Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Varebil Gammel vs nyere 120hk vs 100hk?


Anbefalte innlegg

Hei! 

Vi skal kjøpe en Ford transit Connect L2 å kan ingenting om bil. bilen skal bygges om til en micro campervan. 

Hva utgjør forskjellen på 100 vs 120 hestekrefter? Verdt å betale for 120? 

bilen skal hovedsakelig stå i garasjen som bil nr to frem til man skal på tur, kjøpe noe eldre bil 2014-2017 eller nyere 2019-2021? 
Ønsker ikke å kjøpe bil som har gått mye mer en 100 000. Tanker rundt dette? :)

Endret av Mrlarsen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv en Transporter T3 fra 89, ombygd til micro campervan - på hele 70hk (sannsynligvis under 60 effektive ;p) - Men den går som hakka møkk opp det verste bakkene, uten problemer. 

Siden Ford Connect L2 er enda mindre enn min bil.... så tviler jeg sterkt på at 100 vs 120 har så mye å si. 

Prøv å fokuser på lette materialer og gode løsninger for innredning. Kjenner mange som har puttet alt for mange kilo i innredningen - det merker du fort.

Så vil jeg sterkt anbefale deg å finne en god løsning for ventilering. (Mange borer hull i taket, og monterer vifte direkte i taket.) 

Lenke til kommentar

100 hk vs 120 hk utgjør i seg selv ikke all verdens forskjell, men det kan likevel være avgjørende forskjeller på motorene, så vi trenger mer spesifikk informasjon.

Som eksempel kan nevnes Volkswagen Passat 2000-2003: Ikke store forskjellen i effekt på 130 og 150 hk diesel, men 130 var en dønn pålitelig (om enn bråkete) 4-sylindret sak, mens 150 var en skrekkelig upålitelig 6-sylindret sak.

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (15 timer siden):

Hvis det dreier seg om bensinmotor i Connect'en, er min klare anbefaling å ikke kjøpe. Lugg også unna Connect med 1,5 liter dieselmotor.

Hei! Takk for svar, skal se på en nå som er 1,5 dieselmotor. Hvorfor skal man ligge unna disse ? :)  Ser nesten ALLE på Finn er 1,5 uavhengige 120 eller 100hk.

Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (16 timer siden):

Har selv en Transporter T3 fra 89, ombygd til micro campervan - på hele 70hk (sannsynligvis under 60 effektive ;p) - Men den går som hakka møkk opp det verste bakkene, uten problemer. 

Siden Ford Connect L2 er enda mindre enn min bil.... så tviler jeg sterkt på at 100 vs 120 har så mye å si. 

Prøv å fokuser på lette materialer og gode løsninger for innredning. Kjenner mange som har puttet alt for mange kilo i innredningen - det merker du fort.

Så vil jeg sterkt anbefale deg å finne en god løsning for ventilering. (Mange borer hull i taket, og monterer vifte direkte i taket.) 

Hei! Takk for svar ! Ventilering har vi skjønt at er viktig så her har jeg sett på mange løsninger! Blandt annet å borre hull i gulv å montere en 120mm pc vifte som går på usb. Deretter sette på rain guard på frontvinduene å kjøre en samme vifte løsning der som sender luft ut for å lage en "sleeper build" altså skjule at det ser ut som en camper. Da transit har en luke i veggen som gjør at man får luft frem og bak.  Er det ikke godt nok tenker jeg vifte i taket.

Lenke til kommentar
Mrlarsen1 skrev (2 timer siden):

Hvorfor skal man ligge unna disse ?

Det ser ut som de har veldig dårlig kvalitet, bl.a. svært utsatt for rådebank og kamakselkjedebrudd (registerreima driver bare den ene kamakselen).

Endret av mobile999
  • Liker 1
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (4 timer siden):

Det ser ut som de har veldig dårlig kvalitet, bl.a. svært utsatt for rådebank og kamakselkjedebrudd (registerreima driver bare den ene kamakselen).

Hmm verdt å ta en titt på, faktisk sett 2 biler på finn nå med 1,5 som har byttet registerreim rett etter 100 000 selv om Ford skriver det ikke trengs før 10 år eller 180 000. Virker som det er en 1L på de som er noe eldre.

 

 Noen er 1.6 også, samme med den vet du?

Endret av Mrlarsen1
Lenke til kommentar
Mrlarsen1 skrev (2 timer siden):

Virker som det er en 1L på de som er noe eldre.

1L bensin? Ja, de er ekstremt elendige.

Jeg anser 1,6 diesel som bedre ja, må bare ta forhåndsregler. Bytte dysepakninger preventivt, ekstra oljeskift, ta vekk sil i oljereturen fra turbo (mange timers jobb).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (6 timer siden):

1L bensin? Ja, de er ekstremt elendige.

Jeg anser 1,6 diesel som bedre ja, må bare ta forhåndsregler. Bytte dysepakninger preventivt, ekstra oljeskift, ta vekk sil i oljereturen fra turbo (mange timers jobb).

Med andre ord mener du man skal styre helt unna transit Connect L2 ? 🤣 høres ut som du har personelig dårlig erfaring med denne. Vet ikke hvorfor men vi har sett på masse varebiler men akkurat Transit snakker til oss: men som sakt, vi kan ikke bil! Vi har arvet en Opel corsa (silver bullet) som vi har nå. 😂

Lenke til kommentar
Leo_ skrev (14 timer siden):

Her kan du slå opp bilen og se hvor mye det koster deg å få lov til å fjerne varebilveggen: https://www.skatteetaten.no/person/avgifter/bil/bygge-om/regn-ut/

Takk for svar! Siden vi ikke kan noe om bil har vi tenkt å kjøpe en nyere bil å beholde mellomveggen. Det koster for mye på de. Har vurdert en 2013 modell da det er gratis å fjerne på de, men da er vi redd det blir mye rep å rust :D 

Lenke til kommentar
Mrlarsen1 skrev (4 timer siden):

Med andre ord mener du man skal styre helt unna transit Connect L2 ?

Jeg skjønner hvorfor akkurat denne bilmodellen frister til formålet. Jeg kan ikke nok om Connect til å totalt fraråde, men vet nok om 1 L bensin og 1,5 diesel til å skrive at dere ikke må finne på å kjøpe det. Disse motorene er brukt i mange forskjellige bilmodeller. Jeg kan nok om 1,6 dieselmotoren til å vite at den kanskje varer 180000 km uten diverse forhåndsregler.

Lenke til kommentar
Svein M skrev (22 timer siden):

Jeg vil tro at diesel 1.5 kanskje kan være grei om du kjører så lite at du ikke kommer til 180.000km da, eller er det problemer før det også?

 

mobile999 skrev (22 timer siden):

Jeg skjønner hvorfor akkurat denne bilmodellen frister til formålet. Jeg kan ikke nok om Connect til å totalt fraråde, men vet nok om 1 L bensin og 1,5 diesel til å skrive at dere ikke må finne på å kjøpe det. Disse motorene er brukt i mange forskjellige bilmodeller. Jeg kan nok om 1,6 dieselmotoren til å vite at den kanskje varer 180000 km uten diverse forhåndsregler.

Hva tenker du om det Svein skriver? Dette blir vår reservebil. Altså, den skal ikke kjøre før vi skal på tur. Noe mer blir det selvfølgelig.  om vi kjøper en som har gått 100 000 eller lavere vil den neppe gå mer enn 180 000 før vi selger den. 
 

ser også at partner, berlingo og alle disse rimelige varebilene som oftest har 1,5L diesel motor, gjenspeiler det samme problemer med disse ? Altså alle rimelige varebiler ? Jeg skjønner jo også at man kan forvente at en Transporter eller en Vito går vesentlig mye lengre en disse bilene. Men det er vi ikke ute etter heller :)

Endret av Mrlarsen1
Lenke til kommentar

En 1,5L fra én produsent er ikke det samme som en 1,5L fra en annen produsent. Du kan ha store variasjoner mellom bilmodellene fra samme produsent også. 

Det kan hende at dere bør lære dere litt mer om bil før dere begynner på dette prosjektet. Selv om bilen ikke skal kjøres så langt, så vil en motor som normalt trøbler etter 180.000 ha større sjanse til å trøble før også enn en som er av bedre kvalitet. Er også greit å ha noe som er relativt lett å fikse og skaffe deler til. Kjipt om dere er på langtur og ingen lokale verksteder kan ordne bilen kjapt. 

Og husk medlemskap i NAF e.l. før dere drar. 

Høres uansett ut som et morsomt prosjekt da :)

Lenke til kommentar

Jeg forstår det slik at 1.5 diesel er brukt i Citroen, Peugeot og Ford (og også noen andre merker). Ford utgaven kan ha noen mindre forskjeller fra det Peugeot/Citroen (PSA) bruker.

edit: Jeg ser på Finn.no at det finnes mange både Citroen, Peugeot og Ford varebiler som har gått over 180000 med denne (1.5 eller 1.6) motoren.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Det blir helt upresist og tullete å si at f.eks "1.6/1.5 liter motoren er dårlig", siden ting som dette omtrent endrer seg mer om motoren er produsert på mandag eller onsdag, enn på den spesifike motormodellen. Husk at det er produsert millioner av disse motorene. Om de var så dårlig som dere skal ha det til, hadde de aldri blitt brukt, og disse Ford/Peugeot dieselmotorene har vært utrolig populære, og har blitt brukt av alt fra Volvo til BMW.

Om man skal tvile seg ihjel på alle slike ting får man aldri kjøpt bil. Det som er viktig er å kjøpe en bil med dokumentert service, slik du vet at oljen ikke har stått i bilen i 60 000km. Og om bilen har byttet registerreim om det skulle vært gjort. Og selvfølgelig at du følger serviceintervallene selv, og bytter oljen når den skal.

Endret av likferd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...