skaftetryne32 Skrevet søndag kl 14:45 Del Skrevet søndag kl 14:45 Vokteren skrev (7 timer siden): Så fordomsfullt og kunnskapsløst vås er det ikke…. Men, og det er alltid et men: Hvis man spiller plattformspill som Super Mario vil mengden av grå substans ikke falle på samme måte. Faktisk viste studien at de forsøkspersonene som spilte begge typer spill hadde en vekst i hippocampus. Det betyr altså at plattformspill kan utbedre skader i hjernen. Så konklusjonen er: Spiller du mye Counter Strike, kan du bare spille litt Super Mario for å rette opp de skadene du pådrar deg selv. Til slutt er det viktig å si at dette er basert på en enkelt undersøkelse. Om et halvt år kommer det kanskje en undersøkelse som viser noe helt annet. fram til det: Game on! 1 1 Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet søndag kl 15:05 Del Skrevet søndag kl 15:05 Quote Tenk fort. Hvor mange timer har du i en uke som ikke er jobb, soving, kjøring til korps og speider'n, leggetid for barn, pendling, klesvask, matlaging, insomnia, kvalitetstid med din kjære, trening og så videre? Ganske mange. Det er mange av oss som ga faan i å få barn. Jeg så flere venner visne hen etter at de fikk barn. Familielivet fremstår mer og mer som et mareritt jo eldre jeg blir. Noe første avsnitt demonstrerer For et liv, men den biokjemiske fleinsopprusen foreldre får av å se på barna sine er vel verdt det (for dem selv) 1 1 Lenke til kommentar
Johaken Skrevet søndag kl 15:10 Del Skrevet søndag kl 15:10 Vokteren skrev (23 timer siden): Egentlig burde ingen bruke tid på en så asosial og helsefiendtlig geskjeft som gaming….. Du høres ut egentlig bare ut som en kjedelig taper lol Man kan spille og trene osv. Jeg gjør det, og mange andre gjør det. 3 Lenke til kommentar
Boing_80 Skrevet søndag kl 15:19 Del Skrevet søndag kl 15:19 Vokteren skrev (7 timer siden): Hvis du googler litt, vil du finne mange saker som dette: https://eavisa.com/forskning-hjernen-tar-skade-a-spille-dataspill/ Så fordomsfullt og kunnskapsløst vås er det ikke…. Det er noe som heter alt med måte. Men jeg synes meningen din om dette temaet er lite gjennomtenkt. Du vet at gaming og YouTube er i ferd med å løfte mange ut av fattidom spesielt i asiatiske land? Lenke til kommentar
Boing_80 Skrevet søndag kl 15:22 Del Skrevet søndag kl 15:22 Johaken skrev (10 minutter siden): Du høres ut egentlig bare ut som en kjedelig taper lol Man kan spille og trene osv. Jeg gjør det, og mange andre gjør det. Jeg gjør det samme. Har fulltidsjobb, trenger 3-4 ganger i uken og tar videretutdannelse. 1 Lenke til kommentar
Peteguy Skrevet søndag kl 19:15 Del Skrevet søndag kl 19:15 Krig og fred skrev: Quote Tenk fort. Hvor mange timer har du i en uke som ikke er jobb, soving, kjøring til korps og speider'n, leggetid for barn, pendling, klesvask, matlaging, insomnia, kvalitetstid med din kjære, trening og så videre? Ganske mange. Det er mange av oss som ga faan i å få barn. Jeg så flere venner visne hen etter at de fikk barn. Familielivet fremstår mer og mer som et mareritt jo eldre jeg blir. Noe første avsnitt demonstrerer For et liv, men den biokjemiske fleinsopprusen foreldre får av å se på barna sine er vel verdt det (for dem selv) Tenkte sånn før jeg fikk barn jeg også. Samtidig er det ikke å legge under en stol at det største i livet og det mest primitive instinktet vi har er å formere oss. At det er egoistisk å få barn er jeg enig i. Men du hadde ikke kommentert her inne, eller kunne nyte det å ikke ha barn hvis ingen andre tok det egoistiske valget. Det er også egosistik å ikke få barn. Begge deler er greit. Men noen må formere seg om vi skal ha noe å glede oss over. Det gjelder globalt men ikke minst også nasjonalt. 2 1 Lenke til kommentar
Fleskelars Skrevet søndag kl 20:53 Del Skrevet søndag kl 20:53 En merkelig artikkel først og fremst . Og man har vel ikke småunger resten av livet heller - de vokser jo kjapt opp til å bli nye slaver av mobilen uansett , scrollegenerasjonen . Med litt planlegging har man alltid tid til å gjøre det man har lyst til . Veldig mange spiller faktisk også tidlig om morgenen eller litt til kvelds - lien vits å " lage " et problem her . 2 Lenke til kommentar
Boing_80 Skrevet søndag kl 21:16 Del Skrevet søndag kl 21:16 (endret) Fleskelars skrev (20 timer siden): En merkelig artikkel først og fremst . Og man har vel ikke småunger resten av livet heller - de vokser jo kjapt opp til å bli nye slaver av mobilen uansett , scrollegenerasjonen . Med litt planlegging har man alltid tid til å gjøre det man har lyst til . Veldig mange spiller faktisk også tidlig om morgenen eller litt til kvelds - lien vits å " lage " et problem her . Hun lager ikke et problem, men tematiserer noe som mange er opptatte av. Men som de ikke alltid får tid til. Artikkelen er lagt fra merkelig, snarere tvert imot. Interessant og favner egentlig flere underliggende temaer enn de som kommer frem i teksten. For det har skjedd en stor endring i dataspill verdenen. En positiv en sådan. Gårsdagens "raringer" er dagens "kulinger". Endret 19 timer siden av Boing_80 1 Lenke til kommentar
SuperGiant Skrevet i går, 06:32 Del Skrevet i går, 06:32 Vokteren skrev: Peteguy skrev (6 minutter siden): Det er ekstremt krevende å balansere spill, jobb og familie for en som er vant til spille flere hver kveld frem til en var 30. Personlig må jeg velge et spill og bli ferdig med det før jeg begynner noe nytt. Det blir 2-4 spill i året og stort sett i RPG eller gode coop spill med player 2. Ingen multiplayer. Kanskje 2 timer fredag og lørdag og thats it. Må innrømme at suget etter å spille mer aldri går bort. Også litt ambivalent i forhold til om jeg vil spille med mine barn når de blir eldre. Spilling er fortsatt min måte på å koble ut verden, en liten time eller to. Og den nytes best alene(desverre?) Egentlig burde ingen bruke tid på en så asosial og helsefiendtlig geskjeft som gaming….. Se Ibelin filmen og se om du har sjel nok til å si det samme. 2 Lenke til kommentar
Bonedaddy Skrevet i går, 06:46 Del Skrevet i går, 06:46 Skal si at her var det jammen mye engasjement rundt fritid og spilling. Jeg alltid hatt et forhold til gaming. Helt siden jeg fikk min første pc etter å ha gått tur med hunden hver dag i 2 måneder da jeg var 7 år. PC var mitt helligsted, fri for mobbing, og annet skadelig atferd. En kan på mange vis i retrospektiv at dette kan ha vært direkte skadelig for min utvikling som et sosialt vesen, men kor skulle en ellers flykte. Jeg vet ikke. Som noen har vært innpå så kan spilling i værste fall være skadelig, men ingenting som jeg kjenner til er svart og hvit. Spill er et medie med samme kulturelle innhold eller mer som alt annet enomringer seg med. Om det er familie, venner, film, linærtv eller oprah xD Alt er med på å forme oss mennesker på godt og vondt. Jah det kan være direkte skadelig å være med venner og familie også. Så ikke kom her å si at gaming er en skadelig hobby, makan til et snevert syn opplever jeg sjelden. Jeg finner tid til min hobby da jeg involverer min kone og barn i hobbyen. Så vi sitter der vi i noen timer stort hver dag på gaming rommet. Omringet av 5 stasjonære pcer, og nå for tiden går det i Stardew. Dette spillet lærer min yngste sønn på 5 om gårdsdrift(noe snevert), logistikk, tid, årstider og dens effekt på planter, , samhold, problemløsning, motorikk og mer. Helsefiendtlig? Kanskje det, men det finnes langt værre ting å beskjeftige seg med. Toppidrett f.eks. Livsfarlig om en ønsker å leve et langt liv. 5 Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet i går, 07:58 Del Skrevet i går, 07:58 Vokteren skrev (På 12.1.2025 den 8.36): Hvis du googler litt, vil du finne mange saker som dette: https://eavisa.com/forskning-hjernen-tar-skade-a-spille-dataspill/ Så fordomsfullt og kunnskapsløst vås er det ikke…. Jeg fikk det faktisk ikke med meg før nå, men eavisa.com er visst en humor og satire side 😉 2 Lenke til kommentar
Kombucha Skrevet 23 timer siden Del Skrevet 23 timer siden Dette var et brennaktuelt tema for meg som da bare har 1 barn og flere hobbyer på siden. Tidsmangelen er blitt et spill i seg selv og det har tvunget meg til å være svært selektiv på valg av spill jeg ønsker å prøve. Her er en liste over det sære rundt mine spilleforsøk (kanskje noen som kjenner seg igjen): 1) Helst indie-spill. Der er det som oftest minimalt med tom utvanning (et vink til AAA-produsentene som ofte nærmest beregner hvor mye tid man må sette av i deres spill på unødvendige ting). 2) Spill med mindre fokus på narrativ og mer på action (type Doom) går det fint å spille i. (en del eldre spill passer til beskrivelsen her). 3) Er det rpg-spill? Tenk seg godt om nå (som jeg gjorde med Elden Ring som jeg til slutt hadde brukt nærmest et år på å bli ferdig med, men på ordentlig!). (ref. til sketchen her i tråden om hvor lett det går an å miste oversikt ved fravær). 4) Spill med komplisert kontrolleropplegg (RDR2, du store hvor lett det er å glemme alle de rare tastekombinasjonene i Rockstars nyeste spill, til tross for voldsom høy spillkvalitet). Det er ikke avgjørende men demper på spillelysten. 5) Japanske rpg - tenk deg mange ganger om (Se punkt 3 over). Vanligvis er det ikke ment for folk med tidsmangel... Man må formelt erklære seg for hikikomori vel for å få lov Spill med mange og lange filmsekvenser der man totalt kobles ut, tilhører vel også her (vink til Kojima!) 6) Flerspillerspill... i prinsippet et ikke eksiterende tema så lenge det ikke er split-screen hjemme (med egne folk). Og så lenge man ikke har tenkt å gjøre det midt på natta mens andre sover og du ikke (og helst burde ha gjort). 1 Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet 22 timer siden Del Skrevet 22 timer siden 18 hours ago, Peteguy said: Tenkte sånn før jeg fikk barn jeg også. Samtidig er det ikke å legge under en stol at det største i livet og det mest primitive instinktet vi har er å formere oss. At det er egoistisk å få barn er jeg enig i. Men du hadde ikke kommentert her inne, eller kunne nyte det å ikke ha barn hvis ingen andre tok det egoistiske valget. Det er også egosistik å ikke få barn. Begge deler er greit. Men noen må formere seg om vi skal ha noe å glede oss over. Det gjelder globalt men ikke minst også nasjonalt. Jeg har ikke sagt det er egoistisk å få barn. Hva er det du prater om? Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet 22 timer siden Del Skrevet 22 timer siden 7 hours ago, Bonedaddy said: Jeg finner tid til min hobby da jeg involverer min kone og barn i hobbyen. Så vi sitter der vi i noen timer stort hver dag på gaming rommet. Omringet av 5 stasjonære pcer, og nå for tiden går det i Stardew. Dette spillet lærer min yngste sønn på 5 om gårdsdrift(noe snevert), logistikk, tid, årstider og dens effekt på planter, , samhold, problemløsning, motorikk og mer. Det hørtes ut som en veldig kul løsning! Lenke til kommentar
Boing_80 Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden Bonedaddy skrev (10 timer siden): Skal si at her var det jammen mye engasjement rundt fritid og spilling. Jeg alltid hatt et forhold til gaming. Helt siden jeg fikk min første pc etter å ha gått tur med hunden hver dag i 2 måneder da jeg var 7 år. PC var mitt helligsted, fri for mobbing, og annet skadelig atferd. En kan på mange vis i retrospektiv at dette kan ha vært direkte skadelig for min utvikling som et sosialt vesen, men kor skulle en ellers flykte. Jeg vet ikke. Som noen har vært innpå så kan spilling i værste fall være skadelig, men ingenting som jeg kjenner til er svart og hvit. Spill er et medie med samme kulturelle innhold eller mer som alt annet enomringer seg med. Om det er familie, venner, film, linærtv eller oprah xD Alt er med på å forme oss mennesker på godt og vondt. Jah det kan være direkte skadelig å være med venner og familie også. Så ikke kom her å si at gaming er en skadelig hobby, makan til et snevert syn opplever jeg sjelden. Jeg finner tid til min hobby da jeg involverer min kone og barn i hobbyen. Så vi sitter der vi i noen timer stort hver dag på gaming rommet. Omringet av 5 stasjonære pcer, og nå for tiden går det i Stardew. Dette spillet lærer min yngste sønn på 5 om gårdsdrift(noe snevert), logistikk, tid, årstider og dens effekt på planter, , samhold, problemløsning, motorikk og mer. Helsefiendtlig? Kanskje det, men det finnes langt værre ting å beskjeftige seg med. Toppidrett f.eks. Livsfarlig om en ønsker å leve et langt liv. Du høres ut som en kul far Stå på med godt holdningsarbeid! Lenke til kommentar
Peteguy Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden Krig og fred skrev: 18 hours ago, Peteguy said: Tenkte sånn før jeg fikk barn jeg også. Samtidig er det ikke å legge under en stol at det største i livet og det mest primitive instinktet vi har er å formere oss. At det er egoistisk å få barn er jeg enig i. Men du hadde ikke kommentert her inne, eller kunne nyte det å ikke ha barn hvis ingen andre tok det egoistiske valget. Det er også egosistik å ikke få barn. Begge deler er greit. Men noen må formere seg om vi skal ha noe å glede oss over. Det gjelder globalt men ikke minst også nasjonalt. Jeg har ikke sagt det er egoistisk å få barn. Hva er det du prater om? Da misforstod jeg det du skrev: "For et liv, men den biokjemiske fleinsopprusen foreldre får av å se på barna sine er vel verdt det (for dem selv)" Beklager! Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden 1 hour ago, Peteguy said: Da misforstod jeg det du skrev: "For et liv, men den biokjemiske fleinsopprusen foreldre får av å se på barna sine er vel verdt det (for dem selv)" Beklager! Null problem Lenke til kommentar
shockorshot Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden Når jeg leser noen av kommentarene her når det kommer til familieliv, så bekrefter det valget mitt enda mer å snippe meg til våren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå