skaftetryne32 Skrevet lørdag kl 17:05 Del Skrevet lørdag kl 17:05 bzzlink skrev (7 minutter siden): Men Norge bruker masse mer penger pr innbygger enn Sverige slik jeg forstår det? Men det er vel ikke akkurat det som blir sagt ? Så det er helt feil, og denne feilaktige fremstillingen former synet til de lydige disiplene til denne fyren, selv om det som sies ikke henger på greip. bzzlink skrev (7 minutter siden): Så på bakgrunn av denne faktasjekken så bør langrennsløper Sindre få innlegget sitt slettet, og i tillegg straffes for misinformasjon? Nei selvfølgelig ikke. bzzlink skrev (4 minutter siden): Eller hvordan vil du håndtere det, siden du er for faktasjekking som virkemiddel Ja jeg er for faktasjekking som virkemiddel, hvorfor må det være noe mer ? 4 Lenke til kommentar
AtterEnBruker Skrevet lørdag kl 17:58 Del Skrevet lørdag kl 17:58 Noen ting. Først, "hvem skal faktasjekke faktasjekkere"? Flere forskjellige faktasjekkere i forskjellige instanser. Gjør det pluralistisk, og deleger. Ikke minst, la kompentansen og utdannelsesbakgrunnen om faktasjekkere være offentlig. Det kan bidra til å bygge tillit. Også "Faktasjekk er kontroll av hva andre folk sier"...Uggh, nei, det er informasjon. Hvis man ikke kan motbevise en faktasjekker, og heller tyr til slike setninger som "dette er kontroll av hva andre folk sier", så har man mildt sagt ikke noe mer kredibilitet enn faktasjekkere. Man kan likegjerne bruke dette argumentet om leger og doktorer. Hvem bestemmer om doktorne er de som er flinkest til operasjoner og medisinering? Vel, prøv å gjennomfør en operasjon og behandling sjøl uten legeutdannelse og finn ut. Det er ikke vanskeligere enn det. Men siden "faktasjekkere" nå har blitt den nye slagmarken for høyreekstremisme, så brukes alle feige unnskyldninger som kan... 6 1 Lenke til kommentar
spiff42 Skrevet lørdag kl 18:37 Del Skrevet lørdag kl 18:37 bzzlink skrev (1 time siden): Problemet med faktasjekk er hvem skal faktasjekke faktasjekkere? Som noen tidligere nevnte det er komplekse svar på tilsynelatende enkle problemstillinger. Når en tiktoker fremmer en påstand om at vi her i Norge bruker 2x pengene i statsbudsjettet pr innbygger ift. Sverige. og han tilsynelatende har rett i det, så kan en faktasjekker med uante midler og en agenda bare drukne hele greiene. https://www.faktisk.no/faktasjekk/nei-statsbudsjettet-viser-ikke-at-norge-bruker-mer-penger-enn-sverige/109917 Svaret til faktisk her grenser til det absurde Du, jeg og alle andre kan faktasjekke faktasjekkere så lenge de gjør to ting: 1. Viser til kilder for tall og faktapåstander. 2. Forklarer hvordan de kommer fram til konklusjonen. Faktisk har her gjort begge deler. Du har altså alle muligheter til å ikke bare påstå at svaret fra Faktisk er absurd, men vise hvorfor. Er det tallene til Faktisk som er feil? Kan tallene sammenlignes selv om kun det norske budsjettet inneholder alle store trygdebudsjetter? Eller er det noe annet i Faktisk sine argumenter som gjør konklusjonen feil? Faktisk legger altså opp til en god diskusjon, fremfor å komme med ubegrunnede påstander. 4 2 Lenke til kommentar
:utakt Skrevet lørdag kl 19:04 Del Skrevet lørdag kl 19:04 Jeg hører masse klaging over Faktisk, men aldri noen som peker på konkrete feil. Faktisk oppgir som regel alle kildene de har brukt, så det burde være en enkel sak. Merkelig det der. 7 Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet lørdag kl 23:04 Del Skrevet lørdag kl 23:04 14 hours ago, bzzlink said: Her i Norge har vi heldigvis sluppet unna det. Eller vent nå all radio og Tv og «alle» aviser i Norge har vært styrt av Stortinget eller Arbeiderpartiet / LO. Når vi fikk vekk kringkastingsmonopolet på slutten av 80 tallet, så kjøpte LO opp den konkurrerende TV kanalen… Så ikke før år 2010 når smarttelefoner og sosiale medier fikk nok fotfeste i befolkningen, fantes det et reelt alternativ for å nå ut til folk med ytringer sakset fra Store Norske Leksikon https://snl.no/Amedia FrP hadde aldri vært i regjering 2013 hadde det ikke vært for kommentarfelt, blogger og Facebook Det jeg synes er underlig, er at dere som er i mot NRK og statsstøttede institusjoner, tror at privateid media er bedre. Det hyles om at «mainstream media» har bias mot deres politiske meninger, samtidig som MSM er eid av milliardærer. 4 2 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet mandag kl 14:27 Forfatter Del Skrevet mandag kl 14:27 On 1/11/2025 at 7:37 PM, spiff42 said: Du, jeg og alle andre kan faktasjekke faktasjekkere så lenge de gjør to ting: 1. Viser til kilder for tall og faktapåstander. 2. Forklarer hvordan de kommer fram til konklusjonen. Faktisk har her gjort begge deler. Du har altså alle muligheter til å ikke bare påstå at svaret fra Faktisk er absurd, men vise hvorfor. Er det tallene til Faktisk som er feil? Kan tallene sammenlignes selv om kun det norske budsjettet inneholder alle store trygdebudsjetter? Eller er det noe annet i Faktisk sine argumenter som gjør konklusjonen feil? Faktisk legger altså opp til en god diskusjon, fremfor å komme med ubegrunnede påstander. Det er måten de fremstiller det på. Absurd var nok et sterkt ord, men de besvarer kreativ statistikk med kreativ statistikk. Etter å ha satt meg så grundig jeg kan inn i denne saken, så er jeg enig i at det er bra langrennsløperen utspill ble moderert. Jeg er ikke imot faktasjekk, men for ting som ikke kan besvares med absolutt sikkerhet, så må det isåfall være en politisk balanse i faktasjekkerne. Her beskrevet av en mann som er bedre enn meg med ord. Som har vært i ordkrangel med faktisk.no et par ganger. http://www.rolness.no/tag/faktisk-no/ 2 1 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet mandag kl 14:35 Forfatter Del Skrevet mandag kl 14:35 On 1/12/2025 at 12:04 AM, Krig og fred said: Det jeg synes er underlig, er at dere som er i mot NRK og statsstøttede institusjoner, tror at privateid media er bedre. Det hyles om at «mainstream media» har bias mot deres politiske meninger, samtidig som MSM er eid av milliardærer. Jeg er ikke imot NRK, men jeg er i mot at de skal gjøre noe utover nyheter og muligens barneprogrammer. Det er viktig at det finnes mediehus som ikke får lønnsslippen sin underskrevet av menneskene de skal kritisere. Og jeg er imot pressestøtte. Jeg skjønner tanken bak det, at dersom alle er kommersielle så er det i realiteten kun støtte til de som er liberalistiske og får støtte fra næringslivet. Men siden største parten av medier i Norge har utspring i Arbeiderpartiet og LO, så kan de få alle pengene sine derfra og ikke fra statsbudsjettet. 2 2 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet mandag kl 16:02 Del Skrevet mandag kl 16:02 bzzlink skrev (1 time siden): Men siden største parten av medier i Norge har utspring i Arbeiderpartiet og LO Sprø påstand. 7 Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet mandag kl 16:30 Del Skrevet mandag kl 16:30 Skremmende å se hvor mange som støtter sensur fordi de ikke liker hva som blir sagt eller personen som sier det. Hatet mot Elon Musk er så stort hos enkelte at de mener han burde sitte fengslet for uttalelsene sine? Sykt. Storbritannia er jo et prakteksempel på at selv vestlige moderne land kan miste ytringsfriheten sin på kort tid uten at noen kan gjøre noe som helst med det. Kan det skje der, så kan det like greit skje i Norge. Og nei, jeg hadde ikke stolt et sekund på staten som sensurorgan med tanke på hva som er desinformasjon eller ikke. 5 Lenke til kommentar
AtterEnBruker Skrevet mandag kl 17:27 Del Skrevet mandag kl 17:27 (endret) Krig og fred skrev (På 12.1.2025 den 0.04): Det hyles om at «mainstream media» har bias mot deres politiske meninger... Det er for tiden kanskje det mest populære trikset med å normalisere høyreekstremisme og gaslighte normies og sentrister til å akseptere høyreekstremisme som en legitim ideologi. Hvis du ikke aksepterer det som en legitim ideologi, er du biased. Og du vil vel ikke at folk skal gå rundt og tro at du er biased, vil du? Det er ikke viktig om du forteller sannheten eller ikke. Selv om alt du sier er 100% sannhet og fakta, spiller det ingen rolle. Hvis noen der ute tror du er, Gud forby, biased, så....... hva med å inngå kompromiss? Fortell folk at kaaaanskje de som fremmer rasepurisme kanskje, bare kanskje har noen legitime poeng her og der. Da fremstår du som mer nøytral, og ikke en som, Gud forby, polariserer debatten. Det er gutten sin det. Heil Hydra! Endret mandag kl 17:29 av AtterEnBruker 5 Lenke til kommentar
Gammel Gubbe Skrevet mandag kl 17:38 Del Skrevet mandag kl 17:38 9 minutes ago, AtterEnBruker said: Det er for tiden kanskje det mest populære trikset med å normalisere høyreekstremisme og gaslighte normies og sentrister til å akseptere høyreekstremisme som en legitim ideologi. Hvis du ikke aksepterer det som en legitim ideologi, er du biased. Og du vil vel ikke at folk skal gå rundt og tro at du er biased, vil du? Alle er biased, uten unntak. 10 minutes ago, AtterEnBruker said: Det er ikke viktig om du forteller sannheten eller ikke. Selv om alt du sier er 100% sannhet og fakta, spiller det ingen rolle. Ingen kjenner fakta 100%. Absolutt ingen. 3 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet mandag kl 18:05 Del Skrevet mandag kl 18:05 Tåkefyrste skrev (1 time siden): Skremmende å se hvor mange som støtter sensur fordi de ikke liker hva som blir sagt eller personen som sier det. Hatet mot Elon Musk er så stort hos enkelte at de mener han burde sitte fengslet for uttalelsene sine? Sykt. Det som ER sykt, er at enkelte ikke reagerer mer på ytringene vedkommende kommer med... 🙄 3 1 Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet mandag kl 22:34 Del Skrevet mandag kl 22:34 4 hours ago, Duriello said: Det som ER sykt, er at enkelte ikke reagerer mer på ytringene vedkommende kommer med... 🙄 De er innenfor det man burde regne som ytringsfrihet. At du ikke er enig eller ikke liker hva som blir sagt spiller ingen rolle. 3 Lenke til kommentar
Crooked Cracker Skrevet mandag kl 23:47 Del Skrevet mandag kl 23:47 Finner Musk sine poster vel overbærende mange ganger men at han kalte ut britiske myndigheters håndtering av groomingsakene er jo bra. Ettersom samfunnsutviklingen påvirkes av sosiale medier kan det nok hende at utvekslinger på høyere maktnivåer vil bli mindre formelle og mer løsslupne. Det kan jo ha sine positive og negative sider. 3 Lenke til kommentar
DukeNukem3d Skrevet i går, 00:22 Del Skrevet i går, 00:22 (endret) Venstrevridde rikinger, autoriteter, universiteter, mainstream media og alt mulig har da i alle år jeg har levd forsøkt å få meg til å stemme R/SV/MDG(mer nylig) eller i beste fall AP. Og det har blitt mye verre over tid. Så de har ingenting å sutre om ang Elon Musk, Joe Rogan eller andre. INGENTING. Spesielt ikke i Norge hvor vi har NRK som driver ren aktivisme i spesielt nyhetssendingene, men også i andre program som jeg før kunne se på uten å tenke politikk i det hele tatt (derfor likte jeg de). Nyhetssendingene er ren palestina-aktivisme der Ukraina prioriteres ned fordi de har et behov for å overdekke Gaza. Og der araber-siden får fritt levere sin propaganda i beste sendetid nærmest hver dag, uten kritiske motargument. Gullrekka var god stemning, trygt og godt å ha stående på før. Nå smettes det stadig oftere inn venstrevridde narrativ, aktivisme, identitetspolitikk og stikk mot høyresiden i de. Da gadd jeg det ikke mer. Endret i går, 00:26 av DukeNukem3d 1 1 Lenke til kommentar
DukeNukem3d Skrevet i går, 00:29 Del Skrevet i går, 00:29 TAC-2 skrev (På 11.1.2025 den 12.11): Hovedproblemet er at Musk sitter og kontrollerer deler av informasjonsflyten din. D.v.s., han bestemmer om du ved å søke på et emne får opp 100 kilder som gir en faktabasert, relativt objektiv dekning av emnet eller om du får opp 100 idioter stemt opp av russiske botnett. Jeg er på twitter og jeg får 0 russisk propaganda noe mer. Bare ukrainske heltevideor. Og det er slik det skal være. Palestinsk propaganda er det dog i massevis og jeg får en del pro-israelsk også siden jeg følger mange av israelvennene. 1 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 23 timer siden Del Skrevet 23 timer siden Crooked Cracker skrev (5 timer siden): Finner Musk sine poster vel overbærende mange ganger men at han kalte ut britiske myndigheters håndtering av groomingsakene er jo bra. Å bruke en så enorm innflytelse på å spre regelrett falske nyheter og desinformasjon er på ingen måte «bra». How Elon Musk seized on baseless memo claim to fuel wave of misinformation https://www.bbc.com/news/articles/c4g2g7qgl1eo.amp 4 1 Lenke til kommentar
obygda Skrevet 23 timer siden Del Skrevet 23 timer siden (endret) Duriello skrev (12 timer siden): Det som ER sykt, er at enkelte ikke reagerer mer på ytringene vedkommende kommer med... 🙄 Kunne ikke vært mer enig. Elon fremstår som galskapen selv som vokser seg galere og galere for hver dag som går. Endret 22 timer siden av obygda 5 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 23 timer siden Del Skrevet 23 timer siden (endret) DukeNukem3d skrev (5 timer siden): Jeg er på twitter og jeg får 0 russisk propaganda noe mer. Bare ukrainske heltevideor. Og det er slik det skal være. Dette tror jeg ikke helt på. Ser du godt nok etter? Får du ikke opp Elon Musk eller f.eks. RadioGenoa eller Mario Nawfal osv? Disse klarer jeg ikke å få bort med mindre jeg blokkerer, og selv da lurer de seg inn. Det er også mange tilsynelatende pro-ukrainske kontoer som ikke er det. Den største av de er nok Visegrad24. En konto som lenge har vært poserende som støttende til Ukraina, men poster enorme mengder usannheter, russisk desinformasjon og massiv støtte til pro-russiske politikere i Storbritannia, Tyskland, Romania, Georgia, Slovakia og Ungarn. Endret 23 timer siden av Snikpellik 2 1 1 Lenke til kommentar
Crooked Cracker Skrevet 21 timer siden Del Skrevet 21 timer siden Snikpellik skrev (1 time siden): Å bruke en så enorm innflytelse på å spre regelrett falske nyheter og desinformasjon er på ingen måte «bra». How Elon Musk seized on baseless memo claim to fuel wave of misinformation https://www.bbc.com/news/articles/c4g2g7qgl1eo.amp Den spesifikke saken kjenner jeg ikke til, men det har unektelig kommet frem mye grums her og det er utvilsom bra i en slik omfattende og stygg sak. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå