rozon Skrevet lørdag kl 20:38 Del Skrevet lørdag kl 20:38 (endret) 8 hours ago, agvg said: Tja, alle er ikke så konsekvente, så lenge man eier en mobiltelefon så er man overvåket, bankkortet, alle kameraene over alt osv. Det er en helt nytteløst ide med mindre man flytter til Alaska og lever i total isolasjon, selv da kan jo satelitter overvåke deg. Tror det er nettopp det du presenterer og hvordan du presenterer det som får folk til å dette ned i kaninhullene. Det er faktisk fornuftig å forsøke å begrense det digitale avtrykket vi etterlater oss så alt for lett, men om man til stadighet hører man er en tulling så distanserer man seg. På kort tid har man da havna i et kaninhull det kan være vanskelig å komme seg ut av. Sammenlign det med noen med klaustrofobi. En annen frykt som er irrasjonell, men samtidig har en nytteverdi. Vi forsøker ikke å hjelpe de med klaustrofobi med å stenge dem inn i mørke trange rom håper jeg? Jeg finner det vanskelig å klandre avdøde i denne saken. Jeg har veldig lite problem med å finne flere måter politiet kunne brukt som kunne ført til mindre dødsfall. Og uansett grunner saken ned i et land med dårlig til null psykisk helsehjelp - og for det kan kun politikere klandres. Endret lørdag kl 20:50 av rozon Lenke til kommentar
Karltorbj Skrevet lørdag kl 21:38 Del Skrevet lørdag kl 21:38 (endret) rozon skrev (1 time siden): Jeg finner det vanskelig å klandre avdøde i denne saken. Jeg har veldig lite problem med å finne flere måter politiet kunne brukt som kunne ført til mindre dødsfall. Og uansett grunner saken ned i et land med dårlig til null psykisk helsehjelp - og for det kan kun politikere klandres. Ikke i denne saken, men noen ganger, naar politiet skyter, tenker jeg at, hadde det ikke holdt, med et skudd i laarhalsen, istedenfor et i hodet. Endret lørdag kl 21:48 av Karltorbj Lenke til kommentar
Mag ne Skrevet lørdag kl 21:49 Del Skrevet lørdag kl 21:49 Dikedis skrev (På 8.1.2025 den 21.02): Hvis politiet ønsker å forebygge slike hendelser, må de begynne å ta tak i den helt utrolige slarvingen om og uthengningen av folk som i lengre tid har funnet sted på sosiale medier, og som ofte kommer totalt ut av kontroll. Nei. For det første får det være genser for å skyve ansvar over på andre, og slarving på sosiale medier er, og bør være, utenfor politiets ansvarsområde. Lenke til kommentar
Dikedis Skrevet søndag kl 15:24 Forfatter Del Skrevet søndag kl 15:24 Dette er ikke rettet spesielt mot noen her på Diskusjon.no, men mot befolkningen generelt: Det bildet som dessverre har begynt å avtegne seg på en temmelig definitiv måte, etter tiår med først mer eller mindre ufrivillige og så mer bevisste studier av folks oppførsel, er at en del -- langt fra alle, selvfølgelig, men en del/noen -- individer her i det høye nord er kliniske psykopater. Begrepet psykopat har da en annen betydning enn det det har i dagligtale; det betegner her en person som ikke har noen medfølelse av betydning for andre mennesker, som ikke er utstyrt med nevneverdig empati, som ikke egentlig bryr seg om hvordan andre har det, og som kanskje til og med finner en pervers glede i det å skade sine medborgere. Slike psykopater kan på mange måter framstå som helt "normale", helt "A4", helt "vanlige" -- paradoksalt nok nettopp fordi de er psykopater, og derfor ikke blir rørt/beveget til å gjøre noe utenom det som er "innenfor", eller til å bryte noen konvensjoner -- og kan utmerket godt ha en høyt lønnet jobb, ei dame og noen unger som de er glade i (fordi det å få hjelp og omtanke og å reprodusere seg er i deres egen interesse) og et flott bosted, for eksempel, men når en ser på hvordan de forholder seg til syke og vanskeligstilte, eller til innflyttere, eller til folk som på en eller annen måte ikke er helt i tråd med "normalen" -- folk som ikke har på seg de "rette" klærne, for eksempel, eller som har på seg de samme klærne "for ofte", eller som ikke mener det man "skal" mene om tidens fads, eller som foretrekker et stort sett stille liv framfor helgenes rabiate fyllefester -- DA kommer psykopatien til overflaten, og de skyr ingen ord og ingen midler i sladderen om og fordømmelsen av DEN ANDRE, den som våger, eller ikke kan unngå, å være ANNERLEDES, eller å skille seg ut. Plutselig kommer et nærmest dyrisk sinne, eller til og med et rått hat, opp i den tilsynelatende så normale personen, dvs. den skjulte psykopaten, og alt det sure og negative og giftige som de har i seg selv, men som de til en viss grad skjuler for sitt eget blikk, prosjiseres ut på den nye, eksterne Målskiven de har funnet, uten at de forstår hva det egentlig er de gjør, og via endeløse munndiare-tirader med bekjente ruser de seg på og blir høye på demoniseringen av "Det svarte får". Det som kanskje startet med noe så uskyldig som at vedkommende, dvs. offeret, gikk for ofte med den samme billige buksa, eller ikke var sosial "nok", eller kom med en replikk noen ikke likte, utarter og utarter i de timelange slarve-rundene til at vedkommende egentlig er farlig, eller kriminell, eller tilbakestående, eller noe annet helt hinsides all fornuft, og igjennom hele denne Prosessen mot Den ukjente, som ingen av psykopatene egentlig vet noe om av substans i det hele tatt, gjør ingen av dem noe som helst forsøk på å finne ut hvem den som har forbrutt seg mot Normaliteten er, eller å innhentet hans eller hennes perspektiv på situasjonen, eller å bli kjent med vedkommende. DET faller ikke en gang psykopaten inn. Uten et snev av omtanke for Målet fortsetter psykopaten å ruse seg på sladder og ryktemakeri ved enhver anledning, fordi det gir et kick, og en følelse av å få lettet på det indre trykket, og slik vokser og vokser spiralen av Dr*t og J*velskap, og på søndagen går kanskje psykopaten til og med i kirken, og tror at han eller hun kan kalle seg en kristen. Dette er realiteten, dessverre: Under den snøhvite eller frodiggrønne overflaten renner det en stygg, stinkende kloakk, og på en del arenaer, som noen skoler og noen arbeidsplasser, flyter den opp og forpester hele atmosfæren for dem som ikke kan eller vil gjøre nøyaktig slik som "alle andre" "skal" gjøre. Tankene går også til borettslag og den slags arenaer, hvor det veldig ofte er en klikk av personer, forenet av sin negativitet, sitt snakk og sin indignasjon, og som, når det dukker opp en eller flere innflyttere som på en eller annen måte er litt "annerledes", bare sitter og glor stygt på og leter etter feil ved den eller de nyankomne, mens de skravler seg imellom, og for hver uke blir mer og mer jævelige, mot den eller dem de ikke kjenner i det hele tatt, mens det ikke en gang faller psykopat-klikken INN i vise litt høflighet og vennlighet, og å ønske den eller dem de ikke vet noe om VELKOMMEN! Jeg tenker ikke her på innvandrere, som til en viss grad er beskyttet av det at folk helt fra barnahagen av lærer at "brune" eller "fargede" mennesker er gode, eller kanskje heller bedre, enn "blendahvite", men på norske, på etiske nordmenn. I tillegg til dette kan man si at en del personer lider en av form for autisme, siden de er livredde for å snakke med fremmede, for eksempel, og og tyr til stillhet og mutthet i sine møter med DEN ANDRE, istedenfor å prøve å ha en sivilisert samtale om det de tror eller har hørt, samt narsissisme, som blant annet manifesterer seg som et totalt fravær av evne til å ta selvkritikk eller be om unnskyldning, selv når den de har fornærmet så grovt prøver å få dem til å ta til vettet og være litt rasjonelle. Slik kan mange holde på helt fra de som unger ødelegger livene til folk på samme skole og til de helt uten anger dauer som gamle og velfødde griser på et aldershjem. Men en sjelden gang møter psykopat-klikkene på personer som "take no shit", eller som "only take so much shit" før de begynner å ta igjen, eller, i de tilfellene hvor litt sartere og svakere sjeler er involvert, mister besinnelsen, og gjør noe dumt. Og da ... Ingenting av dette er ment som et forsvar av det som fant sted i Klepp. Det skulle aldri ha skjedd. MEN det bør gi mange noe å tenke på, for Norge har et problem på dette området, et problem som trolig krever hundrevis av liv hvert eneste år, og inntil en erkjenner et problem, kan en ikke gjøre noe med det. Jeg tror et nytt fag på barne- og ungdomsskole-nivå kan være en del av en framtidig løsning; et fag hvor folk lærer om forskjeller, og om betydningen av manerer, av respekt for andre, av empati og vennlighet, og av kritisk tenkning. Lenke til kommentar
rozon Skrevet søndag kl 20:31 Del Skrevet søndag kl 20:31 4 hours ago, Dikedis said: Dette <snipp> Jeg må si meg uenig i grunnprinsippet du beskriver, slik jeg forstår det. Først og fremst hadde det vært nyttig om du kunne vise til de studiene du nevner, slik at vi kan forstå grunnlaget for argumentene dine og eventuelt lese opp på referansematerialet. Det er viktig å bruke presise definisjoner og skille mellom kliniske diagnoser og vanlige sosiale eller kulturelle fenomener. Det virker som om adferden du beskriver som psykopati, egentlig kan tilskrives normal sosial dynamikk, normer og gruppepsykologi. For eksempel har mennesker en naturlig tendens til å beskytte seg mot det ukjente og å reagere på «annerledeshet». Dette er ikke nødvendigvis en feil eller et tegn på en psykologisk lidelse, men heller en del av de overlevelsesmekanismene vi har utviklet som sosiale vesener. Fenomener som "ingroup-outgroup"-tenkning forklarer mye av dette. Når det gjelder eksempelet ditt om nordmenns adferd, kan det også tolkes i lys av kulturelle normer. Det er sant at nordmenn ofte verdsetter privatsfære og kan oppfattes som reserverte, men det går også begge veier. Tradisjonelt sett ligger ansvaret for å hilse og introdusere seg på den nyankomne, og hilsing anses som en viktig del av den sosiale dynamikken. Det betyr ikke at dette er ekskluderende, men heller at det er en kulturell forventning om initiativ fra begge parter. En idé kunne kanskje vært om det på alle innreiser til landet ble gitt en beskrivelse av de kulturelle normene vi har og hvordan man best tilpasser seg dem. Det tror jeg er en bedre metode enn å forsøke å endre hele befolkningens forankrede kultur og tradisjon. Jeg tror vi bør være forsiktige med å bruke begreper som psykopati for å beskrive atferd som har dypere røtter i sosial psykologi og kultur. Dette kan både bidra til feilaktige generaliseringer og hindre oss i å forstå den virkelige dynamikken i slike situasjoner. Lenke til kommentar
Dikedis Skrevet tirsdag kl 19:06 Forfatter Del Skrevet tirsdag kl 19:06 Kontekst (selv om en fordømmer handlingene, noe jeg selvfølgelig gjør, må en likevel prøve å forstå bakgrunnen) Se vedlegg i PDF-format Utskrift av artikkel i Stavanger Aftenblad Hint: Bilde >> Bosted? (En elendig liten rønne) Jeg vet ikke noe mer enn dere gjør, men jeg kan "lese mellom linjene" Det er ikke så rent få som bor slik som det der nå. I fjor hadde avisen en sak om stakkers "Nippe", for eksempel. Han fikk til slutt hjelp til å flytte til noe annet. stavanger_aftenblad_skytedramaet_paa_jaeren_jan_13_2025_nitrist_bosted_velferdsloegn.pdf Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå