Gå til innhold

Burde vi sensurere politiske ytringer fra Elon Musk og andre kjendiser?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Crooked Cracker skrev (27 minutter siden):

Den spesifikke saken kjenner jeg ikke til, men det har unektelig kommet frem mye grums her og det er utvilsom bra i en slik omfattende og stygg sak.

Den «spesifikke saken» er den du i innlegget over skrøt av at Musk kalte ut. En sak som ikke en gang er en sak, men et produkt av ren desinformasjon, ref. BBCs faktasjekk over.

Hvilket grums sikter du til? 

Endret av Snikpellik
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (18 minutter siden):

Den «spesifikke saken» er den du i innlegget over skrøt av at Musk kalte ut. En sak som ikke en gang er en sak, men et produkt av ren desinformasjon, ref. BBCs faktasjekk over.

Musk har postet mange flere poster relatert til groomingskandalen.

Snikpellik skrev (18 minutter siden):

Hvilket grums sikter du til? 

Hvor groteske disse sakene faktisk er, samt hvordan disse har blitt nedpriorert og neddysset av politiske årsaker. Dette er jo langt verre enn Musk sine krumspring.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (12 minutter siden):

Musk har postet mange flere poster relatert til groomingskandalen.

Hvor groteske disse sakene faktisk er, samt hvordan disse har blitt nedpriorert og neddysset av politiske årsaker. Dette er jo langt verre enn Musk sine krumspring.

Hva har han postet som ikke er løgn eller overdrivelser?

Selv du, som bør ha alle muligheter til å opplyse deg selv og også har fått lenke til en faktasjekk, gjentar jo løgnen om «neddysset av politiske årsaker» her inne.

https://www.bbc.com/news/articles/cvgn2wvxx5qo.amp

Endret av Snikpellik
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Utdrag fra rettsakene er jo en ting blant annet.

Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Selv du, som bør ha alle muligheter til å opplyse deg selv og også har fått lenke til en faktasjekk, gjentar jo løgnen om «neddysset av politiske årsaker» her inne.

Det er jo anerkjent og beskrevet i den vide presse, fra Wiki:

The failure to address the abuse was attributed to a combination of factors revolving around race, class, religion and gender—fear that the perpetrators' ethnicity would trigger allegations of racism; contemptuous and sexist attitudes toward the mostly working-class victims; lack of a child-centred focus; a desire to protect the town's reputation; and lack of training and resources.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (På 10.1.2025 den 14.30):

Ytringsfriheten i meg sier et rungende NEI!

Men kanskje det bør merkes på en eller annen måte? Slik vi gjør med andre kontroversielle ting som retusjert eller ai generert?

Man bør nok også merke ledende medier som X med: «Eiet av Musk, talerør for Trump, løgn/propaganda ! »

• Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (10 minutter siden):

Utdrag fra rettsakene er jo en ting blant annet.

Det er jo anerkjent og beskrevet i den vide presse, fra Wiki:

The failure to address the abuse was attributed to a combination of factors revolving around race, class, religion and gender—fear that the perpetrators' ethnicity would trigger allegations of racism; contemptuous and sexist attitudes toward the mostly working-class victims; lack of a child-centred focus; a desire to protect the town's reputation; and lack of training and resources.

Dette er godt kjent og på det rene, men Musks løgner handler blant annet om at saken(e) er blitt neddysset og dekket over av politikere - noe det ikke finnes beviser for at har skjedd, ref. faktasjekkene. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
3 hours ago, Snikpellik said:

Dette tror jeg ikke helt på. Ser du godt nok etter? Får du ikke opp Elon Musk eller f.eks. RadioGenoa eller Mario Nawfal osv? Disse klarer jeg ikke å få bort med mindre jeg blokkerer, og selv da lurer de seg inn.

Det er mange mennesker, som ikke er media literate. Kremeksemplet på dette er norske trump og musk supportere. 

https://en.wikipedia.org/wiki/Media_literacy

• Liker 5
Lenke til kommentar
Nordvarg skrev (1 time siden):

Og nå kan Musk trolig ta over TikTok også...

China mulls potential sale of TikTok US to Musk, Bloomberg News reports

Kineserne er ikke dumme. De vet at Musk + TikTok vil skru det vestlige forfallet til 11... (i "ytringsfrihetens" navn)

Legge ned Tik Tok eller la Musk ta over Tik Tok? Same, same.

Snakk om at han også skulle kjøpe Liverpool. Det hadde vært utrolig festlig. Se to kamper og lese litt om disse fotball-greiene på Wikipedia og Elon Musk vil stå for og uttale seg med skråsikkerhet om laguttak og taktikk. Som alt annet han blander seg inn i.

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (36 minutter siden):

Dette er godt kjent og på det rene, men Musks løgner handler blant annet om at saken(e) er blitt neddysset og dekket over av politikere - noe det ikke finnes beviser for at har skjedd, ref. faktasjekkene. 

Faren hans, Errol, "groomet" stedatteren sin og fikk to barn med henne. Elon Musk var visstnok veldig sjalu. Man skal ikke se helt bort fra at mange av Elon Musks utfall er ren projeksjon.

Endret av uname -i
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (32 minutter siden):

At politiet ikke har gjort jobben sin grunnet politisk korrekthet vitner om politikere som vil feie et gedigent monster under teppet, det er også påfallende at Labour har stemt imot en videre gransking som kan avdekke alle stedene det har sviktet. Forhåpentligvis vil tiden vise mer om hvem som er løgnerne her.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (8 minutter siden):

det er også påfallende at Labour har stemt imot en videre gransking

Løgn. Labour har stemt mot en ny nasjonal gransking, ikke mot videre gransking.

Labour mener at lokale granskinger, som nå foregår, er den beste måten å avdekke alle forholdene og som vil føre til faktiske endringer, fremfor en ny og tidkrevende nasjonal granskning når en syv år lang en nylig ble avsluttet i 2022.

Musk og andre legger dette frem som at Labour "ikke ønsker en videre granskning", og det gjør jammen du også.

https://www.bbc.com/news/articles/cn7r0pzz57vo

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (48 minutter siden):

Musk og andre legger dette frem som at Labour "ikke ønsker en videre granskning", og det gjør jammen du også

Kan det ha noe med å gjøre at en nasjonal gransking både går høyere og dypere i systemet å gjøre? Det er jo kanskje ikke så beleielig for alle.

Forøvrig, en nasjonal gransking er også i denne sammenheng en videre gransking av grooming skandalen som helhet, ro ned litt med løgnanklagene.

Edit: Her er en sak fra NRK:

https://www.nrk.no/urix/ny-rapport-ryster-britene_-voldtekt-og-overgrep-i-smaby-strekker-seg-tiar-tilbake-1.16036284

Avisen viste at overgrepene hadde langt flere ofre, og strakte seg tilbake til 1970-tallet. Tirsdag ga en uavhengig gransking avisen rett. Granskingen fant at:

Mer enn 1000 barn har blitt misbrukt i Telford

Åpenbare bevis for overgrepene hadde blitt ignorert, og myndigheter hadde ikke delt informasjon seg imellom

Barn var gitt skylden for overgrep rettet mot dem, og myndighetene så bort fra overgrepsanklager og -bevis fordi det var «barneprostitusjon»

Lærere og barne- og ungdomsarbeidere ble oppfordret til ikke å varsle.

Endret av Crooked Cracker
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (6 timer siden):

Dette tror jeg ikke helt på. Ser du godt nok etter? Får du ikke opp Elon Musk eller f.eks. RadioGenoa eller Mario Nawfal osv? Disse klarer jeg ikke å få bort med mindre jeg blokkerer, og selv da lurer de seg inn.

Det er også mange tilsynelatende pro-ukrainske kontoer som ikke er det.

Den største av de er nok Visegrad24. En konto som lenge har vært poserende som støttende til Ukraina, men poster enorme mengder usannheter, russisk desinformasjon og massiv støtte til pro-russiske politikere i Storbritannia, Tyskland, Romania, Georgia, Slovakia og Ungarn.

Jeg får en del pro-russere som poserer som pro-palestina. Så kommer det kjapt nok frem at de egentlig er mot hele NATO, vesten osv. Er nesten skremmende mange av de i Norge. Folk som jobber som lektorer og har vært på dagsnytt 18 til og med.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (6 timer siden):

Den største av de er nok Visegrad24. En konto som lenge har vært poserende som støttende til Ukraina, men poster enorme mengder usannheter, russisk desinformasjon og massiv støtte til pro-russiske politikere i Storbritannia, Tyskland, Romania, Georgia, Slovakia og Ungarn.

Vel, jeg scroller nedover og til tross for at den er pro-Ukraina og anti-Russland/anti-Kina så ser jeg hvorfor du misliker denne kontoen. Den er pro-Israelsk og veldig kritisk til Islam, vår naivitet ovenfor Islam og vår håpløse innvandringspolitikk. Da er det jo klart at den ser til partiene lenger til høyre.

Men den har jo utvilsomt vært brukt til mye god informasjon i Ukraina-tråden også.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (1 time siden):

Vel, jeg scroller nedover og til tross for at den er pro-Ukraina og anti-Russland/anti-Kina så ser jeg hvorfor du misliker denne kontoen. Den er pro-Israelsk og veldig kritisk til Islam, vår naivitet ovenfor Islam og vår håpløse innvandringspolitikk. Da er det jo klart at den ser til partiene lenger til høyre.

Synes det ser ut som du blander inn følelser og egen bias inn med fakta her - en klassisk feil. At kontoen er pro eller mot det ene eller det andre forandrer ikke på dens omgang med fakta.

Det finnes massevis av pro-israelske og innvandringskritiske kontoer som ikke poster drøssevis av falske nyheter og desinformasjon som Visegrad24 gjør hver eneste dag. 

Visegrad24 er også en av de kontoene som har flest community notes på seg på hele Twitter, akkurat nå på 26. plass.

Kontoen hyller jevnlig Musk og Trump, og støtter AfD, Georgescu, Fico og Orban - de mest anti-ukrainske partiene og politikerne i Europa - flere av dem åpent pro-russiske.

Så poster den pro-ukrainsk innhold iblant. Kontoen misbruker Ukraina-krigen for å poste falske nyheter og fremme propaganda om annen tematikk.

Bare å ta et nylig eksempel fra i går, da Visegrad24 la ut et innlegg hvor de gjentok løgnene til de rumenske pro-putinistene om at 100.000 mennesker hadde samlet seg i Bucuresti for å vise støtte (i virkeligheten et par tusen).

https://thefix.media/2022/12/24/visegrad-24-propaganda-or-aspiring-news-outlet-with-a-concrete-ideological-line

https://www.reddit.com/r/NAFO/s/ECbN5HMnvG

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (45 minutter siden):

Kontoen hyller jevnlig Musk og Trump, og støtter AfD, Georgescu, Fico og Orban - de mest anti-ukrainske partiene og politikerne i Europa - flere av dem åpent pro-russiske.

Er ikke her for å forsvare alt en enkeltkonto har lagt ut, men idag har den lagt ut 2 nyheter som er et stort slag i ansiktet på Russland og egentlig Kina. Ingenting anti-ukrainsk er lagt ut såvidt jeg ser. Kontoen er jo veldig pro-ukrainsk, veldig anti-Russland og veldig anti-Kina åpenbart. Så er den veldig imot vår naive innvandringspolitikk i vestlige Europa og derfor ser den til partier som AfD / Reform osv. Som store deler av befolkningen i Europa ser til parti som lover å ta tak i innvandringsproblemene vi har importert fra Midtøsten og land som Somalia.

Det er mitt inntrykk. Men ellers er det vel ikke så veldig interessant. Dette er en av mange kontoer jeg følger på twitter og han som står bak Visegrad må få mene det han vil om innvandring. 

Mer skremmende er det med alle gammelkommunistene der inne som sprer hat mot vesten og jøder mens de feigt gjemmer seg bak "Fri Palestina" narrativ der inne. Flere med viktige verv som Lektorer, gitt ut skolebøker og deltatt i dax18. Virkelig forstyrrende å se galskapen på ytre venstre. 7.oktober var "frihetskamp"... jaja.

Endret av DukeNukem3d
Lenke til kommentar
8 hours ago, Snikpellik said:

https://www.bbc.com/news/articles/cvgn2wvxx5qo.amp

Så ifølge den rapporten så er ikke Starmer del av en coverup, han er bare totalt inkompetent? Som om det er så mye bedre.

Sett at "faktasjekken" er korrekt da. BBC-journalister og Britiske myndigheter er ca. like troverdige som Russiske myndigheter pr. dags dato.

Musk bør sensureres fordi teknisk sett så har de stemt nei til en nasjonal granskning og ikke en granskning generelt? Spar meg for dette tullet. Hadde noen i myndighetene tatt ansvar så hadde de kastet alt de har inn i etterforskningen av dette, men av en eller annen grunn så er det viktigere å deflektere mot slemme "far right" og Musk enn å prøve å gi ofrene rettferdighet.

Utrolig at dette er et tema i en sak der tusenvis av barn har blitt systematisk voldtatt over mange år. Dere er mer opptatt av hvordan fokuset på dette har kommet frem enn at det faktisk har kommet frem.

Mitt spørsmål til dere er da:  Om dere fikk velge, hadde man sensurert alle som snakket om pakistanske grooming gjenger, eller er det totalt sett positivt at dette kommer frem i sosiale medier?

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...