Capitan Fracassa Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden (endret) Tussi skrev (33 minutter siden): Jeg er uenig, for mange millioner er dette håpet det eneste som gir livet noen form for mening... Jeg tror du har rett, og at det er nettopp derfor mennesker har skapt religioner - de trenger en livsløgn å tro på, når livet virker håpløst. ...eller at dette i hvert fall er en av de viktigste grunnene (men ikke den eneste) for at mennesker har skapt religion. Endret 18 timer siden av Capitan Fracassa 1 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden Capitan Fracassa skrev (20 minutter siden): Jeg tror du har rett, og at det er nettopp derfor mennesker har skapt religioner - de trenger en livsløgn å tro på, når livet virker håpløst. ...eller at dette i hvert fall er en av de viktigste grunnene (men ikke den eneste) for at mennesker har skapt religion. Vel, jeg er jo uenig i det da,.Men uansett, jeg vil heller leve som troende og ta feil, selv om jeg ikke tror det vil skje, enn å leve uten tro, selv om jeg tar feil, og ihvertfall enn å leve uten tro og da ta feil Lenke til kommentar
PÃ¥inter Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden Karltorbj skrev (4 timer siden): Seksualitet er jo saa skambelagt, @Markiii hentyder vel til, det beroemte eplet Fyll jorden hentyder vel til å ha sex? 1 Lenke til kommentar
PÃ¥inter Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden Karltorbj skrev (4 timer siden): Men vi kan betrygge oss med at foreldrene til Jesus, ikke holdt paa med slikt griseri. De hadde nok mye kos de. Josef, mannen hennes, som var rettskaffen og ikke ønsket å føre skam over henne, ville da skille seg fra henne i all stillhet. 20 Men da han hadde bestemt seg for dette, viste en Herrens engel seg for ham i en drøm og sa: «Josef, Davids sønn! Vær ikke redd for å ta Maria hjem til deg som din kone. For barnet som er unnfanget i henne, er av Den hellige ånd. 1 Lenke til kommentar
PÃ¥inter Skrevet 16 timer siden Del Skrevet 16 timer siden skaftetryne32 skrev (2 timer siden): litt trist at det fins mennesker som velger å leve livet sitt etter ekstreme religiøse lover som benekter dem all potensiell glede i livet Bortsett fra katolske sharialover som nekter menn å gifte seg, hvilke gleder nektes? Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 16 timer siden Del Skrevet 16 timer siden (endret) PÃ¥inter skrev (18 minutter siden): Bortsett fra katolske sharialover som nekter menn å gifte seg, hvilke gleder nektes? Det er mer glede i livet enn sex.... det var vel.mer ment til den du svarte.men... Endret 15 timer siden av Tussi Lenke til kommentar
PÃ¥inter Skrevet 15 timer siden Del Skrevet 15 timer siden Tussi skrev (16 minutter siden): det var vel.mer ment til den du svarte.men... 🙂 Lenke til kommentar
cuberen Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden 4 hours ago, PÃ¥inter said: Fyll jorden hentyder vel til å ha sex? Samt senere i NT 1Co 7:1 Now concerning the matters about which you wrote: “It is good for a man not to have sexual relations with a woman.” 1Co 7:2 But because of the temptation to sexual immorality, each man should have his own wife and each woman her own husband. 1Co 7:3 The husband should give to his wife her conjugal rights, and likewise the wife to her husband. 1Co 7:4 For the wife does not have authority over her own body, but the husband does. Likewise the husband does not have authority over his own body, but the wife does. 1Co 7:5 Do not deprive one another, except perhaps by agreement for a limited time, that you may devote yourselves to prayer; but then come together again, so that Satan may not tempt you because of your lack of self-control. 1Co 7:6 Now as a concession, not a command, I say this.. Lengre ned ser vi Paulus ville helst at alle han skriver til der var som han som kan leve uten, men han vet det ikke er sånn, og her ser vi han mener det ikke er bra å ikke ha samliv! Annet enn for en tid når mannen og kona er enig om det. Samt så er det jo intressant at mannen og kona har samme rett på hverandre. Altså en slags likestilling når det gjelder samliv og kroppen. Litt rart av Paulus å si noe sånt når Kristendommen skal visst være så voldsomt kvinnefiendlig? Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden 15 minutes ago, cuberen said: Litt rart av Paulus å si noe sånt når Kristendommen skal visst være så voldsomt kvinnefiendlig? (...) Quote 28 If a man happens to meet a virgin who is not pledged to be married and rapes her and they are discovered, 29 he shall pay her father fifty shekels of silver. He must marry the young woman, for he has violated her. He can never divorce her as long as he lives. - Deuteronomy 22:29 Lenke til kommentar
cuberen Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden (endret) 59 minutes ago, tommyb said: (...) - Deuteronomy 22:29 Jeg nevnte på Kristendommen. Dvs fra mitt syn Jesu og Apostlenes ord. Det såklart forskjellige rettninger og tolkninger innenfor de som hevder delaktighet, men vi vet ikke hvordan Paulus hadde forklart dette verset. Men vi vet at han bruker flere ting i Moseloven tildels figurativt og billedlig og at flere ting er opphørt, samt at hedninger som kommer til tro spessielt ikke er under Moseloven (se Apg 15 bla), selv om det såklart er overlapp på flere moralske ting. Som det å ikke stjele feks. Moseloven ble gitt det teokratiske Israel lenge før Jesus og Paulus kom på banen. Kristne i Hellas (Korint) som Paulus skrev til i mitt sitat kunne jo heller ikke følge flere av lovene i GT selvom dem ville.. Det du siterte kunne de potensielt ha fulgt hvis Paulus lærte dem det, men det vet vi ikke. Jeg går ut ifra det Paulus faktisk skrev til dem og velger å legge vekt på det. Ja, det er vers som absolutt ikke passer likestilling på andre områder. Kristendommen lærer ikke likestilling i alt, men jeg mener i mitt sitat at det som blir nevnt lærer det. Kanskje en mulighet å si "åja, bra det står da." Poenget mitt er at kristendommen har nok blitt mer svartmalt enn det den egentlig er her. I farta ser det ut for meg at det du siterer er en straff for mannen som gjør det. Altså han kan ikke bare force en ONS å stikke av, som beskytter egentlig dama fra å bare bli brukt. Jomfrudom var viktig. Også står det et liggnende vers i 2 Mos hvor det ser ut til at faren kan nekte ekteskap. Så ikke sikkert det er så svart-hvitt. Endret 11 timer siden av cuberen Lenke til kommentar
Karltorbj Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden (endret) .... Endret 2 timer siden av Karltorbj Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden 13 hours ago, Tussi said: Livet har mange meninger. Vi skal ha det godt, vi skal hjelpe andre, jeg vil at mitt liv skal gjøre at andre får det bedre. Og det er en forberedelse på.det neste livet. Etter døden. Jeg tror på at Gud ønsker vi skal leve med Han i dette livet, OG i det neste. Jeg vil heller dø enn å leve med din gud. 1 Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden Hvis de som sitter igjen etter meg tenker på meg med glede etter at jeg er borte, så tenker jeg at jeg har hatt en mening med livet. Ingen av oss er feilfrie, men dersom alle hadde bidratt netto positivt (mer positivt enn negativt) i løpet av livene sine... 1 Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden PÃ¥inter skrev (13 timer siden): Bortsett fra katolske sharialover som nekter menn å gifte seg, hvilke gleder nektes? I historisk kontekst ganske mye, de religiøse lovene er heldigvis død og begravet her i Norge, selv om de umoralske lovene titter frem med jevne mellomrom. Sex utenom ekteskapet er ikke greit, og skal straffes, lgbtq er ikke lov og straffes ved å begraves eller brennes levende, lovene er borte, men fordommene lever fremdeles i beste velgående. Tussi skrev (12 timer siden): Det er mer glede i livet enn sex Det er det, men hvorfor nekte andre det ? Hvorfor var det greit å brenne på bålet de som hadde det ? Hvorfor er det greit å nekte folk å ha sex, og er det en god unnskyldning for denne grenseløse ondskapen å si det er mer glede i livet enn sex ? Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Abigor skrev (5 timer siden): Jeg vil heller dø enn å leve med din gud. Ja, og det har du lov til, dvs å velge Han bort. Lenke til kommentar
PÃ¥inter Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden skaftetryne32 skrev (30 minutter siden): Hvorfor var det greit å brenne på bålet de som hadde det ? Hvorfor er det greit å nekte folk å ha sex Hvor i bibelen finner du disse forbudene? Eller tolker du? Lenke til kommentar
Alfred_A Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Dette bringer opp spørsmålet, er sex en menneskerett? Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Tussi skrev (5 minutter siden): Ja, og det har du lov til, dvs å velge Han bort. Men det er jo ikke det vi gjør. Vi velger han ikke bort noe mer enn vi velger bort Voldemort, Sauron, tannfeen, påskeharen eller andre mytiske vesener vi ikke tror eksisterer. Det er godt mulig du ikke er bevisst det selv, men når du bruker uttrykk som å "velge Han bort" så insinuerer det at vi avviser noen som er der, men jeg har aldri opplevd en gud jeg har mulighet til å velge bort. 2 Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden PÃ¥inter skrev (3 minutter siden): Hvor i bibelen finner du disse forbudene? Eller tolker du? Du må forstå det at kristendommen er mer en bibelen, dette var straffer som ble delt ut av kristne, til såkalte syndere, og når bibelen lærer bort at homoseksualitet er et resultat av å benekte å nekte å adlyde guden så er det åpenbart at bibelen er ansvarlig likevel, samme om de ikke sier noe om straff. Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden 20 hours ago, Taylor said: Her er det nok mange forskjellige svar, men hva er egentlig meningen med livet? Dette er for meg et filosofisk spørsmål som grubbles på daglig. hva med deg? Tenker det er veldig individuelt. For min del ønsker jeg å kunne bruke min tid på ting der interesserer meg og at kunne gå glad i seng godt fornøyd med hvordan dagen gikk og se frem til neste dag. Sånn har jeg haft det i mange år nå og trives godt med det. Går ikke og bekymrer meg om noe; det tror jeg ikke der kommer noe godt ut av. En i familien går konstant og bekymrer seg for atomkrig, "klimaendringer" og alt av potentielle katastrofer hun hører om i nyheterne. Jeg mener det er usunnt og ser heller ikke poenget med å gå og gruble over ting der ligger langt utenfor vår kontroll. Etter man har gjort det man kan for å være litt forberedt, er det best å ikke tenke noe mer på det og istedet fokusere på hva som er bra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå