Capitan Fracassa Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden bogilde skrev (1 time siden): Vi kan både observere og erfare hvordan bevissthet stadig utvikler seg til nye nivåer. Hva mener du? Hvis du mener at vi kan observere at f.eks. mennesker har mer bevissthet enn en fisk, som har mer bevissthet enn en plante, så er jeg ganske enig. Men hva mener du med "nye nivåer", og hvordan kan vi observere og erfare dette? bogilde skrev (1 time siden): Uten bevissthet ville ingenting gi mening. Helt enig. Som jeg har skrevet tidligere i tråden, så forutsetter "mening" en bevissthet som tillegger noe denne meningen. bogilde skrev (1 time siden): Det er vel ikke ulogisk å anta at denne fremveksten av bevissthet er et utrykk for eksistensens underliggende hensikt. Jo, det vil jeg si er ulogisk - i den grad det handler om logikk. Vi vet at mening kommer fra en bevissthet, det er ingen grunn til å anta det motsatte, slik du gjør: det er ingen grunn til å tro at det finnes en underliggende hensikt som skaper bevissthet, eller at "eksistensens underliggende hensikt" i det hele tatt eksisterer. Eller misforstår jeg deg helt? Lenke til kommentar
bogilde Skrevet 9 timer siden Del Skrevet 9 timer siden Capitan Fracassa skrev (2 timer siden): Hva mener du? Hvis du mener at vi kan observere at f.eks. mennesker har mer bevissthet enn en fisk, som har mer bevissthet enn en plante, så er jeg ganske enig. Men hva mener du med "nye nivåer", og hvordan kan vi observere og erfare dette? Helt enig. Som jeg har skrevet tidligere i tråden, så forutsetter "mening" en bevissthet som tillegger noe denne meningen. Jo, det vil jeg si er ulogisk - i den grad det handler om logikk. Vi vet at mening kommer fra en bevissthet, det er ingen grunn til å anta det motsatte, slik du gjør: det er ingen grunn til å tro at det finnes en underliggende hensikt som skaper bevissthet, eller at "eksistensens underliggende hensikt" i det hele tatt eksisterer. Eller misforstår jeg deg helt? Med nivåer så mener jeg bare en skalering fra det minimale, mot det maksimale bevissthets nivå, dyr og mennesker utvikler seg. Vi observerer hvordan dyr utvikler seg, og erfarer at vi selv utvikles. Hvorfor er det ulogisk å anta at universets adferd er et resultat av underliggende mekanismer som tjener en hensikt? Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden bogilde skrev (1 time siden): Med nivåer så mener jeg bare en skalering fra det minimale, mot det maksimale bevissthets nivå, dyr og mennesker utvikler seg. Vi observerer hvordan dyr utvikler seg, og erfarer at vi selv utvikles. Da er jeg rimelig enig. ☺️ bogilde skrev (1 time siden): Hvorfor er det ulogisk å anta at universets adferd er et resultat av underliggende mekanismer som tjener en hensikt? Det er ulogisk fordi du ikke har satt opp noe gyldig logisk uttrykk for antagelsen din. Hvis jeg forstår deg rett, ser du for deg en årsakssammenheng som er noe sånt som: hensikt -> underliggende mekanismer -> universets adferd -> bevissthet -> mening mening og hensikt er vel tilnærmet synonymer, og dermed har du laget et sirkulært argument, noe som er ulogisk. 1 Lenke til kommentar
Scrub Lord Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden Jeg tenker at meningen med livet er opp til subjektiv vurdering, for min del er det følelser. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå