skaftetryne32 Skrevet mandag kl 07:35 Del Skrevet mandag kl 07:35 PÃ¥inter skrev (14 timer siden): Det er de som ikke klarer å styre lystene sine de er mest til for. Vel hadde religion hjulpet med det så hadde vi ikke hatt alle disse pedoringene i så mange kirker. 2 Lenke til kommentar
PÃ¥inter Skrevet mandag kl 11:14 Del Skrevet mandag kl 11:14 skaftetryne32 skrev (3 timer siden): Vel hadde religion hjulpet med det så hadde vi ikke hatt alle disse pedoringene i så mange kirker. Hadde de fulgt bibelen så ville det ikke holdt på med å misbruke barn. Korinter: Men dersom de ikke kan være avholdende, må de gifte seg. For det er bedre å gifte seg enn å brenne av begjær Så når da en kirkleder mener han klarer å holde seg i skinnet, så kan han ikke automatisk kreve at andre skal holde seg i skinnet, da går han imot bibelen. skaftetryne32 skrev (På 12.1.2025 den 10.33): …når bibelen lærer bort at homoseksualitet er et resultat av å benekte å nekte å adlyde guden så er det åpenbart at bibelen er ansvarlig likevel, samme om de ikke sier noe om straff. Hvor i bibelen står det at det å nekte å adlyde og å benekte gud fører til homoseksualitet? En henvisning til dette ville vært fint. Mitt inntrykk er at du benekter en gud og at du ikke vil følge bibelen, gjør det deg automatisk til den du er? Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet mandag kl 11:45 Del Skrevet mandag kl 11:45 PÃ¥inter skrev (21 minutter siden): Hadde de fulgt bibelen så ville det ikke holdt på med å misbruke barn. Men det gjør de, og hadde ikke guden skapt dem i sitt eget pedofile bilde så hadde de ikke vært sånn i utgangspunktet antar jeg ? PÃ¥inter skrev (23 minutter siden): Hvor i bibelen står det at det å nekte å adlyde og å benekte gud fører til homoseksualitet? En henvisning til dette ville vært fint. Du vil ha så mange svar, men du gir aldri noen svar selv, hvorfor det ? Hvorfor vil du ikke gi noen svar på spørsmål som blir stilt til deg ? Jeg har sagt det før, og kan si det igjen, det er regler i debatt, og du følger dem ikke. PÃ¥inter skrev (26 minutter siden): Mitt inntrykk er at du benekter en gud Da har du fått feil inntrykk, antageligvis med vilje, for ikke på noe tidspunkt har jeg benektet noen guder, jeg tror derimot ikke på guder, noe jeg har sagt mange ganger, likevel så kommer det nok en stråmann fra deg, hvorfor er du sånn ? Hvorfor må du vri på absolutt alt jeg skriver til deg til det ugjenkjennelige ? 2 Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet mandag kl 11:53 Del Skrevet mandag kl 11:53 (endret) PÃ¥inter skrev (39 minutter siden): Hadde de fulgt bibelen så ville det ikke holdt på med å misbruke barn. Som f.eks. i 4. Mosebok, kap 31 hvor det ikke holdt for israelittene å drepe alle mannlige midjanitter, men de befalt av Moses å drepe alle kvinner og jentebarn som ikke var jomfruer, og ta jomfrubarna til slaver? 🙄 Du burde slutte å late som Bibelen kun er en manual på god moral. Det er massevis av eksempler på det motsatte. Endret mandag kl 11:54 av Capitan Fracassa 2 Lenke til kommentar
Alfred_A Skrevet mandag kl 15:34 Del Skrevet mandag kl 15:34 Når det kommer til religion leverer Dag Refsnes et fantastisk budskap. Forøvrig en fantastisk serie med god humor og samtidig en dose voksent alvor. 1 1 Lenke til kommentar
PÃ¥inter Skrevet mandag kl 22:38 Del Skrevet mandag kl 22:38 skaftetryne32 skrev (10 timer siden): hadde ikke guden skapt dem i sitt eget pedofile Hvor står dette? skaftetryne32 skrev (10 timer siden): hadde de ikke vært sånn i utgangspunktet antar jeg ? Nettopp, du antar. skaftetryne32 skrev (10 timer siden): Du vil ha så mange svar, men du gir aldri noen svar selv, hvorfor det ? Fordi du kommer med urette påstander om bibelen, derfor etterspør jeg sitater. skaftetryne32 skrev (10 timer siden): jeg tror derimot ikke på guder, Det var fortsatt mitt inntrykk, bra du oppklarer. Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 21 timer siden Del Skrevet 21 timer siden PÃ¥inter skrev (10 timer siden): Hvor står dette? Første mosebok 1 27. og gud skapte mennesket i sitt bilde, i guds bilde skapte han det, som mann og kvinne skapte han de. guden skapte altså mennesket i sitt eget bilde, finnes det pedofile, psykopater, narsissister og verre her i verden så er det altså fordi det var en del av denne guden, mener du det er feil ? PÃ¥inter skrev (10 timer siden): Nettopp, du antar. Vel jeg bruker jo faktisk bibelen som kilde, noen mener bibelen kan tolkes, noen andre igjen mener den ikke skal tolkes. PÃ¥inter skrev (10 timer siden): Fordi du kommer med urette påstander om bibelen, Har du dokumentasjon ? For jeg tror faktisk ikke jeg har gjort det, vis meg ? LOL, Det vet jeg ikke kommer til å skje, du krever og krever, men gir aldri noe tilbake. PÃ¥inter skrev (10 timer siden): derfor etterspør jeg sitater. Kanskje du burde lese bibelen selv engang ? I stedet for å bare synse om hva den faktisk inneholder, eller er du redd for sannheten ? 1 Lenke til kommentar
PÃ¥inter Skrevet 21 timer siden Del Skrevet 21 timer siden skaftetryne32 skrev (22 minutter siden): guden skapte altså mennesket i sitt eget bilde, finnes det pedofile, psykopater, narsissister og verre her i verden så er det altså fordi det var en del av denne guden, mener du det er feil ? Ja det er feil. skaftetryne32 skrev (23 minutter siden): Vel jeg bruker jo faktisk bibelen som kilde Ja, da må du forholde deg til det som står og ikke legge til egne setninger. skaftetryne32 skrev (25 minutter siden): Har du dokumentasjon ? For jeg tror faktisk ikke jeg har gjort det, vis meg ? Godt eksempel er det her: skaftetryne32 skrev (21 timer siden): og hadde ikke guden skapt dem i sitt eget pedofile bilde så hadde de ikke vært sånn i utgangspunktet antar jeg ? skaftetryne32 skrev (26 minutter siden): gud skapte mennesket i sitt bilde, i guds bilde skapte han det, som mann og kvinne skapte han de. guden skapte altså mennesket i sitt eget bilde, finnes det pedofile, psykopater, narsissister og verre her i verden så er det altså fordi det var en del av denne guden PÃ¥inter skrev (22 timer siden): når bibelen lærer bort at homoseksualitet er et resultat av å benekte å nekte å adlyde guden så er det åpenbart at bibelen er ansvarlig likevel, samme om de ikke sier noe om straff skaftetryne32 skrev (28 minutter siden): Kanskje du burde lese bibelen selv engang Hvorfor tror du jeg påpeker feilpåstandene dine? Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 21 timer siden Del Skrevet 21 timer siden PÃ¥inter skrev (1 minutt siden): Ja det er feil. Det er synsing fra din side. PÃ¥inter skrev (2 minutter siden): Ja, da må du forholde deg til det som står og ikke legge til egne setninger. Det står faktisk svart på hvitt, jeg bare sier det som står svart på hvitt, denne guden skapte mennesket i eget bilde, om 2% av befolkningen er pedofil, betyr det at denne guden kanskje er litt pedofil ? Ja det mener jeg, det står svart på hvitt, hvordan skulle det ellers skjedd, er tross alt skaperen denne guden ? Bibelen er kort og godt en dårlig skrevet bok, ikke spesielt gjennomtenkt med tanke på paradokser og konflikter med andre tekster. PÃ¥inter skrev (5 minutter siden): Hvorfor tror du jeg påpeker feilpåstandene dine? Du har ikke påpekt en eneste feil, i beste fall påstår du at det er feil, men jeg måtte jo til og med finne dokumentasjon for deg, og den viser at du tar feil. Du greier jo ikke svare for deg, du bare stiller nye spørsmål så kom ikke her å påstå at du har imøtegått en eneste påstand, for det har du ikke. 1 Lenke til kommentar
PÃ¥inter Skrevet 21 timer siden Del Skrevet 21 timer siden skaftetryne32 skrev (4 minutter siden): denne guden skapte mennesket i eget bilde, om 2% av befolkningen er pedofil, betyr det at denne guden kanskje er litt pedofil ? Hvor står det svart på hvitt? skaftetryne32 skrev (4 minutter siden): Det står faktisk svart på hvitt, jeg bare sier det som står svart på hvitt Sitat?? Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden PÃ¥inter skrev (1 minutt siden): Hvor står det svart på hvitt? Nå bare kverulerer du som er også typisk for deg, svar meg på dette, hvorfor er vi mennesker som vi er ? Voldelige, krigerske, mennesker voldtar kvinner menn og barn og som du selv påpeker dyr, mennesker dreper sine egne barn, de dreper andre mennesker fordi de har feil tro, dette er altså mennesker som er skapt i din guds bilde, hva gikk gærent ? hvorfor er mennesket blitt en skapning som egentlig minner mer om en hårløs ape enn noe skapt i bildet til en allmektig gud. 2 Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden (endret) skaftetryne32 skrev (1 time siden): Nå bare kverulerer du som er også typisk for deg, svar meg på dette, hvorfor er vi mennesker som vi er ? Voldelige, krigerske, mennesker voldtar kvinner menn og barn og som du selv påpeker dyr, mennesker dreper sine egne barn, de dreper andre mennesker fordi de har feil tro, dette er altså mennesker som er skapt i din guds bilde, hva gikk gærent ? hvorfor er mennesket blitt en skapning som egentlig minner mer om en hårløs ape enn noe skapt i bildet til en allmektig gud. Du tar helt feil her. 😉 Bibelen beskriver da absolutt Gud som voldelig og krigersk, og en som ønsker voldtekt og drap når det passer han, så det var ikke noe som gikk feil. Vi er (om ikke like mye) voldelige og krigerske som GTs Gud er. Så på denne måten minner vi absolutt om bildet til denne guden. Endret 19 timer siden av Capitan Fracassa 1 Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden Capitan Fracassa skrev (1 minutt siden): Så på denne måten minner vi absolutt om bildet til denne guden. Enig. Lenke til kommentar
PÃ¥inter Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden skaftetryne32 skrev (2 timer siden): hvorfor er vi mennesker som vi er ? Voldelige, krigerske, mennesker voldtar kvinner menn og barn og som du selv påpeker dyr, mennesker dreper sine egne barn, Er du slik, jeg tror ikke det. Mennesker som holder slik mangler tydeligvis forstand på rett og galt samt selvkontroll. Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden PÃ¥inter skrev (3 minutter siden): Er du slik, jeg tror ikke det. Mennesker som holder slik mangler tydeligvis forstand på rett og galt samt selvkontroll. Som vanlig så svarer du ikke på spørsmålet, men velger heller å avspore debatten, som vanlig. 1 Lenke til kommentar
PÃ¥inter Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden skaftetryne32 skrev (3 minutter siden): Som vanlig så svarer du ikke på spørsmålet Jeg gjentar, PÃ¥inter skrev (8 minutter siden): Mennesker som holder slik mangler tydeligvis forstand på rett og galt samt selvkontroll. Da kan bibelen lære disse hva som er rett og galt. Lenke til kommentar
Kakkelfant Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden (endret) 14 hours ago, PÃ¥inter said: Nettopp, du antar. Alt om gud i bibelen er antagelser, det er en bok skrevet av mennesker "på vegne av gud" under påskudd av at det som står der er sant. (sirkulær logikk) Religion er kanskje den første scammen vi mennesker oppfant, sannsynligvis når vi så lynnedslag eller fikk et dårlig jaktutbytte. (det finnes historisk sett et vell av eksempler på guder, som alle påpeker at de selv er "den eneste og rette gud, det er de andre gudene som er en løgn") Greit å ha noe som kan fungere som forklaring på alt, i alle situasjoner, for de som ikke kan tenke selv - så slipper de å lure på for mye og ende opp som syndbukker i situasjoner der de selv har feilet. Ganske greit konsept for de som kan tenke selv også, så kan "hordene" ruse seg blinde på "guds kjærlighet" mens vi andre fortsetter å forholde oss til virkeligheten og de faktiske forhold. Endret 17 timer siden av Kakkelfant 2 Lenke til kommentar
Barbeint Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden Meningen må være å kose seg, skape gode minner😍leve livet til det fulle, være seg selv og nyte😍 2 Lenke til kommentar
PÃ¥inter Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden Kakkelfant skrev (31 minutter siden): Religion er kanskje den første scammen vi mennesker oppfant Ganske smart egentlig. 1 Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden PÃ¥inter skrev (50 minutter siden): Da kan bibelen lære disse hva som er rett og galt. Man lærer ikke forskjellen mellom rett og galt når selve læreboka ikke forstår forskjellen, det er nok mange som har lært rett, men dessverre så er det nok en tilsvarende mengde med mennesker som har lært galt. Du svarer fremdeles ikke på spørsmålet, og det du gjentar har ikke noe med spørsmålet å gjøre så hva du gjentar er meningsløst. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå