Gå til innhold

Kommentar: Hvem har tid til spill?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ekstremt krevende å balansere spill, jobb og familie for en som er vant til spille flere hver kveld frem til en var 30. Personlig må jeg velge et spill og bli ferdig med det før jeg begynner noe nytt. Det blir 2-4 spill i året og stort sett i RPG eller gode coop spill med player 2. Ingen multiplayer. Kanskje 2 timer fredag og lørdag og thats it. Må innrømme at suget etter å spille mer aldri går bort. Også litt ambivalent i forhold til om jeg vil spille med mine barn når de blir eldre. Spilling er fortsatt min måte på å koble ut verden, en liten time eller to. Og den nytes best alene(desverre?)

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Peteguy skrev (6 minutter siden):

Det er ekstremt krevende å balansere spill, jobb og familie for en som er vant til spille flere hver kveld frem til en var 30. Personlig må jeg velge et spill og bli ferdig med det før jeg begynner noe nytt. Det blir 2-4 spill i året og stort sett i RPG eller gode coop spill med player 2. Ingen multiplayer. Kanskje 2 timer fredag og lørdag og thats it. Må innrømme at suget etter å spille mer aldri går bort. Også litt ambivalent i forhold til om jeg vil spille med mine barn når de blir eldre. Spilling er fortsatt min måte på å koble ut verden, en liten time eller to. Og den nytes best alene(desverre?)

Egentlig burde ingen bruke tid på en så asosial og helsefiendtlig geskjeft som gaming…..

Lenke til kommentar
Vokteren skrev (26 minutter siden):

Egentlig burde ingen bruke tid på en så asosial og helsefiendtlig geskjeft som gaming…..

Asosialt? Jeg holder hvertfall kontakt med flere igjennom gaming. Møtes såklart utenfor også, men med lange avstander er det trivelig å spille noe sammen innimellom.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Skjelvgråt skrev (14 minutter siden):

Hva bruker du tiden på?

Mye forskjellig som jobb, bolig, hytte, familie, trening, politikk osv litt avhengig av årstid.
Å sitte stille i timesvis, spise jallamat, drikke ren koffeindrikk, overbelaste buksebaken, musehånd, øyne og hjerne i timesvis utover natta, er ikke noe for meg. Det burde vært bannlyst for hjerner som er i utviklingsfasen.

Lenke til kommentar

Alle slike store spill burde ha en "oppsummeringsvideo" som ble avspilt dersom du logger på etter lengre tids fravær. Her kunne man fått oppsummert hva som har skjedd så langt i historien, samt noen høydepunkter fra den aktuelle spillsekvensen (hvem har du snakket med, hvilke valg tok du osv). Terskelen for å fullføre et spill hvis man først har tatt en pause er veldig, veldig høy.

Vivaladirtleague har laget en video som illustrerer hvordan det er å komme tilbake til et spill.

Endret av Donkey Kong
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Vokteren skrev (13 minutter siden):

Mye forskjellig som jobb, bolig, hytte, familie, trening, politikk osv litt avhengig av årstid.
Å sitte stille i timesvis, spise jallamat, drikke ren koffeindrikk, overbelaste buksebaken, musehånd, øyne og hjerne i timesvis utover natta, er ikke noe for meg. Det burde vært bannlyst for hjerner som er i utviklingsfasen.

Og det finnes ingen mellomting? Spille et par timer, før man legger seg til vettug tid?

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Håvard skrev (Akkurat nå):

Og det finnes ingen mellomting? Spille et par timer, før man legger seg til vettug tid?

Et par timer før vettug leggetid kan jeg også avsette.

Men gaming er sterkt vanedannende og avhengighetsskapende, særlig for ungdommer i sin mest sårbare og utviklende fase.

Lenke til kommentar
Vokteren skrev (18 minutter siden):

Et par timer før vettug leggetid kan jeg også avsette.

Men gaming er sterkt vanedannende og avhengighetsskapende, særlig for ungdommer i sin mest sårbare og utviklende fase.

Antar at du også er mot folk som ser på film/serier også?

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Guys. Her kommer jeg til kommentarfeltene for å bli generelt idiotforklart, as is tradition, og så ser jeg dere her mate trollet med småkaker og popkorn. 

Anyway. Full disclosure: Jeg tar betalt for å mene ting om spill og ble så distrahert av sidequests at jeg ikke har fullført opptil flere open world spill. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Oda Rygh skrev (11 minutter siden):

Guys. Her kommer jeg til kommentarfeltene for å bli generelt idiotforklart, as is tradition, og så ser jeg dere her mate trollet med småkaker og popkorn. 

Anyway. Full disclosure: Jeg tar betalt for å mene ting om spill og ble så distrahert av sidequests at jeg ikke har fullført opptil flere open world spill. 

Skikkelig skøyer du...

Lenke til kommentar

Å ha et sunt forhold til konsum av digitale medier bør vi vel alle etterstrebe. 
Mann 31 år. Jobber 40-50 timer i uka, med samboer og 2 små barn. 
Har alltid vært interessert i spill, men mengde varierer veldig hos meg. En sjelden gang så kommer det et spill som skikkelig suger tiden ut av meg.
Kanskje også litt sesong-basert. Denne årstiden vi er i nå er rett og slett grunnlaget for å trekke for gardiner, fyre i peisen og spille playstation. Blir kanskje 1 time om kvelden. Har et spill ganske lenge for å si det sånn. Økonomisk er det bare fordel, teit å betale 799,- for noe man ikke har tid til. 

Men når jeg ser den voksende trenden av folk på min alder, som forsaker det å etablere familie å skape noe som er helt magisk, for å heller bruke hver time etter sine plikter på hver sin skjerm for noe som gir glede der og da, men som i det store og hele betyr absolutt ingenting. Gjør meg litt urolig. 

Men vi er alle vår egen lykkes smed :)

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Vokteren skrev:
Skjelvgråt skrev (14 minutter siden):

Hva bruker du tiden på?

Enig i at gaming og mobilbruk generelt burde vært bannlyst for barn opp til en viss alder, MEN finner far og sønn glede i en aktivitet sammen så er gaming en måte å både på helt klart. Når det gjelder politikk så avhenger det helt av hvilken leir man er i, ellers er det temmelig død fødte greier ;)
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

43 år og spiller inni mellom HVIS det er verdige spill, og kun i helgene.

Hverdagen flyr avgårde!

Har tenåringer som klarer seg en del selv så man rekker mer enn da de var små ;)

For de som har 0 til 10 år gamle barn så er det lite tid til gaming, serier o.l

Det kommer en dag de blir større og da vil man få mer tid til hobbyer, samme hva det er, og så lenge man er helse bevisst og ikke lider av dårlig helse grunnet uvitenhet. Æ

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Vokteren skrev (2 timer siden):

Vokteren skrev (2 timer siden):

Man jobber kun 7.5t og eneste grunn til at jeg jobber er for å finansiere fritiden min.

Ikke alle har råd til bolig i denne økonomien. De som har bolig kan ikke drive å pusse opp boligen hele tiden heller, det koster penger. De fleste har ikke hytte. Familien er man sammen med hele tiden. Å ta seg tid til trening er fornuftig. Man kan gå seg en tur. Politikk bør man holde seg unna.

Å sitte stille er ikke bra, men man sitter stille når man ser TV eller leser en bok også.

Et av mine problem med spilling er at det ikke er mulig å spise mens man spiller, da ser jeg heller TV eller Youtube. Spiser som regel Rugsprø med ost eller kjøttpålegg. Godt å ta seg en kopp kaffe. Du er på bærtur. Jeg gjorde mye værre ting utover natta enn å spille, men på den tiden var det kun SNES, Amiga og etetrhvert PS1.

Håvard skrev (1 time siden):

Vokteren skrev (1 time siden):

rØrern skrev (52 minutter siden):

Enig i at gaming og mobilbruk generelt burde vært bannlyst for barn opp til en viss alder, MEN finner far og sønn glede i en aktivitet sammen så er gaming en måte å både på helt klart. Når det gjelder politikk så avhenger det helt av hvilken leir man er i, ellers er det temmelig død fødte greier ;)

Edit: Klarte å slette noe av posten min. Ble litt kluss.

Spill sammen med ungenen eller i samme rom på hvert sitt spill. 

Enkelte spill er laget for å være vanedannende, det betyr ikke at spilling generelt er det.

Å spille utvikler mer enn passiv TV titting.

Å se ungene mine se en YT video om noe redstone greier og løpe inn til PCen for å duplisere det de har sett i Minecraft kreativ er gøy. Når de ser YT videoer av Teardown og skriver ned på engelsk hva våpenet eller kjøretøyet heter for så å gå inn i Steam Workshop for å abonnere på en mod og prøve det i spillet er gøy. De øker de digitale kunnskapene sine. Begge to kjører Linux og vet ikke hva det er ennå. 

rØrern skrev (40 minutter siden):

43 år og spiller inni mellom HVIS det er verdige spill, og kun i helgene.

Hverdagen flyr avgårde!

Har tenåringer som klarer seg en del selv så man rekker mer enn da de var små ;)

For de som har 0 til 10 år gamle barn så er det lite tid til gaming, serier o.l

Det kommer en dag de blir større og da vil man få mer tid til hobbyer, samme hva det er, og så lenge man er helse bevisst og ikke lider av dårlig helse grunnet uvitenhet. Æ

Jeg bruker for lite tid på spilling og for mye tid på annet som Youtube, kommentarer, reddit.

Ungene mine på 7 og 9 sitter rett ved siden av meg og spiller Teardown nå. Så tar de en pause å ser Minecraft videoer i stua. Etter tid der kommer de inn å spiller litt Minecraft, prøver seg fram på litt redstone greier de har sett på YT.

Mye bedre at de sitter å trykker på PCen enn å gape forran TV skjermen. 

Endret av kidiv74
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Oda Rygh skrev (1 time siden):

😁

Sitat

Om du for eksempel skal se alle stor-seriene fra «TV-seriens gullalder» de siste to tiårene, fra True Blood, via The O.C., Game of thrones, The Wire, Orange Is the New Black, House of Cards, Walking Dead og alle de andre – så ville du ikke hatt tid til å spise eller sove.

Jeg har brukt mye tid på dette. Hver dag satt jeg meg forran PC rett etter å våknet, satt alt som ble sendt på TV i løpet av natta på nedlastning og begynte å se TV serier når jeg kome jeg fra jobb.

Sitat

Eller bare drive med små rare indiespill som det ikke tar lang tid å komme gjennom, men som gir verdi for pengene i at de ikke koster 600 kroner. Når spillet kanskje tar fire timer, men koster det vi ser på som lommerusk, så får vi ganske mye utbytte målt i gøy per krone.

200+ spill av 400 på Steam er indiespill. Resten av spillene er kjøpt på Steam Sale. Alle de 170 spillene jeg har via Epic, GoG og Prime er gratis. Mye indie der også.

Tar meg fortsatt ikke tid.

Lenke til kommentar

Jeg og kompisene spilte mye CS og Diablo II hjemme hos hverandre i ungdommen, og hadde det både kjekt og sosialt med dette.

Jeg var 25 da jeg fikk det første barnet mitt, og Diablo III skulle komme ut. Jeg bygde meg ny PC og gledet meg til å dykke ned i Sanctuary igjen i ledige stunder på kveldene. Det viste seg at man hverken fant særlig tid eller glede i dette likevel. Tiden med barna veide så mye tyngre og var så mye mer spennende. Spilte gjennom Diablo III én gang, kjøpte aldri Diablo IV.

Har spilt litt Red Dead II, ellers veldig lite i tiden etter at barna kom.

Gleder meg til GTA VI. Det kommer jeg til å finne tid til, men ikke før om noen år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...