Gå til innhold

Audi Q4 - masse feilmeldinger som ble borte

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en Audi Q4 E-tron som jeg er veldig fornøyd med. Har hatt den i 1,5 år.

Men her om dagen opplevde jeg noe rart. Jeg ladet bilen mens jeg var på jobb, så den sto tilkoblet lader i cirka 9,5 timer. Når jeg skulle dra, koblet jeg fra laderen, satt meg i bilen og starter den ved å trykke inn bremsepedalen (som jeg alltid gjør).

Det som da skjer, er at det kommer en mengde med feilmeldinger opp på displayet. Det var feil på motor, feil på bilens ledningsnett, feil med ESC (Stabilisatorkontroll), feil på motorlyd, feil på diverse systemer som er avhengig av sensorer (som adaptiv cruisekontroll, pre-sense, fartsholder og slikt). Prøvde å slå bilen av og på et par ganger, men de samme meldingene kom opp.

Noen av feilmeldingene bare ba meg kontakte verksted, men ingen ba meg stoppe bilen eller ikke kjøre den, så jeg tok sjansen og kjørte hjem. Når jeg kom hjem så slo jeg av bilen, og så på igjen. Eneste feilmeldingen da, var feil på motorlyd. Lot bilen stå et par timer, og forsøkte igjen og da var det ingen feilmeldinger.

Etter dette har jeg brukt bilen noen ganger, også ladet på jobb, men ingen feilmeldinger har kommet opp igjen.

Bilen ser ut til å fungere ganske normalt, men jeg synes den spinner litt lettere på bakhjulene enn vanlig selv om den har vært ute på isete veier før (bilen har quattro/4WD). Men det er kanskje glattere enn det har vært før, eller så er det bare innbilning. Kan Quattro-systemet eller antispinn være defekt uten at det kommer opp feilmelding?

Hva kan ha forårsaket dette? Har tenkt å få verksted til å undersøke om alt er ok, men det er sikkert lang ventetid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nukleosid skrev (13 timer siden):

Hei.

Jeg har en Audi Q4 E-tron som jeg er veldig fornøyd med. Har hatt den i 1,5 år.

Men her om dagen opplevde jeg noe rart. Jeg ladet bilen mens jeg var på jobb, så den sto tilkoblet lader i cirka 9,5 timer. Når jeg skulle dra, koblet jeg fra laderen, satt meg i bilen og starter den ved å trykke inn bremsepedalen (som jeg alltid gjør).

Det som da skjer, er at det kommer en mengde med feilmeldinger opp på displayet. Det var feil på motor, feil på bilens ledningsnett, feil med ESC (Stabilisatorkontroll), feil på motorlyd, feil på diverse systemer som er avhengig av sensorer (som adaptiv cruisekontroll, pre-sense, fartsholder og slikt). Prøvde å slå bilen av og på et par ganger, men de samme meldingene kom opp.

Noen av feilmeldingene bare ba meg kontakte verksted, men ingen ba meg stoppe bilen eller ikke kjøre den, så jeg tok sjansen og kjørte hjem. Når jeg kom hjem så slo jeg av bilen, og så på igjen. Eneste feilmeldingen da, var feil på motorlyd. Lot bilen stå et par timer, og forsøkte igjen og da var det ingen feilmeldinger.

Etter dette har jeg brukt bilen noen ganger, også ladet på jobb, men ingen feilmeldinger har kommet opp igjen.

Bilen ser ut til å fungere ganske normalt, men jeg synes den spinner litt lettere på bakhjulene enn vanlig selv om den har vært ute på isete veier før (bilen har quattro/4WD). Men det er kanskje glattere enn det har vært før, eller så er det bare innbilning. Kan Quattro-systemet eller antispinn være defekt uten at det kommer opp feilmelding?

Hva kan ha forårsaket dette? Har tenkt å få verksted til å undersøke om alt er ok, men det er sikkert lang ventetid.

Vil tro den kan være et relee som hikket i kulda. En krets som får strøm litt for seint og du har masse feilmeldinger

Vil tro at traction enten virker eller ikke. Slike systemer er heldigitale. Den registrerer hastigheten på hjulene dine ca 60 ganger pr rotasjon. Avhengig av elektronikk og antall hakk i akslingen den leser på. 

Hadde en bil der jeg fikk problemer med dette. Ga noe voldsomt med feilmeldinger og koblet ut alt. Årsaken var at ringen som var presset inn på akslingene var rustet slik at diameter ble større. La en skive under ABS føler og problemet var løst

Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 time siden):

Vil tro den kan være et relee som hikket i kulda.

obygda skrev (1 time siden):

Vært borte i det samme. Gikk ut av bilen,låste den,ventet litt. Låste opp og alle feil borte. Ikke spør hvorfor...

Takk for svar.

Kanskje jeg bare kan ta det med ro så lenge feilen ikke kommer tilbake? Eller bør jeg få et verksted til å undersøke det?

Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (4 minutter siden):

Takk for svar.

Kanskje jeg bare kan ta det med ro så lenge feilen ikke kommer tilbake? Eller bør jeg få et verksted til å undersøke det?

Jeg tok den på verksted,de fant aldri noe..Opplevde det ikke igjen.. Men jeg solgte bilen etter noen måneder etterpå.

Ville kontaktet verkstedet og meldt i fra,fått dem til å lese av loggene og undersøke om det er noe SW oppdatering man burde installere..

Er jo bare en telefon til verkstedet og forklare hva du har opplevd. De har sikkert hørt om flere og vet event. hva som bør gjøres,om noe. Hos meg så dukket det aldri opp igjen i min eietid og de fant ikke noe..snodig i grunn..Men det var det de sa...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...