VifteKopp Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden Denne fra Stavrum var god, om nedsnødde nordlendinger: https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/harde-fronter-i-snokrigen-hvorfor-haner-nordlendingene-oss-som-skaper-verdiene-her-i-landet/s/5-95-2222112 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden Sååå digg når noen føler seg så tråkket på tærne at de tyr til kronikker for å slå vilt rundt seg i sinne. Da har i hvert fall jeg oppnådd det jeg kom for. Fyre løs noen gloser og ta fram popcornet. Takk Stavrum! Du skal få mer neste gang 3 Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 16 timer siden Del Skrevet 16 timer siden (endret) Snødybde hos meg ~1 meter ihht. pinnen ute på plenen (etter ca en uke komprimering). Ingen problemer med snørydding. Infrastrukturen for lokal snørydding består hovedsaklig av en stk spade i metall (for harde dypere partier), en stk spade i plast for puddersnøen øverst, samt en snøskuffe/snørydder/trau (ulikt navn avhengig av nettbutikk). Innerst i boden har jeg også jordspade hvis det blir nødvendig å hugge igjennom is eller særdeles hardt pakket snø. For å ikke nevne tau. Viktig å sikre seg for å måke taket for snø da et fall ikke er særlig bra for helsa. Tauet har et innflettet bånd med refleks, og kan derfor til nøds erstatte refleksvest hvis jeg må flytte snøen til andre siden av veien. Endret 16 timer siden av geir__hk 1 Lenke til kommentar
Raspeball Skrevet 15 timer siden Del Skrevet 15 timer siden VifteKopp skrev (2 timer siden): Denne fra Stavrum var god, om nedsnødde nordlendinger: https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/harde-fronter-i-snokrigen-hvorfor-haner-nordlendingene-oss-som-skaper-verdiene-her-i-landet/s/5-95-2222112 Den var langt fra god, og understreker bare hvordan media (Nettavisen i dette tilfellet) bommer totalt i dekningen når "Nord vs Sør" er det som blir utfallet. Hva er poenget med å koble inn "pilleknasking", alkoholforbruk og arbeidsledighet? Det er for faen snø og vær det handler om - slapp av! Jeg er enig i at det er tåpelig å drive harselas med Oslo-folk når kollektivtrafikken sliter pga været, men det går jo an å utvise et snev av selvironi og ikke la seg så til de grader tråkke på tærne at man koker opp dette sammensuriet. 3 Lenke til kommentar
daruu Skrevet 15 timer siden Del Skrevet 15 timer siden Status hos oss: Brøyterodene har blitt bortimot en halv gang lengre (færre som brøyter) i tillegg er de fleste lastebiler byttet ut med traktorer. Dette fører til at de som brøyter når det snør som nå ikke "rekker rundt" - noen veier blir ikke brøytet i det hele tatt... 1 Lenke til kommentar
Valmeth Skrevet 14 timer siden Del Skrevet 14 timer siden daruu skrev (49 minutter siden): Status hos oss: Brøyterodene har blitt bortimot en halv gang lengre (færre som brøyter) i tillegg er de fleste lastebiler byttet ut med traktorer. Dette fører til at de som brøyter når det snør som nå ikke "rekker rundt" - noen veier blir ikke brøytet i det hele tatt... Nix. Traktor eller lastebil med vanlig skjær = 45 km/t. Ellers sant at kommunene er gjerrige og skal ha kun 1 maskin pr (lange) rode. Høyhastighetsskjær på lastebil er kun for motorveger. Er et helvete å brøyte for kommunen om dagen. Heldigvis blir man godt motivert av folkene man brøyter for ❤️ 3 Lenke til kommentar
daruu Skrevet 14 timer siden Del Skrevet 14 timer siden Valmeth skrev (3 minutter siden): Nix. Traktor eller lastebil med vanlig skjær = 45 km/t. Ellers sant at kommunene er gjerrige og skal ha kun 1 maskin pr (lange) rode. Høyhastighetsskjær på lastebil er kun for motorveger. Er et helvete å brøyte for kommunen om dagen. Heldigvis blir man godt motivert av folkene man brøyter for ❤️ Når man brøyter ja, men transportetappene går betraktelig fortere med lastebil - å her er det mye transport mellom brøytingen enkelte steder. Er like mye fylkeskommunen her, ikke bare kommunen... Lenke til kommentar
fwj__ Skrevet 14 timer siden Del Skrevet 14 timer siden I min kommune så har de vel ikke noe godkjent "depot" for å lagre snø, da må man frakte snøen en lengre distanse til en kommune 4-5 mil unna. Så av "miljøhensyn" må de bruke mye mer diesel for å frakte snøen. Derfor blir snøen liggende tettpakket her, men det ser helt magisk ut, som en snølandsby. Lenke til kommentar
Valmeth Skrevet 14 timer siden Del Skrevet 14 timer siden Da er jeg med, jeg hadde samme sjuke opplegget selv for noen år siden. Brøyte og strø her i nærheten, og så kjøre 23 km for å brøyte og strø 1 km veg, i umiddelbar nærhet av en annen entreprenør. Bare fordi "dEt Er vÅr KoMmuNaLe VeG"... Trist at det fortsatt fungerer slik Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 14 timer siden Del Skrevet 14 timer siden 21 hours ago, JK22 said: Selvfølgelig. Men inntrykket jeg har er at leddbuss med el er vanligere enn leddbuss diesel, og gjerne grunnen til at man har investert utenfor Oslo-Bergen-Trondheim. Så, elbuss: Det skal da ikke være en alt for stor sak å sette på en liten elmotor på aksel 1 og 2 eventuelt nr3, og så ha hoveddrivet på aksel 4. Eller eventuent hvordan designet er. Teslaen med 4hjulstrekk kjører vel 80% bak, 20% front med separat motor foran og bak.... med mindre man setter den i off-road for å få bort at den slipper når den balanserer front vs bak. Da: Det fremstår egentlig som merkelig at noen ikke klarer å selge transportselskapene eller kommunene et litt nyere design siden det er snakk om elbuss. 6-hjulstrekk med 10/10/80 må da gå ann? Lenke til kommentar
Valmeth Skrevet 14 timer siden Del Skrevet 14 timer siden Noe annet sjukt, en entreprenør kjørte i grøfta og vraket traktoren midt i stormen. Siden han er løsningsorientert sa han at de kunne sette inn enn annen traktor på denne rode (byggefelt + private adresser) men fikk beskjed av kommunen at de ikke godtok så gamle traktorer (2002) 😂 Så, noen kom seg ikke på jobb i går fordi en p!ck i kommunen skulle være viktig... 2 Lenke til kommentar
Taylor Skrevet 14 timer siden Forfatter Del Skrevet 14 timer siden Rett ved der jeg er nå 2 1 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden Valmeth skrev (3 minutter siden): Så, noen kom seg ikke på jobb i går fordi en p!ck i kommunen skulle være viktig... Det er vel neppe hans feil at reglene ikke tillater den traktoren. Lenke til kommentar
Valmeth Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden Visk ut "kommunen" og skriv "staten" da. Akkurat den traktoren brøytet samme rode på 00'tallet. 1 Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden 21 minutes ago, Valmeth said: Så, noen kom seg ikke på jobb i går fordi en p!ck i kommunen skulle være viktig... Antar det vil bli pekt på krav om offentlige anskaffelser der det stilles krav til maskinparken hvis den aktuelle kommune/vegeier blir stilt til veggs på dette spørsmålet. Lite gjennomtenkte anbudsforespørsler har hatt en tendens til å slå til på veldig (lite) morsomme måter - eksempler som hurtigbåter som ikke tåler å legge til kai, etc, etc. 1 Lenke til kommentar
Valmeth Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden geir__hk skrev (1 minutt siden): Antar det vil bli pekt på krav om offentlige anskaffelser der det stilles krav til maskinparken hvis den aktuelle kommune/vegeier blir stilt til veggs på dette spørsmålet. Lite gjennomtenkte anbudsforespørsler har hatt en tendens til å slå til på veldig (lite) morsomme måter - eksempler som hurtigbåter som ikke tåler å legge til kai, etc, etc. Ja og det er på sin plass at man stiller visse krav til redskapen for å være trygg på at ikke en apekatt med stygg-gammel maskinpark og lugubert vedlikehold tar på seg all kommunal brøyting. Men å nekte en ellers seriøs havarist å benytte seg av fungerende reservemaskin pga alder når det skal snø over en halvmeter på en natt, det er passe skakkt synes jeg. "Jo bare brøyt i vei, men vi betaler ikke for den traktoren" fikk han beskjed om. 🤷♂️ 2 Lenke til kommentar
Poppmunn Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden Simen1 skrev (5 timer siden): Sååå digg når noen føler seg så tråkket på tærne at de tyr til kronikker for å slå vilt rundt seg i sinne. Da har i hvert fall jeg oppnådd det jeg kom for. Fyre løs noen gloser og ta fram popcornet. Takk Stavrum! Du skal få mer neste gang Du er bare et troll altså. Det er notert. 1 1 Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden 1 hour ago, Valmeth said: "Jo bare brøyt i vei, men vi betaler ikke for den traktoren" fikk han beskjed om. Ok, kjenner jo ikke detaljene til historien bak, ei heller til faktisk tilstand til maskinen det her re snakk om - men gir vel mening at kommunen ikke vedkjenner seg ansvar i tilfelle noe skulle skje med maskinen. OG for å ikke nevne at visse representanter fra aktuell kommune trolig gjorde dette for å styre unna mulig fremtidig konflikt i tilfelle andre (les: entreprenører som tapte aktuelt anbudsrunde) kunne fått nyss i at anbudsvinner bruker materiell som andre tilbydere tapte, kanskje av samme grunn - altså gammel maskinpark. Da ligger det vel en frykt for oppkok med klager og erstatningssaker etc. fra andre tilbydere. 1 Lenke til kommentar
Valmeth Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden Ja hadde det bare hatt noe med det å gjøre. Her er det bare for å enten være vrang, eller total mangel på kunnskap. Om entreprenøren skulle bruke reservemaskinen fikk det bli på dugnad. Ettersom noen ikke kan jobben sin mente altså kommunen at det var bedre å la være å brøyte enn at entreprenøren brukte en velfungerende traktor, kun pga den var 22 år gammel.. Som sagt er det å forvente at de krever en viss standard på utstyret, men å ikke godta reserveløsning når det står på som verst.. Det positive var jo at alle andre med traktor, ny eller gammel, tjente noen tusenlapper ekstra på å brøyte for/dra løs folk som sto fast. En jeg jobber med sa for lenge siden at "det kreves en akademiker for å komme på noe slikt". 1 Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Simen1 skrev (15 timer siden): eg tror den høye piggdekkandelen gir mindre problemer enn samme størrelse byer sørpå. nah vi har nok piggdekk, det er klart enkelte burde kanskje bruke vettet litt mer aktivt og kanskje la bilen stå på enkelte dager, piggdekk er nyttig kanskje 2 ganger i året der jeg bor. Da vil jeg gjerne nevne at det i mer grisgrendte strøk definitivt fremdeles er mer awd selv om det blitt mer normen med awd, men ja awd er stor hjelp selvfølgelig. Byer på samme størrelse som byer nordpå kaller vi tettsteder, og det er ingen problemer. Simen1 skrev (15 timer siden): Jeg tror også det at folk vanligvis har flere spader per husstand og vet hvordan de brukes også hjelper på. Seriøst ? Vi har alle gravd her i et par dager og vi alle har den riktige redskapen, ærlig talt så skjønner jeg ikke hvor du tar dette fra ? Simen1 skrev (15 timer siden): Og at det finnes nok brøytebiler og mannskap til å ta unna fortløpende. Det hører jeg de sliter med sørpå. Jeg vil tippe det er langt mer brøytebiler og traktorer eller ATV med brøyteskjær per meter med vei og per person utenfor Stor-Oslo, men det virker vel åpenbart ? Det går jo ganske enkelt ikke an og ha samme mengde i Stor-Oslo, det blir en syk kostnad. Simen1 skrev (15 timer siden): Det offentlige kjøper inn busser som tåler en vinternatt og to, fordi politikerne våre her nordpå vet hva vinter er. At det sitter noen t-banekjørende MDG-ere på et kontor, folk som aldri har kjørt bil og skal trumfe gjennom hvilke type busser som skal kjøpes inn basert på prinsipper og partiprogram, i stedet for faktisk klima og føre. Det er ikke et så altfor stort problem med bussene, de sliter litt når de ikke har gode vinterdekk, og veiene ikke er brøyta, men det ville de fleste busser gjort. Simen1 skrev (15 timer siden): Det fortjener jo litt latterliggjøring. Både folk, bedrifter og det offentlige er rett og slett bedre forberedt på uvær nordpå. Men det stemmer jo ikke, de er ikke bedre forberedt, de er bare så mye mye mindre, det er ikke det samme. Simen1 skrev (15 timer siden): Det er jo derfor det er så morro å gjøre litt narr av dårlig gjennomtenking sørpå. Problemet er jo at de tilsynelatende har begynt å tro deres egne fantasier om hvordan folk "sørpå" er, du mener vi ikke har eller forstår spader ? Tror du virkelig det ? Har du engang hørt om Østerdalen ? Det er vel generaliseringen om folk "sørpå" som irriterer mest, det er Stor-Oslo som har et problem og alle med litt vett forstår hvorfor, ellers er det nok av snøhøl sørpå også, og de eneste som egentlig syter er de som bor nordpå, kanskje de ikke har noe annet å gjøre ? 4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå