Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan få hjelp hvis man ikke håndterer livet som voksen?

Anbefalte innlegg

Hvordan får man hjelp hvis man generelt ikke håndterer livet? Altså hvis man psykologer bare diagnoserer deg, familie kan ikke stoles på, du er ikke tøff nok til å overkomme ting, etc. Ikke penge problem, men det å være voksen og eksistere og at man må leve som voksen og klare ting selv. Det er bare for mye, forstår ikke hvordan normale folk bare går hver dag slik.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Letterboxd skrev (36 minutter siden):

Hvordan får man hjelp hvis man generelt ikke håndterer livet? Altså hvis man psykologer bare diagnoserer deg, familie kan ikke stoles på, du er ikke tøff nok til å overkomme ting, etc. Ikke penge problem, men det å være voksen og eksistere og at man må leve som voksen og klare ting selv. Det er bare for mye, forstår ikke hvordan normale folk bare går hver dag slik.

Hvor gammel er du og hva slags diagnose/r har du?

Lenke til kommentar

Forstår ikke helt hva mer info dere vil ha. Er voksen og det å måtte gjøre egne valg, ikke ha noen plan eller lærere som forteller deg hva du skal gjøre. Å ikke ha mening med livet.

Psykologer har vært uenige om meg. En ga diagnosen høytfungere autisme men jeg er litt uening. Uansett fikk jeg ikke hjelp etter diagnosen, dette var bare deskriptivt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Letterboxd skrev (55 minutter siden):

Forstår ikke helt hva mer info dere vil ha. Er voksen og det å måtte gjøre egne valg, ikke ha noen plan eller lærere som forteller deg hva du skal gjøre. Å ikke ha mening med livet.

Psykologer har vært uenige om meg. En ga diagnosen høytfungere autisme men jeg er litt uening. Uansett fikk jeg ikke hjelp etter diagnosen, dette var bare deskriptivt.

Kontakt et habiliteringssenter (HAVO) og spør om du kan få hjelp. 

Psykoedukasjon kan jo være et forslag for nyttig behandling. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Letterboxd skrev (1 time siden):

Kan jo være mulig og få litt hjelp til plan og struktur, har du prøvd og bare prøve og f.eks lage en ukeplan? Hvor strukturert er ukene dine?

Lenke til kommentar

du kan spørre kommunens mestringsenhet om hjelp hvor du få noen å snakke med, ellers havo som nevnt eller mobilt innsatsteam men er kanskje ikke helt passende for deg er usikker med den siste.

Endret av bakoversalto
Lenke til kommentar

Du spør:

Letterboxd skrev (22 timer siden):

Hvordan får man hjelp hvis man generelt ikke håndterer livet?

Siden "livet" ikke er en homogen pakke, finnes det heller ikke et mer konkret svar utover; svar: Det finnes ikke hjelp å få, du må leve ditt eget liv.

Men greie som vi er på diskusjon.no, ønsker vi å hjelpe deg. Siden livet som nevnt, ikke er en pakke, men må deles om i livsområder, f.eks økonomi, husvære, ernæring, hygiene, arbeid, aktivitet, fritid, kultur, etc, så lurer vi på hvilken av livets arenaer du føler at du ikke mestrer? Men så spør du:

Letterboxd skrev (4 timer siden):

Forstår ikke helt hva mer info dere vil ha. Er voksen og det å måtte gjøre egne valg, ikke ha noen plan eller lærere som forteller deg hva du skal gjøre.

Så sier du egentlig. Hvordan kan jeg få hjelp jeg egentlig ikke vil ha? Vi forstår ikke helt hva du spør om. Du forstår ikke hvorfor vi spør det vi gjør.

Sammen med flere av dine andre poster her på forumet, er det således helt åpenbart at du har en vanskeligstilt særstilling som blir komplisert å bistå til. Det beste rådet jeg kan gi, er å gjenta rådene fra @Kassettspiller og @bakoversalto

• Liker 3
Lenke til kommentar
Skandinav skrev (43 minutter siden):

Du spør:

Siden "livet" ikke er en homogen pakke, finnes det heller ikke et mer konkret svar utover; svar: Det finnes ikke hjelp å få, du må leve ditt eget liv.

Men greie som vi er på diskusjon.no, ønsker vi å hjelpe deg. Siden livet som nevnt, ikke er en pakke, men må deles om i livsområder, f.eks økonomi, husvære, ernæring, hygiene, arbeid, aktivitet, fritid, kultur, etc, så lurer vi på hvilken av livets arenaer du føler at du ikke mestrer? Men så spør du:

Så sier du egentlig. Hvordan kan jeg få hjelp jeg egentlig ikke vil ha? Vi forstår ikke helt hva du spør om. Du forstår ikke hvorfor vi spør det vi gjør.

Sammen med flere av dine andre poster her på forumet, er det således helt åpenbart at du har en vanskeligstilt særstilling som blir komplisert å bistå til. Det beste rådet jeg kan gi, er å gjenta rådene fra @Kassettspiller og @bakoversalto

Skal prøve å forklare bedre, beklager.

Normale mennesker har mål. Penger, hedonisme, kunst, etc. Jeg har ingenting, men likevel er jeg høytfungerende at jeg går på gym hver dag, spiser sunt og skriver og leser. Jeg har ikke noe mål som en normal person har. Jeg mangler noe internet mennesker har for å internt velge egne verdier og mål. Jeg vil bli fortalt eksternt av noen andre hva jeg skal gjøre.

Lenke til kommentar
Letterboxd skrev (13 minutter siden):

Normale mennesker har mål. Penger, hedonisme, kunst, etc. Jeg har ingenting, men likevel er jeg høytfungerende at jeg går på gym hver dag, spiser sunt og skriver og leser. Jeg har ikke noe mål som en normal person har. Jeg mangler noe internet mennesker har for å internt velge egne verdier og mål. Jeg vil bli fortalt eksternt av noen andre hva jeg skal gjøre.

Trenger du mål da?

Tenker uansett at behandling på HAVO fungerer glimrende for autister, særlig fordi voksenlivet ofte kan komme som et sjokk for mange av dem. Der får du muligheten til å lære mer om deg selv, få kartlagt utfordringene dine og få veiledning om hva du bør gjøre videre. 

Dem kan også se om du trenger mer støtte.

Lenke til kommentar
Letterboxd skrev (30 minutter siden):

Jeg vil bli fortalt eksternt av noen andre hva jeg skal gjøre.

Betyr det at du ikke har noen drømmer eller ambisjoner?

@Kassettspiller HAVO er definitivt go-to i slike situasjoner som dette. Men jeg opplever dessverre at flere og flere HAVO i små helseforetak sier at de ikke lenger yter helsehjelp til voksne autister unntatt da det er en tilleggsdiagnose til psykisk utviklingshemming. Som autiskt blir du i stedet henvist til DPS, som vi jo vet ikke har enten kompetanse eller ressurser utover psykose- og/eller rusproblematikk. 

Lenke til kommentar
Letterboxd skrev (39 minutter siden):

Men du har jobb? Fungerer greit? Det må være du selv som finner dine mål, ellers vil jo alt du blir fortalt være meningsløst.  Men kanskje du kan få hjelp av en lifecoach eller noe til å finne noe meningsfylt, om så det er å tjene mye penger så du kan donere til bier eller whatever...

Lenke til kommentar
Skandinav skrev (20 minutter siden):

@Kassettspiller HAVO er definitivt go-to i slike situasjoner som dette. Men jeg opplever dessverre at flere og flere HAVO i små helseforetak sier at de ikke lenger yter helsehjelp til voksne autister unntatt da det er en tilleggsdiagnose til psykisk utviklingshemming. Som autiskt blir du i stedet henvist til DPS, som vi jo vet ikke har enten kompetanse eller ressurser utover psykose- og/eller rusproblematikk. 

Jeg har i hvert fall ikke hatt den erfaringen selv.

Som en person med "høytfungerende" autisme får jeg oppfølging fra HAVO og har kun i tillegg OCD som tilleggslidelse. Så håper TS blir mottat av dem. :)

Lenke til kommentar
Letterboxd skrev (1 time siden):

Hvorfor innbille deg at alle andre har det bedre og coolere enn deg selv ? Du må selv skaffe deg det livet du ønsker deg.
Har du vurdert å skaffe deg livsledsager ?
Høres umodent at du trenger en som forteller deg alt du skal gjøre…

Lenke til kommentar

Det er ikke lett å ta valg i livet. Må bare velge det som ser lurest ut. F.eks. hvilken utdanning ser ut til å føre til jobb, eller bedømme om en vil takle en alderdom uten barn (voksne barn) og om noe bør gjøres i den retning. Etterpå tenke at du gjorde så godt du kunne.

Eksempler på liv der andre tok valgene, 14-årige jenter som ble fraktet bort til nabolandsbyen for å gifte seg, en mann som var slave i et fremmed land. Tross alt er det bedre å kunne gjøre sine egne valg?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...