Gå til innhold

USA sin invasjon av Grønland

Anbefalte innlegg

30 minutes ago, Snikpellik said:

Å lokke til seg og plukke ut velgere under dekke av et falskt "lotteri", og betale dem for å promotere en politisk kandidat er på ingen måte milevis unna det.

Dette er en merkelig fremstilling av virkeligheten, men har uansett tolkning ingen ting med å kjøpe stemmer å gjøre.

Å bruke penger for å påvirke folk og valg er standard over alt og i all valgkamp.

36 minutes ago, Snikpellik said:

Vi snakker forøvrig om et menneske som daglig, nærmest 24/7, bruker sin enorme innflytelse til å spre falske nyheter, pro-russiske narrativer og kjempe mot demokratiet i Europa. 

Utallige andre ledere, politikere og journalister bruker sin innflytelse til å spre sitt syn på politikk og samfunn.

Vi er fortsatt milevis unna å kjøpe stemmer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 minutes ago, obygda said:

Jeg synes du fremstår som i beste fall lettlurt. Selvfølgelig betale Elon ut penger for å kjøpe stemmer gjennom dette lotteriet. 

Jeg synes dere fremstår som et ekko-kammer uten kritisk refleksjon. Det understøtter ikke en beskylding å bare gjenta den.

4 minutes ago, obygda said:

Om du deler ut smågodt til småjenter fra bilvinduet og ber barna komme inn i bilen,vel da er du på nivå med det Elon har drevet med.

Jeg kan bare riste på hodet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gammel Gubbe skrev (5 minutter siden):

Jeg synes dere fremstår som et ekko-kammer uten kritisk refleksjon. Det understøtter ikke en beskylding å bare gjenta den.

Ikke rist for hardt, da detter det siste som er igjen ut

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gammel Gubbe skrev (4 minutter siden):

Ditto av din holdning. Nesten uforståelig at det er mulig å antyde at Elon ikke kjøpte stemmer via dette stuntet. Han forsøkte å undergrave demokratiet og har gjort så i lang tid ved å spre desinformasjon og falske nyheter. En kan saktens lure på hvorfor han driver på slik,men det er garantert ikke gjort i noen edel eller god hensikt. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
1 hour ago, obygda said:

Elon delte jo ut penger til folk som lpbye å stemme maga under valget sist..

Nei.

Elon delte ut penger til de som signerte på at de støttet 1st og 2nd amendment.
..eller å støtte GOP som noen tydeligvis kaller det, da (sier nok mer om hva de andre synes om grunnloven).

image.png.1dc09b462451a8d88c591b9be055e2e5.png

• Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snikpellik said:

Vi vet også at Trumps folk lokket hjemløse og sosialt vanskeligstilte i Nuuk for å spille "lokale Trump-supportere" med lunsj. Så nei, jeg er ikke i det minste tvil om at disse dårlige menneskene kunne gjort noe sånt.

Hvor mange av de var det som var hjemløse og sosialt vanskeligstilte?
..og hva mener du egentlig med sosialt vanskeligstilte?

• Liker 1
Lenke til kommentar
jallajall skrev (5 minutter siden):

Hvor mange av de var det som var hjemløse og sosialt vanskeligstilte?
..og hva mener du egentlig med sosialt vanskeligstilte?

Om du er så lite oppegående ar du sluker Trump og Elon sitt budskap så vil jeg bare ønske deg lykke til videre i livet. 

Vi er vel ved kjernen her at enkelte er så lett påvirkelige at det er skummelt.

Ennå enklere å lure folk er det jo med AI genererte nyheter. Vi så jo noen også ifb brannen i Los Angeles. Kvelden før kunne vi se bilder av Hollywood skiltet i flammer.  Morgen etter så vi direkte bilder av en reportere under bildet der ingen brann så langt hadde nådd Hollywood skiltet. Og hvem var ute å prøvde å dele ut skyld og slå politisk mynt på saken? Akkurat..Donald Trump.

Det formelig stinker av falskhet,løgner og umoral i det meste han foretar seg dessverre.

• Liker 3
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (7 timer siden):

Tesla er det mest elskede bilmerke i Norge så det kommer aldri til å skje.

Jeg tror Musk må begynne å regne inn et tap av salg på grunn av sine politiske utspill. Fram til for fem år siden var Tesla teknisk og innovativt overlgene. Det er de ikke lenger. Det er veldig mye lettere å velge vekk Tesla i dag. 

Lenke til kommentar
Orion666 skrev (20 minutter siden):

Jeg tror Musk må begynne å regne inn et tap av salg på grunn av sine politiske utspill. Fram til for fem år siden var Tesla teknisk og innovativt overlgene. Det er de ikke lenger. Det er veldig mye lettere å velge vekk Tesla i dag. 

Aldri vært enklere å ikke  velge Tesla. Faktisk så synes jeg personlig at å velge Kinesisk nå er litt enklere å svelge. Ikke at jeg har valgt det,men av made with Musk eller Made in China  så føles det siste litt enklere å forholde seg til. Man slipper å skjemmes og tenke masse negative tanker om en galning. Er jo veldig mye som er made i China uansett og det føles litt mer Main stream å bare hoppe på det toget. 

Endret av obygda
Lenke til kommentar
obygda skrev (5 minutter siden):

Aldri vært enklere å ikke  velge Tesla. Faktisk så synes jeg personlig at å velge Kinesisk nå er litt enklere å svelge. Ikke at jeg har valgt det,men av made with Musk eller Made in China  så føles det siste litt enklere å forholde seg til. Man slipper å skjemmes og tenke masse negative tanker om en galning. Er jo veldig mye som er made i China uansett og det føles litt mer Main stream å bare hoppe på det toget. 

Jeg er veldig skeptisk til biler laget i Kina også, og av mange av de samme grunnene.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke bekymret i det hele tatt.
Som vanlig er det bare ord og retorikk fra Trump. Ikke er USA et diktatur og ikke har han noen støtte for dette i kongressen.
Vil heller aldri få det for slike utspill.

Utspillene om Grønland, Canada, Panama osv er tvert i mot meget pinlige for et NATO-land som USA.
Det vil selvsagt aldri skje at ett NATO-land bruker millitær makt mot et annet. 

Tror Trump med sin høyttenkning forsøker å skremme europeiske land til å betale mer for NATO-samarbeidet - og til å være mer medgjørlig i handel.
Det kan han ha noe rett i, men USA kommer aldri til å spille seg selv over sidelinja uten samarbeid og støtte fra andre NATO -land.
Da kan de i så fall gange opp millitærbudsjettet sitt flerfoldige ganger samt at de vil tape på en handelskrig med Europa. De har ingenting å tjene på alenegang. Dette skjønner selv Trump, ergo er det kun retorikk.

Mediene og folk flest burde heller være mye mer bekymret for galningene i øst - Russland. De utgjør en reell fare for oss.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Orion666 skrev (10 minutter siden):

Jeg er veldig skeptisk til biler laget i Kina også, og av mange av de samme grunnene.

vel, vi har gitt Kina all kunnskapen de trenger, er ganske navit og tro at Kina, en nasjon som har vært en supermakt og ett teknologisk kraftsenter i historien aldri skulle kunne bli bedre enn oss. Nå viser de verden at de faktisk kan knuse vår gammeldagse og lite innovative industri, vår industri hvor alt som betyr noe er aksjekuren de neste tre mnd og akjseutbytte er viktigere enn utvikling og forskning.

Endret av agvg
Lenke til kommentar
agvg skrev (1 minutt siden):

vel, vi har gitt Kina all kunnskapen de trenger, er ganske navit og tro at Kina, en nasjon som har vært en supermakt og ett teknologisk kraftsenter i historien aldri skulle kunne bli bedre enn oss. Nå viser de verden at de faktisk kan knuse vår gammeldagse og lite innovative industri, vår industri hvor alt som betyr noe er aksjekuren de neste tre mnd og akjseutbytte er viktigere enn utvikling og forskning.

Kina er nok mye som Vesten ikke er, men innovative? Mnjaaaaeiii.

Lenke til kommentar

@Neptun1

Nåja, USA er jo en av få nasjoner som er nokså selvforsynt med det meste, og historisk er det jo ikke første gangen USA har gått i en slik retning når det kommer til og isolere seg, det er mer flaut at vi i Europa helt frivillig har plassert oss selv i en veldig svak posisjon, en posisjon hvor vi tok for gitt at USA alltid ville ta regningen for vår sikkerhet.

Vi har ikke bygget opp stor forsvarsindustri, hvor mange av disse avanserte amerikanske våpnene vi kjøper i lassevis kan vi 100% kontrollere? Eller er det slik at de ringer hjem for autorisasjon? Selv etter flere år med signaler fra USA er det vel bare Frankrike som snakker seriøst om og bygge ett sterk Europa.

Lenke til kommentar
Orion666 skrev (8 minutter siden):

Kina er nok mye som Vesten ikke er, men innovative? Mnjaaaaeiii.

Å joda, de satser noe helt enormt på forskning og utvikling, europa er en dverg i forhold til pengene Kina bruker på dette.

Lenke til kommentar
agvg skrev (31 minutter siden):

Å joda, de satser noe helt enormt på forskning og utvikling, europa er en dverg i forhold til pengene Kina bruker på dette.

Men ER de mer innovative?

At de bruker mange penger på R&D gjør dem ikke automatisk mer innovative. Her er det sterke kulturelle og regulatoriske forhold som kan virke begrensende.

Lenke til kommentar
Orion666 skrev (2 minutter siden):

Men ER de mer innovative?

At de bruker mange penger på R&D gjør dem ikke automatisk mer innovative. Her er det sterke kulturelle og regulatoriske forhold som kan virke begrensende.

Kommer selvfølgelig an på hva du legger i ordet kreativitet, men jeg har inntrykk av at Kina faktisk er langt mer innovative enn f.eks Japan.

Lenke til kommentar
agvg skrev (10 minutter siden):

Kommer selvfølgelig an på hva du legger i ordet kreativitet, men jeg har inntrykk av at Kina faktisk er langt mer innovative enn f.eks Japan.

Det er de definitivt. Har sett masse reportasjer på YouTube som turister har filmet og på mange områder fremstår Europa og USA som et teknologisk u land. Jeg tuller ikke. Jeg har fått hakeslepp av det jeg har sett og jeg hadde aldri i verden tenkt at de var så langt fremme før jeg oppdaget disse videoene som viste hvordan hverdagen til mange kinesere er blitt. Og til alt dette trenger de råstoff som f.eks Grønland har. Så i den settingen forstår jeg Trump. Men at de bare skal komme å stjele ressurser for å kunne konkurrere med Kina,vel det er bare rett og slett motbydelig.  Selvfølgelig skal Grønland og deres innbyggere selv sammen med Danmark har full styring og kontroll her. Og for USA ville det være mye bedre om de utvidet samarbeidet i Nato og Danmark/Grønland for å sikre både tilgang til ressurser og håndtere sikkerhetsutfordringer. Å komme med brede,bøllete skuldre og bare TA ressursene og landet viser at Trump driter i venner...Man behandler ikke venner slik Trump nå gjør..Man gjør det bare ikke!!!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...