Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvorfor sies det fremdeles at kvinner ikke er ute etter menn med penger?

Anbefalte innlegg

knopflerbruce skrev (1 time siden):

Det er ikke en vanskelig kilde å finne for den som bryr seg, noe du selv viste (og noe jeg vet fordi jeg gravde frem kilden sist du spurte).

Den er, helt korrekt, for Australia - noe som gjør den akkurat like relevant som enhver annen engelskspråklig kilde her. Kilder fra USA dras frem i hytt og vær for å vise trender noen mener å ha funnet der borte, og i en slik sammenheng er denne selvsagt helt kurant å bruke.

Du har påpekt det jeg har ment den sier noe om, og jeg har ikke noe å tilføye. Den motbeviser denne sære ideen om at menn og kvinner er så ulike i hva de ser etter i en partner på gruppenivå ganske så ettertrykkelig. Hvertfall når det gjelder de kulturene vi snakker om her. I all hovedsak ser vi etter de samme tingene.

Ingenting av det du skriver i svaret under motbeviser noe som helst heller. Jeg ønsker å belyse GRADERINGEN av "more" eller "less" når man snakker om menn vs kvinner, det er ikke et spørsmål om ja eller nei. Hvis du stirrer nøye på figuren jeg delte, ser du tydelig at menn er ØRLITE GRANN mer tilbøyelige til å vektlegge åpenhet mer enn kvinner gjør. Så, det vil være riktig å si "men were more selective with respect to openness" - men forskjellen er infinitesimal og ikke relevant i et datingmarked. Dette gjelder også alle disse faktorene du lister opp. Ja, det er forskjeller - men de er såpass små at ingen som leter etter en partner trenger å ta hensyn til dem før de zoomer inn på kjønnet de leter hos, og begynner å se på trender hos den lille subgruppen som er den egentlige målgruppen.

Du prøver å motbevise en stråmann her. Jeg har aldri sagt at det ikke finnes kjønnsforskjeller, bare at de ikke er relevante på det oppløsningsnivået vi ser på her.

Det blir helt tullete hvis en mann som leter etter en fasit leser disse trådene og begynner å lage seg sære ideer om hva kvinner vil ha, når det ikke gjelder for de kvinnene han vil ha. Det går også motsatt vei - hvis en kvinne vil ha en mann med to mastergrader som maler og spiller sjakk på fritiden, skriver leserbrev i avisen og foretrekker å bruke fredagskveldene til å se dokumenterer så er jo det denne personen ser etter noe helt annet enn behovene til en lavt utdannet mann med manuelt arbeid som mest av alt ønsker seg et hjem hvor han ikke føler seg mindreverdig eller dum for å like å se Charterfeber eller bruke helgene til å skru og mekke på motorer med gutta over noen pils. Men i disse makrostatistikkene du drar frem, skiller man ikke på dette - og da er de ubrukelige når vi snakker om ting som menns problemer med å få innpass hos kvinner. Makronivået spiller ingen rolle, fordi innpasset ikke skjer hos en gruppe - men hos individer, og da må en se på hva de individene ønsker seg. Ikke hva du eller andre skulle håpe at de ønsker seg, eller mener de helst burde ønske seg.

Forøvrig er det jo heller ikke rart at det dukker opp noen vage overfladiske trender når desperate menn gir kvinner så mange valgmuligheter. At det i noen grad er slik er bare fordi kvinnene har så mange å velge blant at de faktisk kan ta seg råd til å selektere på dette også, uten at de er i nærheten av å gå tom for kandidater. Dette er de kriteriene som ryker først dersom menn stopper å kaste seg etter alt som går i skjørt og blir tilsvarende selektive selv. Ref denne hjernedøde "sveipe på alt"-kulturen en del har.

Det med å like å være underlegen er også en ganske sær påstand. Poenget der er at mennesker som står godt i seg selv i mindre grad er avhengig av å føle seg overlegen. Man opplever seg som god nok som man er. For å ta meg selv som eksempel: jeg føler meg ikke treg eller mindre maskulin om jeg dater noen som løper raskere enn meg på halvmaraton, fordi jeg objektivt sett er ganske sprek, uansett. Hvis en kvinne løper et par minutter raskere, er det hun som er lynkjapp til kvinne å være - og det applauderer jeg! Sexy som faen med kvinner som slår menn i deres domene :) Det samme gjelder jo kvinner som har godt med kulturell kapital og er økonomisk uavhengig. Det de har oppleves som godt nok, uavhengig av hva mannen har eller ikke har.

Der er du igjen ja. Hva har du fylt dagene i mellomtida med? :laugh:

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
P7SA skrev (6 timer siden):

Ellers er vi nok alle enige i at dette er generalisering som ser forbi en del viktige nyanser og bommer på mange enkeltindivider. Samtidig bør vi erkjenne at forskning, ikke bare internasjonalt, men også norsk, er samkjørt på at kvinner i større grad enn menn søker en partner som er over seg selv når det kommer til ting som inntjeningsevne og ressurser. Norske kvinner inkludert.

Absolutt, og jeg oppfatter vel egentlig benektelsen av dette som "uenighet for uenighetens skyld", noe som fort blir lite interessant. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
herzeleid skrev (2 timer siden):

Absolutt, og jeg oppfatter vel egentlig benektelsen av dette som "uenighet for uenighetens skyld", noe som fort blir lite interessant. 

Men det er jo dere som akkederer på det jeg sier, og som fremstår som uenige for å være uenige, først og fremst. Jeg bare presiserer det forskningen sier, altså de tingene dere utelater å si noe om.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...