Yessmann Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden VifteKopp skrev (1 minutt siden): Norge vil bli varmere, våtere, og villere, ja, men verden er større enn Norge. Ørkenspredning, tørke og vannmangel har det vært advart om i tiår. Klimaproblematikken har alltid vært fremstilt som et globalt problem. Og vi er blitt fortalt at Norge relativt sett vil ikke vil påvirkes veldig negativt. Så da er det merkelig å bruke et slikt slagord generelt om klimaendringer hvis det kun gjaldt Norge. Ørkspredning er vel forresten reversert pga. mer CO2 (greeningeffekt). 1 Lenke til kommentar
Yessmann Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden Krig og fred skrev (6 minutter siden): Har vi? Merkelig, det har ikke jeg fått med meg. Varmere Våtere Villere Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden 1 minute ago, Yessmann said: Varmere Våtere Villere Du lenker til en festival. Du skriver at du alltid har blitt fortalt at det blir varmere, villere, våtere. Er det denne festivalen som har fortalt det til deg? Du forstår at det blir tørrere når det er varmere, hvis det ikke finnes skyer som bærer regn? Og at en uke kan det være veldig varmt med bli himmel, også uka etter kan det være overskyet med regn. Du vet, sånn som på værmeldingen. Dette er veldig elementært. 4 Lenke til kommentar
VifteKopp Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden (endret) Yessmann skrev (8 minutter siden): Klimaproblematikken har alltid vært fremstilt som et globalt problem. Og vi er blitt fortalt at Norge relativt sett vil ikke vil påvirkes veldig negativt. Så da er det merkelig å bruke et slikt slagord generelt om klimaendringer hvis det kun gjaldt Norge. Hvorfor henger du deg opp i slagordet til en liten klimafestival i Norge? Klimaendringene vil få både globale, regionale og lokale konsekvenser, og vil slå ut ulikt på ulike steder. Sitat Ørkspredning er vel forresten reversert pga. mer CO2 (greeningeffekt). Siste dataen jeg har lest så mister verden mer land til ørkenspredning enn motsatt. https://time.com/7201214/three-quarters-of-the-earth-has-gotten-permanently-drier/?utm_source=chatgpt.com Endret 10 timer siden av VifteKopp 2 Lenke til kommentar
Yessmann Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden Krig og fred skrev (9 minutter siden): Du lenker til en festival. Du skriver at du alltid har blitt fortalt at det blir varmere, villere, våtere. Er det denne festivalen som har fortalt det til deg? Hva kan det komme av at de har gitt festivalen dette navnet? Kom det ut av intet? Lenke til kommentar
Yessmann Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden Krig og fred skrev (10 minutter siden): Du lenker til en festival. Du skriver at du alltid har blitt fortalt at det blir varmere, villere, våtere. Er det denne festivalen som har fortalt det til deg? Du forstår at det blir tørrere når det er varmere, hvis det ikke finnes skyer som bærer regn? Og at en uke kan det være veldig varmt med bli himmel, også uka etter kan det være overskyet med regn. Du vet, sånn som på værmeldingen. Dette er veldig elementært. Nei, det er ikke elementært. Det er lett å forstå at oppvarming vil gi våtere vær pga. mer fordamning fra havene. Men selvsagt skjønner jeg at dette er komplekst og at det derfor ikke er utenkelig at klimaendringene kan gi tørrere vær noen steder. Men det er ikke det vi er blitt fortalt i media. 1 Lenke til kommentar
Yessmann Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden VifteKopp skrev (26 minutter siden): Hvorfor henger du deg opp i slagordet til en liten klimafestival i Norge? Klimaendringene vil få både globale, regionale og lokale konsekvenser, og vil slå ut ulikt på ulike steder. Siste dataen jeg har lest så mister verden mer land til ørkenspredning enn motsatt. https://time.com/7201214/three-quarters-of-the-earth-has-gotten-permanently-drier/?utm_source=chatgpt.com CO2 is making Earth greener—for now - NASA Science 1 Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden 3 minutes ago, Yessmann said: Hva kan det komme av at de har gitt festivalen dette navnet? Kom det ut av intet? Jeg eier ikke festivalen, men du kan jo sende de en epost, så får du det riktige svaret 2 minutes ago, Yessmann said: Men det er ikke det vi er blitt fortalt i media. Husker du da Finnmark bikket 30 grader fordi det la seg et hetelokk over regionen? Og et område på størrelse med Syria brant ned i Canada, fordi de hadde hatt langvarig tørke og rekordhøye temperaturer og det var så mye røyk at det ble livsfarlig for astmatikere å oppholde seg utendørs i New York og deler av Libya ble jevnet med jorden på grunn av flom og en større del av Pakistan havnet under vann på grunn av flom Og samme året som det var 42.4 grader i nordre kannada, så snødde det i Texas. Alt dette var i 2023. Man skulle tro at planeten respekterte vårt nord-sør skille, at det ble flom i nord og tørke og brann i sør. Men slik er det dessverre ikke. Gjennomsnittstemperaturen kommer til å fortsette å stige, og det vil føre til at det kommer til å både bli våtere, og tørrere, og varmere, og kaldere. Vi er alle føkka, så hvor man bor spiller ikke så stor rolle. 2 1 Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet 10 timer siden Forfatter Del Skrevet 10 timer siden VifteKopp skrev (54 minutter siden): Norge vil bli varmere, våtere, og villere, ja, men verden er større enn Norge. Ørkenspredning, tørke og vannmangel har det vært advart om i tiår. Og det er fordi tiår fortsatt er kort tid i menneskeskapte klimaforandringer… Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet 10 timer siden Forfatter Del Skrevet 10 timer siden Yessmann skrev (2 timer siden): Og hva vil du gjøre med klimaet da? Redusere CO2-utslippene som i beste fall vil gi en knapt målbar bedring om 100 år til en kostnad av rasert økonomi (ref. Tyskland/EU). Aldri hørt om at det går an å lage økonomisk vekst av grønn omstilling ? Lenke til kommentar
Yessmann Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden Krig og fred skrev (5 minutter siden): [Masse eksempler på naturkatastrofer] Skjønner egentlig ikke hva du vil med disse eksemplene. Diskusjonen var i hvilken grad *tørrere* vær har vært prognosene hos IPCC. 1 Lenke til kommentar
Yessmann Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden Vokteren skrev (Akkurat nå): Aldri hørt om at det går an å lage økonomisk vekst av grønn omstilling ? Jo, det har jeg hørt mye om fra drømmere, men i praksis har jeg sett det tvert motsatte. 1 1 Lenke til kommentar
sk0yern Skrevet 9 timer siden Del Skrevet 9 timer siden Yessmann skrev (14 minutter siden): Jo, det har jeg hørt mye om fra drømmere, men i praksis har jeg sett det tvert motsatte. Tja, ledelsen i feks Freyr har da definivt hatt god økonomisk vekst. Men var kanskje ikke akkurat det du tenkte på 😅 1 Lenke til kommentar
VifteKopp Skrevet 9 timer siden Del Skrevet 9 timer siden Yessmann skrev (42 minutter siden): CO2 is making Earth greener—for now - NASA Science Noen områder blir grønnere ja pga co2-effekten ja, men totalt sett har vi sett en økning i ørkenspredningen globalt. 1 Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet 9 timer siden Del Skrevet 9 timer siden 35 minutes ago, Yessmann said: Skjønner egentlig ikke hva du vil med disse eksemplene. Diskusjonen var i hvilken grad *tørrere* vær har vært prognosene hos IPCC. Du mangler en grunnleggende forståelse av hva det er vi står ovenfor, og du spiller forvirret fordi en festival har fortalt deg at det blir varmere, våtere, og villere. Og hvis spørsmålet er IPCC-rapporter, så kan avislesning være en start. Hvert år omtales den årlige rapporten i alle aviser. 2 Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet 9 timer siden Del Skrevet 9 timer siden 2 hours ago, Yessmann said: Og hva vil du gjøre med klimaet da? Redusere CO2-utslippene som i beste fall vil gi en knapt målbar bedring om 100 år til en kostnad av rasert økonomi (ref. Tyskland/EU). Bedre med en rasert økonomi enn å se milliarder dø. Eller, kanskje ikke for deg. 3 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 9 timer siden Del Skrevet 9 timer siden (endret) Fra konspiratorisk klimafornektelse og tilbake temaet for tråden: - Eaton-brannen er nå 35% contained - Hurst-brannen er trolig snart slukket - Palisades-brannen fremdeles stor og bare 17% contained - Det er nå svært kraftig vind igjen, og meldt om kast over 32m/s - Flere nye branner dukker stadig opp i Sør-California The National Weather Service has issued an ominous ‘particularly dangerous situation’ warning for swaths of Los Angeles and Ventura counties, cautioning of wind gusts ranging from 45 mph to 70 mph, dry air and a higher risk of rapid fire spread and extreme fire behavior starting 4 a.m. Tuesday. https://www.latimes.com/california/live/2025-01-14/fire-winds-los-angeles-california-eaton-altadena-palisades-updates Endret 9 timer siden av Snikpellik 2 Lenke til kommentar
Yessmann Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden (endret) Krig og fred skrev (1 time siden): Bedre med en rasert økonomi enn å se milliarder dø. Eller, kanskje ikke for deg. Jeg regner med du har solid vitenskapelig underbyggelse for påstanden om at menneskeskapte klimaendringer vil føre til dødsfall i milliardklassen. Venter spent på dette. Endret 7 timer siden av Yessmann 2 Lenke til kommentar
Yessmann Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden Snikpellik skrev (1 time siden): Fra konspiratorisk klimafornektelse og tilbake temaet for tråden: Hvor finner du "konspiratorisk klimafornektelse"? Jeg stiller noen spørsmål om klima. Jeg har ingen som helst tvil om at våre CO2-utslipp gjør kloden varmere - noe som har flere negative følger. Jeg kjøper bare ikke automatisk alle dommedagspåstander. 1 Lenke til kommentar
Yessmann Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden VifteKopp skrev (3 timer siden): Norge vil bli varmere, våtere, og villere, ja, men verden er større enn Norge. Hmmm. Snodig da at tørkesommeren i Norge i 2018 ble forklart med våre utslipp. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå