Gå til innhold

Hva er meningen med livet?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ordet mening og hensikt er konstruert av menneskers tanker, som med mye annet vi har konstruert og har gjort i løpet av vår tidsepoke. Derav er det et inspirerende blikk å se til menneskeheten og hva vi har fått til. Mennesker er en avart av en hel rekke pattedyr. Vi lever på en spinnende jordkule i "ingenting". Å se ut av sin egen lille atmosfære en gang i blant og løfte blikket kan gi litt kontrast, alt ettersom hvordan man subjektivt betrakter det. Vi har fått tildelt et liv, av mor og far. Så skal vi dø. Prøv å nyt reisen så godt du kan.

Så, for meg er der ingen mening som er nedfelt i en tankegang eller teorier, enten det er religiøse syn, eller oppfunnet narrativer før meg. Men det er spennende å få andre perspektiver for å nyansere. 

Jeg har blitt født. Av mor og far. Derfra har jeg blitt oppdratt til å bli et selvstendig individ i menneskeflokken. Deretter har jeg selv valgt min vei. Om det har vært mening i noe av det jeg har gjort og gjør, kommer an på om jeg selv har gitt det en mening, som f.eks. når jeg hjelper andre. Da gir det meg selv en mening. Jeg tillegger det en mening ut i fra mitt behov om mening. Andre kan jo betrakte det på andre måter.

Kort oppsummert, sett fra mitt enkle perspektiv:
"Ikke vær et ettall på jorda. Bry deg om flokken din." og "En god resept på et godt liv er å gi litt mer faen."

Endret av piemouri
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Meningen med livet er nok å diskutere ;)

Kanskje det er bedre å eliminere og si hva som ikke er meningen med livet.
Det kan ikke være bare å få barn, få jobb, betale regninger og så dø.

Hvis det er en mening med livet, så gjaldt den før det moderne strukturerte samfunnet også.

Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (41 minutter siden):

Alle som har meninger om livet man lever kan gjerne lese historien fra Paulus i Gal.1. (Som Saul/ Saulus, se; Apg.13.9 og Apg.9.1-5) - Om evangelieforkynnelse: Han som før forfulgte oss, forkynner nå selv den troen han prøvde å utrydde.

Men hva har dette å gjøre med meningen med livet? 🤔

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...