agvg Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Alt er propaganda, du må velg hvilken propaganda som du mener gir deg og ditt samfunn den rettingen du vil ha, bare de naive tror noe er 100% sant når vi snakker om samfunn, politikk og andre ting hvor det ikke finnes noen absolutt og etterprøvbar fasit. 1 1 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden 22 minutes ago, PolarD said: Folk som var til høyre politisk var forbanna på sensuren fram til nå, Folk som er til høyre politisk er nå forbannet på Musk fordi de mener at han motarbeider dem. 1 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden 19 minutes ago, bzzlink said: Hvis du tar tiden til å kikke på intervjuet jeg lenket til noen poster siden. Virker det som en bond skurk? Hvis jeg viser deg en video der <ikke navngitt diktator> leker med små barn, vil du da konkludere med at dette er et godt menneske? 1 Lenke til kommentar
Gammel Gubbe Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden 3 minutes ago, nebrewfoz said: Folk som er til høyre politisk er nå forbannet på Musk fordi de mener at han motarbeider dem. Uenighet om sak er ikke et problem, men en nødvendighet Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden bzzlink skrev (20 minutter siden): Han jobber interessant nok for å utrydde kapitalismen, men det virker ikke som han er pro russisk av den grunn. LOL, du kan ikke ha fulgt med på hva han sier og gjør i det hele tatt. 2 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden 1 minute ago, Gammel Gubbe said: Uenighet om sak er ikke et problem, men en nødvendighet Poenget er at det ikke bare er "folk som er politisk til venstre" som klager på Twitter/X. Deler av MAGA hyler nå mot Musk fordi han argumenter for innvandring/opphold i USA med H1-B visum. 1 Lenke til kommentar
Radiosilence Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Etter min mening er det ikke ytringene som er problemet, men hvordan sosiale mediaer er designet. Dette er mine forslag til regulering. 1. For å vite hva Musk eller andre mener, så skal man søke opp personen og følge han. Slik det er i dag så får du Musk og andre sine meninger tredd over deg uten at du følger dem. Du kan foreks ikke lage en konto på twitter og bare følge fotball ting, uten å bli eksponert for Musk. På twitter er det vel så galt at det ikke går ann å blokkere han en gang? 2. Fjern live feed med folk du ikke følger. Meta og Twitter tjener penger på interaksjoner, og pusher derfor mye kontroversielle ting som folk ikke klarer å la være å kommentere eller dele innlegget. Det er også her mesteparten av feilinformasjonen går "viral". 3. Verifisering av organisasjoner, media, kjente personer, slik at en kan se hvor informasjonen kommer fra. 4. Regler mot hatfulle ytringer og doxxing 5. Fjern endless scrolling med at en må bytte side etter max 100 innlegg elns, og slå av auto-play på videoer som default. Dette for å redusere avhengigheten Samtlige punkter vil sterkt redusere innflytelsen og pengestrømmen til de sosiale mediane, så det kan kun gjennomføres med regulering. Folk vil også synes det er "kjedeligere" og vil bruke sosiale media mindre. Win, win, win i min bok. 1 1 Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden 28 minutes ago, agvg said: Ja, med de fremstøtene i forhold til og støtte de partiene som vil svekke Europa på alle plan må man faktisk begynne og tro at han er en agent for fremmede makter, Russland og USA har selvsagt en interesse av et splittet og svakt Europa, Russland sine ønsker er åpenbare men ett USA som ser på handel som ett våpen så har de selvsagt ikke noe ønske om ett vestlig alternativ til sitt verdensbilde og maktapparat. Enhver diktator/monopolist/enehersker ønsker å destabilisere alt som kan komme i hans vei. EU er vel den enheten i verdenshistorien som har gjort mest for å beskytte individer i en digital verden, så det er selvsagt at Putin, DT og EM ønsker å destabilisere Europa. 4 Lenke til kommentar
Gammel Gubbe Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden 17 minutes ago, nebrewfoz said: Poenget er at det ikke bare er "folk som er politisk til venstre" som klager på Twitter/X. Deler av MAGA hyler nå mot Musk fordi han argumenter for innvandring/opphold i USA med H1-B visum. Hvorfor omtaler du det som "hyler"? Hvorfor forventer du at MAGA skal være enige med hverandre i alt? Uenighet er et tegn på frihet og demokrati. Det er når det er ingen uenighet det røde flagget må frem. 1 Lenke til kommentar
agvg Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden WiiBoy skrev (1 minutt siden): Enhver diktator/monopolist/enehersker ønsker å destabilisere alt som kan komme i hans vei. EU er vel den enheten i verdenshistorien som har gjort mest for å beskytte individer i en digital verden, så det er selvsagt at Putin, DT og EM ønsker å destabilisere Europa. Ja, det virker som vi kommer til og møte en milliardær som sitter på ekstremt kraftige verktøy for informasjon kombinert med en potensiell sponsing av politiske partier i en skala som vi i Europa aldri har sett. Lenke til kommentar
Mars2029 Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Nei, det burde heller jobbes mot å lage et alternativ til twitter. Vi er på ville veier når vi starter med sensurering. 1 Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden 3 minutes ago, Mars2029 said: Nei, det burde heller jobbes mot å lage et alternativ til twitter. Vi er på ville veier når vi starter med sensurering. BlueSky er jo et godt alternativ. Problemet med ytringsfriheten er dog langt større en EM, så et alternativ til Twitter er ikke en permanent løsning. 2 Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden 1 hour ago, bzzlink said: Har du noen eksempler på det han sletter, for det går jo direkte i mot grunnen til at han ikke vil sensurere noe. Men igjen enig at for mye makt på for få hender er aldri bra, det korrumperer Da jeg utvandret til bluesky så jeg kommentatorer som viste til konkrete eksempler. Jeg tror Andrea Junker var en av de, hvis jeg husker riktig. I tillegg er det slik at Twitter har algoritmer som enten booster eller debooster innlegg. 1 1 Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden 1 hour ago, bzzlink said: Hvis du tar tiden til å kikke på intervjuet jeg lenket til noen poster siden. Virker det som en bond skurk? Det er tydelig at han slår ut på spekteret, men han virker som en som ser problemer og setter seg selv opp for å løse de. Er det løsningene hans du er uenig i, eller er det bare det at du tror han er ond og ønsker verdens undergang? Problemet er at han beveger seg inn i områder han er inkompetent. Musk er ingen statsmann, han er en investor. Han vet ikke hva han holder på med. 2 1 Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden 19 minutes ago, Gammel Gubbe said: Hvorfor omtaler du det som "hyler"? Hyle er hva MAGA alltid har gjort. 4 Lenke til kommentar
Mars2029 Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden (endret) bzzlink skrev (1 time siden): Hvis du tar tiden til å kikke på intervjuet jeg lenket til noen poster siden. Virker det som en bond skurk? Det er tydelig at han slår ut på spekteret, men han virker som en som ser problemer og setter seg selv opp for å løse de. Er det løsningene hans du er uenig i, eller er det bare det at du tror han er ond og ønsker verdens undergang? Største problemet jeg har med Elon er at han er avhengig av drama og å ta risiko. Han innrømmer jo også selv at han har en demon inne i seg, man kan jo ikke nekte for at det er litt farlig at en slik person sitter med makten han har Men jeg er også enig i at han har gode og idealistiske sider. Får håpe demonen snart har fått rast ifra seg slik at han kan fokusere på andre ting. (Nicket mitt er et hint) Endret 1 time siden av Mars2029 1 Lenke til kommentar
Gammel Gubbe Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden 4 minutes ago, Mars2029 said: Største problemet jeg har med Elon er at han er avhengig av drama og å ta risiko. Det største problemet med tradisjonelle politikere er at de går i takt. Fordi de føler seg bundet av "ansvarlighet" har de problemer med å bryte løs fra konsensus. De blir dermed lett verktøyet til de som evner å bestemme hva som er greit og ikke. Se for eksempel hvor like AP og H er blitt i Norge. De går i samme kretser, utsettes for samme lobbyister, påvirkes av samme medier. Ansvarlig konsensus hele veien, og nesten ingen avvik. På en måte er det trygt, men på annen måte er det farlig også, fordi de mangler egen vilje. Frihet og galskap kan skape kaos og farlige situasjoner. Men farlig frihet er bedre enn trygt portforbud. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden (endret) Sensur bør ikke være nødvendig. Men om vi vet hva som er best for oss selv så burde vi strukturere vår offentlige diskurs på en slik måte at en hver idiot fra gata sin mening ikke er likestilt med grundig studert empirisk data og objektiv fakta. Jeg er klar over ironien med å skrive dette på diskusjon.no. Vi kan begynne med å ettergå det redaksjonelle ansvaret for kommentarfeltene til nettaviser og på Facebook, slik at vi kan rydde vekk debatter der det er fri flyt av dårlige debattskikker og ulovlige hatytringer. Men så kan du spørre hva sensur er. Er fjerning av personangrep sensur? Er fjerning rasisme sensur? Er fjerning av innvandrerkritikk sensur? Er fjerning av meninger som ikke er i overenstemmelse med en doktrine sensur? Om vi er enige om at ytringer som fremmer vold eller marginaliserer grupper kan sensureres så har man jo allerede begynt å politisk fargelegge den offentlige diskursen. Starter det på radikalisme? Trusler? Innlegg som kan radikalisere? Innlegg som kan skade selvbildet til individer? Innlegg som kan være sårende? Innlegg som kan være ubehagelige? Poenget mitt er at "ingen politisk sensur takk" er et utrolig vanskelig emne, siden det fort blir politisk når man skal måke vekk driten fra nettforaene. Endret 1 time siden av Gavekort 1 Lenke til kommentar
Gammel Gubbe Skrevet 45 minutter siden Del Skrevet 45 minutter siden 41 minutes ago, Gavekort said: Men så kan du spørre hva sensur er. Er fjerning av personangrep sensur? Er fjerning rasisme sensur? Er fjerning av innvandrerkritikk sensur? Er fjerning av meninger som ikke er i overenstemmelse med en doktrine sensur? Om vi er enige om at ytringer som fremmer vold eller marginaliserer grupper kan sensureres så har man jo allerede begynt å politisk fargelegge den offentlige diskursen. Starter det på radikalisme? Trusler? Innlegg som kan radikalisere? Innlegg som kan skade selvbildet til individer? Innlegg som kan være sårende? Innlegg som kan være ubehagelige? Trusler og personangrep handler ikke om ulik virkelighetsforståelse. Rasisme, innvandringskritikk, radikalisme, sårende meninger, selvbilde-skadende, marginaliserende, handler alle om ulik virkelighetsforståelse. Så her går det et skille. Men ytringer kan være indirekte oppfordringer til vold. "Spotter du Gud skal du ikke være overrasket om noen kommer og gir deg juling," er i grenseland. Man kan finne bedre eksempler enn det. Lenke til kommentar
KalleKlovn Skrevet 39 minutter siden Del Skrevet 39 minutter siden De autoritære tankene hos globalister og raddiser på venstre grøftekant kommer virkelig til syne når de taper terreng om dagen. "Oppdatere ytringsfriheten" på grunn av folk vi er politisk uenige med. Hører dere hva dere sier?😂 Samme skrullingene som skriker om fascisme. Tullinger. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå