Gjest b5c10...d58 Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden (TL;DR : jeg visste ikke at jeg burde sykemelde meg den uken jeg ikke var satt opp på noen vakter- men ble syk) Jeg har postet om dette i diverse anledninger før. Jeg har det som fast ting å dele denne kunnskapen ved jevne anledninger. Det for at så mange som mulig bør ha denne kunnskapen. Her er historien: Jeg ble helsefagarbeider for tre år siden. Inntil i fjor så jobbet jeg i 30% fast helgestilling i et botiltak. I tillegg så tok jeg det kunne få av vakter på to dagtilbud. Det ga meg i snitt 4 til 4,5 vakter per uke og ting gikk jo rundt. Oftest så var det slik at på fredag.... så ble jeg tildelt minst tre vakter for den uka som kom deretter. Slik jobbet jeg faktisk jevnt i et par år. Så kom en fredag der jeg ikke var tildelt noen vakter for påfølgende uke. Og når mandag morgen kom så slo en kraftig influensa til. Jeg måtte derfor legge meg som "Ikke tilgjengelig" i vaktsystemet vårt. Mitt fokus var å bli fortest mulig frisk. Jeg ante ikke at : - hvis jeg hadde sykemeldt meg for den uken så hadde jeg fått gjennomsnittsberegnet en sykelønn ut ifra hvor mye jeg hadde jobbet i snitt før det. Dermed jeg tapte jeg inntekt for cirka 4 vakter. Jeg ønsker med denne tråden å gi tipset til de andre som ikke er klar over rettigheten. Jeg har tipset om det før på nett. Da har det kommet kommentarer som "dette er da innlysende". Slike kommentarer er unødvendige. Hvis det er 82 av 100 som kjenner rettigheten?- Fint. Hvis det er 98 av 100 som kjenner den. Enda bedre. Jeg ønsker å nå de 18 av 100 eller 2 av 100 som ikke kjenner til rettigheten. Så mitt tips er, sjekk denne saken : https://fagbladet.no/nyheter/er-du-tilkallingsvikar-og-har-blitt-syk-du-kan-ha-rett-pa-mer-penger-enn-du-tror-6.91.1021868.5be055ee5e Anonymous poster hash: b5c10...d58 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden Vi må slutte å si "sykemelde meg", det er legen din som tar stilling til om du skal sykemeldes. Og jeg antar at legen hadde reagert om du prøvde å få sykemelding for dager du ikke skulle jobbet. Er ingen ekspert på området men det føles som svindel.. Lenke til kommentar
Gjest b5c10...d58 Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden Salvesen. skrev (6 minutter siden): Vi må slutte å si "sykemelde meg", det er legen din som tar stilling til om du skal sykemeldes. Og jeg antar at legen hadde reagert om du prøvde å få sykemelding for dager du ikke skulle jobbet. Er ingen ekspert på området men det føles som svindel.. Kan du utdype din følelse av at dette er svindel? Jeg var jo helt kannakas muskelsjuk og i influensa. Og hadde ikke nubbsjangs til å ta på meg en eneste vakt den uka? Og fikk heller ingen penger siden jeg ikke tok kontakt med legen. Jeg er forøvrig enig at det jeg burde skrevet: Jeg burde kontaktet lege for en vurdering. Anonymous poster hash: b5c10...d58 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Gjest b5c10...d58 skrev (19 minutter siden): Kan du utdype din følelse av at dette er svindel? Jeg var jo helt kannakas muskelsjuk og i influensa. Og hadde ikke nubbsjangs til å ta på meg en eneste vakt den uka? Og fikk heller ingen penger siden jeg ikke tok kontakt med legen. Jeg er forøvrig enig at det jeg burde skrevet: Jeg burde kontaktet lege for en vurdering. Anonymous poster hash: b5c10...d58 Å prøve å sykemelde seg for vakter en ikke har, eller arbeid en ikke har føles som svindel. Lenke til kommentar
Gjest b5c10...d58 Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Salvesen. skrev (36 minutter siden): Å prøve å sykemelde seg for vakter en ikke har, eller arbeid en ikke har føles som svindel. Slik å forstå. Når man for eksempel har jobbet 4 vakter tilkalling i uka i snitt i månedsvis så er det en rettighet man opparbeider seg. En del krav til at en slik utbetaling skal skje som nettet opplyser om. Man må kunne vise til at det er sannsynlig at man hadde blitt leid inn hvis man var frisk, og må ha sykemelding å vise til. Man må blant annet ha vært ansatt i minimum 28 dager. Anonymous poster hash: b5c10...d58 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå