Gå til innhold

USA sin invasjon av Grønland

Anbefalte innlegg

50 minutes ago, VifteKopp said:

Mange på Grønland vil jo løsrive seg fra Danmark. Men da må de si ha det til milliarder i subsidier, og de inntektene må jo erstattes. Da kan nok et tilbud fra USA være fristende, selv om de neppe får representasjon i Kongressen.  

De vil løsrive seg fra danmark, på samme måte som vi ville løsrive seg fra Sverige og Danmark, dvs være en uavhengig nasjon. Da passer det dårlig med nasjonalromantikken å løsrive seg for å bli en del av et annet nytt land i form av et amerikansk territorie (typ Guam). 

Endret av shockorshot
  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
shockorshot skrev (2 minutter siden):

De vil løsrive seg fra danmark, på samme måte som vi ville løsrive seg fra Sverige og Danmark, dvs være en uavhengig nasjon. Da passer det dårlig med nasjonalromantikken å løsrive seg for å bli en del av et annet nytt land i form av et amerikansk territorie (typ Guam). 

De vil nok fort savne Danmark der ja.

• Liker 1
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (3 minutter siden):

De vil nok fort savne Danmark der ja.

Minner meg om glassperler til indianere dette Trump prøver å få til. Og får han ikke kjøpt det med å dele ut glassperler så sier han maktbruk er neste steg. Det høres ikke ut som en god deal for hverken  Grønland,Danmark,EU eller verdensfreden. 

Mannen er bonkers..bur han inn er mitt råd.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, shockorshot said:

Det står de fritt til å gjøre, kan det virke som. Om ikke Danmark tar en Spania, da, og nekter helt. Men dette er noe som har vært sett på som en mulighet i mange år, og ikke noe som vekker oppmerksomhet.

Det nye er den abnorme innblandingen i indre danske forhold, i tillegg til trusler. Det er nytt og sjokkerende. I utgangspunktet burde Danmark hentet hjem sin ambassadør, og EU burde uttalt seg. Trump jr. kunne blitt arrestert som spion. Men senior er ikke president enda.

Endret av Rhabagatz
  • Liker 2
Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (2 minutter siden):

Men de kan jo late som om de er interessert i en viss USA-forbindelse, som et forhandlingskort mot danskene ...

Slik snakker man om man er uten moral og tror alt kan kjøpes. Minner meg om karakteren som skrøt av grådighet..

Lenke til kommentar
shockorshot skrev (18 minutter siden):

Absolutt, men Grønland trenger penger. Såvidt jeg kan se, bidrar Danmark med 25% av landets BNP. Det må dekkes inn ved løsrivelse, hvis ikke vil Grønland kollapse før de i det hele tatt har kommet i gang. La oss si at Trump er villig til å doble beløpet og dekke inn 50%, som er vekslepenger for USA, mot å oppgi deler av suvereniteten? 

Det er ikke fullstendig urealistisk. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (24 minutter siden):

Men de kan jo late som om de er interessert i en viss USA-forbindelse, som et forhandlingskort mot danskene ...

Jeg synes slik oppførsel er tøvete og bøllete. Spesielt ovenfor en NATO-alliert, men uansett egentlig.

Endret av DukeNukem3d
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, VifteKopp said:

Absolutt, men Grønland trenger penger. Såvidt jeg kan se, bidrar Danmark med 25% av landets BNP. Det må dekkes inn ved løsrivelse, hvis ikke vil Grønland kollapse før de i det hele tatt har kommet i gang. La oss si at Trump er villig til å doble beløpet og dekke inn 50%, som er vekslepenger for USA, mot å oppgi deler av suvereniteten?

Hva er en slik garanti verd? Hvis du spør folk som har inngått kontrakter med Trump tidligere, så vil nok de anbefale grønlenderne om å be om å få pengene up front ...

Hvis Grønland får en stor slump penger som de kan sette inn i et "oljefond", så har de kanskje noe de kan leve av framover. Hvis det er snakk om et årlig beløp, ville jeg nok ha vært litt mer skeptisk.

• Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (21 minutter siden):

Hylekoret faller for skremselspropagandaen ja.

Venstresiden tapte valget, get over it.

Vel,noen av oss blir faktisk skremt av å høre på galskapen som tyter ut av mannen og hans tilhengere. Ikke bare skremt,men urolig I magen..ja fysisk berørt Mao. Det har jeg for egen del aldri blitt av verdens galninger. Selv Putin fremstår jo som rasjonell i sammenligning...og det sier vel det meste om hvordan Trump kan virke inn på psyken til folk. 

Og han har ikke tatt over stafettpinnen en gang ennå. Tør ikke planlegge tur til USA som følge av den gale mannen. Nei..steng han inne...

• Hjerte 2
Lenke til kommentar

hvis grønnlenderne går for løsrivelse i den planlagte folkeavstemningen, kan vel også Norge hive seg på budrunden og kjøp eller leie for å utvinne naturressurser. Skal være store forekomster av verdifulle metaller der (og vi kan droppe gruvedrift i til havs) , og olje. Vi er kanskje en bedre partner for Grønnland enn Trump/USA  :whistle:

• Liker 2
Lenke til kommentar
17 hours ago, frohmage said:

Forrige gang snakket han om å "kjøpe Grønland", som kunne avvises med å si at landet ikke er til salgs. Nå utelukker han ikke å bruke økonomiske eller militære virkemidler mot en alliert nasjon for å tilegne seg landområder. Det er noe ganske annet. Hva synes du selv om Trumps forslag? Hva om det var (eller blir) Svalbard?

Grønland har aldri vært dansk i utgangspunktet. Helt utrolig å bevitne at historieløse nordmenn argumenterer for fortsatt dansk kontroll over en koloni som ble fraranet Norge.

Og når det gjelder Svalbard: Mange analytikere tror at dersom Putin skulle finne på å prøve seg på Nato, er det Svalbard som er først ut. Amerikanske baser på Svalbard vil følgelig være en ubetinget fordel for vår sikkerhet, i likhet med Grønland. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (20 minutter siden):

Hva er en slik garanti verd? Hvis du spør folk som har inngått kontrakter med Trump tidligere, så vil nok de anbefale grønlenderne om å be om å få pengene up front ...

Hvis Grønland får en stor slump penger som de kan sette inn i et "oljefond", så har de kanskje noe de kan leve av framover. Hvis det er snakk om et årlig beløp, ville jeg nok ha vært litt mer skeptisk.

Personlig ville jeg ikke stolt et sekund på Trump, men hvis han slipper en stor nok pengesekk på grønlendernes dørstokk kan du ikke se bort i fra at de skifter side.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...