Bobly Skrevet 27. januar Forfatter Del Skrevet 27. januar Da var som fryktet. Arbeidsgiver som kjenner meg best, fremmet krav om stillingsendring for meg, men foreningen min aksepterte det ikke. Første gang jeg har vært med på det. Er kjempeulykkelig. Skal jeg melde meg ut av organisasjonen min når de uansett ikke klarer å ivareta meg og heller motarbeider meg når arbeidsgiver vil meg vel? Lenke til kommentar
nVIDIAsucks Skrevet 27. januar Del Skrevet 27. januar Det var jo veldig spesielt. Har du fått noen begrunnelse? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 27. januar Del Skrevet 27. januar Veldig spesielt at en fagforening stiller seg på bakbeina for sånt. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 27. januar Del Skrevet 27. januar Det er ikke så rart om bedriften din har tariffavtale, da mener de nok at du hører til i en lavere brakett. Lenke til kommentar
Bobly Skrevet 27. januar Forfatter Del Skrevet 27. januar (endret) nVIDIAsucks skrev (4 timer siden): Det var jo veldig spesielt. Har du fått noen begrunnelse? Aldri hørt om det tidligere. Så vi var mange som ble forbauset. Men ikke fått noen begrunnelse fra tillitsvalgt. Vet bare at arbeidsgiver fremmet kravet, men organisasjonen sa nei. Endret 27. januar av Bobly Lenke til kommentar
Bobly Skrevet 27. januar Forfatter Del Skrevet 27. januar FrihetensRegn skrev (3 timer siden): Det er ikke så rart om bedriften din har tariffavtale, da mener de nok at du hører til i en lavere brakett. Men det er vel rart, all tid arbeidsgiver som kjenner sin ansatt best selv, fremmer kravet? Lenke til kommentar
Bobly Skrevet 27. januar Forfatter Del Skrevet 27. januar ilpostino skrev (4 timer siden): Veldig spesielt at en fagforening stiller seg på bakbeina for sånt. Aldri vært borti noe slikt. Trodde det var omvendt, at når tillitsvalgte fremmet krav, så kunne arbeidsgivere være vanskelige. Jeg har jo nå null tillit til mine representanter og skjønner ikke hvordan jeg skal gå frem ift dem videre i andre sammenheng. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 27. januar Del Skrevet 27. januar Det er uvanleg at fagforeininga ikkje stiller seg bak eit lønnskrav, tenker dette er eit tydeleg signal på at du bør melde deg inn i eit anna forbund. Om eg skal gjette på grunnen til at fagforeinga satte seg på bakbeina så må det være fordi din framgang på ein eller anna måte vil ramme dei andre negativt. Til dømes at det er ein tanke om at lønnsaukinga som ville gått til deg ved endra stillingskode heller skulle vært fordelt i form av nokre få kroner ekstra til alle i gruppa. Lenke til kommentar
Bobly Skrevet 28. januar Forfatter Del Skrevet 28. januar The Avatar skrev (7 timer siden): Det er uvanleg at fagforeininga ikkje stiller seg bak eit lønnskrav, tenker dette er eit tydeleg signal på at du bør melde deg inn i eit anna forbund. Om eg skal gjette på grunnen til at fagforeinga satte seg på bakbeina så må det være fordi din framgang på ein eller anna måte vil ramme dei andre negativt. Til dømes at det er ein tanke om at lønnsaukinga som ville gått til deg ved endra stillingskode heller skulle vært fordelt i form av nokre få kroner ekstra til alle i gruppa. Ja, slik jeg oppfatter det var noen av de tillitsvalgte selv ute etter denne tittelen. Men de kvalifiserer ikke til den i de stillingene de er i. Så da ville de heller ikke at jeg skulle få den. Det var bare arbeidsgiver som leverte krav på meg. Jeg leverte ikke gjennom tillitsvalgt. Og da er det ekstra rart at de satte stopper for det. Skjønner ikke hvem jeg skal klage til eller hvor😔 Lenke til kommentar
Penny Skrevet 28. januar Del Skrevet 28. januar Om min fagforening hadde aktivt sabotert et opprykk hadde jeg meldt meg ut på flekken. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 28. januar Del Skrevet 28. januar Bakdelen med fagforeningene, at de skal jobbe for din lønn. Er helt håpløst. Var på ett intervju med fagforening sist år, de kunne maks tilby ca 350 000 mindre enn andre bedrifter på grunn av tarifflønn. Tragikomisk Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 28. januar Del Skrevet 28. januar Bobly skrev (2 timer siden): Skjønner ikke hvem jeg skal klage til eller hvor😔 Det kan nok variere litt, men i fyrste omgang så ville eg kontakta fagforeininga på eit høgare nivå enn din tillitsvalgte. Om det stemmer at den tillitsvalgte har motarbeida eit medlem for å potensielt sjølv kunne kome i betre posisjon så vil nok det bryte ulike etiske retningslinjer, og kan vel gi grunnlag for at den tillitsvalgte blir fråtatt sin rolle eller endog kasta ut av fagforeininga. Salvesen. skrev (1 time siden): Var på ett intervju med fagforening sist år, de kunne maks tilby ca 350 000 mindre enn andre bedrifter på grunn av tarifflønn. Tragikomisk Det er i alle tilfeller feil. Det kan godt hende at firmaet ikkje vil betale meir enn den avtalte minstelønna, men tariffavtalen fastsetter berre garantilønn etter ulike kriterier. Firmaet kan sjølvsagt tilby høgare lønn om dei vil. Som firma så skal du ha veldig god tilgang på kompetent og stabil arbeidskraft om du skal klare å fylle stillingane ved å betale minstesatsen. Om bedrifta har eit tak som ligg 350k under det andre bedrifter tilbyr så har det ingenting med tariffavtalen å gjere, og alt med at ein har ein arbeidsgivarpolitikk på at ingen skal få betre vilkår enn det som er minstekravet. I slike bedrifter er eg 100% sikker på at du som tilsett må sjølv betale for kaffen sidan det ikkje står i tariffavtalen at arbeidsgivar skal spandere kaffe. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 28. januar Del Skrevet 28. januar The Avatar skrev (10 minutter siden): Det kan nok variere litt, men i fyrste omgang så ville eg kontakta fagforeininga på eit høgare nivå enn din tillitsvalgte. Om det stemmer at den tillitsvalgte har motarbeida eit medlem for å potensielt sjølv kunne kome i betre posisjon så vil nok det bryte ulike etiske retningslinjer, og kan vel gi grunnlag for at den tillitsvalgte blir fråtatt sin rolle eller endog kasta ut av fagforeininga. Det er i alle tilfeller feil. Det kan godt hende at firmaet ikkje vil betale meir enn den avtalte minstelønna, men tariffavtalen fastsetter berre garantilønn etter ulike kriterier. Firmaet kan sjølvsagt tilby høgare lønn om dei vil. Som firma så skal du ha veldig god tilgang på kompetent og stabil arbeidskraft om du skal klare å fylle stillingane ved å betale minstesatsen. Om bedrifta har eit tak som ligg 350k under det andre bedrifter tilbyr så har det ingenting med tariffavtalen å gjere, og alt med at ein har ein arbeidsgivarpolitikk på at ingen skal få betre vilkår enn det som er minstekravet. I slike bedrifter er eg 100% sikker på at du som tilsett må sjølv betale for kaffen sidan det ikkje står i tariffavtalen at arbeidsgivar skal spandere kaffe. Det var iallefall ikke det bedriften sa til meg, de kunne gi meg etter stillingskode X i tariffavtalen. De la seg på høyeste ansinitetsnivå(høyest betalt for den stillingskoden) som da ble 350k under hva jeg endte opp med til slutt. Eller enda mer om en tar med bonus. De mente de var låst til dette, og har sikkert med det du sier ang: "har ein arbeidsgivarpolitikk på at ingen skal få betre vilkår enn det som er minstekrave". Ble såklart soleklart nei fra min side. Dette er en stor bedrift i offshore næringen, så det var veldig overraskende. Lenke til kommentar
Preznek Skrevet 28. januar Del Skrevet 28. januar (endret) I KS sin hovedtariffavtale er det ikke noen stillingskode for seniorrådgiver, kun rådgiver (stillingskode 8530). Det er mulig at din kommune har egne lokale stillingskoder med egne lønnsstiger. Hvis du kun krevde å bli endret til seniorrrådgiver og kommunen ikke har denne lokale stillingskoden så kan det være årsaken til at kravet ble avslått. Har kommunen din en egen lokal stillingskode for seniorrådgiver? Tror ikke jeg har hørt om at fagforeninger har nektet arbeidsgiver å øke lønnen til sine ansatte, som regel så er de veldig glad for dette. Da kan de senere bruke dette som virkemiddel for å øke lønnen til resten av sine medlemmer i tilsvarende stillinger også. Sikker på at det var fagforeningen som avslo kravet og ikke et forhandlingsutvalg i kommunen? De fleste kommuner har et lønns- og forhandlingsutvalg som behandler lønnskrav, har vært borti tidligere at forhandlingsutvalget er uenig med nærmeste leder og avslår kravet. Lønns- og forhandlingsutvalget forhandler med fagforeningen på vegne av arbeidsgiver. Endret 28. januar av Preznek Presisering. Lenke til kommentar
Bobly Skrevet 28. januar Forfatter Del Skrevet 28. januar Penny skrev (13 timer siden): Om min fagforening hadde aktivt sabotert et opprykk hadde jeg meldt meg ut på flekken. Jeg skal ringe fagforeningen imorgen og høre. Lenke til kommentar
Bobly Skrevet 28. januar Forfatter Del Skrevet 28. januar Preznek skrev (1 time siden): I KS sin hovedtariffavtale er det ikke noen stillingskode for seniorrådgiver, kun rådgiver (stillingskode 8530). Det er mulig at din kommune har egne lokale stillingskoder med egne lønnsstiger. Hvis du kun krevde å bli endret til seniorrrådgiver og kommunen ikke har denne lokale stillingskoden så kan det være årsaken til at kravet ble avslått. Har kommunen din en egen lokal stillingskode for seniorrådgiver? Tror ikke jeg har hørt om at fagforeninger har nektet arbeidsgiver å øke lønnen til sine ansatte, som regel så er de veldig glad for dette. Da kan de senere bruke dette som virkemiddel for å øke lønnen til resten av sine medlemmer i tilsvarende stillinger også. Sikker på at det var fagforeningen som avslo kravet og ikke et forhandlingsutvalg i kommunen? De fleste kommuner har et lønns- og forhandlingsutvalg som behandler lønnskrav, har vært borti tidligere at forhandlingsutvalget er uenig med nærmeste leder og avslår kravet. Lønns- og forhandlingsutvalget forhandler med fagforeningen på vegne av arbeidsgiver. Neida. Ingen forhandlingsutvalg i vår kommune. Og vi har stillingstittel seniorrådgiver. Har heller aldri vært borti at fagforeningen har avslått krav fremmet av arbeidsgiver. Skjønner ikke hvor jeg skal klage. Bare lyst til å strigråte Lenke til kommentar
Preznek Skrevet 28. januar Del Skrevet 28. januar 8 minutes ago, Bobly said: Neida. Ingen forhandlingsutvalg i vår kommune. Og vi har stillingstittel seniorrådgiver. Har heller aldri vært borti at fagforeningen har avslått krav fremmet av arbeidsgiver. Skjønner ikke hvor jeg skal klage. Bare lyst til å strigråte Det som muligens kan ha skjedd er at fagforeningen din har forsøkt å forhandle om endring på lønnen til alle i tilsvarende stillinger og ikke kun ditt krav, deretter har ikke arbeidsgiver og fagforening blitt enige og forhandlingene ble avbrutt. Veldig rart å gjøre dette i en kap. 5.2 forhandling, men er sikkert mulig. Ville ha tatt en telefon eller sendt en e-post til tillitsvalgt og bedt om en begrunnelse på hvorfor kravet ble avslått. En fagforening kan ikke blokkere lønnsøkningen din, trolig hvis kommunen ikke har noen lønnspolitsk plan eller forhandlingsutvalg så kan leder fritt styre lønnen din. Sjekk ut om dere har et forhandlingsutvalg, lønnspolitisk plan eller om det er nevnt i økonomireglementet/delegeringsreglementet til kommunen, antar det står hva nærmeste leder har mulighet til å gjøre i et av de dokumentene. Hvis fagforeningen hevder de kan blokkere lønnsøkningen så ville jeg ha sendt inn en klage til fagforeningen sentralt og meldt meg ut, trolig så gjøres det ingenting med mindre det er mange som klager. Lenke til kommentar
leticia Skrevet 29. januar Del Skrevet 29. januar Bobly skrev (På 27.1.2025 den 18.24): Da var som fryktet. Arbeidsgiver som kjenner meg best, fremmet krav om stillingsendring for meg, men foreningen min aksepterte det ikke. Første gang jeg har vært med på det. Er kjempeulykkelig. Skal jeg melde meg ut av organisasjonen min når de uansett ikke klarer å ivareta meg og heller motarbeider meg når arbeidsgiver vil meg vel? Hadde meldt meg ut av fagforeningen på flekken. Har generelt et dårlig inntrykk av fagforeninger bare så det er nevnt. Eneste gang jeg har giddet å være medlem av en fagforening har vært umder studietiden. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 29. januar Del Skrevet 29. januar leticia skrev (7 timer siden): Hadde meldt meg ut av fagforeningen på flekken. Har generelt et dårlig inntrykk av fagforeninger bare så det er nevnt. Eneste gang jeg har giddet å være medlem av en fagforening har vært umder studietiden. I kommunal/offentleg samanheng så er det ofte ganske viktig å være fagorganisert ettersom mange kommuner praktiserer eit prinsipp om at uorganiserte ikkje får forhandle og dermed enten ikkje får lønnsjustering eller får berre ei låg symbolsk lønnsjustering som til dømes arbeidsgivars fyrste lønnstilbod. I tillegg kan du som uorganisert tape ut på ein del lokale særavtalar som gir deg ulike tillegg som kjem oppå vanleg lønn for å ta på seg ekstraoppgåver som å jobbe eit ekstra helgeskift eller ta på seg eit ansvar for å administrere eit fagsystem. Hadde kommunane sjølv fått bestemme så hadde dei innført krav om at alle tilsette skal være fagorganiserte i ei og same fagforeining slik at at det berre var ein kontaktperson for dei tilsette å forholde seg til, noko som hadde gitt vesentleg mindre ressursbruk for HR. Lenke til kommentar
leticia Skrevet 29. januar Del Skrevet 29. januar The Avatar skrev (1 minutt siden): I kommunal/offentleg samanheng så er det ofte ganske viktig å være fagorganisert ettersom mange kommuner praktiserer eit prinsipp om at uorganiserte ikkje får forhandle og dermed enten ikkje får lønnsjustering eller får berre ei låg symbolsk lønnsjustering som til dømes arbeidsgivars fyrste lønnstilbod. I tillegg kan du som uorganisert tape ut på ein del lokale særavtalar som gir deg ulike tillegg som kjem oppå vanleg lønn for å ta på seg ekstraoppgåver som å jobbe eit ekstra helgeskift eller ta på seg eit ansvar for å administrere eit fagsystem. Hadde kommunane sjølv fått bestemme så hadde dei innført krav om at alle tilsette skal være fagorganiserte i ei og same fagforeining slik at at det berre var ein kontaktperson for dei tilsette å forholde seg til, noko som hadde gitt vesentleg mindre ressursbruk for HR. Ok, den erfaringen sitter ikke jeg med i offentlige virksomheter hvor jeg har jobbet. Uorganiserte har fått akkurat likt som resten. Det verste med slike organisasjoner syns jeg er denne streikingen, at de kan ta deg ut i en streik du faktisk ikke er enig i skal gjennomføres... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå