Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Buspirone vs antidepressiva

Gjest 767ec...bd6

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest 767ec...bd6 skrev (9 timer siden):

Noen som vet forskjell på buspirone og antidepressiva ? Virker den annerledes?

Svar: Ja og ja

Buspiron                                      Antidepressiva
Hovedbruk                        Generalisert angstlidelse           Depresjon, angstlidelser, andre psykiske lidelser
Virkestoff                          Serotonin                                    Serotonin, noradrenalin, dopamin
Effektstart                         Gradvis (flere uker)                    Kan være raskere, men varierer
Bivirkninger                      Relativt få                                    Kan være flere og mer alvorlige
Avhengighetspotensial    Lavt                                              Varierer

Lenke til kommentar

Jeg har brukt fontex i over 20 år, men valgte å prøve buspirone da jeg hadde mye angst for fontex ikke tok. 

Buspirone hjalp ikke, og jeg fikk depresjon i tillegg. Fikk så venlafaksin som tok depresjon og 70% av angsten.  

Ja, det er forskjell, men hbis du har både angst og depresjon vil jeg anbefale et antidepressiva som virker på begge, f eks Cipralex eller venlafaksin

Buspirone virker IKKE på depresjon, mens antidepressiva av rette typen virker på begge

Men hvis du kun har angst, og er sikker på dette er buspirone et alternativ, men jeg synes det var vanskelig å ta tabletter 3 ganger hver dag

Endret av Tussi
Lenke til kommentar
Gjest 8abc6...c8f

Hvis du er mann bør du være oppmerksom på at du i den tiden du bruker Cipralex kan du oppleve å være impotent. Det er en kjent bivirkning.

Anonymous poster hash: 8abc6...c8f

Lenke til kommentar
Gjest 8abc6...c8f skrev (17 minutter siden):

Hvis du er mann bør du være oppmerksom på at du i den tiden du bruker Cipralex kan du oppleve å være impotent. Det er en kjent bivirkning.

Anonymous poster hash: 8abc6...c8f

Da er det vel ikke saa sprekt med lysten til jentene heller, er det?

Lenke til kommentar
Gjest 767ec...bd6
Skandinav skrev (På 11.1.2025 den 21.31):

Svar: Ja og ja

Buspiron                                      Antidepressiva
Hovedbruk                        Generalisert angstlidelse           Depresjon, angstlidelser, andre psykiske lidelser
Virkestoff                          Serotonin                                    Serotonin, noradrenalin, dopamin
Effektstart                         Gradvis (flere uker)                    Kan være raskere, men varierer
Bivirkninger                      Relativt få                                    Kan være flere og mer alvorlige
Avhengighetspotensial    Lavt                                              Varierer

Skjønte ikke helt forsljelen 🙈 er buspirone beroligende?

virker den også på å øke serotonin?

Anonymous poster hash: 767ec...bd6

Lenke til kommentar
Gjest 9589b...ba5

Buspirone skal hjelpe mot angst, men det er over tid. Ikke akutt beroligende. Jeg har brukt det nylig og vet ærlig talt ikke om det hadde effekt, men jeg tok det bare i tilfelle. Fikk lite til ingen oppfølging av fastlegen med tanke på virkning og dose, men det er helt vanlig derfra. "Prøv dette, kanskje det hjelper". Prøvde noen andre ting som skulle hjelpe på både depresjon og angst, men det var for mye bivirkninger. Søvn og potens ble helt ødelagt. Legen sa omtrent det samme om de tingene også. "Prøv dette". "Er det mye kjipe bivirkninger?". "Nei det er veldig lite bivirkninger". Ikke et ord om hva jeg kunne forvente, eller hva jeg skulle gjøre om jeg opplevde vanskelige bivirkninger. Mer enn noe har jeg trengt og ønsket meg å snakke med en psykolog eller noen med kompetanse på angst og depresjon. Spesielt hvis jeg skulle prøve medisiner, for fastlegen er til mindre hjelp enn google. Men det eneste velferdsstaten ser ut til å ha råd til er en fastlege som slår opp i systemet sitt hvilke medisiner de helst skal dele ut, og så er man overlatt til seg selv. 

Sitat

Behandling av angst

Både samtaleterapi og legemidler kan hjelpe mot generalisert angstlidelse, ofte i kombinasjon med hverandre. Hvilken behandling som passer best for den enkelte varierer fra person til person.

Samtaleterapi

Samtalebehandling ser ut til å ha god effekt mot angst. En behandlingsmetode som ofte brukes er kognitive adferdsterapi, men mange har også nytte av psykoterapi.

Dersom behandlingen fungerer, vil symptomene avta etter hvert. Men det kan ta litt tid.

Behandlingen består vanligvis av å treffe en terapeut en gang i uken over en periode på flere uker. En terapitime varer normalt i 45-50 minutter. Avhengig av alvorlighetsgraden må du kanskje treffe terapeuten oftere.

Fra helsenorge.no. Er dette virkeligheten man kan forvente? NEI!

Anonymous poster hash: 9589b...ba5

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...