Gå til innhold

Lønnsforhandlingene - krav om endring av stillingskode

Anbefalte innlegg

Hei,

I lønnssamtalen i dag sa jeg ifra til avdelingsdirektør om at jeg kommer til å legge inn krav om endring av stilling til høyere nivå. Han var helt enig med meg i begrunnelsen for kravet  og sa at det er liten tvil om at jeg har en god begrunnelse for kravet. Kravet sender jeg via tillitsvalgte. Høres dette lovende ut, dere som kjenner HR, ledelse og forhandlinger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bobly skrev (12 minutter siden):

Ja, kommune. Begge er enige om at kravet er legitimt og det samme er begrunnelsen. Men hva om han plutselig ikke vil støtte kravet når forhandlingene starter? 

Hvorfor vente til forhandlinger? Om du er på feil nivå bør du få det omgjort asap og be om etterbetaling. 

Aner ikke om det er mulig men om det er så åpenbart så er det jo en feil som er gjort.

Har ingen erfaring med kommune/stat

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Det er i alle fall sterk positivt at leiaren støttar deg. 

Blir det skrevet referat frå lønnssamtalen? Det vil i så fall være lurt sidan du då kan legge ved lønnssamtalereferatet med lønnskravet ditt. 

Vær oppmerksom på at HR kan forsøke seg på å seie at dei skal sjå på det i samband med årets lønnsforhandlingar, det skal du ikkje nødvendigvis godta utan vidare diskusjon. Det gir nemmeleg ingen garantiar for at det skjer noko, og då er du betre tent med å bruke tida fram til lønnsforhandlingane på å fortsette å mase om du ikkje får tilslag no med ein gong. 

Kanskje unødvendig å seie, men husk på at målet er høgare lønn. Seniortittelen i seg sjølv er nesten verdilaus utan ei lønnsauke. Ikkje bli lurt til å seie deg fornøgd med ein litt finare tittel på lønnsslippen, ein tittel som kanskje ikkje ein gong kjem med på dørskilt/navnelapp/epostsignatur. 

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (1 time siden):

Det er i alle fall sterk positivt at leiaren støttar deg. 

Blir det skrevet referat frå lønnssamtalen? Det vil i så fall være lurt sidan du då kan legge ved lønnssamtalereferatet med lønnskravet ditt. 

Vær oppmerksom på at HR kan forsøke seg på å seie at dei skal sjå på det i samband med årets lønnsforhandlingar, det skal du ikkje nødvendigvis godta utan vidare diskusjon. Det gir nemmeleg ingen garantiar for at det skjer noko, og då er du betre tent med å bruke tida fram til lønnsforhandlingane på å fortsette å mase om du ikkje får tilslag no med ein gong. 

Kanskje unødvendig å seie, men husk på at målet er høgare lønn. Seniortittelen i seg sjølv er nesten verdilaus utan ei lønnsauke. Ikkje bli lurt til å seie deg fornøgd med ein litt finare tittel på lønnsslippen, ein tittel som kanskje ikkje ein gong kjem med på dørskilt/navnelapp/epostsignatur. 

Ja det er et godt tips! Legger ved referatet. Men veldig redd for at lederen plutselig sier noe annet under forhandlingene. Jeg er jo ikke der 

Lenke til kommentar
Bobly skrev (2 timer siden):

Er rådgiver nå. Husker ikke stillingskode. Men fremmer krav om seniorrådgiver 

Ok, om de følger hovedtariffavtalen så er det 8530 og du er i kapittel 5. Det er svært begrenset med muligheter for særforhandlinger for ansatte i kapittel 5, så eneste stedet å ta dette er de årlige forhandlingene. Seniorrådgiver er egentlig ikke en stillingskode som finnes, men mange kommuner har laget sine egne avarter av de offisielle stillingskodene og seniorrådgiver er en slik avart mange har.

Med mindre de står i fare for å miste han så har hverken han eller arbeidsgiver forhandlingshjemmel i hovedtariffavtalen.

Ikkje bli lurt til å seie deg fornøgd med ein litt finare tittel på lønnsslippen, ein tittel som kanskje ikkje ein gong kjem med på dørskilt/navnelapp/epostsignatur.

Med unntak av når man blir ansatt så forhandler aldri den enkelte på egne vegne. Om man er organisert så forhandler fagforeningen på dine vegne. Om man ikke er organisert så må man ta til takke med det arbeidsgiver velger å gi. Alternativet er å bytte arbeidsgiver.

Alt jeg sier ovenfor forutsetter at vi snakker om hvilken som helst kommune i Norge, bortsett fra Oslo.

Lenke til kommentar

Det foregår særskilte individuelle forhandlingar heile tida. Det er ein eigen bestemmelse for å forhandle om ny lønn ved vesentlege endringar i stillinga eller når det er behov for å rekruttere eller beholde. Typisk så skjer dette når du har fått jobbtilbod ein annan stad og det er behov for å auke lønna for å unngå at du seier opp. 

Det er også meininga å bruke den bestemmelsen for å kunne premiere arbeidstakarar som gjer ein god jobb før dei blir så misfornøgde at dei søker seg vekk, men i praksis er det nok mange arbeidsgivarar som gambler på at dei tilsette ikkje er villige til å bytte jobb og derfor blir verande sjølv om lønna er dårleg. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...