Imaginacíon Skrevet 8. januar Del Skrevet 8. januar Hva er normalt for dieselbiler? Når jeg starter den og termometeret er under null ca, bruker den flere sekunder på å veive i gang. Lenger tid jo kaldere det er. Lenke til kommentar
El burro Skrevet 8. januar Del Skrevet 8. januar Det er ganske normalt men du kan prøve å gløde 2-3 ganger før du starter den, sånn ellers så er det greit å sjekke at glødeplugger og batteri er i orden. Det kan også hjelpe med tynnere olje om vinteren. Lenke til kommentar
Imaginacíon Skrevet 8. januar Forfatter Del Skrevet 8. januar 22 minutes ago, El burro said: Det er ganske normalt men du kan prøve å gløde 2-3 ganger før du starter den, sånn ellers så er det greit å sjekke at glødeplugger og batteri er i orden. Det kan også hjelpe med tynnere olje om vinteren. Hvordan gløder jeg den? Det har jeg aldri gjort. Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 8. januar Del Skrevet 8. januar Du skrur på tenningen, og venter til glødelampen slukkes, så starter du som normalt. En dieselmotor som er i orden skal starte mer eller mindre umiddelbart etter gløding selv om det er kaldt ute. Det er ikke bra for glødepluggene om man begynner å starte for tidlig. 2 Lenke til kommentar
El burro Skrevet 8. januar Del Skrevet 8. januar Imaginacíon skrev (23 minutter siden): Hvordan gløder jeg den? Det har jeg aldri gjort. Når du skrur på tenningen hakket før nøkkelen vris om så skal det komme opp et glødesymbol som lyser i noen sekunder, når symbolet forsvinner så betyr det at bilen er klar til å startes. Du kan gløde flere ganger ved å skru tenningen av og på. Symbolet ser slik ut. 2 Lenke til kommentar
Imaginacíon Skrevet 8. januar Forfatter Del Skrevet 8. januar Ok takk. Skal prøve dette. Lenke til kommentar
Imaginacíon Skrevet 8. januar Forfatter Del Skrevet 8. januar Jeg hørte nyss om at en del biler har automatisk gløding. Vet ikke om det stemmer, men det høres ut som et fremskritt slik at man slipper å tenke på det. Gjelder dette Hyundai i40 2011 modell? Lenke til kommentar
El burro Skrevet 8. januar Del Skrevet 8. januar Imaginacíon skrev (20 minutter siden): Jeg hørte nyss om at en del biler har automatisk gløding. Vet ikke om det stemmer, men det høres ut som et fremskritt slik at man slipper å tenke på det. Gjelder dette Hyundai i40 2011 modell? Ser ut som din har manuell gløding, om automatisk gløding er et fremskritt er jeg ikke helt enig i. Dette er fra manualen: 1 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 8. januar Del Skrevet 8. januar For at en dieselmotor skal fungere greit i kulden er det helt avgjørende at den får service. Bytte av ymse filtre, oljer og væsker. Kontroll av batteri og lading, og mye mer. Om ikke alt dette får service som det skal så får man problemer med å starte. 1 Lenke til kommentar
Alfred_A Skrevet 8. januar Del Skrevet 8. januar 1 hour ago, Imaginacíon said: Hvordan gløder jeg den? Det har jeg aldri gjort. Vri nøkkel om et steg, vent ihvertfall 10 sekunder, så vri til den starter. Diesel er teknisk sett olje så trenger varme for å bli flytende nok til å bli pumpet videre. Selv gir jeg ihvertfall bil et minimum på 5 minutter før jeg kjører. Diesel bruker mer tid en bensin på å bli skikkelig varm og evt. varme opp bil og tine ruter. 1 Lenke til kommentar
freedomseeker Skrevet 8. januar Del Skrevet 8. januar For meg så høres det ut som om batteriet er dårlig. 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 8. januar Del Skrevet 8. januar Skal ikke være noe problem å starte ved 0C hvis glødeplugger fungerer. Her er min Yaris i 17 kuldegrader. Én gløding og dårlig batteri. Spoiler 2 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 8. januar Del Skrevet 8. januar (endret) Om det er under null grader så er det ofte at den ikke starter med en gang, og da pleier jeg å gløde (til lampen slukker) på nytt for nytt forsøk. Og gjentar en gang til om den ikke starter innen et par sekunder. Endret 8. januar av Svein M 2 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 9. januar Del Skrevet 9. januar 21 hours ago, Imaginacíon said: Jeg hørte nyss om at en del biler har automatisk gløding. Vet ikke om det stemmer, men det høres ut som et fremskritt slik at man slipper å tenke på det. Gjelder dette Hyundai i40 2011 modell? Det kan du jo enkelt finne svaret på selv: Hvis det tar noen sekunder fra du vrir om nøkkelen til startmotoren begynner å gå, så høres det ut som om bilen styrer dette med gløding selv. Men du kan jo se hva som står i bilens brukerhåndbok, da. Lenke til kommentar
Hr Kotelett Skrevet 9. januar Del Skrevet 9. januar Jeg hadde en Proace, den glødet jeg ved å vri om vanlig, la den stå på glødetrinnet i et sekund før jeg vred om. Det funket fjell helt til det var plutselig minus 13, da måtte den gløde mer. Det fant ut etter jeg startet den og det hørtes ut som en katastrofe fremme i panseret. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 9. januar Del Skrevet 9. januar Om du ikke har skiftet glødeplugger noen gang er det godt sannsynlig at du har en eller flere defekte glødeplugger. Bosch anbefaler å skifte dem annethvert år, DET er tull, men hvert tiende år for eksempel... 3 Lenke til kommentar
Deechon Skrevet 9. januar Del Skrevet 9. januar At Diesel er tungstartet i kaldt vær er noe som tilhører fortiden til. De aller fleste skal kunne klare å starte med gang værtfall opp til -20/-25 Høres ut som du burde sjekke glødepluggene dine eller evt rele. Når mitt rele gikk i stykker vinteren '22 ville den ikke starte hvis det var kaldere enn -8. Da blir det hørendes sånn som dette. Lenke til kommentar
Alfred_A Skrevet 9. januar Del Skrevet 9. januar Det som er en greie med diesel vs. bensin, er at diesel er en faktisk olje mot bensin som er raffinert olje. Og som tidligere nevnt at man skal ned i nesten -20 før det begynner å bli et reellt problem. Vinterdiesel som har tilsetningsmidler er også et produkt om man skal være i sinte kalde områder. Er bilen allerede mer tungstartet ved -5 er den nok moden for et besøk på et verksted. 1 Lenke til kommentar
Imaginacíon Skrevet 10. januar Forfatter Del Skrevet 10. januar On 1/9/2025 at 5:36 PM, Hr Kotelett said: Jeg hadde en Proace, den glødet jeg ved å vri om vanlig, la den stå på glødetrinnet i et sekund før jeg vred om. Det funket fjell helt til det var plutselig minus 13, da måtte den gløde mer. Det fant ut etter jeg startet den og det hørtes ut som en katastrofe fremme i panseret. I manualen står det at parkeringsbrems skal være på, bilen skal være i fri, clutch og brems inn, deretter vri nøkkelen om til start, før jeg setter nøkkelen i på-posisjon for å gløde. Det eneste som skjer da er at jeg starter bilen når jeg vrir nøkkelen om til start. Det skal ikke være lett. Noen tips? Lenke til kommentar
kremt Skrevet 10. januar Del Skrevet 10. januar Noen nyere biler har automatisk gløding og start når det er ferdig. Kan være din bil er sånn, ikke mye du kan gjøre annerledes da. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå