Ryuuou Skrevet i går, 15:25 Del Skrevet i går, 15:25 Kjøpte nylig en System 76 linux laptop. Med den hadde preinstalled ubuntu. Andre valg Pop_OS(system76 own linux version). Det ligger noe POP_OS ett eller annet sted i grub eller bios minne. Siden jeg valgte Ubuntu så er det en slags merged version av POP_OS Ubuntu. Der fungerer internet uten problemer. Så prøver jeg å installere Linux Mint Una. Det eneste jeg har greid å fikse er nvme driver trøbbel som gjorde det umulig for Mint å lese de i live session eller install. Så hadde jeg problemer med gpu satt til bare 1024x something. Lav resolution. Nå er det halveis fikset. 4K er på men det er på både i grub menyen(som gjør det gå veldig treigt) og i mint install. Jeg prøver Mint OEM nå. Der kan jeg ikke endre på noe i display settings. Så det er nativt men jeg kan ikke gjøre noe. Endre refresh rate eller resolution. Jeg tror jeg trenger å fikse internet først så jeg kan problemløse nvidia og andre ting senere. Prøvde å sette på network stack i Insyde Bios men det funker fortsatt ikke. Den preinstalled Ubuntu hadde jeg ikke noe problemer med internet så jeg vet ikke hva som gjør at live sessions og nye linux installs ikke funker. Har prøvd å problemløse med gpt. Har også prøvd system76 support. Ikke veldig fleksibelt dette Insyde Bios. Stinker corporate business og wall street ikke brukervennlighet. Det må være noe BIOS settings tror jeg. Dårlig kommunikasjon mellom hardware/bios og linux install/live sessions. ''systemctl status NetworkManager'' Systemctl status network' viser på status. Systemctl restart networkmanager og networking.service funker også. (ip a)Når jeg sjekker hva som er av interface får jeg bare opp loopback ikke noe ethernet eller no. Får også en firmwarebug TPM error i grub start. Vet ikke om dette har noe med det å gjøre. Ifølge gpt så er det ikke det men jeg vet ikke. Hvorfor må det være så komplisert. UEFI har jeg ikke noe god erfaring med. Mer sikkerhet på bekostning av fleksibilitet og brukervennlighet... Prøver jeg å installere windows 7 kan jeg bare glemme det. Det er enda verre. Så er det noen som kan hjelpe meg med å fikse internet på denne laptop? System 76 Bonobo WS OS: Ubuntu 22.04 LTS RAM: 96 GB DDR5 5600 MHz (2x 48GB) GPU: 16 GB GeForce RTX 4090 with 9728 CUDA Cores CPU: 5.8 GHz i9-14900HX - up to 5.8 GHz - 36MB Cache - 8 P-cores and 16 E-cores) Laptop Monitor: 7.3" Matte 4K UHD (144Hz) Display Storage: Samsung 4 TB PCIe4 M.2 SSD Extra Storage: Samsung 8 TB PCIe4 M.2 SSD (4TB + 4TB) BIOS: Insyde BIOS 'https://www.insyde.com/products' Lenke til kommentar
Ryuuou Skrevet i går, 15:32 Forfatter Del Skrevet i går, 15:32 (endret) Har også prøvd noen quiet splash commands. Nano config: GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash acpi=strict maxcpus=32" Grub meny start: quiet splash nomodeset --- quiet splash nouveau.modeset=0 --- Ikke noe display fix der. Måtte sette maxcpus fordi acpi deaktiverte alle de andre 31 cores. Bare 1 core gikk veldig tregt. Endret i går, 15:33 av Ryuuou Lenke til kommentar
tingo Skrevet i går, 18:36 Del Skrevet i går, 18:36 (endret) du trenger sikkert bare og få installert driver for nettverkskort / chip. Har du mulighet for kablet nettverk? (mye enklere å installere noe hvis maskinen er på nett). Hvis du ikke har kablet nett, så kan du bruke en mobiltelefon via usb. Hva sier kommandoen "ip link" i et shell? (den viser hvilke nettverk interface som Linux kjenner til). Her er et eksempel: tingo@tipi5-linux:~ $ ip link 1: lo: <LOOPBACK,UP,LOWER_UP> mtu 65536 qdisc noqueue state UNKNOWN mode DEFAULT group default qlen 1000 link/loopback 00:00:00:00:00:00 brd 00:00:00:00:00:00 2: eth0: <NO-CARRIER,BROADCAST,MULTICAST,UP> mtu 1500 qdisc pfifo_fast state DOWN mode DEFAULT group default qlen 1000 link/ether 2c:cf:67:38:23:fd brd ff:ff:ff:ff:ff:ff 3: wlan0: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc pfifo_fast state UP mode DORMANT group default qlen 1000 link/ether 2c:cf:67:38:23:fe brd ff:ff:ff:ff:ff:ff dette er fra en Raspberry Pi 5, interfacene på din maskin heter sikkert noe annet. Endret i går, 18:36 av tingo rettet den skrivefeil Lenke til kommentar
Ryuuou Skrevet i går, 18:44 Forfatter Del Skrevet i går, 18:44 4 minutes ago, tingo said: du trenger sikkert bare og få installert driver for nettverkskort / chip. Har du mulighet for kablet nettverk? (mye enklere å installere noe hvis maskinen er på nett). Hvis du ikke har kablet nett, så kan du bruke en mobiltelefon via usb. Hva sier kommandoen "ip link" i et shell? (den viser hvilke nettverk interface som Linux kjenner til). Her er et eksempel: tingo@tipi5-linux:~ $ ip link 1: lo: <LOOPBACK,UP,LOWER_UP> mtu 65536 qdisc noqueue state UNKNOWN mode DEFAULT group default qlen 1000 link/loopback 00:00:00:00:00:00 brd 00:00:00:00:00:00 2: eth0: <NO-CARRIER,BROADCAST,MULTICAST,UP> mtu 1500 qdisc pfifo_fast state DOWN mode DEFAULT group default qlen 1000 link/ether 2c:cf:67:38:23:fd brd ff:ff:ff:ff:ff:ff 3: wlan0: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc pfifo_fast state UP mode DORMANT group default qlen 1000 link/ether 2c:cf:67:38:23:fe brd ff:ff:ff:ff:ff:ff dette er fra en Raspberry Pi 5, interfacene på din maskin heter sikkert noe annet. Den viser bare lo ikke eth0 eller wlan. Veldig rart siden når jeg kjører systemctl status NetworkManager så sier den på. Ubuntu fungerer men trolig fordi den er konfigurert med assembly(ikke assembly language). Skal prøve å installere manuelt. Disse er hva jeg fant. cinnamon-common.deb network-manager-gnome.deb linux-firmware.deb wpasupplicant.deb Lenke til kommentar
tingo Skrevet i går, 18:54 Del Skrevet i går, 18:54 (endret) hvis maskinen har installert lspci, så kan du forsøke lspci -k, da får du listet ut pci-enhetene (nettverkskort er oftest blant disse). Igjen eksempel fra Pi5, en "vanlig" x86 PC har en mye lengre liste: tingo@tipi5-linux:~ $ lspci -k 00:00.0 PCI bridge: Broadcom Inc. and subsidiaries BCM2712 PCIe Bridge (rev 21) Kernel driver in use: pcieport 01:00.0 Ethernet controller: Raspberry Pi Ltd RP1 PCIe 2.0 South Bridge Kernel driver in use: rp1 hvis nettverkskort vises uten driver så er det bevis for at driver mangler og må installeres. Endret i går, 18:54 av tingo rettet en skrivefeil (sukk) Lenke til kommentar
Ryuuou Skrevet i går, 19:04 Forfatter Del Skrevet i går, 19:04 lspci -k Ja, ikke noe problem med det men må vente litt. Kjører memtest for øyeblikket. Tar litt tid med 100 gb ram. Skal teste igjen. Gjorde det tidligere men husker ikke eksakt hva som kom opp i terminal output. Lenke til kommentar
Radiosilence Skrevet i går, 19:23 Del Skrevet i går, 19:23 (endret) Linux mint Una er basert på Ubuntu 20.04 og kommer med Kernel 5.4 som sikkert er for gammel for din nye hardware. Jeg tipper nyeste mint "wilma" vil fungere fint. Du kan foreks få internet ved å bruke usb tethering på kabel med mobilen din og oppgradere fra una til Wilma eller bare reinstalere. Endret i går, 19:28 av Radiosilence Lenke til kommentar
Ryuuou Skrevet i går, 19:48 Forfatter Del Skrevet i går, 19:48 24 minutes ago, Radiosilence said: Linux mint Una er basert på Ubuntu 20.04 og kommer med Kernel 5.4 som sikkert er for gammel for din nye hardware. Jeg tipper nyeste mint "wilma" vil fungere fint. Du kan foreks få internet ved å bruke usb tethering på kabel med mobilen din og oppgradere fra una til Wilma eller bare reinstalere. Uff, nei liker ikke de nye Linux Mint versjonene etter Una. Kanskje Ubuntu remix har en ny versjon som passer. Lenke til kommentar
Radiosilence Skrevet i går, 19:54 Del Skrevet i går, 19:54 Du kan ikke kjøre ny hardware på gammel kernel. Bedre å finne noe du liker da. 1 Lenke til kommentar
Ryuuou Skrevet i går, 20:00 Forfatter Del Skrevet i går, 20:00 5 minutes ago, Radiosilence said: Du kan ikke kjøre ny hardware på gammel kernel. Bedre å finne noe du liker da. Linux Mint Una er jo ikke så gammel. Windows 10 2022. 3 år? Kjøpte den i fjor. For gammelt allerede? Det virker helt dumt. Lenke til kommentar
Radiosilence Skrevet i går, 20:03 Del Skrevet i går, 20:03 De fleste driverne ligger i kernel, hvis du kan oppgradere kernelen vil det nok virke, men det virker som unødvendig arbeid for hva som til slutt blir en dead end når Una ikke har support lenger. Una kom ut før hardwaren din, så det synes jeg ikke er noe rart. 1 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet i går, 20:57 Del Skrevet i går, 20:57 Jeg ville ikke kjørt en gammel Linux. Mint 20.2 går ut av support nå i april. Oversikt over Linux Mint versjoner: https://www.linuxmint.com/download_all.php Både Ubuntu og Linux Mint støtter forskjellige desktop som f.eks Cinnamon. For Ubuntu bruker jeg Kubuntu (KDE Plasma). Det er også mulig å bytte desktop (jeg bruker ikke det selv): https://support.system76.com/articles/desktop-environment/ Det er også mulig å bytte kernel. 1 Lenke til kommentar
Ryuuou Skrevet i går, 21:19 Forfatter Del Skrevet i går, 21:19 1 hour ago, Radiosilence said: De fleste driverne ligger i kernel, hvis du kan oppgradere kernelen vil det nok virke, men det virker som unødvendig arbeid for hva som til slutt blir en dead end når Una ikke har support lenger. Una kom ut før hardwaren din, så det synes jeg ikke er noe rart. https://www.kernel.org/ Med denne? Ja, det kan jeg vel men må laste ned manuelt og installere offline. 20 minutes ago, Svein M said: Jeg ville ikke kjørt en gammel Linux. Mint 20.2 går ut av support nå i april. Oversikt over Linux Mint versjoner: https://www.linuxmint.com/download_all.php Både Ubuntu og Linux Mint støtter forskjellige desktop som f.eks Cinnamon. For Ubuntu bruker jeg Kubuntu (KDE Plasma). Det er også mulig å bytte desktop (jeg bruker ikke det selv): https://support.system76.com/articles/desktop-environment/ Det er også mulig å bytte kernel. Ja, kan prøve å oppdatere kernel. Lenke til kommentar
Radiosilence Skrevet i går, 21:24 Del Skrevet i går, 21:24 (endret) https://fostips.com/update-kernel-linux-mint/?amp=1 her er en guide du kan prøve. Ta backup først hvis det er noe du ikke tåler tape. https://www.howtogeek.com/170302/the-htg-guide-to-tethering-your-android-phone/ slik kan du få internet via usb Endret i går, 21:35 av Radiosilence Lenke til kommentar
Ryuuou Skrevet 23 timer siden Forfatter Del Skrevet 23 timer siden (endret) Jeg tror jeg hørte noe om at System 76 skal gjøre coreboot tilgjengelig senere. Tror jeg vil erstatte Insyde Bios med det. Tar litt tid før de gjør det tilgjengelig men jeg tror det kan gå ann. Tror de har allerede begynt å gi ut nye med coreboot men det var før jeg kjøpte min WS Laptop. Endret 23 timer siden av Ryuuou Lenke til kommentar
Radiosilence Skrevet 21 timer siden Del Skrevet 21 timer siden (endret) Bare så det er sakt så er det ingen som anbefaler det du holder på med nå. Manuelt endring av kernel vil kanskje fikse internet for deg, men vil gi deg problemer med Nvidia driverne og er noe du må lese deg opp på. Det er en glitrende måte å lære linux på, men ikke skyld på oss eller linux mint når du får svart skjerm etter en oppdatering. Endret 21 timer siden av Radiosilence Lenke til kommentar
Ryuuou Skrevet 19 timer siden Forfatter Del Skrevet 19 timer siden Det vet jeg allerede. Hadde en lang back and forth med det før jeg fikk det til å fungere skikkelig med Silent Hill 2 Remake. Som trenger proton dx12 og nvidia driver må passe med kernel. Ikke noe problem. Denne OEM Mint er bare midlertidig for å problemløse internet og display. 7 hours ago, tingo said: hvis maskinen har installert lspci, så kan du forsøke lspci -k, da får du listet ut pci-enhetene (nettverkskort er oftest blant disse). Igjen eksempel fra Pi5, en "vanlig" x86 PC har en mye lengre liste: tingo@tipi5-linux:~ $ lspci -k 00:00.0 PCI bridge: Broadcom Inc. and subsidiaries BCM2712 PCIe Bridge (rev 21) Kernel driver in use: pcieport 01:00.0 Ethernet controller: Raspberry Pi Ltd RP1 PCIe 2.0 South Bridge Kernel driver in use: rp1 hvis nettverkskort vises uten driver så er det bevis for at driver mangler og må installeres. Her er hva som vises. lscpi.ini Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 14 timer siden Del Skrevet 14 timer siden Ryuuou skrev (11 timer siden): Linux Mint Una er jo ikke så gammel. Windows 10 2022. 3 år? Kjøpte den i fjor. For gammelt allerede? Det virker helt dumt. Hvis du nylig kjøpte en ny Laptop fra System 76 så kan jeg love deg at en distro fra 2022 er alt for gammelt for hardwaren din, og det har du jo erfart selv. Du må installere noe nyere. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 9 timer siden Del Skrevet 9 timer siden Jeg ser at Ubuntu 24.04 LTS (Noble Numbat) kom med Linux kernel 6.8. Så det er vel den elste Linux og Kernel jeg ville brukt. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Det som er "morsomt" med lspci -k output er jo at ethernet-kontrolleren vises 05:00.0 Ethernet controller: Intel Corporation Device 3102 (rev 04) Subsystem: CLEVO/KAPOK Computer Device 3701 mens Wifi ikke gjør det. Det kan jo hende at maskinen er såpass ny at Wifi ikke er koblet via PCI (Express), men det er fremdeles uvanlig. Hvilken modell er dette? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå