Nordvarg Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden MAGA’s propagandamaskineri jobber allerede beinhardt for å hamre inn Trumps beskjed: (Legg merke til tittelen på FOX-segmentet) Til dere som forsøker å normalvaske, tøyse bort eller bortforklare Trumps utspill: Slutt! Han mener det han sier. Forskjellen fra sist gang, er at han kun har tilretteleggere rundt seg denne gangen. NATO er i ferd med å dø. Europa må opprette en alternativ militærallianse brennkvikt. 6 1 Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden Taylor skrev (11 timer siden): Amerika kan ikke bare "ta over" Grønnland fordi Trump har lyst til det. Grønnland har sine egne regler og lover. Trump er lovløs Bare minner om at EU tenkte i samme baner for noen år siden: https://www.nrk.no/okonomi/tyskland_-hellas-kan-selge-oyene-1.7022732 2 Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden obygda skrev (14 timer siden): Når vil USA invadere Grønland? USA har aldri gjort territorielle krav utenfor USA. At de skal begynne med det nå er helt usannsynlig. 2 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden er det noe håp om at toppene innen militæret/Pentagon evt. kan eller vil motsette seg en ordre om å invadere Grønnland? Vi snakker jo tross alt om et Nato-medlem land, og Grønland inkluderes vel i Danmark i så måte? Mener å huske at man som soldat/offiser ikke har plikt å utføre ordre som åpenbart er rettstridig, dvs. kan ikke i ettertid skylde på "jeg bare fulgte ordre". 1 Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden aklla skrev (12 timer siden): Grønland kan forhåpentligvis og bør vel kaste ut den amerikanske basen der ASAP? Uavhengig av om han mener alvor eller ikke, så bør den legges ned. Man lar ikke land som potensielt er en trussel få ha militære baser eller utstyr i eget land.. Da ville Grønland bli like sårbart som Svalbard, og det er det ingen som ønsker. 1 1 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden – Det kommer ikke på tale at EU vil la et annet land angripe grensene til EU, uansett hvem de er. Vi er et sterkt kontinent. Det sier Frankrikes utenriksminister Jean-Noel Barrot onsdag, etter å ha blitt spurt om Trups siste utspill om å innlemme Grønland i USA. https://www.tv2.no/direkte/jpybz/siste-nytt/677e3374be01b7e0ca141abc/frankrike-advarer-trump-etter-gronlandutspill 3 1 2 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden Nordvarg skrev (22 minutter siden): NATO er i ferd med å dø. Europa må opprette en alternativ militærallianse brennkvikt. dog, for å virke avskrekkende nok på Putin, måtte en slik allianse ha et langt større atomvåpen-arsenal. Det skal litt til for å erstatte USA sin slagkraft på det området. Og, er det ikke litt atomvåpen vegring i mange/fleste EU-land? På andre områder, dvs. konvensjonell krigføring, er vi dog nok på høyde, eller bedre enn det og. 1 Lenke til kommentar
Mars2029 Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden (endret) Nordvarg skrev (31 minutter siden): MAGA’s propagandamaskineri jobber allerede beinhardt for å hamre inn Trumps beskjed: (Legg merke til tittelen på FOX-segmentet) Til dere som forsøker å normalvaske, tøyse bort eller bortforklare Trumps utspill: Slutt! Han mener det han sier. Forskjellen fra sist gang, er at han kun har tilretteleggere rundt seg denne gangen. NATO er i ferd med å dø. Europa må opprette en alternativ militærallianse brennkvikt. Normalvaske Trump kan jeg ikke forestille meg det er mange som gjør, fyren er definitivt noe for seg selv. Tror en del av det er ment som tøys, blant annet det med Canada. Når det gjelder Panama så er det nok mest en forhandlingsteknikk for å få bedre vilkår. Grønland er de nok veldig seriøse på å få dog, men det vil ikke si at det vil gå til bruk av militærmakt bare fordi Trump enkelt svarer "nei" på et spørsmål om han vil utelukke bruk av BÅDE militærmakt og økonomiske sanksjoner, det er krisemaksimering å være bekymret for det. Endret 18 timer siden av Mars2029 2 Lenke til kommentar
Donkey Kong Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden USA/Trump vil aldri ta Grønland mot Danmarks vilje, og jeg tror ikke Trump egentlig forventer at det vil skje. Dette handler nok egentlig om noe annet. Kanskje tilgang til ressurser eller utvidelse av militærbasen på Grønland. "Be om for mye når du egentlig vil ha det mindre"- taktikken. 5 Lenke til kommentar
Homba Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden https://www.vg.no/nyheter/i/GyqJbl/trumps-soenn-anklager-danmark-for-rasisme-mot-groenlendere Denne strategien har vi vel hørt før. Lokalbefolkningen må beskyttes mot sine undertrykkende myndigheter. 4 1 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden bo1e skrev (1 time siden): Det vanvittige er jo at de som skal lede verdens mektigste land, liksom the world police, er så vekkreist at de kan komme med sånne uttalelser. Det er dramatisk i seg selv. Å lefle med bruk av militær makt og økonomisk utpressing mot sine allierte bør være fullstendig uakseptabelt og det bør komme noen svært skarpe reaksjoner på den typen uttalelser. Og at USA velger seg sånne ledere bør være en kraftig vekker og bør føre til endring mot et tankesett som ikke er å være fullstendig avhengig av USA på alle måter. USA er ikke en pålitelig og forutsigbar alliert sånn som situasjonen der er nå. Det går ikke an å skylde på Trump og tro at dette er over når Trumps tid er over. De har valgt dette selv, eller vært ute av stand til å velge noe annet. Jeg er helt enig i at vi må kutte ned vår avhengighet av USA. Og jeg er enig i at Trumps insinuering ikke skal så uimotsagt. Samtidig er det viktig å forholde oss til fakta: Trump har ikke ytret ønske om ta Grønland med militær makt. Det han har gjort er å ikke ville avkrefte bruk av militær eller økonomisk makt for å ta over Grønland i ytterste konsekvens, etter spørsmål fra en journalist. Det er alvorlig, men absolutt ikke det samme som en "militær trussel mot en alliert". Vi må også huske at Trump har vært president før. Også den gang kom han med sinnsyke uttalelser, påstander og løfter, og nesten ingenting ble faktisk gjennomført. Hele denne saken (og denne tråden) bygger på et "nei" i forbifarten under en pressekonferanse. Trump sier mye, men gjør veldig lite. Om vi først skal bruke energi på å bekymre oss for noen, tenker jeg heller det må være Hitler 2.0 i vårt naboland i nord eller Ole Brumm fra Kina. De utgjør en mye mer reell trussel mot hele verden enn den orange klovnen over atlanteren. 1 1 Lenke til kommentar
Megane11 Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden Rhabagatz skrev (57 minutter siden): P.S.: Vi må også huske på at det ikke er så lenge siden USA hadde en doktrine som gikk ut på å svekke Europa globalt (Eisenhower-doktrinen). Den gang var Europa avhengig av USA, det er vi ikke lenger. Faktisk kan man si at USA er avhengig av en kapitalstrøm fra Europa nå. Eisenhower doktrinen fra 1957 du tenker på? Den hadde som mål å tilby land som stod ovenfor en militær trussel Amerikansk økonomisk og militær bistand. Doktrinen ble vedtatt som følge av økt motstand mot vestlige land i Midt Østen i tiden rundt Suez krisen. Hvordan er den brukt for å svekke Europa globalt, mener du? 3 Lenke til kommentar
obygda Skrevet 18 timer siden Forfatter Del Skrevet 18 timer siden (endret) Homba skrev (27 minutter siden): https://www.vg.no/nyheter/i/GyqJbl/trumps-soenn-anklager-danmark-for-rasisme-mot-groenlendere Denne strategien har vi vel hørt før. Lokalbefolkningen må beskyttes mot sine undertrykkende myndigheter. Det er grusom taktikk Trump jr dytter frem her. Det er åpenbart at de vil prøve å få Grønland selv til å gi seg selv bort til USA. Blir helt matt i kroppen av å se slik umoralsk og stygg taktikk.. Dette minner om en utbygger som skal presse og true til seg eiendommer. Putin og Xi sitter vel å ler når de ser hva Trump driver med. Endret 17 timer siden av obygda 1 2 Lenke til kommentar
obygda Skrevet 17 timer siden Forfatter Del Skrevet 17 timer siden Kajac skrev (15 minutter siden): Jeg er helt enig i at vi må kutte ned vår avhengighet av USA. Og jeg er enig i at Trumps insinuering ikke skal så uimotsagt. Samtidig er det viktig å forholde oss til fakta: Trump har ikke ytret ønske om ta Grønland med militær makt. Det han har gjort er å ikke ville avkrefte bruk av militær eller økonomisk makt for å ta over Grønland i ytterste konsekvens, etter spørsmål fra en journalist. Det er alvorlig, men absolutt ikke det samme som en "militær trussel mot en alliert". Vi må også huske at Trump har vært president før. Også den gang kom han med sinnsyke uttalelser, påstander og løfter, og nesten ingenting ble faktisk gjennomført. Hele denne saken (og denne tråden) bygger på et "nei" i forbifarten under en pressekonferanse. Trump sier mye, men gjør veldig lite. Om vi først skal bruke energi på å bekymre oss for noen, tenker jeg heller det må være Hitler 2.0 i vårt naboland i nord eller Ole Brumm fra Kina. De utgjør en mye mer reell trussel mot hele verden enn den orange klovnen over atlanteren. Jeg er mer bekymret over apekatten i USA. Å true venner og allierte økonomisk og militært er langt,langt langt forbi det Russland gjør mot Kina og Nord Korea..De står samlet..mens Trump skaper splittelse.. Han turer frem som en rovfisk på jakt i sildestimen og forsøker å få noen til å hoppe av.. 2 1 Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden 1 hour ago, Rhabagatz said: P.S.: Vi må også huske på at det ikke er så lenge siden USA hadde en doktrine som gikk ut på å svekke Europa globalt (Eisenhower-doktrinen). Den gang var Europa avhengig av USA, det er vi ikke lenger. Faktisk kan man si at USA er avhengig av en kapitalstrøm fra Europa nå. Teknologisk og militært er nok dessverre Europa svært avhengige av USA. Og har du noe dokumentasjon på kapitalstrømmen fra Europa USA er avhengig av? 1 Lenke til kommentar
Rhabagatz Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden 4 minutes ago, Smule8o said: Teknologisk og militært er nok dessverre Europa svært avhengige av USA. Og har du noe dokumentasjon på kapitalstrømmen fra Europa USA er avhengig av? Det er samme effekt som med Kina. USA kjøper varer fra Europa som de betaler med dollar som så investeres i USA. Dersom dette opphører vil USA oppleve inflasjon, høyere renter og en svekket dollar, mens Europa vi oppleve lavere vekst og trolig en styrket euro. Begge taper, men trolig taper USA mest. 3 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden (endret) 1 hour ago, Vokteren said: Bare minner om at EU tenkte i samme baner for noen år siden: https://www.nrk.no/okonomi/tyskland_-hellas-kan-selge-oyene-1.7022732 Om du ikke kan betale rentene på ditt lån kan du også bli tvunget til å selge hytta eller til og med huset ditt. Det betyr jo ikke at hyttetomten innlemmes i kjøperens hjemland (om vedkommende er utlending). Forøvrig var det ikke EU som kom med disse tankene. Endret 17 timer siden av trikola 2 Lenke til kommentar
rozon Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden 1 hour ago, Orion666 said: USA har aldri gjort territorielle krav utenfor USA. At de skal begynne med det nå er helt usannsynlig. Øh... Du må lese mer historie. 2 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden Jens Stoltenberg er visstnok invitert til Trump sin innsettelse-seremoni 20. januar. må bli en rar følelse for Jens, som har fått ny jobb som leder for Den internasjonale sikkerhetskonferansen i München, å være fysisk i nærheten av Trump? 1 Lenke til kommentar
sjamanen Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden En ting som blir glemt men som bekymrer meg er også de personlige relasjonene i alt dette. Jeg har over lengre tid studert Trump og hans familie og det er etter min mening en gjeng etter samme lest som nettopp Putin og co. Det er en glorete, maktsyk familie med stor sans for gardiner av gull og annen pomp og prakt. Store mindreverdighetskomplekser. Bare se hvordan Trump setter sønnene sine opp i konkurranse med hverandre, da får man sånne ekle typer som Donald jr som reise til grønland og driver med putinsk splitt og hersk for å tekkes faren. Jeg tror Trump personlig har sansen for russisk stil, overdådighet og middelaldersk lynne. Og dette tror jeg verden har undervurdert, rett og slett at Trump og Putin finner hverandre i smak og i sjåvinisme. 4 1 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå