Gå til innhold

hvor mye kapasitet har leilighet i strøm?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er usikker på hva som er normalt av kapasitet. Jeg vil tro det kommer litt ann på. Leiligheter i borettslag med sentralfyr og ikke trenger lading til bil med kurs fra egen sikringsskap etc er nok behovet for høy kapasitet lavere. 

Har du bygget nytt hus i helt nytt boliglag som ligger sentralt til etc er sjansen større for at du har 400V. Men jeg tror det ikke er veldig vanlig. 

Men sjekk sikringsskapet ditt. Ta bilde å legg ut her. Da får du et svar ganske kjapt. Sjekk også kursbeskrivelsen og størrelsen på hovedsikringen. 

Har du bare en 1x 40A hovedsikring  så har du kun tilgang til rundt 9kwt. Altså i totalt forbruk fra alle kursene. Det er ikke veldig mye i dag men det holder i en leilighet som nevnt ovenfor hvor kjøkkenet er den største strømforbrukeren. 

Har du 3-fas som trolig er mest sannsynlig så har du 3x40, eller 3x63A etc. hovedsikring. Med 3x63A sikring (230V) så har du ca. 25kw tilgjengelig. Det er ganske mye og mer enn nok for dem fleste med god margin. 

Vi har 3-fas (230V) og 3x63A hovedsikring og vi har to elbilladere. En på 16A og en på 32A. I tillegg til at disse lader på full guffe har vi mer enn nok til resten av forbruket. 

Men ta bilde og legg inn her :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...