Gå til innhold

Starte eget konsulentfirma på si, eller er det bortkastet tid og krefter?

Gjest 6832e...be9

Anbefalte innlegg

Gjest 6832e...be9

Starte eget konsulentfirma på si, eller er det bortkastet tid og krefter?

Jeg er utdannet siviløkonom fra NHH og har 10+ års erfaring fra finans innen bank og shipping, dette i tillegg til ulike styreverv og frivillige verv innen idrett. Gjennom jobb og verv ser jeg at mange organisasjoner sliter med å presentere sine produkt på en god måte, dette kan for eksempel være opp mot sponsorer, offentlige etater når det søkes om midler, eller banker i forbindelse med finansiering. Dette er noe jeg har lang erfaring med, også når det kommer til dokumentasjonen i etterkant.

Motivasjonen min er i utgangspunktet ikke økonomisk. Jeg tror dette kunne vært gøy å prøve, men jeg er redd jeg kaster bort tiden min. De selskapene jeg jobber med til daglig bruker gjerne millioner av kroner på advokater, banker og konsulenter – der er betalingsviljen for slike tjenester stor, men jeg er veldig usikker på om det er et marked for dette hos mindre aktører. I utgangspunktet tenker jeg mindre selskap, som kanskje ikke har en erfaren CFO, idrettsklubber eller andre mindre organisasjoner som er gode på drift, men mindre flinke til å lage gode oversikter/presentasjoner fra kontantstrømmer, prognoser etc.

Kort oppsummert, tror dere at det er et marked for dette? Eller kaster jeg bare bort dyrebar fritid. Som nevnt, dette er ikke noe jeg planlegger å gjøre store penger på, men som noe «gøy» på si.

Anonymous poster hash: 6832e...be9

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du kaster vekk tida di eller ikkje kjem jo heilt ann på korleis du verdsetter tida di. Om du ikkje har stor økonomisk interesse i dette så rekner eg med at motivasjonen tenderer meir mot hobby eller frivillig arbeid? (Sjølv om du har tenkt å ta såpass betalt at du ikkje taper penger).

Når det gjeld markedet så er også det veldig avhengig av lokale forhold, og ikkje minst kva som blir totalprisen som lag or organisasjonar må betale for tenestene dine. Det kan godt være at mange lag og organisasjonar har betalingsviljen på plass, men det er ikkje sikkert at dei har betalingsviljen.

Eg tenker at det koster deg relativt lite å prøve, særleg når du tenker på dette som ein bijobb og ikkje noko som du skal måtte klare å leve av.
Eksakt kor mykje arbeid det er med konsulentfirmaet kjem også ann på kva slags organisasjonsform du velger. Skal du berre leige deg ut for å bistå lag og organisasjoner. Det er ikkje dyrt å lage enkeltpersonforetak. Du vil heller ikkje trenge å ha revisor. Omsetter du for under 50 000 kr så treng du ikkje ein gong å ha rekneskap, du må berre dokumentere inntekter og kostnader (fakturaer du sendt ut og kvitteringar for kjøp du har gjort). Går du over 50 000 kr så har du bokføringsplikt men det er ikkje veldig mykje arbeid med det heller, særleg om du spanderer på deg å betale eit par hundrelappar i måneden for å bruke eit av dei mange rekneskapsprogramma som retter seg mot ENK og små bedrifter.

Om det er bestemte lokale lag og organisasjonar som du har lyst til å hjelpe, så kan det også være eit alternativ at du får deg eit styreverv i disse laga. Til dømes i det lokale idrettslaget der du tek ansvaret for å framforhandle sponsoravtalar på vegne av styret. Dette kan du motta styrehonorar for, så ein slik framgangsmåte krever då ingenting av deg utover sjølve jobben.

PS. Om du jobber med noko liknande i den vanlege jobben din så må du forsikre deg om at det ikkje oppstår interessekonflikt om du startar som konsulent. Mest truleg er det heilt uproblematisk etterom du sikter deg inn på ei heilt anna kundegruppe, men du må likevel sjekke opp at det ikkje utgjer eit problem.

Lenke til kommentar
Gjest 6832e...be9

Tusen takk for nyttig svar!

Tenkte å holde det i det små, så under 50.000 blir det nok, i hvert fall i starten. 

Jeg er nok litt dumsnill og gjør mye av det jeg tenker å ta betalt for allerede gratis for noen organisasjoner/selskap, men da mer som "tips og triks"... Så må nok gå en runde med meg selv på hvordan det skal løses. Opp mot arbeidsgiver vil nok det gå fint da jeg jobber mot store internasjonale selskap, men absolutt, det må avklares, ja.

Anonymous poster hash: 6832e...be9

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...