Gjest c79ef...1d7 Skrevet 8. januar Del Skrevet 8. januar Har noen brukt denne? Er den roende på hjernen og angst- mer enn alimemazin? trenger å virkelig får roa hjernen og også Være rolig og få slappa av på dagen Anonymous poster hash: c79ef...1d7 Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 8. januar Del Skrevet 8. januar Ja, brukte den aktivt i flere år for 15+ år siden. Det er først å fremst et antipsykotisk legemiddel, som hindrer psykose og "stemmer" man måtte ha. Bivirkningene er kraftige, og det er en medisin som kun svært psykisk syke skal og bør bruke - mtp alvorlighetsgraden av bivirkningene. (les: Nytteverdi opp mot risiko/bivirkninger). Den gir ingen rus, og ikke noe "avslappende" effekt. (selv om personer selvsagt reagerer ulikt.....) Den har lite effekt på angst. Men du får en "tåkehjerne" som er alt annet enn behagelig. Jeg la dessuten på meg 20+ kilo på 6 måneder når jeg ble satt på Zyprexa. Dersom du trenger å "roa hjernen" - så gå deg en lang tur, på 1+ time. Det er den beste medisinen du kan noen sinne få! Lenke til kommentar
Gjest c79ef...1d7 Skrevet 10. januar Del Skrevet 10. januar Milhouse85 skrev (På 8.1.2025 den 19.29): Ja, brukte den aktivt i flere år for 15+ år siden. Det er først å fremst et antipsykotisk legemiddel, som hindrer psykose og "stemmer" man måtte ha. Bivirkningene er kraftige, og det er en medisin som kun svært psykisk syke skal og bør bruke - mtp alvorlighetsgraden av bivirkningene. (les: Nytteverdi opp mot risiko/bivirkninger). Den gir ingen rus, og ikke noe "avslappende" effekt. (selv om personer selvsagt reagerer ulikt.....) Den har lite effekt på angst. Men du får en "tåkehjerne" som er alt annet enn behagelig. Jeg la dessuten på meg 20+ kilo på 6 måneder når jeg ble satt på Zyprexa. Dersom du trenger å "roa hjernen" - så gå deg en lang tur, på 1+ time. Det er den beste medisinen du kan noen sinne få! Hørtes skummelt ut er allerede ekstremt tåkete Anonymous poster hash: c79ef...1d7 Lenke til kommentar
Gjest c79ef...1d7 Skrevet 10. januar Del Skrevet 10. januar Milhouse85 skrev (På 8.1.2025 den 19.29): Ja, brukte den aktivt i flere år for 15+ år siden. Det er først å fremst et antipsykotisk legemiddel, som hindrer psykose og "stemmer" man måtte ha. Bivirkningene er kraftige, og det er en medisin som kun svært psykisk syke skal og bør bruke - mtp alvorlighetsgraden av bivirkningene. (les: Nytteverdi opp mot risiko/bivirkninger). Den gir ingen rus, og ikke noe "avslappende" effekt. (selv om personer selvsagt reagerer ulikt.....) Den har lite effekt på angst. Men du får en "tåkehjerne" som er alt annet enn behagelig. Jeg la dessuten på meg 20+ kilo på 6 måneder når jeg ble satt på Zyprexa. Dersom du trenger å "roa hjernen" - så gå deg en lang tur, på 1+ time. Det er den beste medisinen du kan noen sinne få! Men hvordan bivirknknher? har du prøvd andre tilsvarende medisiner? Anonymous poster hash: c79ef...1d7 Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 10. januar Del Skrevet 10. januar Gjest c79ef...1d7 skrev (2 timer siden): Men hvordan bivirknknher? har du prøvd andre tilsvarende medisiner? Anonymous poster hash: c79ef...1d7 Ja. Men du bør aldri lete etter "svar" - type virkning, bivirkninger osv... på nett. Så jeg velger å ikke svare. Slike ting bør du ta med legen din. Det er direkte farlig å "eksperimentere" å være sin egen doktor, ved å lete etter medisiner på nett og andre sine erfaringer / hva som fungerer for andre. Du er unik, du er spesiell, din kropp, psyke, helse og historikk er så unik. At du aldri kan sammenlikne deg selv med noen andre. Derfor er det legen som, i samarbeid med deg, forsøker å finne best mulig hjelp. Husk at medisinen i seg selv aldri er en "mirakel-løsning" - det er et hjelpemiddel. Mesteparten av jobben må du selv gjøre, i form av helt konkret arbeid. Fysisk trening, terapi - eller bittesmå mikroskopiske endringer i hverdagen. Jeg har tro på fysisk trening.... og det er noe ALLE kan få til. Uansett! Og du trenger ikke melde deg inn i SATS for å starte... men lag en plan. Du kan begynne med å gå til postkassestativet 1x dagen. Neste uke går du 2 x dagen (morgen og kveld). Om en måned, går du til enden av gata der du bor - 1 x dagen. osv.... Så får du en mestringsfølelse. Som gir motivasjon, og mer "ro i hodet". Det å sitte på sofaen og knaske piller å vente på at det gjør susen, fungerer rett å slett ikke. 1 Lenke til kommentar
b-real Skrevet 10. januar Del Skrevet 10. januar 2 hours ago, Guest c79ef...1d7 said: Men hvordan bivirknknher? har du prøvd andre tilsvarende medisiner? Anonymous poster hash: c79ef...1d7 https://www.felleskatalogen.no/medisin/zyprexa-zyprexa-velotab-cheplapharm-565738#bivirkning Lenke til kommentar
Gjest c79ef...1d7 Skrevet 10. januar Del Skrevet 10. januar Milhouse85 skrev (5 timer siden): Ja. Men du bør aldri lete etter "svar" - type virkning, bivirkninger osv... på nett. Så jeg velger å ikke svare. Slike ting bør du ta med legen din. Det er direkte farlig å "eksperimentere" å være sin egen doktor, ved å lete etter medisiner på nett og andre sine erfaringer / hva som fungerer for andre. Du er unik, du er spesiell, din kropp, psyke, helse og historikk er så unik. At du aldri kan sammenlikne deg selv med noen andre. Derfor er det legen som, i samarbeid med deg, forsøker å finne best mulig hjelp. Husk at medisinen i seg selv aldri er en "mirakel-løsning" - det er et hjelpemiddel. Mesteparten av jobben må du selv gjøre, i form av helt konkret arbeid. Fysisk trening, terapi - eller bittesmå mikroskopiske endringer i hverdagen. Jeg har tro på fysisk trening.... og det er noe ALLE kan få til. Uansett! Og du trenger ikke melde deg inn i SATS for å starte... men lag en plan. Du kan begynne med å gå til postkassestativet 1x dagen. Neste uke går du 2 x dagen (morgen og kveld). Om en måned, går du til enden av gata der du bor - 1 x dagen. osv.... Så får du en mestringsfølelse. Som gir motivasjon, og mer "ro i hodet". Det å sitte på sofaen og knaske piller å vente på at det gjør susen, fungerer rett å slett ikke. Nå vet ikke du noe min situasjon så det å komme med slike forslag er vel så dumt faktisk. (og psykiater nærmest ber meg selv finne og velge medisin - for må jo bare prøve noe…) Anonymous poster hash: c79ef...1d7 Lenke til kommentar
joandreas Skrevet 10. januar Del Skrevet 10. januar (endret) Finnes andre råd enn piller på det med søvn. Vær litt forsiktig med ta med problemene i senga. eller scrolle til man finner noe som virker. (har fra før av betalt for kursene hennes. da før det ble lagt ut gratis) Endret 10. januar av joandreas 1 Lenke til kommentar
halnes1 Skrevet 11. januar Del Skrevet 11. januar Gjest c79ef...1d7 skrev (16 timer siden): Nå vet ikke du noe min situasjon så det å komme med slike forslag er vel så dumt faktisk. (og psykiater nærmest ber meg selv finne og velge medisin - for må jo bare prøve noe…) Anonymous poster hash: c79ef...1d7 Dette høres helt ko ko ut, at du skal velge å prøve ut medisiner på egen hånd. Hvor får du medisinene fra og eller hvem skriver de ut etter du har valgt noe? Jeg har slitt med søvn i snart 19 år etter en arbeidsulykke. Jeg bruker imovane siden jeg har kraftig tinitus i begge ører og sliter med fantom smerter, men når jeg skal sove så må jeg fokusere på å slappe av ellers sovner jeg ikke. Det er for min del lettere å sovne når natten er over for da blir det litt varmere og det reagerer kroppen positivt på. Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 11. januar Del Skrevet 11. januar halnes1 skrev (1 time siden): Dette høres helt ko ko ut, at du skal velge å prøve ut medisiner på egen hånd. Hvor får du medisinene fra og eller hvem skriver de ut etter du har valgt noe? Jeg har slitt med søvn i snart 19 år etter en arbeidsulykke. Jeg bruker imovane siden jeg har kraftig tinitus i begge ører og sliter med fantom smerter, men når jeg skal sove så må jeg fokusere på å slappe av ellers sovner jeg ikke. Det er for min del lettere å sovne når natten er over for da blir det litt varmere og det reagerer kroppen positivt på. Ja, det er helt ko-ko. En psykiater med 6+ års utdannelse, ber ikke pasientene sine finne medisiner på egen hånd. Det sier seg selv. Men; i dette tilfelle - når TS føler seg angrepet, grunnet h*s sårbare situasjon. Bruker man det man kan av argumenter i mot. Selv om hensikten min (og alle andre som varer her inne) bare er god. TS er overbevist om at det er piller som trengs, og vil ikke ta inn over seg andre ting enn det. Punktum. Når det er sagt; når det gjelder søvn og det å "roe ned kroppen" - er det så utrolig mye man kan gjøre, som har vel så stor effekt som medisiner. Her er noen forslag: Kutte ned på skjermtid, ikke ta med mobilen til soverommet (de fleste bruker argumentet "jammen, jeg må ha alarm" - vel, da kjøper du en billig vekkerklokke på Clas Ohlson til 49 kr,-), urte-te / beroligende te, kutte ned på koffein, fysisk aktivitet på dagtid, varmeteppe, luktlys, rolig musikk, meditasjon, yoga, melatonin, mindfulness, søvnkurs (som @joandreas nevnte) + + + + + + Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå