Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Betaling for dårlås med opphør av avtale med alarmsentral

rozon

Anbefalte innlegg

På boligmessa for noen år tilbake bestilte jeg meg alarm. Jeg hadde lenge hatt behov for bedre brannvarslere, og så dette som en alternativ løsning. I samtalen fikk jeg da tilbud på alarm og skulle få med en Yale dørlås som messetilbud. Selger overbeviste meg at etter endt bindingstid på 1 år, så var dørlåsen min.

Etter ett år fikk jeg en bedre avtale med et konkurrerende alarmselskap og inngikk ny avtale og sa følgelig opp den eksisterende avtalen. Alt greit så lang.

I dag (etter 6 mnd og purring fra meg) kom alarmselskapet og hentet delene sine. Samtidig fikk jeg beskjed om at jeg ville bli fakturert 1990,- for Yale dørlås. Forsøkte å snakke med kundeservice, men ikke mye å hente der. 

Kontrakten min sier dette:

Utstyret er og skal til enhver tid forbli Selskapets eiendom, og Kunden oppnår ingen rettigheter med hensyn til Utstyret annet enn bruksrett i kontraktsperioden. På Kundens uttrykkelige forespørsel kan Selskapet overføre eiendomsretten til elektroniske dørlåser til Kunden ved kontraktens opphør, forutsatt at eventuell bindingstid er utløpt og at Kunden ikke har misligholdt sine betalingsforpliktelser ved kontraktens opphør.

Hvordan mener dere dette bør leses?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det leses nøyaktig slik du er blitt lovet.

Selskapet kan (som de har lovet) overføre eiendomsretten til deg når kontrakten opphører.
Forutsetninger er:
- Bindingstiden er utløpt: OK
- Kunden har ikke misligholt betalingsforpliktelser: OK.

Jeg ville kjørt på med:

Sitat

Hei
I henhold til informasjon gitt ved avtaleinngåelse på messe XXX dato YYYY og utdrag fra kontrakten sitert her:

"På Kundens uttrykkelige forespørsel kan Selskapet overføre eiendomsretten til elektroniske dørlåser til Kunden ved kontraktens opphør, forutsatt at eventuell bindingstid er utløpt og at Kunden ikke har misligholdt sine betalingsforpliktelser ved kontraktens opphør.

ber jeg om at eiendomsretten for Yale dørlås overføres til meg vederlagsfritt slik det ble avtalt med deres selger på overnevnte messe. Dørlåsen og at jeg overtok den vedlagsfritt etter bindingstiden ble presentert som et messetilbud dersom jeg skrev kontrakt med dere der. Begge forutsettnignene i kontrakten er innfridd da jeg bindingstiden er utløpt og jeg ikke har misligholdt noen av betalingsforpliktelsene mine. Det ble gitt ettertrykkelig og og entydig informasjon om at jeg overtok eiendomsretten for dørlåsen vederlagsfritt etter bindingstidens utløp.

Dersom dere ikke følger den avtalen som er ingått vil jeg ta saken videre til Forbrukerklageutvalget og bestride et hvert forsøk på inkasso eller annen form for inndrivelse av pengene, frem til det foreligger et rettslig binende vedtak som pålegger meg å betale.

Mvh
rozon

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kontrakta kan lesast på begge måtar.

Det står at utstyret til ei kvar tid er eigd av selskapet, men på neste setning så står det at kunden kan be om å få eigedomsretten til den elektroniske dørlåsen etter kontrakta er opphørt. I den siterte teksta er det ikkje en føresetnad at du må betale for låsen, einaste kravet er at bindingstida må være over og at du ikkje kan være skuldig pengar.

Uansett så har du ein personleg avtale, og den avtalen du inngikk på boligmessa er heller ikkje i konflikt med det som står i kontrakta. Den praktiske utfordringa er å vinne fram med at du har ein avtale om at du skulle ta over dørlåsen kostnadsfritt etter bindingstida som ein del av eit messetilbod.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...