Gå til innhold

Ikke mulig å endre SSID på Zyxel FWA505?

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp satt opp en Zyxel FWA505 5G router på hytta. Nettet er online og alt er vel, bortsett fra èn ting. Jeg har satt opp et eget trådløst nettverk, med SSID og passord, men dette vises ikke hverken på Mac eller iPhone. Der vises kun router-navnet også må man bruke det altfor lange og kronglete passordet for å logge på.

Er det noe jeg går glipp av her? 🤔

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har satt opp dette via Nebula appen til Zyxel. Som er den løsningen de guider deg inn til når ruteren settes opp. Men har også logget inn via sky-systemet til Zyxel og der finner jeg nettverket, men i min WiFi-liste så er det altså kun ruter-navnet som kommer opp. Har gjort dette med masse rutere før og det er jo aldri noe problem, men her virker det til å være vanskelig.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke denne routeren, men det ville overraske meg mye om en moderne router ikke tillater å endre SSID og passord. Jeg er derfor nesten 100% overbevist om at problemet ikke ligger i maskinvaren! 😉

Regner med at du etter å ha endret oppstettet også har restartet boksen?

Lenke til kommentar

Ja, jeg syntes også dette er veldig merkelig. Har jo aldri hatt noe problem med det tidligere, og det pleier jo ikke være noe hokus pokus å få det til. Har prøvd å restarte flere ganger, men det er fortsatt kun det originale oppsettet som er synlig.

Lenke til kommentar

Du roter ikke med ulike WIFI nettverk - 2.4 Ghz og 5 Ghz nå?

Uansett - bruker selv aldri app på nettverk til å konfiguere første gang  - en god gammeldags ethernet kabel brukes alltid til første gangs konfig av slikt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, jeg har valgt at nettverket jeg har satt opp skal bruke begge deler. Har prøvd å gå inn via 192.168.1.1 men kommer ikke inn den veien, får bare opp feilmelding på at brukernavn eller passord er feil, selvom jeg bruker det som kom med ruteren. Men de guider meg jo inn til denne appen hvor det er veldig enkelt å sette det opp. Så merkelig at det ikke endres.

Også har jeg kommet meg inn via en sky-løsning Zyxel har (tilsvarende 192.168.1.1), og der har jeg også sjekket at nettverket eksisterer og er riktig satt opp.

Lenke til kommentar
DFrog skrev (2 timer siden):

de guider meg jo inn til denne appen hvor det er veldig enkelt å sette det opp. Så merkelig at det ikke endres.

Da virker det visst ikke.

Hvor fant du brukernavn og passord for å logge inn på routeren?

Hvilket brukernavn bruker du for å logge inn på routeren?

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Zyxel sier at man ikke kan endre SSID via Nebula. Da er det jo artig at det er her de vil at man setter opp alt. Jeg må inn som admin på kontroll-panelet på nett for å endre dette. Så da var det ikke så enkelt alikevel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...