shockorshot Skrevet 9 timer siden Del Skrevet 9 timer siden Just now, Yessmann said: Hvor finner du "konspiratorisk klimafornektelse"? Jeg stiller noen spørsmål om klima. Jeg har ingen som helst tvil om at våre CO2-utslipp gjør kloden varmere - noe som har flere negative følger. Jeg kjøper bare ikke automatisk alle dommedagspåstander. Det er kanskje ikke konspiratorisk, men det er uvitende og manglende evne til å ta imot informasjon. Men vi kan jo teste det hvis du er uenig. Du har jo nevnt IPCC mange ganger og mener at de ikke har nevnt noe særlig om tørrere klima. Her er IPCC 6, kapittel tre, som tar for seg hvordan klimaet blir tørrere noen steder. Kapittelet heter treffende nok Desertification. https://www.ipcc.ch/srccl/chapter/chapter-3/ 2 Lenke til kommentar
VifteKopp Skrevet 9 timer siden Del Skrevet 9 timer siden Yessmann skrev (1 minutt siden): Hmmm. Snodig da at tørkesommeren i Norge i 2018 ble forklart med våre utslipp. Ingen seriøse klimaforskere sier at "værhendelse A skyldes ene og alene menneskelige utslipp". Klimaet er altfor komplisert til å komme med slike bastante konklusjoner. Det vi derimot kan si er at menneskelige utslipp øker sannsynligheten for "værhendelse A, B, og C", og noen ganger vil disse hendelsene virke kontra-intuitive, som at det både kan bli våtere og vi kan oppleve mer ekstremtørke (ala sommeren i 2018) i samme land. 1 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 9 timer siden Del Skrevet 9 timer siden Yessmann skrev (14 minutter siden): Jeg regner med du har solid vitenskapelig underbyggelse for påstanden om at menneskeskapte klimaendringer vil føre til dødsfall i milliardklassen. Venter spent på dette. Ikke jeg som sa det, men store deler av jordens jordbruksområder blir ørken, vi fisker opp all fisken slik at bestandene kollapser, massiv migrasjon fra områder der man til slutt ikke kan leve, så hvordan skal man brødfø alle disse? Allerede idag dør millioner av sult, tenk hvis jordbruksland i Spania, Italia, Hellas, Tyrkia og hele MØ blir ørken? 1 Lenke til kommentar
Yessmann Skrevet 9 timer siden Del Skrevet 9 timer siden (endret) Tussi skrev (9 minutter siden): Ikke jeg som sa det, men store deler av jordens jordbruksområder blir ørken, vi fisker opp all fisken slik at bestandene kollapser, massiv migrasjon fra områder der man til slutt ikke kan leve, så hvordan skal man brødfø alle disse? Allerede idag dør millioner av sult, tenk hvis jordbruksland i Spania, Italia, Hellas, Tyrkia og hele MØ blir ørken? Pussig da at andelen ekstremt fattige i verden har stupt fra ca. 40% til i underkant av 10% siden 1990 til idag - i den perioden global temperatur økte som mest. Og andelen som sulter er ned fra 15% til 9% bare siden 2000. Endret 9 timer siden av Yessmann 1 Lenke til kommentar
Yessmann Skrevet 9 timer siden Del Skrevet 9 timer siden Tussi skrev (3 minutter siden): Ikke jeg som sa det, Tenkte meg det... 😄 Lenke til kommentar
Yessmann Skrevet 9 timer siden Del Skrevet 9 timer siden VifteKopp skrev (6 minutter siden): Ingen seriøse klimaforskere sier at "værhendelse A skyldes ene og alene menneskelige utslipp". Klimaet er altfor komplisert til å komme med slike bastante konklusjoner. Det vi derimot kan si er at menneskelige utslipp øker sannsynligheten for "værhendelse A, B, og C", og noen ganger vil disse hendelsene virke kontra-intuitive, som at det både kan bli våtere og vi kan oppleve mer ekstremtørke (ala sommeren i 2018) i samme land. Jada - alle slags fæle ting KAN skje. 1 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 9 timer siden Del Skrevet 9 timer siden Yessmann skrev (Akkurat nå): Pussig da at andelen ekstremt fattige i verden har stupt fra ca. 40% til i underkant av 10% siden 1990 til idag - i den perioden global temperatur økte som mest. Det er ikke blitt en katastrofe enda, men vi har sett tegn til ørkendannelse f eks I Spania, i Europa, det burde skremme alle 1 Lenke til kommentar
VifteKopp Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden Yessmann skrev (17 minutter siden): Jada - alle slags fæle ting KAN skje. Fint. Da har du skjønt at menneskelige utslipp øker sjansen for at disse tingene skjer, og det er det vi er bekymret over. 1 Lenke til kommentar
Tronhjem Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden Yessmann skrev (20 minutter siden): Jeg regner med du har solid vitenskapelig underbyggelse for påstanden om at menneskeskapte klimaendringer vil føre til dødsfall i milliardklassen. Venter spent på dette. Nyhetene har i mange år hatt innslag fra og om bekymrede forskere fra fjernt og nært som advarer samfunnet/politiske myndigheter om at (dette vet vi fra jordas klimahistorie) det fins flere såkalte vippepunkter som hvis de passeres vil ustopelig endre jordas klima mot en ekstremtilstand som vil kunne få meget alvorlige konsekvenser for alt liv på jorda. Dette har skjedd flere ganger tidligere i jordas historie - sterke klimaendringer har vært medvirkende eller utløsende for masseutryddelser av datidens arter - så dette er verken en spekulajson eller tatt ut av lufta, men en realitet enhver med vettet i behold bør ta på høyeste alvor. Dessverre er klimasystemet så komplekst at det fins ingen som har sikre svar på hvor mange eller hvor disse vippepunktene ligger (hva som skal til for å utløse dem). Det vi derimot vet helt sikkert er at det fins flere slike vippepunkter og at dagens globale klima er helt i varmetoppen av den naturlige klimavariasjonen som har eksistert på jorda de siste tre millioner år. For hver tidels grad den globale temperaturen øker fra dagens nivå blir jordklodens klima mer og mer fremmed og uvant for alle verdens arter og at et eller annet sted der ute i dette fremmede landskapet ligger det vippepunkter som hvis de utløses vil ugjendrivelig sende jordas klimasystem til en ny tilstand som ingen art på jorda har kjent maken til. Blant de berørte artene er våre husdyr, matplanter og oss selv. En slik endring har potensiale til å ødelegge livsgrunnalget for milliarder av oss - kanskje til og med utrydde oss som art. Dette kommer ikke til å skje over natta, det vil mest sannsynlig bli en seigpining over mange, mange generasjoner. Slik forløp i alle fall de tidligere massutryddelsene på jorda. Dette er hva som ligger i potten. Ingen seriøs forsker sier at det kommer til å gå slik, det er det kun klimaskeptikere som hevder at vitenskapen sier. Det den seriøse forskningen sier er at dette er en virkelighet vi ikke kan utelukke, og at jo mer jorda varmes opp, desto større sannsynlighet er det for å passere et vippepunkt og sette i gang en ustoppelig og etter hvert meget farlig global klimaendring. Den seriøse vitenskapen sier også at slike ekstreme klimakonsekvenser er de minst sannsynlige, det er langt mer sannsynlig at vi unngår å utløse slike katastrofale klimaendringer. IPCCs rapporter fokuserer derfor på en utvikling der vi ikke utløste et slikt vippepunkt (som f.eks. at hydratene i arktis smelter og setter i gang en løspsk global oppvarming grunnet utslipp av enorme mengder metangass) men får en forutsigelig og gradvis global oppvarming gitt forskjellige nivåer av CO2 utslipp i dette århundret. Ingen bør av denne grunn late som at den pågående globale oppvarmingen er ufarlig. Selv om det er liten sannsynlighet er klimakatastrofen en reell mulighet. Det har skjedd før. Dette bør derfor betraktes som en risikohåndtering, dvs. bruker føre-var-prinsippet. Jeg mener derfor at dagens samfunn hat intet valg. Vi må få ned klimagassutslippene så raskt som mulig - selv om det blir dyrt i kroner og øre. Det er underordnet. Jeg har aldri møtt en klimaskeptiker som sier seg enig Jeg sammenligner foskjellen i disse holdninger med klimaaktivisten og klimaskepitekeren på gåtur som kommer over et gammelt slitt skilt på bakken som sier "Advarsel minefelt". Klimaaktivisten roper da stans, ikke gå videre det er for farlig. Vi får heller ta kostnaden og slitet med å gå rundt minefeltet. Klimaskeptikeren uttaler selvsikkert at den den som har satt ut det skiltet hadde ikke peiling på hva han snakket om. Advarelsen er bare alarmisme, dessuten er skiltet gammelt. Om det var miner her er de ryddet vekk nå, og går ut i minefeltet med en selvsikker mine.... 4 Lenke til kommentar
sk0yern Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Krig og fred skrev (7 timer siden): Bedre med en rasert økonomi enn å se milliarder dø. Eller, kanskje ikke for deg. En rasert økonomi påvirker selvfølgelig ikke menneskeliv. Neida. For deg betyr det kanskje mindre cafe latte. For mange andre her i verden er det forskjellen på liv og død. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå