Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Noe stjeler lagringsplass på pc'n min!

Anbefalte innlegg

Nå har jeg holdt på med dette i flere dager, og jeg finner ikke ut av hva som stjeler omtrent all lagringsplass! Så tenkte jeg at jeg kunne bare ta backup av alle filene mine som var tilsammen 5GB, og gjenopprette pc til fabrikkinnstillingen for å få en ny start. Men til det må dataen ha 20GB ledig plass på hardisk. Jeg har bare 5GB ledig av 116GB...

Jeg har prøvd diskopprydding. Da er det bare snakk om noen få MG som jeg kan slette. Jeg har slettet alle apper, inkludert office 365 og til og med alle innebygde som paint, kalkulator osv. Jeg har slettet papirkurv og filer i temp mappa. Jeg greide å skrape sammen 10GB ledig til slutt, men så plutselig så står det nå bare 5GB ledig. Jeg har prøvd å oppdatere Windows 11, men der måtte jeg også ha mer plass, det sto først at jeg kunne ha et ekstern minne på minimum 10GB, men så kom det opp at jeg fortsatt måtte kvitte meg med noe data først. (Kun 1,5 GB) men jeg har sletta alt jeg tenkes kan og aner ikke hva mer jeg kan slette..

Noen som kan hjelpe meg her? Jeg vil helst bare slette alt nå og starte på scratch med fabrikkinnstillingen..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flere måter å løse det på.

Kjøres det kryptering av disken? Når den pågår reduseres tilsvarende ledig plass.

Benytte programvare som kan vise hva plassen går til. TreeSize er et eksempel.

Installere Windows på nytt via minnepinne. Last ned siste utgave fra Microsoft, og installer på nytt. Da sletter en også alle partisjoner under installasjonen. Krever ingen ledig diskplass for selve installasjonen. Men, det kreves noe ledig for å overføre Windows til USB minnepinnen.

Å lage minnepinnen kan gjøres via annen pc.

Endret av toralfb
Lenke til kommentar
Just now, MegIkkjeDeg! said:

Takk for svar. Dette har jeg gjort, som jeg skrev i innlegget. Fikk bare slettet noen MB, så hjalp lite.

Går ut i fra du valgte "Clean up System Files" også? Det er ofte mange GB ekstra der.

Går ellers ut i fra du har en 128GB SSD. Noe som er i minste laget for Windows 10/11.

• Liker 2
Lenke til kommentar
toralfb skrev (25 minutter siden):

Flere måter å løse det på.

Kjøres det kryptering av disken? Når den pågår reduseres tilsvarende ledig plass.

Benytte programvare som kan vise hva plassen går til. TreeSize er et eksempel.

Installere Windows på nytt via minnepinne. Last ned siste utgave fra Microsoft, og installer på nytt. Da sletter en også alle partisjoner under installasjonen. Krever ingen ledig diskplass for selve installasjonen. Men, det kreves noe ledig for å overføre Windows til USB minnepinnen.

Å lage minnepinnen kan gjøres via annen pc.

Takk for at du tok deg tid til å svare! 🤗 Hvis det var BitLocker du mente ang kryptering så er den deaktivert.

Jeg skal teste ut tipsene dine. Takk! ☺️

Lenke til kommentar
14 minutes ago, MegIkkjeDeg! said:

Takk for svar. Dette har jeg gjort, som jeg skrev i innlegget. Fikk bare slettet noen MB, så hjalp lite.

Sjekk størrelsen på katalogen C:/Windows/System32/DriverStore.

(Edit) Forklaring:
Du nevnte at noe stjeler disken din, og at det ble verre når du oppdaterte. Når du kjører en oppdatering og det finnes nye versjoner av drivere, blir ikke de gamle slettet. Det spiser diskplass som ikke frigjøres av de vanlige verktøyene. Og noen av disse driverne kan være ganske store så du ønsker ikke en ny backup for hver måned. Spesielt Intel-drivere har spist av den lille SSD-plassen jeg hadde på min Tablet PC. Du må laste ned et eget verktøy for å rydde i driver store.

Endret av tommyb
Bakgrunnsinfo
Lenke til kommentar

Kan fort rydde opp plass tilsvarende størrelse på minne ved å bruke denne kommandoen i CMD (høyreklikk på CMD og velg "kjør som administrator")

powercfg -h off

Det fjerner en temp-fil som kun brukes som lagring for alt som ligger i minne når man setter maskinen i hibernate, men det valget er så godt som ikke-eksisterende lenger, så fila er rimelig bortkastet.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (7 minutter siden):

Går ut i fra du valgte "Clean up System Files" også? Det er ofte mange GB ekstra der.

Går ellers ut i fra du har en 128GB SSD. Noe som er i minste laget for Windows 10/11.

Ja, jeg har gjort det også.

Jeg har litt for lite kunskap om maskinvare, men det står 128GB og at det er lokal disk. Så da er det kanskje ikke SSD heller? 

Lenke til kommentar
tommyb skrev (13 minutter siden):

Sjekk størrelsen på katalogen C:/Windows/System32/DriverStore.

(Edit) Forklaring:
Du nevnte at noe stjeler disken din, og at det ble verre når du oppdaterte. Når du kjører en oppdatering og det finnes nye versjoner av drivere, blir ikke de gamle slettet. Det spiser diskplass som ikke frigjøres av de vanlige verktøyene. Du må laste ned et eget verktøy for å rydde i driver store.

Takk for svar! 🤗

DriveStor har en størrelse på 3,3GB, så det kan ikke være det som er problemet. 

Lenke til kommentar

Ok. Skulle du ønske å rydde noe av de 3,3GB der, så heter verktøyet jeg brukte DriverStoreExplorer. For eksempel har jeg to kopier av Intels skjermdrivere (iigd_dch.inf) som hver er på 1,2 Gb. Da utgjør det jo raskt en forskjell på en 128GB SSD. Før jeg ryddet opp hadde jeg en kopi av hver versjon av disse, og det ble endel tilsammen siden Intel omtrent kommer med oppdateringer månedlig.

For å finne dette brukte jeg også overnevnte windirstat.

Endret av tommyb
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Kom akkurat over denne filen på 4GB. Appdata, Android. Den er vel strengt tatt ikke nødvendig eller? 

Men slik i utgangspunktet, det burde vel enkelt gå ann å bare slette alt og gå tilbake til fabrikk instillinger? Kjenner jeg begynner å bli lei av å bruke så mye tid på dette..😵

20250108_105359~2.JPG

Lenke til kommentar

Jeg ville bare avinstallert den Dell backup greia og 'called it a day'.

- For Dell, you can uninstall Support Assist and that will delete the folder.

Edit: mer og bedre info i lenken i innlegget over mitt, men hvis du ikke aktivt bruker Dell-programvaren, får du jo frigitt halve disken med å fjerne det.

Endret av tommyb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...