Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har Sandefjord Kommune gjennomført et lovbrudd når de blokkerer oppkjørsel med snø?

arne22

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
50 minutes ago, Rusty said:

Her jeg bor på et lite tettsted ute på landet er det et par bønder som har kontrakt med kommunen.

De retter opp plogskjæret når de passerer og det blir bare en tynn stripe med snø igjen som jeg hurtig fjerner med spaden. Så det går an å vise hensyn.

Forskjellen er at du bor på et sted der folk antagelig kjenner hverandre, i hvert fall overfladisk, og sjåføren forstår ulempene de forårsaker om de dumper snø i innkjørselen til en 85 åring. I byen er du et gatenummer, intet mer, intet mindre, og sjåførene har antagelig stort arbeidspress og jobber for et stort firma. Menneskeligheten er rett og slett borte.

Endret av likferd
Lenke til kommentar
42 minutes ago, krikkert said:

Rett til praktisk bistand i hjemmet er helse- og omsorgstjenestens oppgave å vurdere, ikke teknisk etat. 

Men får man en haug kostbare søknader så snakker antagelig noen med noen. 

Ja, tittelen på tråden drier seg jo egentlig om aktivitetene til teknisk etat. 

Men av den første problemstillingen, så følger den neste.

I Oslo så finnes det for eksempel gater med rekkehus på begge sider som har boliger tilrettelagt for eldre. Noen av disse eldre personene klarer seg foreløpig selv, mens andre har enkeltvedtak som sier at de har rett til hjelp i fra kommunen til å klare dagliglivets oppgaver. Formelt sett så er de da hjemmeboende pasienter hos Oslo Kommune. Dette følger av Lov om pasient og brukerrettigheter § 1-3 bokstav A.

Så kommer brøytebilen til Oslo kommune og sperrer alle pasientene til Oslo kommune i denne gata, inne i boligen sin, slik at alle disse pasientene til Oslo kommune ikke lengre kan ivareta sine liv på en forsvarlig måte. 

Når så Oslo kommune har sperret egne pasienter inne i boligen ved hjelp av brøytebil, vil ikke da Oslo kommune da i neste omgang også ha ansvaret for å frigjøre disse pasientene i fra snømassene, selv om det riktig nok er en avdeling hos kommunen som sperrer dem inne, og en annen avdeling hos kommunen som graver ut de samme pasientene?

Grunnen til at jeg valgte Oslo som et eksempel, det er jo at jeg har sett at det er en gate i Oslo som faktisk har eldreboliger i rekke på begge sider av veien, slik at eksemplet kan gjennomføres i praksis, forutsatt tilstrekkelige mengder med snø.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...