Mr.M Skrevet 11. januar Del Skrevet 11. januar Tussi skrev (1 minutt siden): Veldig rart. Det er fullstendig nedbrent, men grønne trær i nærheten av det som har vært et totalt flammehav jupp, vi lærer noe nytt hele tiden 😀 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. januar Del Skrevet 11. januar Mr.M skrev (38 minutter siden): kan branntiløpet i mange tilfeller oppstå av noe så "banalt" som mye åpne vinduer og gardiner som tar fyr? men er klart, har ilden først bitt seg fast i gata du bor, hjelper det ikke om alt er lukket igjen. Neppe, folk lukker nok vinduer pga røyk lenge før evakueringsordre. Enig med @Mr.M om at det er mye brennbart inni de husene, men det er jo ikke det jeg egentlig tenker. Brannen må jo komme inn til de tingene først og det er der jeg mistenker at det har sviktet veldig. Byggeregler som tillater bruk av lettantennelige materialer på fasade, garasjeporter, tak, etc etc. Kanskje til og med jordskjelv-sikring kan være med på å øke brannfaren siden murer har en sterk tendens til å sprekke opp i jordskjelv. Dvs. at det er et byggemateriale de forsøker å unngå. Trehus med trekledning og asfalt-tekket tak er for eksempel bra mot jordskjelv, men dårlig mot gnistfokk. 1 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 11. januar Del Skrevet 11. januar Simen1 skrev (10 minutter siden): Neppe, folk lukker nok vinduer pga røyk lenge før evakueringsordre. mange var ikke hjemme når de fikk beskjed om at de var evakuert. men er nok ulike momenter i bildet, det du tar opp kan også være ett av de. uansett blir det vel en granskning i etterkant, der man går i dybden på tragedien. Lenke til kommentar
Markiii Skrevet 11. januar Del Skrevet 11. januar Vokteren skrev (På 10.1.2025 den 20.20): Startet brannene i tettbebygde strøk ? https://www.nrk.no/klima/forsker_-ekstremvaer-har-bidratt-til-_perfekte-forhold_-for-brannene-i-los-angeles-1.17198412 Vet ikke, men det er der det primært har spredt seg. Så kontrollert brenning ville ikke hatt så mye å si. Lenke til kommentar
Markiii Skrevet 11. januar Del Skrevet 11. januar Joeal88 skrev (På 10.1.2025 den 21.42): Feil (igjen). Brannen antas og ha startet i skogen, og det er hovedsakelig i skogsområdene hvor det brenner. Jeg har selv familie i California. Og Newsom har vært en like stor suksess for CA som det Biden har vært for hele landet, eller som Trudeau har vært for Canada - om det sier deg noe. Se på linken min du. Jeg sa ikke noe om hvor det startet, men hvor det i hovedsak spredte seg. Jeg driter i om Newsom har vært en suksess eller ikke. I motsetning til deg så er jeg ikke bare heiagjeng for laget. Jeg har mine egne meninger. Og fakta betyr noe for meg, i motsetning til de som foretrekker heiagjeng-fakter. 2 Lenke til kommentar
Markiii Skrevet 11. januar Del Skrevet 11. januar (endret) MrL skrev (På 11.1.2025 den 0.05): California har gått tomt for vann som har bidratt til at brannen ikke slukkes, og dette har Trump advart Newsom mot og faren for skogbrann for flere år siden. Denne videoen er fra september 2024, bare noen måneder siden hvor han gjentok dette og faren det utgjør: Vel, det ble påstått at han advarte for flere år siden, men det viste seg at han snakket om noe annet da. I denne videoen babler han bare i vei. Han har jo for vane å komme med smarte ideer, som atombomber mot orkaner og slikt. Så beklager hvis jeg ikke tar hans forslag seriøst før de er verifisert av noen som faktisk har peiling. Edit: Ser at JK22 har påpekt at han snakket om vann til jordbruk og ikke branner. Så igjen bare vås. Videoen virker altså irrelevant fordi det ikke ville hatt noe å si for brannene vi ser nå. Endret 11. januar av Markiii 2 Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 11. januar Del Skrevet 11. januar Om de helst må ha ferskvann, kunne de ikke satt i gang en svær flykolonne som som frakter vann fra store innsjøer lenger vekke, og sluppet det over flammene? Så mange fly at de kom et etter et forløpende uten stopp. Hundrevis av fly. Hvis det står på penger kan de vel overtale Musk om å dekke det? Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 12. januar Del Skrevet 12. januar Ser ikke ut som at det er krav om avstand mellom husene i Amerika, og heller ikke at det skal være brannvegg når husene er tett på hverandre. I Canada har de nettopp bygd nytt boligfelt hvor det ser ut som at en ikke kan gå mellom husene. 1 Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet 12. januar Forfatter Del Skrevet 12. januar I de fleste oppegående land er det uhørt å slå politisk mynt på tragedier, særlig så tett opp til hendelsene. I USA er det annerledes og Trump beskylder naturligvis guvernøren i California for alt som har gått galt: https://www.vg.no/nyheter/i/Mnq0bo/raseri-etter-los-angeles-brannene-hvordan-kunne-det-skje MADA (Make America Dumb Again)……. 1 1 Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 12. januar Del Skrevet 12. januar (endret) 7 hours ago, Delvis said: Om de helst må ha ferskvann, kunne de ikke satt i gang en svær flykolonne som som frakter vann fra store innsjøer lenger vekke, og sluppet det over flammene? Så mange fly at de kom et etter et forløpende uten stopp. Hundrevis av fly. Hvis det står på penger kan de vel overtale Musk om å dekke det? Flya finst ikkje. Fly er dyre og er stortsett i bruk - og ikkje innreda med vasstanker eller utstyr for luftdrop av vatn. I tillegg til at du bommer på skalaen. Hundre tonn er tung nyttelast på fly, men knapt nok til å handtere ein vanleg husbrann. Forøvrig fasinerande med folk som foreslår løysingar uten overfladisk forståelse. Endret 12. januar av barfoo 4 Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet 12. januar Forfatter Del Skrevet 12. januar barfoo skrev (9 minutter siden): Flya finst ikkje. Fly er dyre og er stortsett i bruk - og ikkje innreda med vasstanker eller utstyr for luftdrop av vatn. I tillegg til at du bommer på skalaen. Hundre tonn er tung nyttelast på fly, men knapt nok til å handtere ein vanleg husbrann. Forøvrig fasinerande med folk som foreslår løysingar uten overfladisk forståelse. Tøv. De finnes rett over grensa til Canada: https://dehavilland.com/de-havilland-canadair-515/ Lenke til kommentar
Markiii Skrevet 12. januar Del Skrevet 12. januar Joeal88 skrev (15 timer siden): På hvilken måte anser du at Trump (og GOP forøvrig) forsøker å skape splittelse og spre falske nyheter? Trump gjentar bare det som han har poengtert flere år tidligere, og atter en gang så viser det seg at Trump hadde rett. Nei. Som alle MAGA så lyver Trump skamløst igjen. Og det du påstår at Trump har poengtert, har han likevel ikke poengtert. Han har rablet i vei om andre ting. At man tar klipp og får det til å se ut som han sier noe relevant, gjør det ikke relevant. Og gjorde Trump noe med noe som helst da han var president? Nei, han gjorde ikke det. Og hans håndtering av katastrofer (ikke bare Covid) var... katastrofal. Ekstrem inkompetanse. 5 Lenke til kommentar
paatur Skrevet 12. januar Del Skrevet 12. januar (endret) 36 minutes ago, Vokteren said: Tøv. De finnes rett over grensa til Canada: https://dehavilland.com/de-havilland-canadair-515/ Litt rask googling så har Canada 64stk. Og USA 11. Og totalt 165 til bruk i hele verden. Flyet tar 6140Liter vann i følge Wikipedia. Brann biler i Norge har ofte rundt 12 000 liter kapasitet Endret 12. januar av paatur 1 Lenke til kommentar
Markiii Skrevet 12. januar Del Skrevet 12. januar Dubious skrev (3 timer siden): Ser ikke ut som at det er krav om avstand mellom husene i Amerika, og heller ikke at det skal være brannvegg når husene er tett på hverandre. I Canada har de nettopp bygd nytt boligfelt hvor det ser ut som at en ikke kan gå mellom husene. Trumps iver etter deregulering vil sikkert gjøre dette enda bedre i fremtiden! Vi husker jo hvordan det gikk forrige gang Trump deregulerte. Trumps dereguleringer har drept mange mennesker: https://www.forbes.com/sites/brucelee/2021/02/11/report-trump-associated-with-461000-deaths-in-2018-others-deserve-blame-though/ Alt for å la de rike holde på som de vil. Trump er en drapsmann. Kanskje en Luigi følger dette nøye... 3 Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet 12. januar Forfatter Del Skrevet 12. januar Markiii skrev (2 minutter siden): Trumps iver etter deregulering vil sikkert gjøre dette enda bedre i fremtiden! Vi husker jo hvordan det gikk forrige gang Trump deregulerte. Trumps dereguleringer har drept mange mennesker: https://www.forbes.com/sites/brucelee/2021/02/11/report-trump-associated-with-461000-deaths-in-2018-others-deserve-blame-though/ Alt for å la de rike holde på som de vil. Trump er en drapsmann. Kanskje en Luigi følger dette nøye... Hvorfor er det ingen som klarer å konfrontere Trump med at han møter seg selv i døra når han sprer om seg med tåpeligheter ? 1 Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 12. januar Del Skrevet 12. januar (endret) 57 minutes ago, Vokteren said: Tøv. De finnes rett over grensa til Canada: https://dehavilland.com/de-havilland-canadair-515/ Ikkje til å gjennomføre forslaget. Kvart av dei tar 6 tonn, og har kort rekkevidde. Og det finst ikkje i det omfanget heller. Så nei, forslaget eg siterte er fullstendig urealistisk. Av mange grunner. I tillegg er beredskap nettopp det - beredskap. Å flytte det er ikkje problemfritt. Endret 12. januar av barfoo 3 Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 12. januar Del Skrevet 12. januar 9 minutes ago, Vokteren said: Hvorfor er det ingen som klarer å konfrontere Trump med at han møter seg selv i døra når han sprer om seg med tåpeligheter ? Fordi Trump mobber alle som kritiserer han, og får magafansen til å mobbe og true kritikere. 3 Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet 12. januar Forfatter Del Skrevet 12. januar barfoo skrev (32 minutter siden): Ikkje til å gjennomføre forslaget. Kvart av dei tar 6 tonn, og har kort rekkevidde. Og det finst ikkje i det omfanget heller. Så nei, forslaget eg siterte er fullstendig urealistisk. Av mange grunner. I tillegg er beredskap nettopp det - beredskap. Å flytte det er ikkje problemfritt. Har sett dem i aksjon når de rullerer og det er både effektivt og imponerende. 1 Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 12. januar Del Skrevet 12. januar barfoo skrev (35 minutter siden): Ikkje til å gjennomføre forslaget. Kvart av dei tar 6 tonn, og har kort rekkevidde. Og det finst ikkje i det omfanget heller. Så nei, forslaget eg siterte er fullstendig urealistisk. Av mange grunner. I tillegg er beredskap nettopp det - beredskap. Å flytte det er ikkje problemfritt. Hva med tankbiler da? Svær kolonne med tankbiler, vannet fylles oppi en praktisk dam de kan lage til, og helikoptere kan hente vann i den. Kan det gå da? Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 12. januar Del Skrevet 12. januar 2 minutes ago, Delvis said: Hva med tankbiler da? Svær kolonne med tankbiler, vannet fylles oppi en praktisk dam de kan lage til, og helikoptere kan hente vann i den. Kan det gå da? Det står ikkje ubrukte tankbiler rundt om heller. Men du forstår ikkje skalering. Eit femtimeters svømmebasseng - tøyenbadet - rommer i størrelsesorden femti store tankbiler med vatn. Det er mange hundre kvadratkilometer i brann. En million liter per kvadratkilometer tilsvarer 1mm nedbør - eller en times lett duskregn. Du må ha mange mange ganger det for å slå ned brannen. Så du må ha størrelsesorden tusen tøyenbad eller meir - eller femti tusen billass vatn. Og det skal transporterast langt; over rocky mountains vil eg tippe. 3 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå