Gå til innhold

Nytt hovedkort og får ikke aktivert windows

Anbefalte innlegg

Hei! 
jeg oppgraderte pc med ny cpu og hovedkort. Og det var selvfølgelig ikke før etter dette var gjort jeg oppdaget at Windows følget med det gamle hovedkortet. Så jeg får ikke aktivert Windows med den gamle nøkkelen som fulgte med PC-en da den var ny. 

jeg har en utgått prøveversjon av win 11. det jeg lurer på er om jeg bare kan laste ned og installere gratisversjon av win 10 og kjøre den i stedet. Litt kjedelig og måtte kjøpe enda en versjon av Windows. 

takk for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (På 8.1.2025 den 16.03):

Det er helt lovlig å laste ned Windows fra Microsoft og installere uten å aktivere.

Du vil få et vannmerke på skrivebordet og noen funksjoner fungerer ikke, men det går mest på utseende. 

Det har vel òg vore litt slik at ein kan installera uaktivert Windows 10 og oppdatera til aktivert Windows 11. Usikker på om det fortsatt er slik?

Lenke til kommentar
On 1/13/2025 at 10:36 AM, ilpostino said:

Dette ordner seg ved at du kjøper en ny lisens til Windows 11.

Og det kan man kjøpe fra ulike "Microsoft partners" som gjerne selger dem for $10 - $15.

I motsetning til hva mange tror, så har dette ikke noe med "piratkopiering" å gjøre. Disse lisensene selges i full åpenhet uten at Microsoft protesterer det minste, noe som gjør det meningsløst å bruke $150 (eller hva det nå koster) på å kjøpe en lisens fra Microsoft.

Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (2 timer siden):

Og det kan man kjøpe fra ulike "Microsoft partners" som gjerne selger dem for $10 - $15.

I motsetning til hva mange tror, så har dette ikke noe med "piratkopiering" å gjøre. Disse lisensene selges i full åpenhet uten at Microsoft protesterer det minste, noe som gjør det meningsløst å bruke $150 (eller hva det nå koster) på å kjøpe en lisens fra Microsoft.

Det er et gråmarked. I noen land er lisensene billigere, de er ikke lov å selge utenlands men det skjer likevel. Microsoft har valgt, av en eller annen grunn, ikke å forfølge det. Trolig er det mer kostbart enn det er verdt, det er ikke der Microsoft tjener pengene sine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...