Gå til innhold

Hva er meningen med livet?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ordet mening og hensikt er konstruert av menneskers tanker, som med mye annet vi har konstruert og har gjort i løpet av vår tidsepoke. Derav er det et inspirerende blikk å se til menneskeheten og hva vi har fått til. Mennesker er en avart av en hel rekke pattedyr. Vi lever på en spinnende jordkule i "ingenting". Å se ut av sin egen lille atmosfære en gang i blant og løfte blikket kan gi litt kontrast, alt ettersom hvordan man subjektivt betrakter det. Vi har fått tildelt et liv, av mor og far. Så skal vi dø. Prøv å nyt reisen så godt du kan.

Så, for meg er der ingen mening som er nedfelt i en tankegang eller teorier, enten det er religiøse syn, eller oppfunnet narrativer før meg. Men det er spennende å få andre perspektiver for å nyansere. 

Jeg har blitt født. Av mor og far. Derfra har jeg blitt oppdratt til å bli et selvstendig individ i menneskeflokken. Deretter har jeg selv valgt min vei. Om det har vært mening i noe av det jeg har gjort og gjør, kommer an på om jeg selv har gitt det en mening, som f.eks. når jeg hjelper andre. Da gir det meg selv en mening. Jeg tillegger det en mening ut i fra mitt behov om mening. Andre kan jo betrakte det på andre måter.

Kort oppsummert, sett fra mitt enkle perspektiv:
"Ikke vær et ettall på jorda. Bry deg om flokken din." og "En god resept på et godt liv er å gi litt mer faen."

Endret av piemouri
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Meningen med livet er nok å diskutere ;)

Kanskje det er bedre å eliminere og si hva som ikke er meningen med livet.
Det kan ikke være bare å få barn, få jobb, betale regninger og så dø.

Hvis det er en mening med livet, så gjaldt den før det moderne strukturerte samfunnet også.

Lenke til kommentar

Alle som har meninger om livet man lever kan gjerne lese historien fra Paulus i Gal.1. (Som Saul/ Saulus, se; Apg.13.9 og Apg.9.1-5) - Om evangelieforkynnelse: Han som før forfulgte oss, forkynner nå selv den troen han prøvde å utrydde.

Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (41 minutter siden):

Alle som har meninger om livet man lever kan gjerne lese historien fra Paulus i Gal.1. (Som Saul/ Saulus, se; Apg.13.9 og Apg.9.1-5) - Om evangelieforkynnelse: Han som før forfulgte oss, forkynner nå selv den troen han prøvde å utrydde.

Men hva har dette å gjøre med meningen med livet? 🤔

• Liker 6
Lenke til kommentar
Bing123 skrev (21 timer siden):

bedre å eliminere og si hva som ikke er meningen med livet.
Det kan ikke være bare å få barn, få jobb, betale regninger og så dø.

Veldig interessant. For det er jo nettopp det de fleste gjør, og hvor mange får realisert de drømmene de går med, hvordan skal man få presset dette inn i 70-90 år?

Da er kanskje det mest behagelige å skrinlegge en mening.

Endret av PÃ¥inter
Lenke til kommentar
PÃ¥inter skrev (4 timer siden):

Veldig interessant. For det er jo nettopp det de fleste gjør, og hvor mange får realisert de drømmene de går med, hvordan skal man få presset dette inn i 70-90 år?

Det er ikke mye tvil om at for svært mange mennesker, så er det dette de gjør - heldigste fall - og at det ikke er nok mening med livet for dem. For ikke å snakke om alle som opplever kriger, sultkatasrofer, naturkatastrofer, å miste barn osv.

PÃ¥inter skrev (4 timer siden):

Da er kanskje det mest behagelige å skrinlegge en mening.

Eller enda "bedre", å finne på at det er en større mening, som gir deg belønning etter dette livet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
PÃ¥inter skrev (3 timer siden):

Eller at en utvikling har gitt mennesket en hjerne med egenskaper som er helt usannsynlig. 😉

Nå er jeg spent: Hva er din årsak til at du mener det er lite sannsynlig at menneskehjernen har utviklet seg ved naturlige prosesser, hva er din beregning av sannsynligheten for dette, og hva er din beregning av sannsynligheten for at det eksisterer en allmektig gud som står bak det?

…eler er det simpelthen et banalt argument from incredulity fallacy du kommer med? 🤔

• Liker 4
Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (11 minutter siden):

Nå er jeg spent: Hva er din årsak til at du mener det er lite sannsynlig at menneskehjernen har utviklet seg ved naturlige prosesser

Dette har vi vært igjennom før, la oss ikke ødelegge nok en tråd.

Mennesket er den eneste fornufts utstyrte skapningen som legger planer i mange tiår fremover, reflekterer over livet, handler deretter og har fri vilje.   

Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (På 14.1.2025 den 19.31):

Men nå kommer du med to helt andre Bibelreferanser enn sist, og er som vanlig så vag at det er umulig å forstå hva du mener. 

Capitan Fracassa skrev (På 14.1.2025 den 16.31):

Men hva har dette å gjøre med meningen med livet?

Ja, jeg kan se at du har litt tungt for å forstå bibel vers, så jeg har ikke lagt noe press på at du bør forstå noe som helst, det var kun ment som en generell referanser til en fortelling av og om Paulus egen livsoppfatning, og som handler om hans 2 adskilte liv, og om hvordan alt viste seg å bli snudd opp ned i forståelsen om livene han levde. Har ikke nevnte noen ting om meningsinnhold, det var ikke min hensikt å berøve Paulus mening om livserfaring med min egen mening. Så du leste ikke Gal.1.

Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (57 minutter siden):

Ja, jeg kan se at du har litt tungt for å forstå bibel vers,

Nei, ikke i det hele tatt. Jeg har bare tungt for å forstå dine rare tolkninger av dem. 😉

Sitat

Så du leste ikke Gal.1.

Jo. Men jeg synes ikke den er relevant for meningen med livet.

Endret av Capitan Fracassa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (1 time siden):

Nei, ikke i det hele tatt. Jeg har bare tungt for å forstå dine rare tolkninger av dem.

Capitan Fracassa skrev (1 time siden):

Jo. Men jeg synes ikke den er relevant for meningen med livet.

Ok, hørtes ut som du ikke skjønte hva henvisningen viste til – så nå er det du som er vanskelig å forstå, jeg tolket ingenting her...det var kun en henvisning til videre lesning. Siden du svarer slik du gjør ved å si at det jeg henviste til, ikke er relevant for din mening med livet, så kunne du egentlig spart deg for et slikt dumt spørsmål, men det kjennetegner vel en oppstart for en kverulering. Man blir vel vant med det her inne :lol: 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...