. Det vanlegaste ser likevel ut til å være at ein koplar ladarane til fellesanlegget i sameiget med avlesing av forbruk, som igjen danner grunnlaget for at styret sender ut eigen faktura for ladinga. Tl:dr: Dette er ein jobb du kan overlate til styret i sameige å ordne på sameigets rekning, deretter må du sjølv kjøpe ladeboks. Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 14. januar Del Skrevet 14. januar stamkunde skrev (På 12.1.2025 den 0.31): Er det noe regler hvor mye kapasitet leilighet har i strøm kapasitet? Hvor finner jeg informasjon om det? og evt. hva gjøre om man vil utvide kapasitet? Man må sjekke overbelastningsvernet, kan være alt fra 25-63A. Såfremt man har tilstrekkelig kabeltverrsnitt og kapasitet på trafo såkan man søke om å bytte til et større overbelastningsvern, men ikke over 63A. Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet lørdag kl 03:02 Forfatter Del Skrevet lørdag kl 03:02 (endret) Professor Balthazar skrev (På 14.1.2025 den 8.40): Huset mitt har et 63A 3x230V IT-nett og en bil som kun kan lade på en fase (med IT-nett). Installerte en 32A lader og kan velge 32, 20, 16, 15 ... i lade-appen som fulgte med bilen. Kjører normalt ca. 60km om dagen og forvarmer bilen 2-3 gang hver dag (om vinteren). Har funnet ut at for meg så passer det å lade med 16A for da fyller jeg opp tanken med ca 40% på en natt samtidig som jeg holder meg godt under grensen for neste effektledd i fra strømleverandøren. Å komme meg yned ytterligere ett effektledd (maks tre toppe à 5kW) gidder jeg ikke å strekke meg etter da det vil bli mye pes. 32A 3x25 al står det i sikringsskapet. Tilknytning leiligheten. Endret lørdag kl 03:03 av stamkunde Lenke til kommentar
Trulss Skrevet lørdag kl 06:01 Del Skrevet lørdag kl 06:01 Professor Balthazar skrev (På 14.1.2025 den 8.40): Huset mitt har et 63A 3x230V IT-nett og en bil som kun kan lade på en fase (med IT-nett). Installerte en 32A lader og kan velge 32, 20, 16, 15 ... i lade-appen som fulgte med bilen. Kjører normalt ca. 60km om dagen og forvarmer bilen 2-3 gang hver dag (om vinteren). Har funnet ut at for meg så passer det å lade med 16A for da fyller jeg opp tanken med ca 40% på en natt samtidig som jeg holder meg godt under grensen for neste effektledd i fra strømleverandøren. Å komme meg yned ytterligere ett effektledd (maks tre toppe à 5kW) gidder jeg ikke å strekke meg etter da det vil bli mye pes. Man kunne klart seg en vanlig stikkontakt til dette Skulle bli rundt 12 kWh i døgnet noe som er fire ganger mindre enn det panelovnen i stuen trekker i løpet av 24 timer. Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet lørdag kl 08:34 Del Skrevet lørdag kl 08:34 Trulss skrev (2 timer siden): Man kunne klart seg en vanlig stikkontakt til dette Skulle bli rundt 12 kWh i døgnet noe som er fire ganger mindre enn det panelovnen i stuen trekker i løpet av 24 timer. Normene tillater ikke billading fra en vanlig stikkontakt i nye anlegg, med god grunn. En panelovn har en termostat som kobler ut/inn etter behov mens lading av batteri pågår kontinuerlig. Det grønne skiftet, elektrifisering, solcelleutbygging osv avdekker bare at samfunnplanleggerne ikke forsto kompleksiteten, kapasitetsmekanismene, investeringsbehovet og prispåvirkningen da de åpnet for storstilt eksport. Dette veivalget vil koste norske forbrukere dyrt i mange år. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet lørdag kl 11:26 Del Skrevet lørdag kl 11:26 Vokteren skrev (2 timer siden): Normene tillater ikke billading fra en vanlig stikkontakt i nye anlegg, med god grunn. Sporadisk (nødlading) er fortsatt lov over vanlig schuko stikkontakt, i nye anlegg. F.eks om du bygger hytte i 2025 og bare skal nødlade bilen noen få ganger i året der. Om det er lurt og trygt er en annen sak. Men det er altså lov. Lenke til kommentar
Trulss Skrevet lørdag kl 12:04 Del Skrevet lørdag kl 12:04 Vokteren skrev (3 timer siden): Normene tillater ikke billading fra en vanlig stikkontakt i nye anlegg, med god grunn. En panelovn har en termostat som kobler ut/inn etter behov mens lading av batteri pågår kontinuerlig. Det grønne skiftet, elektrifisering, solcelleutbygging osv avdekker bare at samfunnplanleggerne ikke forsto kompleksiteten, kapasitetsmekanismene, investeringsbehovet og prispåvirkningen da de åpnet for storstilt eksport. Dette veivalget vil koste norske forbrukere dyrt i mange år. Gamle ladeanlegg på vanlig stikk er fortsatt lov og fungerer svært bra og har svært lave kostnader. En panelovn i en stue slår seg ikke nødvendigvis av fordi det aldri blir varmt. Skjønt den kan godt stå en kjeller eller garasje. Lading derimot kobler ut når bilen er fulladet. Lenke til kommentar
trikola Skrevet lørdag kl 17:06 Del Skrevet lørdag kl 17:06 8 hours ago, Vokteren said: En panelovn har en termostat som kobler ut/inn etter behov mens lading av batteri pågår kontinuerlig. En elbillader med schuko har en termostat (eller til og med termosikring - med sensor i pluggen) som kobler ut om schukopluggen blir for varm. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå