stamkunde Skrevet 11. januar Del Skrevet 11. januar Er det noe regler hvor mye kapasitet leilighet har i strøm kapasitet? Hvor finner jeg informasjon om det? og evt. hva gjøre om man vil utvide kapasitet? Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 11. januar Del Skrevet 11. januar stamkunde skrev (18 minutter siden): Hvor finner jeg informasjon om det? og evt. hva gjøre om man vil utvide kapasitet? Sjekk først størrelsen på hovedsikringene i sikringsskapet og sjekk om du har et 400V TN nett eller er 230V IT nett. Ta bilde. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 12. januar Del Skrevet 12. januar Jeg er usikker på hva som er normalt av kapasitet. Jeg vil tro det kommer litt ann på. Leiligheter i borettslag med sentralfyr og ikke trenger lading til bil med kurs fra egen sikringsskap etc er nok behovet for høy kapasitet lavere. Har du bygget nytt hus i helt nytt boliglag som ligger sentralt til etc er sjansen større for at du har 400V. Men jeg tror det ikke er veldig vanlig. Men sjekk sikringsskapet ditt. Ta bilde å legg ut her. Da får du et svar ganske kjapt. Sjekk også kursbeskrivelsen og størrelsen på hovedsikringen. Har du bare en 1x 40A hovedsikring så har du kun tilgang til rundt 9kwt. Altså i totalt forbruk fra alle kursene. Det er ikke veldig mye i dag men det holder i en leilighet som nevnt ovenfor hvor kjøkkenet er den største strømforbrukeren. Har du 3-fas som trolig er mest sannsynlig så har du 3x40, eller 3x63A etc. hovedsikring. Med 3x63A sikring (230V) så har du ca. 25kw tilgjengelig. Det er ganske mye og mer enn nok for dem fleste med god margin. Vi har 3-fas (230V) og 3x63A hovedsikring og vi har to elbilladere. En på 16A og en på 32A. I tillegg til at disse lader på full guffe har vi mer enn nok til resten av forbruket. Men ta bilde og legg inn her Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 12. januar Forfatter Del Skrevet 12. januar Professor Balthazar skrev (8 timer siden): Sjekk først størrelsen på hovedsikringene i sikringsskapet og sjekk om du har et 400V TN nett eller er 230V IT nett. Ta bilde. Bjerknez skrev (8 timer siden): Jeg er usikker på hva som er normalt av kapasitet. Jeg vil tro det kommer litt ann på. Leiligheter i borettslag med sentralfyr og ikke trenger lading til bil med kurs fra egen sikringsskap etc er nok behovet for høy kapasitet lavere. Har du bygget nytt hus i helt nytt boliglag som ligger sentralt til etc er sjansen større for at du har 400V. Men jeg tror det ikke er veldig vanlig. Men sjekk sikringsskapet ditt. Ta bilde å legg ut her. Da får du et svar ganske kjapt. Sjekk også kursbeskrivelsen og størrelsen på hovedsikringen. Har du bare en 1x 40A hovedsikring så har du kun tilgang til rundt 9kwt. Altså i totalt forbruk fra alle kursene. Det er ikke veldig mye i dag men det holder i en leilighet som nevnt ovenfor hvor kjøkkenet er den største strømforbrukeren. Har du 3-fas som trolig er mest sannsynlig så har du 3x40, eller 3x63A etc. hovedsikring. Med 3x63A sikring (230V) så har du ca. 25kw tilgjengelig. Det er ganske mye og mer enn nok for dem fleste med god margin. Vi har 3-fas (230V) og 3x63A hovedsikring og vi har to elbilladere. En på 16A og en på 32A. I tillegg til at disse lader på full guffe har vi mer enn nok til resten av forbruket. Men ta bilde og legg inn her Takk for svarene! Når jeg leser i sikringsskap så er en kolonne for sikringampere 32A til leiligheten. Neste kolonne er ledning mm2, og da er det på 3x25 AL. ( vet ikke hva dette betyr) Dette er i et skap. Når jeg ser i hovedtavle så står det blant annet at hovedsikring for leiligheter er på 125 ampere. Ledning mm2 er 3X50 Inntakskabel er på 3X240 mm2. Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 12. januar Del Skrevet 12. januar Du har 32A overbelastningsvern, 3-fase, med kabel som er 3x25mm^2 aluminum. Kortslutningsvernet i tavla er 125A. Men kva er det faktiske spørsmålet ditt her? Om du kan lade elbil? 2 Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet 12. januar Del Skrevet 12. januar stamkunde skrev (9 timer siden): Er det noe regler hvor mye kapasitet leilighet har i strøm kapasitet? Hvor finner jeg informasjon om det? og evt. hva gjøre om man vil utvide kapasitet? For å øke kapasiteten må du først kontakte elektriker som søker om mer strøm hos nettselskapet. Hvis det er ledig kapasitet i nettet, stor nok transformator, grove nok ledninger, god nok plass osv er dette grei skuring. Hvis nettet må forsterkes, må du påregne å betale for både arbeid og materiell. 2 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 12. januar Del Skrevet 12. januar Vokteren skrev (2 minutter siden): For å øke kapasiteten må du først kontakte elektriker som søker om mer strøm hos nettselskapet. Hvis det er ledig kapasitet i nettet, stor nok transformator, grove nok ledninger, god nok plass osv er dette grei skuring. Hvis nettet må forsterkes, må du påregne å betale for både arbeid og materiell. Man betaler som regel et anleggsbidrag til nettleverandøren hvis man trenger mer strøm enn det som kan gis. Dette anleggsbidraget ligger på rundt 3-5.000 kr. Har nettopp oppgradert mitt sikringsskap fra 1x40 til 3x63A 3-fas å da byttet dem måler og strakk ny kabel fra stolpe til hus. Jobben med ny kabel fra stolpe til hjs samt atrømmåler kostet meg 3.600 kroner. Men med ny 3-fas kabel fra husvegg til sikringsskap samt ny hovedsikring og overspenningsvern måtte jeg koste selv via elektriker. Den summen kom på 15.000 kr.. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 12. januar Del Skrevet 12. januar Vokteren skrev (7 minutter siden): For å øke kapasiteten må du først kontakte elektriker som søker om mer strøm hos nettselskapet. Hvis det er ledig kapasitet i nettet, stor nok transformator, grove nok ledninger, god nok plass osv er dette grei skuring. Hvis nettet må forsterkes, må du påregne å betale for både arbeid og materiell. Som nevnt så må dette gjøres via elektriker som igjen ser behovet ditt og kontakter nettleverandøren din for deg og legger inn søknad om økt kapasitet. Som regel blir disse søknadene godkjent så lenge det er dimensjonert for det. bor du i borettslag KAN det trolig by på litt problemer da du trolig må gå via borettslaget. Hvis det er elbil lading du er ute etter så snakk med borettslaget. Jeg vil tro det er lagt opp til dette i nye borettslag å da går ikke dette på din kurs men borettslaget som igjen evt. fakturerer deg for forbruket etc. Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 12. januar Forfatter Del Skrevet 12. januar Bjerknez skrev (13 minutter siden): Som nevnt så må dette gjøres via elektriker som igjen ser behovet ditt og kontakter nettleverandøren din for deg og legger inn søknad om økt kapasitet. Som regel blir disse søknadene godkjent så lenge det er dimensjonert for det. bor du i borettslag KAN det trolig by på litt problemer da du trolig må gå via borettslaget. Hvis det er elbil lading du er ute etter så snakk med borettslaget. Jeg vil tro det er lagt opp til dette i nye borettslag å da går ikke dette på din kurs men borettslaget som igjen evt. fakturerer deg for forbruket etc. Bjerknez skrev (18 minutter siden): Man betaler som regel et anleggsbidrag til nettleverandøren hvis man trenger mer strøm enn det som kan gis. Dette anleggsbidraget ligger på rundt 3-5.000 kr. Har nettopp oppgradert mitt sikringsskap fra 1x40 til 3x63A 3-fas å da byttet dem måler og strakk ny kabel fra stolpe til hus. Jobben med ny kabel fra stolpe til hjs samt atrømmåler kostet meg 3.600 kroner. Men med ny 3-fas kabel fra husvegg til sikringsskap samt ny hovedsikring og overspenningsvern måtte jeg koste selv via elektriker. Den summen kom på 15.000 kr.. Takk for oppfattende godt forklart og beskrivelse av din egen oppgradering. For mitt tilfelle handler det om å lade hybridbil og el-bil. Praktisk tilrettelagt som eier av leilighet. Egen ladepunkt. Dette er selveier leilighet, så da går det vel ikke under borettslag? men det finnes styre. Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 12. januar Forfatter Del Skrevet 12. januar Vokteren skrev (29 minutter siden): For å øke kapasiteten må du først kontakte elektriker som søker om mer strøm hos nettselskapet. Hvis det er ledig kapasitet i nettet, stor nok transformator, grove nok ledninger, god nok plass osv er dette grei skuring. Hvis nettet må forsterkes, må du påregne å betale for både arbeid og materiell. Takk for god beskrivelse. Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 12. januar Forfatter Del Skrevet 12. januar barfoo skrev (43 minutter siden): Du har 32A overbelastningsvern, 3-fase, med kabel som er 3x25mm^2 aluminum. Kortslutningsvernet i tavla er 125A. Men kva er det faktiske spørsmålet ditt her? Om du kan lade elbil? For å finne ut om jeg har kapasitet eller må utvide kapasitet ladepunkt til hybridbil og el-bil tilknyttet leilighet. Men får også gode svar fra andre her. At det finnes bedre løsninger enn at det skal gå via leilighet, men at styre legger opp til ladepunkter. Evt. betaler kun for forbruket, men har egen ladepunkt. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. januar Del Skrevet 12. januar stamkunde skrev (5 minutter siden): For å finne ut om jeg har kapasitet eller må utvide kapasitet ladepunkt til hybridbil og el-bil tilknyttet leilighet. Men får også gode svar fra andre her. At det finnes bedre løsninger enn at det skal gå via leilighet, men at styre legger opp til ladepunkter. Evt. betaler kun for forbruket, men har egen ladepunkt. Du trenger ikke ingeniøre dette selv. Dette er noe styret i samarbeid med elektriker/rådgiver bør legge en overordnet strategi for, for alle leilighetene. Spill det inn til styret og be om en midlertidig løsning (nødlading) og en langsiktig løsning (anbud på ordentlig felles ladeanlegg). Det tar normalt 2-12 måneder før et ordentlig anlegg kan tas i bruk. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 12. januar Del Skrevet 12. januar Jeg tror jeg først villekontaktet styret og forhørt meg litt. Kontakt gjerne også elektriker. Dem tilbyr som regel gratis befaring, men det er ikke 100% sikkert du har lov til å gjøre inngrep selv via elektriker uten å blande inn styret. Det beste er nok om styret legger til rette for elbil lading som ikke innebfatter DITT sikringsskap og dine kurser. Nå vet ikke jeg hvordan dette leilighetskomplekset er eller hvirdan det stures etc. men start med å kontakte styret og evt. en elektriker med gratis befaring ogbta det derfra. Jeg kan ikke tenke meg ut fra hva du skriver at det trengs noe forsterking noe sted hos deg eller i komplekset vedrørende oppsett av lader. Altså som innebefatter netteier. Men andre kan nok dette bedre enn meg, men det er vertfall de tankene jeg sitter igjen med Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 12. januar Del Skrevet 12. januar Selv har jeg enebolig og er ikke tilknyttet noe styre eller borettslag. Fra jeg søkte norgesnett via elektriker til ny inntakskabel, strømmåler og 3Fas var ferdig lagt tok det ca. 3 uker. Med et styre som mellomledd tar nok dette mye lenger tid da dem trolig vil vurdere ytterligere oppgraderinger i samme slengen, for hvis du ønsker lader så er det sikkert flere som kommer til å ønske det også. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 12. januar Del Skrevet 12. januar stamkunde skrev (1 time siden): For å finne ut om jeg har kapasitet eller må utvide kapasitet ladepunkt til hybridbil og el-bil tilknyttet leilighet. Det går fint å saktelade hybridbil på 3-fase 32A. Jeg har forklart deg før at strømmen for å lade bilen via eget sikringsskap er billig, mens den er dyr fra et fellesanlegg. 1 Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 12. januar Del Skrevet 12. januar 1 hour ago, stamkunde said: For å finne ut om jeg har kapasitet eller må utvide kapasitet ladepunkt til hybridbil og el-bil tilknyttet leilighet. Spørsmålet er stortsett ikkje kapasitet, men tilgjenge. Stikkontakta må vere en plass du kan parkere bilen. Om du lader med 10A, og er heime ti timer i døgnet, så vert det typ 100km/dag på dei fleste elbiler (20kWh/100km). Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 12. januar Del Skrevet 12. januar Det er ikke lov til å installere stikkontakt for å lade bil. 2 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 12. januar Del Skrevet 12. januar Installer en ladeboks som er dimensjonert for fremtiden en gang for alle hvis mulig. Det går bare en vei og det blir på sikt kun elbiler på veiene. Installer en ladeboks og legg opp en kurs på 32A til ladeboksen. Pass på og legg en 3Fas kabel med det samme. Kjøper du Tesla en dag så kan denne lades med 32A 3fas 230V. Litt avhengig hvor langt det er fra sikringsskap til ladeboks så dår du en slik installert for rundt 15.000 inkludert alt. Så kan du selv via appen til ladeboksen justere ned ladehastighet. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 12. januar Del Skrevet 12. januar Det jeg mente over var altså at hvis du feks. Ikke kan sette inn større kurs en 16A til lading av bil, så be elektriker allikevel legge en kabel som er dimensjonert for 32A 3fas. Da slipper du å bytte den kabelen når du en gang evt. oppgraderer kursen i skapet. Det koster bare noen få kroner mer og legge en tykkere kabel å jobben er jo den samme, mer eller mindre. Lenke til kommentar
kidiv74 Skrevet 12. januar Del Skrevet 12. januar mobile999 skrev (1 time siden): Det er ikke lov til å installere stikkontakt for å lade bil. Det er ikke anbefalt. Ulovlig er det ikke. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå