geirankesund Skrevet i går, 12:24 Del Skrevet i går, 12:24 La oss si jeg selger en bil og en person legger inn ett depositum for at jeg skal holde av bilen. Personen trekker seg ut av avtalen om kjøp, jeg har krav på å beholde depositumet men kan jeg foreta ett dekningssalg? Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet i går, 12:37 Del Skrevet i går, 12:37 12 minutes ago, geirankesund said: La oss si jeg selger en bil og en person legger inn ett depositum for at jeg skal holde av bilen. Personen trekker seg ut av avtalen om kjøp, jeg har krav på å beholde depositumet men kan jeg foreta ett dekningssalg? Kommer an på avtalen. Premisset om et depositum vil være at man kan trekke seg og kun tape depositumet. Men alt avhenger av hva som er avtalt. Lenke til kommentar
geirankesund Skrevet i går, 12:47 Forfatter Del Skrevet i går, 12:47 7 minutes ago, bzzlink said: Kommer an på avtalen. Premisset om et depositum vil være at man kan trekke seg og kun tape depositumet. Men alt avhenger av hva som er avtalt. Jeg ble gitt et bud og godttok budet men personen vil trekke tilbake depositumet og ikke kjøpe bilen. Det ble gjort via facebook messenger. Lenke til kommentar
El burro Skrevet i går, 12:58 Del Skrevet i går, 12:58 Du må kalle det håndpenger og ikke depositum, uansett så må det fremgå tydelig hva som gjelder om en av partene trekker seg fra avtalen. https://snl.no/håndpenger Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet i går, 12:58 Del Skrevet i går, 12:58 umulig å komme med noe svar uten å vite hva som var avtalt. Dersom han kom med et bud uten forbehold, så kan du foreta dekningssalg. Men hva som er rett og hva man klarer å gjøre krav på er 2 forskjellige ting. Jeg hadde nok ikke forsøkt å kreve det uten at det var undertegnet en salgskontrakt. https://advokatveiledning.no/artikler/kontrakt/erstatning-for-kontraktsbrudd-pa-bil/ Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet i går, 14:15 Del Skrevet i går, 14:15 Dette er ein avtale der det ikkje finnes standardvilkår du kan støtte deg på. Her er det heilt avhengig av kva som er avtalt. Er det einigheit mellom kjøpar og selgar at disse handpengane er ei sikkerheit som selgar har rett til å behalde? Eller er det rom for å hevde at dette "depositumet" er fyrste delbetalinga? Etter kjøpslova så har du rett som selger rett til å kreve oppfylling av avtalen, altså at du krever at kjøper skal betale full kjøpssum og at du skal få levere frå deg bilen. Du kan også heve avtalen. Spørsmålet er kva som er i din interesse å gjere, mest truleg er er nok du som selger mest kjent med å kreve at kjøper skal oppfylle sin del av avtalen ved å kjøpe bilen, men igjen er det litt avhengig av kva som konkret er avtalt, herunder om du har avtalt at kjøper kan trekke seg frå avtalen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå