JK22 Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden agvg skrev (22 minutter siden): Du kan ikke nekte for at vi har lite ressurser, sammenlignet med USA har vi fint lite. Det har vi; utvinningskostnadene er bare altfor høy av en lang rekke årsaker - USA er mye flinkere til å utnytte sine ressurser med bedre kommunikasjoner, samlet politisk ledelse og vern av et indre marked som er kapabelt for å stå på sine føttene. Vi, på den andre siden, har ikke mange fordeler. Som grønlenderne allerede har merket; det er langt til nærmest storsamfunn med interessante kjøperne gjennom krevende omgivelser med ishav i store deler av året og isfjell året rundt, mye av kysttopografien er dårlig egnet for utbygging uten meget omfattende kunstig inngrep. Det er fjellgrunn, syltynt med jordsmonn, meget bratte landskap og mange høye fjell langs meget opprevne kyststrøk. Større naturhavn finnes ikke. Det betyr da at man måtte sprenge, rive og rydde enorme mengder av stein og jord. Slik koste. Olje- og gassutvinning i meget kalde og isfjellutsatt farvann kan ikke gjennomføres uten kostbare spesialløsninger. Dessuten er Grønland på feil side av det nordamerikanske kontinentet. Det er en meget dyp avrenning i havbunnen i Labradorsjøen som er hele 4000 meter dyp, slik at man må bruke skipstransport mellom Grønland og Nord-Amerika. Det er langt mye lettere til det europeiske kontinentet. 2 Lenke til kommentar
agvg Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Markiii skrev (12 minutter siden): Også hvis han erstatter hele den militære ledelsen med fanatiske tilhengere? Ja, men det er ikke en invasjonskrig som sådan. Det er blant annet for å avlede russiske styrker fra inne i selve Ukraina. Det er ikke slik at Putin frykter at Ukraina skal nå Moskva. Og hadde ikke Russland invadert Ukraina så hadde Ukraina aldri angrepet inne i Russland. Så det er irrelevant for poenget mitt. Men det er relevant for de det viser hvor svak Russland er, denne invasjonen er ganske talende for den selvutnevnte "supermakten" sine evner til og true andre. Hevde og ha stor makt for og så bli fullstendig avkledd endrer styrkebildet. 1 Lenke til kommentar
JK22 Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Markiii skrev (15 minutter siden): Hva? Tesla hadde suksess i USA og Kina på grunn av støtteordninger i Europa?! Og elbiler har alltid vært ulønnsomt for europeiske bilprodusenter. Det er faktisk bare Tesla i hele verden som tjener penger på elbiler (kinesiske BYD er et delvis unntak, da de muligens selger med en liten profitt i perioder). Faktisk har Tesla gått med overskudd på selve salget av bilene siden starten. Underskuddet de lenge hadde kom av massive investeringer i fremtidig produksjon og produksjonsteknologi. Hadde de bare nøyet seg med å være en produsent av luksusbiler så kunne de ha gått med solid overskudd mange år før de faktisk gjorde det. Jeg snakker om det europeiske bilmarkedet, ikke om luksusbilsegmentet i USA og det kinesiske elbilmarkedet under statlig styring. Den kinesiske staten stimulerte og støtter "sine" elbilprodusentene hvor Tesla egentlig får samme skjebne som europeiske bilmerker som tidligere sagt. Nå er kinesiske elbiler "overalt", de selges i et massiv skala som overgikk det meste som var tidlig sett, og Tesla er på vei utover stupet. Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) sjamanen skrev (På 10.1.2025 den 11.26): Dette er en versjon av historien jeg og finner mest sannsynlig. At ladejarlene gikk i allianse med danskene for å stå imot Hårfagres underleggelse av hele kystnorge gir fullstendig mening, men som vi vet var denne alliansen ganske så opportunistisk og vitner ikke om noen dype bånd bakover i tid. Jeg tror det er bare tull å hevde at Hårfagres rike kun dreide seg om vestlandet. At Norge også gjennomgikk en konsolidering av kongemakten -+ 50 år etter danskene, etter Hårfagreætten eller deres pretendenter hadde revet makten tilbake fra Lade og danskene, gir også mening. Vi har alltid tatt innflytelse fra sør med litt etterslep. Syd-Grønland, sammen med Færøyene, Island, Shetland, Hebridene med sin geografi er som nevnt en svært naturlig forlengelse av det norske levesettet, i motsetning til det danske. Dette er relevant i dag også, i en tenkt "utvikling" av Grønland burde nordmenn være det folket kanskje i verden som er best rustet til å drive økonomisk virksomhet i slike omstendigheter, hvem andre har tilsvarende erfaring? Så for Norges del så er det jo ganske interessant dersom Grønland faktisk bryter løs fra Danmark, da som økonomisk partner. Finst det noko hinder for at nordmenn kan drive bisniss der i dag? Endret 2 timer siden av torbjornen Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Orion666 skrev (På 10.1.2025 den 11.27): Det er lenge siden jeg boikottet Meta, og jeg boikottet Twitter før de bli oppkjøpt. Jeg ønsker bare ikke at mitt liv og mine meninger skal være gratis råvare i industrien til tech-oligarkene. Jeg har dessuten min ytringsfrihet fullstendig uavhengig av Metas og Xs programmering. De som hevder at logaritmer hindrer ytringsfrihet vet ikke hva ytringsfrihet er. Når det kommer til Tesla stoler jeg ikke lenger på at jeg alltid vil ha herredømme og eierskap over bilen og informasjonen bilen samler om meg. Det er ikke slik at jeg stoler mer på kinesiske biler, men de har jeg aldri vurdert å kjøpe. (Du bør kanskje være litt mindre kjapp med antakelsene dine i fremtiden. Bare et vennlig tips). Logaritmer og algoritmer er to ulike ting. Lenke til kommentar
Alfred_A Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden En fun fact er at det ikke er hverken McDonalds eller Burger King i Grønland, eller kebab. For en som reiser rundt så er ihvertfall kebab på hvert eneste hjørne. Umulig å ikke besøke et "tettsted" uten å finne enten McDonalds eller Burger King. Og nå fikk jeg lyst på kebab 🤣 1 Lenke til kommentar
storegutt9 Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Slik jeg ser det må EU stå samlet og koordinere seg med resten av verden mot USA. Å droppe dollaren til fordel for andre valuta. Dette blir kanskje krevende, men absolutt mulig. Det som har skjedd til nå er at USA med dollaren som reserve valuta, har eksportert inflasjonen til hele verden. De kan printe seg ut av alt og i praksis er det andre land som har tatt støyten for deres egne bailouts. Om vi greier å kollektivt bevege oss bort fra dollaren - med den gigantiske gjelden de har vil de printe seg selv i hyperinflasjon. Lenge før dette vil Trump som vanlig true med tariff. Det jeg tenker da er at - USA har ikke nok ressurser til å være selvforsynt. De trenger Grønland, Canada og kanskje til og med flere land. Så lenge vi driter i tariff truslene, distanserer oss fra USA og forsvarer Canada og Grønland fult ut. Så kommer dem til å beseire seg selv innenfra. Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Vokteren skrev (7 timer siden): Putin blir stående i historiebøkene som den klossmajoren som satte Russland tilbake til et dysfunksjonelt tsar-rike. Et diktatur som må bruke mange generasjoner for å bygge opp igjen alt det tapte. Trump blir stående i historiebøkene som den maktkåte stuten som satte USA tilbake til et isolert land som fikk Nato til å rakne. Som via sin provoserende og fornektende politikk satte verdensfreden i fare. Tydelig at flere har begynt å filosofere over Europas fremtid: https://www.vg.no/nyheter/i/B0qLrl/eu-kan-sikre-oss-mot-trump Hvis Trump fortsetter sine tåpeligheter, er Norges vei inn i EU kort. Et valg mellom pest eller kolera som kan tvinge seg frem fordi Trump ikke har forstått sitt eget beste. Husk at en evt EU-hær må være minst like avskrekkende som Nato for å være troverdig. Dette krever atomvåpen og langt større bevilgninger til forsvaret. Svalbards skjebne kan bli høyst usikker. En situasjon som setter USA på sidelinjen, som virker skremmende på Russland og som skaper en helt ny og uforutsigbar sikkerhetspolitisk situasjon i hele verden med våpenkappløp som hovedingrediens. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Nå snakker man jo som Trump allerede var en diktator, det politiske systemet i USA kan sørge for og begrense hans makt til det impotente, det finnes mange moderate republikanske kandidater som skal velges inn, hvis de føler og følge Trump ut i tåkeheimen ikke gir de lokal støtte så kan de fint snu seg mot han, husk nå på at MAGA sine mest ekstreme er ett lite mindretall med en enorm megafon. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 51 minutter siden Del Skrevet 51 minutter siden @JK22 Men innbyggerne på Grønland har jo ikke vært bortskjemte med noe som helst, de er såpass få at det ikke krever så veldig mye før de kan oppleve en markant økning i levestandard. Jeg regner med USA fort kan støtte de i og få sin selvstendighet, skal ikke så mye til vil jeg tro i og med Danmark har gitt de retten til og velge sin egen veg hvis de vil. En annen veg ville jo vært selvstendighet og eventuelt meldt seg inn i EU, de er såpass få at en virkelig uavhengighet er vel nokså utopisk. Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet 12 minutter siden Del Skrevet 12 minutter siden agvg skrev (35 minutter siden): @JK22 Men innbyggerne på Grønland har jo ikke vært bortskjemte med noe som helst, de er såpass få at det ikke krever så veldig mye før de kan oppleve en markant økning i levestandard. Jeg regner med USA fort kan støtte de i og få sin selvstendighet, skal ikke så mye til vil jeg tro i og med Danmark har gitt de retten til og velge sin egen veg hvis de vil. En annen veg ville jo vært selvstendighet og eventuelt meldt seg inn i EU, de er såpass få at en virkelig uavhengighet er vel nokså utopisk. Nå som Trump har satt Grønland på verdenskartet, er sjansen stor for at grønlenderne fortsetter sin tilhørighet til Danmark, men med enda større selvstendighet og selvbevissthet. Det er nok snø på Grønland til å ha is i magen. Å ligge under Trumps USA frister ikke oppegående mennesker…… Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå