Gå til innhold

USA sin invasjon av Grønland

Anbefalte innlegg

2 hours ago, Vokteren said:

Hvem har hevdet at Russland/Kina er et bedre alternativ ?

Poenget er at USA kunne økt tilstedeværelsen vesentlig på og rundt Grønland i et samarbeid innenfor Nato uten at noen hadde løftet et øyenbryn.
Nå har stuten i stedet skapt motsetninger innenfor Nato, til Putins og Xis store glede.

Har du ikkje lest tråden?

Trump setter Grønland på agendaen før det går så langt at Danmark misser kontrollen. Om noko er både Russland og Kina satt på sidelinja når det kommer til Grønland. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 minutes ago, Orion666 said:

(Du bør kanskje være litt mindre kjapp med antakelsene dine i fremtiden. Bare et vennlig tips).

Jeg spurte deg om hvorfor. Det burde være innafor!

Jeg tolket deg inn i den generelle antidemokratiske stemningen som er så fremtredende om dagen, og utfordret deg derfor på det. Bare fint at jeg tok feil.

4 minutes ago, Orion666 said:

De som hevder at logaritmer hindrer ytringsfrihet vet ikke hva ytringsfrihet er.

Det avhenger av hva algoritmene gjør. Dersom de undertrykker visse synspunkter og fremhever andre, så reduserer de ytringsfriheten.

Ytringsfrihet handler om langt mer enn eventuelt personlige konsekvenser for individet som ytrer seg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, iMarius said:

Grønlendere på Grønland: – Landet vårt er ikke for salg!

Problemet er bare at alle disse innbyggerne kan endre mening hvis de "tar en Elon" og deler ut penger i hytt og pine.

"Her, du får en million hvis du stemmer for at USA skal få lov til å kjøpe Grønland".

Heller USA enn Russland og Kina. Ser ikkje for meg at Grønland får velge Russland eller Kina om di aldri så mykje vil. Til det vil både EU og USA sette foten ned. Det beste hadde sjølvsagt vore at Grønland forsetter å være ein del av Europa og nyter samarbeid med både Danmark og USA. Trump dog stoler ikkje på Europa med tanke på korleis Merkel kunne gå til sengs med Putin for gass. Om Grønland går for suverenitet og så velger å bli ein ny stat i USA, enten fordi innbyggarane er kjøpt eller politikarane får til ei god avtale, så har vel neppe EU eller Danmark så veldig mykje di skulle sagt? 

Lenke til kommentar
iMarius skrev (13 minutter siden):

Grønlendere på Grønland: – Landet vårt er ikke for salg!

Problemet er bare at alle disse innbyggerne kan endre mening hvis de "tar en Elon" og deler ut penger i hytt og pine.

"Her, du får en million hvis du stemmer for at USA skal få lov til å kjøpe Grønland".

Ja,det er en en skremmende tanke.

Mange mennesker lar seg jo kjøpe,og her snakker vi jo om kun 40-50k personer for å sikre total kontroll etter f.eks løsrivelse. Så sånn sett kan man se for seg at det er mulig å kjøpe Grønland for 1 mill pr snute..

Derfor viktig at Danmark har kontrollen i alle fall til Trump og Elon er historie. Så her må det gjøres et juridisk arbeid som stopper en slik taktikk før det er for sent.

Lenke til kommentar
Gammel Gubbe skrev (4 minutter siden):

Elon Musk har ikke gjort dette.

Elon delte jo ut penger til folk som lpbye å stemme maga under valget sist..så jo, Elon har gjort lignende.

Og det er dette med å kjøpe stemmer som er livsfarlig for alle demokratier..Men en person som Trump forstår ikke slikt. For han er det viktigere å slå systemet og gå fri...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Homba skrev (På 7.1.2025 den 23.02):

javel.png

Må være sarkasme. Hvor står det at denne mannen skal bli likestillingsminister? 

Ja, satt og så han snakke om dette, jeg tror han rett og slett gjør litt narr av trump for disse helt ville ideene.  Men hvem sitter og forer ham med slikt? Musk?

Musk ser ut til og ville gjøre Europa svakt igjen, skulle nesten tro han var Putins agent....

Lenke til kommentar
Gammel Gubbe skrev (11 minutter siden):

Kan du sitere noe i den artikkelen, eller fra annen kilde, som støtter påstanden om penger for å stemme på en gitt sak/kandidat?

I all praksis er det resultatet av det såkalte "lotteriet". De utvalgte fikk 1 million dollar for å bli en talsperson for Musks America PAC, en super PAC til støtte for Donald Trumps valgkampanje. De måtte også signere en hemmelig taushetserklæring.

Poenget er at Musk ikke er fremmed for å bruke slike umoralske midler, som å betale folk masse penger for å støtte Trump, og at han har gjort det før.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Snikpellik said:

I all praksis er det resultatet av det såkalte "lotteriet". De utvalgte fikk 1 million dollar for å bli en talsperson for Musks America PAC, en super PAC til støtte for Donald Trumps valgkampanje. De måtte også signere en hemmelig taushetserklæring.

Jeg vet ikke hvor riktig dette er, og hvor mye dette skiller seg fra tilsvarende ordninger der folk får betalt for å jobbe for en kandidat.

Men dette er milevis unna å betale folk fra Grønland generelt for å løsrive seg fra Danmark. Det minner mer om Finnmarksstøtte og liknende ordninger.

Jeg synes dere vrir og vrenger på fakta for å overdramatisere.

• Liker 3
Lenke til kommentar
12 hours ago, Maabren said:

Russland og Kina hadde store håp for Grønland.

Hvis grønlendingene vil, kan de gjøre seg uavhengige og la Russland og/eller Kina etablere militærbaser.

Eller gjelder dette med valgfrihet og selvstendighet bare Ukraina, men ikke Grønland?

Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (4 minutter siden):

Hvis grønlendingene vil, kan de gjøre seg uavhengige og la Russland og/eller Kina etablere militærbaser.

Eller gjelder dette med valgfrihet og selvstendighet bare Ukraina, men ikke Grønland?

Selvsagt er det ingen som tillater at en potensiell fiende og rival å etablere store baser i ett slikt tenkt scenario, i internasjonal politikk er valgfrihet en litt relativ ting.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gammel Gubbe skrev (6 minutter siden):

Men dette er milevis unna å betale folk fra Grønland generelt for å løsrive seg fra Danmark.

Å lokke til seg og plukke ut velgere under dekke av et falskt "lotteri", og betale dem for å promotere en politisk kandidat er på ingen måte milevis unna det. Det viser at Musk ikke innehar de grunnleggende moralske prinsippene som hindrer ham i å bruke pengemakt for å påvirke ved bruk av uærlige metoder. Vi snakker forøvrig om et menneske som daglig, nærmest 24/7, bruker sin enorme innflytelse til å spre falske nyheter, pro-russiske narrativer og kjempe mot demokratiet i Europa. 

Vi vet også at Trumps folk lokket hjemløse og sosialt vanskeligstilte i Nuuk for å spille "lokale Trump-supportere" med lunsj. Så nei, jeg er ikke i det minste tvil om at disse dårlige menneskene kunne gjort noe sånt.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Og blir Trump for ugrei har han jo en veldig begrenset makt innad i USA, delstatene er jo veldig selvstendige i forhold til statsapparatet. Flere av statene er jo helt økonomisk uavhengige, California er vel verdens sjette største økonomi, Texas er også økonomisk oppegående og de har vel hatt og har folk som jobber for og melde Texas ut av unionen og etablere Texas som ett eget land.

• Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Rhabagatz said:

Klart di kan, men trur du at EU eller USA vil la det skje? Sikkerhetspolitisk vil neppe noko land i Europa(usikker på Ungarn) gå med på ei slik utvikling pga måten Russland og Kina opererer på.

Dvs hadde alle land vore fredelige og levd i harmoni med kvarandre ville ingen brydd seg med kva land Grønland hadde samarbeida med. Men ut fra den verden vi lever i og di politiske føringer Russland og Kina legger for dagen, vil både EU og USA nekte Grønland valgfrihet. Blir neppe ei ny runde Merkel-dans med Russland...men sikkert nokon som syns det er flott om Russland eller Kina tek over samarbeider med Grønland...

Lenke til kommentar
Gammel Gubbe skrev (1 time siden):

Jeg spurte deg om hvorfor. Det burde være innafor!

Jeg tolket deg inn i den generelle antidemokratiske stemningen som er så fremtredende om dagen, og utfordret deg derfor på det. Bare fint at jeg tok feil.

Det avhenger av hva algoritmene gjør. Dersom de undertrykker visse synspunkter og fremhever andre, så reduserer de ytringsfriheten.

Ytringsfrihet handler om langt mer enn eventuelt personlige konsekvenser for individet som ytrer seg.

Det er ikke bare fint at du tok feil. Du bør reflektere over hvordan du gjør antakelser.

Ytringsfrihet dreier seg om forholdet mellom Staten og individet, ikke mellom kommunikasjonsplattformer og individet.

Den norske staten regulerer ikke Meta (slik den kinesiske staten gjør), og dermed er ikke din og min ytringsfrihet begrenset. Husk at Aftenposten har alltid refusert leserbrev uten at Staten har regulert hva som kommer på trykk. Samme prinsipp gjelder i dag.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Gammel Gubbe skrev (47 minutter siden):

Jeg vet ikke hvor riktig dette er, og hvor mye dette skiller seg fra tilsvarende ordninger der folk får betalt for å jobbe for en kandidat.

Men dette er milevis unna å betale folk fra Grønland generelt for å løsrive seg fra Danmark. Det minner mer om Finnmarksstøtte og liknende ordninger.

Jeg synes dere vrir og vrenger på fakta for å overdramatisere.

Jeg synes du fremstår som i beste fall lettlurt. Selvfølgelig betale Elon ut penger for å kjøpe stemmer gjennom dette lotteriet.  Om du deler ut smågodt til småjenter fra bilvinduet og ber barna komme inn i bilen,vel da er du på nivå med det Elon har drevet med. Så ille er dette faktisk.  Her ble det gjort helt åpenbare grep om direkte kjøp av stemmer.  

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...