Alfred_A Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Min egen oppfatning er at etter evolusjonisme er vi der at vi behersker stadig ny teknologi og forståelse for fysikk, og evolusjon tar tid. Alt er tilrettelagt for dagens viten å kunne endre DNA, eksperimentere med et "oppdatere" et menneske for å få fart på evolusjon. I dag er det moral, etikk og lover som setter grenser. Hvorfor ikke skal man kunne fremskynde evolusjon? Arten mennesket er uansett fra naturen fiendtlig mot alt som er annerledes? Det jeg selv ser er at vårt ansvar er å fremskynde biologisk evolusjon og samtidig gjøre oss alle mer tolerable for ukjent. Allerede der vil vitenskapen og den generelle forståelse for andres individers verdi få et skikkelig sprang og nå siterer jeg ikke Nietzsche bare slikt er sagt. 1 Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Taylor skrev (13 minutter siden): Den er for de kristne, om du ikke tror på den, det er ok så klart, men ingen vist i å tråkke på andre Jeg synes du er veldig hårsår og lettkrenket på kristnes vegne. Når de kommer med ubeviselige påstander om sannheten på et diskusjonsforum må de regne med å få motstand. Det er ingen ting i denne tråden som er i nærheten av å tråkke på andre. 1 Lenke til kommentar
Taylor Skrevet 2 timer siden Forfatter Del Skrevet 2 timer siden Capitan Fracassa skrev (1 minutt siden): Jeg synes du er veldig hårsår og lettkrenket på kristnes vegne. Når de kommer med ubeviselige påstander om sannheten på et diskusjonsforum må de regne med å få motstand. Det er ingen ting i denne tråden som er i nærheten av å tråkke på andre. Jeg vil ikke si at jeg er hårsår, men jeg mener at alle skal kunne tro på hva de vil uten å bli tråkket på, For min del som Buddhist så er jeg åpen for alle religioners tro, og lar dem tro hva de vil, Men, jeg har selv kritisert Ateistene for mye, og der er ikke det jeg prøver på her i disse svarene mine, her forsvarer jeg kristendommen som er under kritikk. Om noen vil kritisere min egen buddhistiske tro gjør det meg ingenting Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Taylor skrev (3 minutter siden): Jeg vil ikke si at jeg er hårsår, men jeg mener at alle skal kunne tro på hva de vil uten å bli tråkket på, For min del som Buddhist så er jeg åpen for alle religioners tro, og lar dem tro hva de vil, Men, jeg har selv kritisert Ateistene for mye, og der er ikke det jeg prøver på her i disse svarene mine, her forsvarer jeg kristendommen som er under kritikk. Om noen vil kritisere min egen buddhistiske tro gjør det meg ingenting Jeg kritiserer kun kristne, da disse er skyld i at mitt søskenbarn valgte å forlate oss. Jeg kan ingenting om buddhisme, og har ingen grunn til å kritisere den. 🙂 Lenke til kommentar
Woff Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden (endret) Meningen med livet finner du svar på i 'The meaning of life' med / av Mony Python. Sett plata på spilleren og følg med så vil du finne ut hvor betydelig DU er samt hva som virkelig er meningen med livet.. Og siden religion har blitt inkludert så er altså katolikker nevnt i dette avsnittet.. Endret 1 time siden av Woff 1 Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Taylor skrev (30 minutter siden): Den er for de kristne, om du ikke tror på den, det er ok så klart, men ingen vist i å tråkke på andre Vi slipper ikke unna dens kjipe innflytelse så kristendommen er ikke bare for kristne, så jo den kristne lære må tråkkes på, det er klart folk får tro hva de vil, og skal ikke angripes for det, men selve religionen, selvfølgelig skal den kritiseres for hva det er verdt. Men her blander du begrepene, det er ingen som har sagt noe om å kritisere mennesker for deres tro. 1 Lenke til kommentar
Mars2029 Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Om vi har en udødelig sjel så tenker jeg vi er her for å oppleve ting kun en som tror han/hun en gang skal dø kan oppleve, både på godt og vondt. Om vi ikke har en sjel så er det vel ikke noen mening. Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Duriello skrev (1 time siden): 42. 34. 👽 Religion er bare fjas. All logikk tilsvarer det. 0 > Meningen med livet er å formere seg. Slik at evolusjonen kan fortsette sin gang. Livet er Hva er vel livet, et pust i sivet, som synker ned. Et spill av krefter, som higer efter en evighet. Adam Oehlenschläger 1 Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Mars2029 skrev (8 minutter siden): Om vi ikke har en sjel så er det vel ikke noen mening. Hva er grunnlaget for den tankegangen ? Er det en mening med livet nå ? Tror du at du har en sjel ? Om jeg sier at sjelen er den siste utpust etter man dør å musklene har sluttet å fungere, en siste utpust tolket som at sjelen forlater kroppen av mennesker fra middelalderen, har du da plutselig ingen mening med livet ? Personlig tror jeg vi får leve nå, for det er ingen garantier for evig fest og slåssing i Valhall, leve som om det kommer en belønning i etterlivet er en bortkastet måte å leve på spør du meg. 2 Lenke til kommentar
Mars2029 Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden skaftetryne32 skrev (Akkurat nå): Hva er grunnlaget for den tankegangen ? Er det en mening med livet nå ? Tror du at du har en sjel ? Om jeg sier at sjelen er den siste utpust etter man dør å musklene har sluttet å fungere, en siste utpust tolket som at sjelen forlater kroppen av mennesker fra middelalderen, har du da plutselig ingen mening med livet ? Personlig tror jeg vi får leve nå, for det er ingen garantier for evig fest og slåssing i Valhall, leve som om det kommer en belønning i etterlivet er en bortkastet måte å leve på spør du meg. Det første avsnittet skjønte jeg ikke så mye av, men jeg kan ikke skjønne at det er noe overordnet mening med livet hvis vi ikke har noen sjel som overlever døden nei. Kan ikke tenke meg hva det skulle vært. Men ja, lev som om man tror man skal dø. Det var jo akkurat det jeg mente var meningen med at vi er her (om vi har en sjel) For min del er jeg ikke sikker på noe. Har hatt noen opplevelser som gjør at jeg tror det fins noe mer mellom himmel og jord, men tenker ikke så mye over det. Lenke til kommentar
Nasjonalisten Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden 3 hours ago, Taylor said: Her er det nok mange forskjellige svar, men hva er egentlig meningen med livet? Dette er for meg et filosofisk spørsmål som grubbles på daglig. hva med deg? Å få barn. Så kan du fylle livet med alle mulige andre gleder og tidsfordriv utover det også. Alt du er, er bygget for en enkel hensikt, å overleve, altså reproduksjon. Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Mars2029 skrev (11 minutter siden): Det første avsnittet skjønte jeg ikke så mye av, men jeg kan ikke skjønne at det er noe overordnet mening med livet hvis vi ikke har noen sjel som overlever døden nei. Kan ikke tenke meg hva det skulle vært. Nå snek du inn et nytt ord som ikke var med i det @skaftetryne32 svarte på, nemlig "overordnet". Hvis du med "overordnet mening", mener en mening som er pålagt vår sjel av en gud, så eksisterer selvsagt ikke noe sånt uten en sjel og en gud. Men jeg har min mening med mitt liv, og det holder fint for meg. 1 Lenke til kommentar
Mars2029 Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden (endret) Capitan Fracassa skrev (17 minutter siden): Nå snek du inn et nytt ord som ikke var med i det @skaftetryne32 svarte på, nemlig "overordnet". Hvis du med "overordnet mening", mener en mening som er pålagt vår sjel av en gud, så eksisterer selvsagt ikke noe sånt uten en sjel og en gud. Men jeg har min mening med mitt liv, og det holder fint for meg. Trådtittelen er meningen med livet, ikke meninger i livet. Mens vi snakker om å snike inn ord så har jeg aldri nevnt noe om noen gud forresten. Endret 52 minutter siden av Mars2029 Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Taylor skrev (54 minutter siden): Jeg vil ikke si at jeg er hårsår, men jeg mener at alle skal kunne tro på hva de vil uten å bli tråkket på, Hvem har blitt tråkket på? Og her kommer du med stråmann. Ingen her kritiseres for hva de tror på, men hva de skriver. Taylor skrev (55 minutter siden): Men, jeg har selv kritisert Ateistene for mye, og der er ikke det jeg prøver på her i disse svarene mine, her forsvarer jeg kristendommen som er under kritikk. Hvis du ønsker å forsvare kristendommen så er du fri til det, men kristendommen fortjener og trenger å være under kritikk. Det betyr ikke at det tråkkes på de som tror på den, og du har ennå ikke kommet med et konkret eksempel på at noen tråkkes på i denne tråden. Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Nasjonalisten skrev (9 minutter siden): Å få barn. Så kan du fylle livet med alle mulige andre gleder og tidsfordriv utover det også. Alt du er, er bygget for en enkel hensikt, å overleve, altså reproduksjon. Sa han bastant, for det er kun hans mening som betyr noe. Alt du er, er bygget for den enkle oppgaven som er å leve livet på DINE premisser! Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet 40 minutter siden Del Skrevet 40 minutter siden Mars2029 skrev (24 minutter siden): Trådtittelen er meningen med livet, ikke meninger i livet. Mens vi snakker om å snike inn ord så har jeg aldri nevnt noe om noen gud forresten. Hvor mener du da denne overordnede meningen kommer fra, om ikke fra en gud? "Mening" forutsetter et subjekt som tillegger noe denne meningen. Jeg kan selv tillegge mitt liv en mening for meg, og mitt liv har en mening for mennesker rundt meg. Men hvem mener du har denne overordnede meningen med livet? Lenke til kommentar
Mars2029 Skrevet 31 minutter siden Del Skrevet 31 minutter siden (endret) Capitan Fracassa skrev (10 minutter siden): Hvor mener du da denne overordnede meningen kommer fra, om ikke fra en gud? "Mening" forutsetter et subjekt som tillegger noe denne meningen. Jeg kan selv tillegge mitt liv en mening for meg, og mitt liv har en mening for mennesker rundt meg. Men hvem mener du har denne overordnede meningen med livet? Beklager men jeg har ikke utformet noen teori om hvordan dette praktisk sett er satt opp. For meg er det bare logisk at om vi har en udødelig sjel så kan meningen med dette livet være å oppleve ting en udødelig sjel(som er bevisst over det) ikke kan oppleve. Alle kan absolutt ha sin mening med livet utenom dette, for min del har jeg flere. Men igjen, trådtittelen var meningEN. Og jeg svarte ut fra det. Endret 29 minutter siden av Mars2029 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 24 minutter siden Del Skrevet 24 minutter siden skaftetryne32 skrev (1 time siden): leve som om det kommer en belønning i etterlivet er en bortkastet måte å leve på spør du meg. Jeg er uenig, for mange millioner er dette håpet det eneste som gir livet noen form for mening... Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 19 minutter siden Del Skrevet 19 minutter siden (endret) Tussi skrev (5 minutter siden): Jeg er uenig, for mange millioner er dette håpet det eneste som gir livet noen form for mening... Jeg er ikke uenig i det, for mange er det en hjelp, men jeg synes f.eks at det er litt trist at det fins mennesker som velger å leve livet sitt etter ekstreme religiøse lover som benekter dem all potensiell glede i livet, for det er meget mulig at det blir det eneste livet de får. Og enda verre er det for de som blir tvunget inn i det 😢 Endret 18 minutter siden av skaftetryne32 1 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 11 minutter siden Del Skrevet 11 minutter siden skaftetryne32 skrev (6 minutter siden): Jeg er ikke uenig i det, for mange er det en hjelp, men jeg synes f.eks at det er litt trist at det fins mennesker som velger å leve livet sitt etter ekstreme religiøse lover som benekter dem all potensiell glede i livet, for det er meget mulig at det blir det eneste livet de får. Og enda verre er det for de som blir tvunget inn i det 😢 Tenker at for noen vil en ønske å leve et liv som gir håp om et bedre, selv om det betyr offer. Men for de du nevner sist er jeg enig... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå