Orion666 Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Taylor skrev (21 timer siden): Her er det nok mange forskjellige svar, men hva er egentlig meningen med livet? Å skape mening i det meningsløse mens vi venter på å dø. Hva som gir mening for andre gir ingen føring for hva som skal gi mening for deg. Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Capitan Fracassa skrev (14 minutter siden): Det er godt mulig du ikke er bevisst det selv, men når du bruker uttrykk som å "velge Han bort" så insinuerer det at vi avviser noen som er der, men jeg har aldri opplevd en gud jeg har mulighet til å velge bort. Ja, jeg diskuterer utfra at Gud er virkelig og eksisterer , for det er det jeg tror, eller tenker jeg vet. Lenke til kommentar
Gargantua Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden 21 hours ago, Taylor said: Her er det nok mange forskjellige svar, men hva er egentlig meningen med livet? Dette er for meg et filosofisk spørsmål som grubbles på daglig. hva med deg? Vi må definere et par-tre begreper her. Hva mener du med ordet "mening"? Det kan betyr minst tre forskjellige ting: 1. Hensikt 2. Intensjon 3. Det motsatte av meningsløst Så da må vi først definere hensikt. Det kan tolkes som "vitsen med" eller "poenget med". Hva er poenget med å leve? Hvorfor skal jeg gidde å fortsette å leve? For noen er svaret "for å føre genene mine videre". Men det fører fort til en såkalt evig regress, fordi man alltid kan stille spørsmålet "ja, men hvorfor det?" etter ethvert utsagn etter det. Så må vi definere intensjon. Hva er intensjonen med å leve? Hva er tanken bak vår eksistens? Hvorfor ble universet skapt, og hvorfor er jeg i det? For mange vil svare være "fordi Gud har skapt meg, og han har en overordnet kosmisk plan, som vi mennesker ikke kan forstå". Intensjonen med hele universets eksistens er det mest interessante her, syns jeg. Jeg har ikke noe godt svar. Så må vi prøve å definere selve ordet mening. Hva betyr egentlig "mening"? Det kan være praktisk å se på antonymet "meningsløst". Hva er meningsløst for deg? Hva skiller meningsløse fenomener fra meningsfylte fenomener? For mange kan "hamsterhjulet" virke meningsløst. Men hva er da meningsfylt? Mange vil vel si å leve et lykkelig liv, hvor man finner sin egen vei, og driter i hva samfunnet som sådan mener om dine livsvalg. Jeg tror det er umulig å komme frem til noe entydig og godt svar på 1 og 2. Filosofer kaller det at "livet er absurd". Det virker helt villkårlig og arbitrært at vi skal være til i det hele tatt. Nummer 3 kan det finnes svar på, men det er individuelt, og det fins egentlig ikke noe fasitsvar her. Maksimere lykke uten å skade andre, kan være en tilnærming. Lenke til kommentar
PÃ¥inter Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden skaftetryne32 skrev (26 minutter siden): Du må forstå det at kristendommen er mer en bibelen Da fant du ikke hvor i bibelen det står at sex er forbudt? Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden PÃ¥inter skrev (2 minutter siden): Da fant du ikke hvor i bibelen det står at sex er forbudt? Så da er vi tilbake med å bruke stråmenn, lærer du aldri ? Kan du aldri faktisk argumentere mot mine faktiske argumenter, og ikke bare de du finner på for meg ? 1 Lenke til kommentar
PÃ¥inter Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden skaftetryne32 skrev (3 minutter siden): Så da er vi tilbake med å bruke stråmenn, lærer du aldri ? Kan du aldri faktisk argumentere mot mine faktiske argumenter, og ikke bare de du finner på for meg ? Nå er det du som flytter målet her! skaftetryne32 skrev (1 time siden): ISex utenom ekteskapet er ikke greit, og skal straffes, …. Hvorfor var det greit å brenne på bålet de som hadde det ? Hvorfor er det greit å nekte folk å ha sex, og er det en god unnskyldning for denne grenseløse ondskapen å si det er mer glede i livet enn sex ? PÃ¥inter skrev (43 minutter siden): Hvor i bibelen finner du disse forbudene? Eller tolker du? skaftetryne32 skrev (35 minutter siden): Du må forstå det at kristendommen er mer en bibelen, … Hold deg til tema, hvor i bibelen står det at sex er forbudt? Vis meg det, så kan du skifte tema. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden (endret) Den opprinnelige meningen var å være arbeidere/slaver for de som skapte mennesket. Meningen slik den er i dag er å gjøre noe før man blir syk/dør. Det er døden som gir livet mening. Man må gjøre noe mens det er mulig. Kirkegården er full av mennesker som døde med sine drømmer urealisert. Endret 1 time siden av BadCat Lenke til kommentar
PÃ¥inter Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden BadCat skrev (4 minutter siden): Det er døden som gir livet mening. Man må gjøre noe mens det er mulig Det er nok dessverre slik ja, at døden former meningen med livet. Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden PÃ¥inter skrev (5 minutter siden): Nå er det du som flytter målet her! Nei det er det ikke. JEG sa aldri noe om bibel, du må prøve å forstå at jeg aldri sa noe om en bibel, greier du å forstå disse ordene ? Hvem var det som sa noe om en bibel ? Det var deg, ikke meg, så når du antyder at jeg har sagt at disse lovene er i bibelen så LYVER DU !! DU finner på argumenter som du bruker mot meg, argumenter jeg aldri har brukt, det er uredelig å finne på argumenter og late som jeg har brukt dem, greier du å forstå det ? Greier du å forstå hva som menes med en stråmann ? 1 Lenke til kommentar
Karltorbj Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden BadCat skrev (9 minutter siden): Kirkegården er full av mennesker som døde med sine drømmer urealisert. Sterkt begrenset av religioes dominans. 1 Lenke til kommentar
PÃ¥inter Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden skaftetryne32 skrev (4 minutter siden): Nei det er det ikke. JEG sa aldri noe om bibel, skaftetryne32 skrev (58 minutter siden): så er det åpenbart at bibelen er ansvarlig likevel, samme om de ikke sier noe om straff. Er det ikke da menneskets feil? For bibelen sier ikke at sex er galt, det er en gave. Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 42 minutter siden Del Skrevet 42 minutter siden PÃ¥inter skrev (12 minutter siden): Er det ikke da menneskets feil? Jo religiøse mennesker, jeg tror jeg har vært temmelig klar på at det er mennesker som er ansvarlig for all mytologi. PÃ¥inter skrev (14 minutter siden): For bibelen sier ikke at sex er galt, det er en gave. Men bare mellom mann og kvinne innenfor ekteskapet, ser du ikke et problem med det når det å ignorere dette innebærer å vende seg vekk fra guden og alt som er godt. Forstår du ikke at bibelen påvirker mennesker, det er innholdet som påvirker mennesker. Om du greier å slutte å bruke stråmenn og andre feilslutninger, løgner og lignende så hadde faktisk vært veldig fint, for det er slitsomt å diskutere med en som lyver om mine argumenter i nesten hver eneste post. 1 Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet 41 minutter siden Del Skrevet 41 minutter siden Tussi skrev (1 time siden): Ja, jeg diskuterer utfra at Gud er virkelig og eksisterer , for det er det jeg tror, eller tenker jeg vet. Det er forståelig og helt i orden. Men du burde samtidig være åpen for, og diskutere ut fra at vi ateister ikke tror gud er virkelig, og dermed ikke velger han bort, men bare ikke tror. Lenke til kommentar
Alfred_A Skrevet 37 minutter siden Del Skrevet 37 minutter siden 3 minutes ago, Capitan Fracassa said: Det er forståelig og helt i orden. Men du burde samtidig være åpen for, og diskutere ut fra at vi ateister ikke tror gud er virkelig, og dermed ikke velger han bort, men bare ikke tror. Agnostiker dekker kanskje mer den kategorien? Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 34 minutter siden Del Skrevet 34 minutter siden Alfred_A skrev (1 minutt siden): Agnostiker dekker kanskje mer den kategorien? Nei det er noe helt annet. Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet 27 minutter siden Del Skrevet 27 minutter siden Alfred_A skrev (5 minutter siden): Agnostiker dekker kanskje mer den kategorien? Som de fleste andre ord i verden, så kan ordene forstås på forskjellige måter. Men den du ser brukt av omtrent alle ateister (inkludert meg selv), er at ateisme simpelthen er å mangle troen på noen guder. Innenfor ateisme kan du ha forskjellige typer igjen. Sterkt ateisme (også kalt gnostisk ateisme) er en en person som ikke bare mangler tro på guder, men som er overbevist om at det ikke finnes noen. (a)teisme handler dermed om hva du tror eller ikke, mens (a)gnostisme handler om hva du mener å vite om det du tror. Dermed kan du ha gnostiske og agnostiske ateister, samt gnostiske og agnostiske ateister. Lenke til kommentar
Maabren Skrevet 10 minutter siden Del Skrevet 10 minutter siden Meininga med alt liv er å overleve lenge nok til å formere seg. Noko større meining med livet eksisterer ikkje, men mennesket var ikkje fornøgd med å leve og formere seg. Mennesket har i sin søken etter ei større meining med livet oppheva seg sjølv til guder som skal legge under seg alt levande. Ved å la egen formering forbli ukontrollert og vokse inn i himmelen er mennesket i ferd med å ødelegge det biologiske mangfaldet alt liv er avhengig av. Mennesket er blitt sin egen verste fiende i sin søken etter ei større meining med livet. Meininga med livet er nå blitt til det du sjølv ynskje som om det gir meining... 1 Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet 1 minutt siden Del Skrevet 1 minutt siden Maabren skrev (6 minutter siden): Meininga med alt liv er å overleve lenge nok til å formere seg. Ikke for meg. Selv om jeg har formert meg, så har jeg minst mye mening med livet mitt som før, og meningen har aldri vært å formere seg. Mulig å formere seg er meningen for deg. Maabren skrev (7 minutter siden): Meininga med livet er nå blitt til det du sjølv ynskje som om det gir meining... Når har det noengang vært noe annet enn dette? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå