Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har Sandefjord Kommune gjennomført et lovbrudd når de blokkerer oppkjørsel med snø?

arne22

Anbefalte innlegg

Hvor bortskjemte skal folk bli? Innkjørsler blir sperret for snø og da må man forholde seg til det. Enten at man brøyter vekk det selv, har gode naboer som hjelper til eller hjelp fra sine nærmeste. Det tar veldig lang tid hvis brøytemannskapet skal brøyte hver innkjørsel, da får de kjeft for at de ikke har brøytet overalt utpå dagen. Nå til dags ser det ut som alle har nesa høyt i sky og forlanger at alle andre skal gjøre noe enn man selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hansien skrev (59 minutter siden):

Nå er vel gjerne det slik at det selskapet som kommer for å brøyte gaten der på oppdrag for vei-eier, og ofte er dette er kontrakt som går på flere plasser enn kun en gate som gjør at tid ikke nødvendigvis er noe de har mye av til overs når det først snør. Også kommer spørsmålet i hvilken grad de skal prioritere ekstraarbeidet det blir å brøyte deler av innkjørselen til folk når det snør som verst eller å prioritere å holde veiene ellers åpne.

Høyst trolig vil den enkleste løsningen være, som nevnt på tidligere i tråden, at det går flere kjøretøy på samme parsell for å ta seg av slikt ekstraarbeid. Derfor er spørsmålet mitt hvorfor ikke bare leie inn dette selv til å ta hele gårdsplassen istedenfor at staten skal betale for ekstraarbeidet med å ta litt?

Er det et problem at det kommer et annet selskap ens ærend så avtal med nabolaget ellers. Da er det flere som slipper å brøyte manuelt og man kan trolig forhandle frem litt bedre pris. 

Narrativet om at det å unngå å legge igjen brøytekanter i folks oppkjørsler skal være så fantastisk dyrt skyldes fordummende forutsetninger om at dette gjøres med separate brøytebiler og kreve veldig mye ekstra mannskap og materiell. Forutsetningene er spesifikt laget for å dumme ned forslaget om at veieier tar ansvar for snøen som faller på veieiers eiendom. Altså ikke kan skyve snøen og ansvaret over på andre fordi det angivelig skal koste så fantastisk mye.

En riktigere forutsetning ville vært å se på to ting: 1. Hva koster det når brøyteselskapet tar hele jobben i én passasje, kontra å dumpe snøen i private innkjørsler. Jeg anslår kjapt 10% ekstra, fordi jeg bruker smarte forutsetninger. 2. Hva er samfunnsnytten målt i kroner? Denne er anslagsvis 60-120 ganger høyere enn at maskinarbeidet overlates til håndredskaper og folk med varierende helse til å måke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
fwj__ skrev (58 minutter siden):

Hvor bortskjemte skal folk bli?

Ja, hvor bortskjemt skal folk bli? De kan jo måke både kommunale veier, fylkesveier og europaveier med egne håndredskaper, eller kjøpe seg privat snøfreser om de vil. Og bygge veiene selv. Man må jo bidra litt for samfunnet og ikke bare sitte og motta disse tjenestene og forvente at skattebetalerne skal ta regninga.

/sarkasme

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (Akkurat nå):

Narrativet om at det å unngå å legge igjen brøytekanter i folks oppkjørsler skal være så fantastisk dyrt skyldes fordummende forutsetninger om at dette gjøres med separate brøytebiler og kreve veldig mye ekstra mannskap og materiell. Forutsetningene er spesifikt laget for å dumme ned forslaget om at veieier tar ansvar for snøen som faller på veieiers eiendom. Altså ikke kan skyve snøen og ansvaret over på andre fordi det angivelig skal koste så fantastisk mye.

En riktigere forutsetning ville vært å se på to ting: 1. Hva koster det når brøyteselskapet tar hele jobben i én passasje, kontra å dumpe snøen i private innkjørsler. Jeg anslår kjapt 10% ekstra, fordi jeg bruker smarte forutsetninger. 2. Hva er samfunnsnytten målt i kroner? Denne er anslagsvis 60-120 ganger høyere enn at maskinarbeidet overlates til håndredskaper og folk med varierende helse til å måke.

Jeg sier ikke at to brøytebiler er svaret, men høyst trolig den mest effektive løsningen på å fortsette med det som burde være prioriteten til de som brøyter vei. Å holde denne åpen og fri for snø. 

Hva legger du egentlig i å ta hele jobben i en passasje egentlig? Snakker vi at den som brøyter på inn på hver eneste innkjørsel og dytte snøen de har kastet inn i den ut på veien og til en litt mer egnet plass?

Lenke til kommentar
Hansien skrev (1 time siden):

Jeg sier ikke at to brøytebiler er svaret, men høyst trolig den mest effektive løsningen på å fortsette med det som burde være prioriteten til de som brøyter vei. Å holde denne åpen og fri for snø. 

Her tillegger du meg meninger jeg ikke har. Jeg har ikke sagt at prioriteten å holde veiene åpne skal nedprioriteres. Dette er bare en fordumming av debatten.

Hansien skrev (1 time siden):

Hva legger du egentlig i å ta hele jobben i en passasje egentlig? Snakker vi at den som brøyter på inn på hver eneste innkjørsel og dytte snøen de har kastet inn i den ut på veien og til en litt mer egnet plass?

At brøytebilen tar med seg snøen i ett pass ved å bruke skjær med vinger som fanger snøen og tar den med seg til neste deponi i stedet for å kløyve snøen langs midten av veien og velte snøen utover i innkjørslene. Altså at veieier tar ansvar for snøen som falt på egen eiendom uten å velte snøen og ansvaret for den over på naboeiendommene, til vesentlig ulempe for disse. Hver tomteeier bør være ansvarlig for sin egen snø, også når tomteeier har anlagt vei på eiendommen sin.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (46 minutter siden):

At brøytebilen tar med seg snøen i ett pass ved å bruke skjær med vinger som fanger snøen og tar den med seg til neste deponi i stedet for å kløyve snøen langs midten av veien og velte snøen utover i innkjørslene.

Ofte er nærmeste deponi langt vekke, det går ikke å bare skyve mengder med snø dit sånn uten videre. Da må man ha lastebiler og hjullasterer for å håndtere mengdene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det har vel ikke ett sted i tråden vært snakk om å nekte deponering/brøytekanyer utover plen++, men vi er flere som ønsker at brøytemannskap skal utstyres med vribart skjær /skjær med vinger, slik at vi ikke ender med brøytekanter av tettpakket snø og is. Snø på egen innkjøring skal jeg klare å kvitte meg med, men brøytebilen pakker gjerne litt hardere, som gjør jobben tildels utfordrende.

Lenke til kommentar
Costa Flesk skrev (20 timer siden):

Ofte er nærmeste deponi langt vekke, det går ikke å bare skyve mengder med snø dit sånn uten videre. Da må man ha lastebiler og hjullasterer for å håndtere mengdene.

Vel, enten har kommunen regulert for få deponier, eller så er dette bare en sporadisk problemstilling. Det er et greit kompromiss at man tillater at det skjer sporadisk i stedet for å regulere i overkant mange og store deponier. Uansett, begge disse to alternativene er helt greie ettersom eier av tomta der snøen faller tar sitt ansvar for den, uten å velte problemet over til naboene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 15.3.2025 den 11.34):

Her tillegger du meg meninger jeg ikke har. Jeg har ikke sagt at prioriteten å holde veiene åpne skal nedprioriteres. Dette er bare en fordumming av debatten.

Jeg sa ikke at du påstod dette, jeg kommenterte det bare for å presisere dette. Jeg sliter med å skjønne hvordan dette er å ilegge deg meninger.

Simen1 skrev (På 15.3.2025 den 11.34):

At brøytebilen tar med seg snøen i ett pass ved å bruke skjær med vinger som fanger snøen og tar den med seg til neste deponi i stedet for å kløyve snøen langs midten av veien og velte snøen utover i innkjørslene. Altså at veieier tar ansvar for snøen som falt på egen eiendom uten å velte snøen og ansvaret for den over på naboeiendommene, til vesentlig ulempe for disse. Hver tomteeier bør være ansvarlig for sin egen snø, også når tomteeier har anlagt vei på eiendommen sin.

Av slike tilltak jeg har sett rundtom, inkludert her jeg bor, så er det nesten uungåelig at et kjøretøy med skjær ikke kaster noe snø inn innkjørselen. Unntaket er de områdene det er mer praktisk å rydde med traktor/hjullaster med fres eller bruk av vingeplog, men fellestrekke for begge er at det tar betydelig lengre tid å brøyte kontra en plog grunnet betydelig redusert fart.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Hansien skrev (3 timer siden):

Av slike tilltak jeg har sett rundtom, inkludert her jeg bor, så er det nesten uungåelig at et kjøretøy med skjær ikke kaster noe snø inn innkjørselen. Unntaket er de områdene det er mer praktisk å rydde med traktor/hjullaster med fres eller bruk av vingeplog, men fellestrekke for begge er at det tar betydelig lengre tid å brøyte kontra en plog grunnet betydelig redusert fart.

Jeg flisespikker ikke om noen få kg eller cm. Jeg snakker om å dumpe snø over til naboeiendommene, som er til vesentlig ulempe for naboene. Dvs. jeg ser normalt ikke snø som dumpes på naboers plener og grøfter som en vesentlig ulempe for dem* men når det veltes en halvmeter tykk hardpakket snøskavl i hele oppkjørselens bredde og det tar god helse kombinert med en halvtime å måke unna, så kaller jeg det for en vesentlig ulempe.

* Setter man det veldig på spissen så kan man nok finne eksempler på vesentlig ulemper der også. Jeg vet om et tilfelle fra media der brøytebilen hadde laget et snøfjell på 7 meter høyde i en pensjonert dame sin hage. Fjellet neppe ville smeltet helt før rundt st.hans i hennes nordvente hage. Dette tilfellet ble ikke løst rettslig, så det ble ikke noen presedens der, men brøyteselskapet beklaget seg og kom og ryddet bort det meste skånsomt og i dialog med tomteeieren. Lokalavisen dekket saken i flere runder mens ballen gikk mellom partene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Jeg flisespikker ikke om noen få kg eller cm. Jeg snakker om å dumpe snø over til naboeiendommene, som er til vesentlig ulempe for naboene. Dvs. jeg ser normalt ikke snø som dumpes på naboers plener og grøfter som en vesentlig ulempe for dem* men når det veltes en halvmeter tykk hardpakket snøskavl i hele oppkjørselens bredde og det tar god helse kombinert med en halvtime å måke unna, så kaller jeg det for en vesentlig ulempe.

Om det ved brøyting resulterer i en halvmeter tykk snøskavl så er det uanset store mengder som kommer og fokuset til brøytemannskapet ligger nok på å holde veien åpne. Ja ved slike tilfeller kunne kanskje det vært satt inn ekstra mannskap, om slikt finnes tilgjengelig, for å ta unna nettopp dette eller funnet andre løsninger. Men dette er det ekstreme som ikke forekommer hver dag det skjer brøyting. Selv ikke her hvor jeg bor som er forholdsvis utsatt for større snømengder.

• Liker 1
Lenke til kommentar

En halvmeter skavl i oppkjørselen får man jo allerede ved 10 cm på bakken. Det er jo veldig vanlig når det først snør. Og denne halvmeteren er som regel tettpakket fordi brøytebilen kompakterer snøen når den skyves framover. Denne halvmeteren er helt ok så lenge den dyttes over på plener, grøfter og deponier.

Men akkurat i oppkjørselen er den altså en vesentlig ulempe for naboeiendommen. Hos meg har jeg opplevd både 1,0 og 1,5 meter tettpakket skavl i oppkjørselen, men det er mer sjeldent. Brøytemannskapet skal prioritere å holde veiene åpne. Det vil si at ved sånne ekstraordinære snømengder (som gir 1-1,5m skavler i oppkjørslene) må eierne av oppkjørslene forvente å havne sist på prioritetslista. Merk, sist men ikke skyves helt ut fra lista og ignoreres.

Lenke til kommentar

Selv om jussen i emnet er besvart for lengs har du åpenbart skjønt noe som har gått alle andre hus forbi. Du får vise brøytemannskapet neste vinter hvordan dette - egentlig - skal gjøres på samme tid, budsjett og bemanning.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...