Gå til innhold

Ny maskin 2025, hvordan ser dette ut? Tips og anbefalinger?

xRun

Anbefalte innlegg

Hei.

Det er snart tid for å bygge meg ny maskin, og da har jeg vært inne på Komplett og tittet litt rundt, samt sjekket mot tester på de komponentene der det var aktuelt. Jeg har bygget alle mine PC'er selv opp igjennom, men nå er det en stund siden sist. Jeg er ikke ute etter en maskin til gaming. Den skal brukes primært til audio/video medieproduksjon, litt 3D grafikk, litt AI, og jeg pusler litt med Flux og trening av modeller der etc.

Har satt opp en foreløpig liste hos Komplett, ville satt stor pris på tilbakemeldinger hvordan dette ser ut, og evt. tips og anbefalinger fra andre.

https://www.komplett.no/wishlist/shared/67ca8193-df51-4de0-947e-2439d436098c

NB1: Jeg har ikke lagt til grafikkort, men planen er å ha et RTX 5090 i denne maskinen. Jeg har alternativt grafikkort i mellomtiden.

NB2: Tanken er å ha et ryddig PCIe 5.0 oppsett med god ytelse til de tiltenkte oppgavene, men hovedkortet tar kun 1 stk. PCIe m.2 SSD, resten av m.2 plassene er PCIe 4.0.

Endret av xRun
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Corsair MP700 PRO er raskere enn MVE-disken du har valgt og ville kanskje gått for den istedenfor for å få et mer responsivt system med raskere oppstart av programmer. 

edit: jeg har ikke fulgt med på Intel sine prosessoreer de sist eda jeg har oppet over til AMD, men resten av oppsettet ser bra ut. Jeg hadde kanskje gått for litt større snuredisk og en ekstra MVE-disk hvor arbeidsfiler kan ligge. Da får du segregert arbeidsfiler bort fra systemdisken din i tilfelle systemkræsj eller lignende. 

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

EDIT: Se nok bort i fra det med at 9900X kan være ett bedre valg, sjekket ett par sammenlignings sider, som kan ofte tas med en klype salt, men der virker Intelen hakket bedre

Hadde nok valgt AMDs 9900X i stedet for Intel CPUen, den har 12 ekte kjerner mot Intel sine 8, og har 24 tråder mot Intel sine 20 når man tar med de mindre kjernene de har.

Den Intel CPUen er første generasjon fra Intel på nytt design, og de har ikke kommet noe bedre ut enn forrige generasjon fra dem (Som har større problemer).

AMD sine er like kjappe eller tidvis kjappere, og bruker mindre strøm.

PCIe 5 SSD finnes, komplett har ett par fra Corsair i hvertfall. Om det er verdt den ekstra kostnaden er noe helt annet. Ville sjekket faktiske tester da. Heller kjørt den Samsungen du har satt opp i 1 TB versjon som OS disk, og kjøpt en 2 eller 4TB SSD ved siden av til annet. Samt kjøpt denne i stedet for de HDDene: https://www.komplett.no/product/1147206/datautstyr/lagring/harddiskerssd/harddisk-35/seagate-ironwolf-35-nas-hdd-8tb?queryid=7e201656077119ce34335bfa682d7ec8&sort=None

Den tåler mer enn Barracudaen (4TB versjonen er tregere enn 8TB versjonen)

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar
ilpostino skrev (1 time siden):

Corsair MP700 PRO er raskere enn MVE-disken du har valgt og ville kanskje gått for den istedenfor for å få et mer responsivt system med raskere oppstart av programmer. 

edit: jeg har ikke fulgt med på Intel sine prosessoreer de sist eda jeg har oppet over til AMD, men resten av oppsettet ser bra ut. Jeg hadde kanskje gått for litt større snuredisk og en ekstra MVE-disk hvor arbeidsfiler kan ligge. Da får du segregert arbeidsfiler bort fra systemdisken din i tilfelle systemkræsj eller lignende. 

Det ser ut som bra tips. Takk. Jeg foretrekker gjerne Intel fortsatt.
Jeg kjenner ikke så godt til Corsair SSD, hvordan er de mtp. pålitelighet over tid?

- - -

AndersT2 skrev (53 minutter siden):

PCIe 5 SSD finnes, komplett har ett par fra Corsair i hvertfall. Om det er verdt den ekstra kostnaden er noe helt annet. Ville sjekket faktiske tester da. Heller kjørt den Samsungen du har satt opp i 1 TB versjon som OS disk, og kjøpt en 2 eller 4TB SSD ved siden av til annet. Samt kjøpt denne i stedet for de HDDene: https://www.komplett.no/product/1147206/datautstyr/lagring/harddiskerssd/harddisk-35/seagate-ironwolf-35-nas-hdd-8tb?queryid=7e201656077119ce34335bfa682d7ec8&sort=None

Den tåler mer enn Barracudaen (4TB versjonen er tregere enn 8TB versjonen)

Jeg vurderer en 1TB + en 2TB SSD fra Corsair.
Mtp. modellfiler (rundt 10-25GB) som lastes ved start/kjøring av diverse AI-programmer, inkl. Forge med Flux, så tenker jeg det blir bra med minst en 2TB kjapp SSD, så kan gjerne ha en separat SSD til det og en annen til systemdisk. Da kutter jeg ned fra to til en snurredisk for bla. lagring av prosjekter i maskinen før de evt. arkiveres til tregere ekstern lagring som jeg har masse av mappet opp i nettet.

Tanken er rask system-SSD, rask arbeids-SSD, relativt tregere HDD til lagring, før ting arkiveres på ekstern lagring.
Forrige maskinen jeg bygget har 2x1TB HDD i raid-0 som arbeidsdisk (capture/videoredigering etc.), men det kan kanskje kjøres på SSD nå etterhvert? Hvordan ligger SSD an for slik bruk ift. HDD?

Endret av xRun
Lenke til kommentar
xRun skrev (5 minutter siden):

Jeg foretrekker gjerne Intel fortsatt.

Whatever floats your boat, señor. Noen liker moren og andre liker datteren. ;)

xRun skrev (5 minutter siden):

Jeg vurderer en 1TB + en 2TB SSD fra Corsair

På listen din har du vel tatt med snurredisker og ikke SSD'er for data? Hovedkortet du har valgt støtter 4x MVE-disker, så hadde antageligvis vurdert MVE for raske arbeidsdisk(er) fremfor snurredisker (eller SSD'er).

MVE-disker er forholdsvis ny standard for harddisker som vanligvis er en del raskere enn både snurredisker og SSD. 

Lenke til kommentar

Da har jeg oppdatert listen på komplett.
Endringer: byttet ut lagring.
Nå: 1TB PCIe 5.0 SSD fra Corsair (rask systemdisk),
. . . 2TB PCIe 4.0 SSD fra Samsung (arbeidsdisk, hovedkortet tar kun 1 stk PCIe 5.0 m.2, resten er PCIe 4.0),
. . . 8TB HDD fra Corsair (lagring).

https://www.komplett.no/wishlist/shared/67ca8193-df51-4de0-947e-2439d436098c

Endret av xRun
Lenke til kommentar

Litt usikker på hvordan hovedkortet er satt opp. Ser det har 1 nVME plass som ikke har kjøler, tror den også går via Chipsetet. Da kan du droppe BeQuiet kjøleren, og burke de som er under den lange i bunn som dekker 2 stk.

PCIe 5.0 sporet er den nærmest CPUen, og har bedre kjøler som følger med hovedkortet uansett. Men pass på at det er litt luftflyt på dem, da dagens PCIe 5.0 SSDer blir nokså varme med skriving over tid. Mens det er annonsert nye, med ny kontroller som ser ut til å fjerne dette problemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...